ابوالفضل قناعتی

عضو سابق شورای شهر تهران گفت: چرا مسوولین شهری به ندای حمایت از تولید کالای ایرانی که بارها توسط مقام معظم رهبری عنوان شده به نحوی که نامگذاری سال نیز با این محتواست توجهه‌ای نکرده‌اند؟

به گزارش مشرق، ابوالفضل قناعتی عضو پیشین شهری در واکنش به گزارش ها و اخباری مبنی بر انعقاد قرادادی از سوی شهرداری تهران برای خرید 630 واگن از چین درخصوص توانایی کشور برای ساخت واگن گفت: در دوره چهارم شورای اسلامی شهر تهران بنده شاهد ساخت نزدیک به پنجاه واگن شهری در کارخانه واگن سازی بودم. آن زمان واگن های یاد شده در راستای خدمات رسانی به شهروندان  به خط 3 شهری افزوده شد. آن زمان از جناب آقای درویش؛ مدیرعامل وقت متروی تهران و حومه دراین باره توضیحاتی مبنی بر توان ساخت واگن در کشور خواستم که ایشان با تایید این موضوع اعلام کردند که کارخانه واگن سازی مشکلی در جهت تولید واگن های مورد نیاز تهران وسایر شهرهای کشور را ندارد. ایشان ضمن تاکید براین موضوع عنوان نمودند در صورت راه اندازی خط 2 کارخانه واگن سازی قادر به تولید انبوه واگن خواهیم بود و دراین موضوع می توانیم به رقم خوبی در خودکفایی تولید واگن شهری برسیم که  جای خوشحالی داشت.

بیشتر بخوانید:

وی درادامه افزود: حال با توجه به موضوع مطرح شده رسانه ای در خصوص خرید واگن توسط شهرداری تهران از طرف چینی دو سوال مطرح می شود که اعضای شورای شهر و شهرداری موظف به پاسخگویی آن هستند. اینکه آیا اگر امکان ساخت کلیه واگن ها در کشور وجود داشته باشد دلیل خرید از چین در شرایط اقتصادی فعلی چیست؟ و چرا مسوولین شهری به ندای حمایت از تولید کالای ایرانی که بارها توسط مقام معظم رهبری عنوان شده بنحوی که نامگذاری سال نیزبا این محتواست توجهی نکرده اند؟ سوال دوم اگر توان ساخت کامل واگن ها در کشور وجود ندارد آیا تنها برخی از قطعات از چین خریداری شده  و با قطعات ساخت داخل ادغام  و در ایران مونتاژ می شود. مسلما اعضای شورای شهر و مدیریت شهری باید پاسخگوی سوالات عنوان شده باشند چرا که شرایط عمومی اقتصاد اجازه بی توجهی به حمایت از کالا و تولید داخلی را به هیچ کدام از ایرانیان نمی دهد.

عضو سابق شورای شهر تهران یک فرضیه دیگری را عنوان کرده دراین باره خاطر نشان شد: اگر خرید واگن از چین به دلیل بازپس گیری بدهی های این کشور به ایران بوده این موضوع قابل تحمل است چرا که براساس تحریم های آمریکا امکان تبادل ارز وتبادلات بانکی به سختی میسر می شود از این رو در این شکل می توان به نوعی آن را توجیه کرد یا اینکه خرید واگن ها در راستای فاینانسی بوده باشد که قرار بود از چین به دولت داده شود. بی شک در این دو حالت می توان به گونه ای آن را موجه کرد در غیر این صورت  امکان توجیه زیادی برای چنین خریدی وجود ندارد.

قناعتی افزود: بنده معتقدم ما در کشور توانایی و ظرفیت تولید واگن را داریم نه تنها برای خطوط شهری تهران بلکه می توانیم بخشی از واگن های مورد نیاز سایر شهرهای ایران را نیز تامین و تولید کنیم. همزمانی که می توانیم خطوط مترو را توسه دهیم می توانیم از ظرفیت عظیم کارخانه واگن سازی واقع در جاده بهشت زهرا استفاده کنیم تا علاوه بر تامین واگن ها و توسعه خطوط ریلی شهری موجب افزایش اشتغالزایی وعدم خروج ارز از کشور می شود و  در نهایت منجر به کاهش وابستگی کشور به بیرون خواهد شد. از سوی دیگر می توان با گذراندن دوره های تعمیر و نگهداری نقش موثری دراین حوزه کاری داشت.

عضو پیشین شورای اسلامی شهر تهران در پایان تاکید کرد: به هر حال این موضوع به دلیل اهمیت آن باید روشن شود که اگر ما از توان و ظرفیت واگن سازی برخوردار هستیم دلیل خرید 630 واگن از چین چیست؟ در صورتی که موارد یاد شده به عنوان توجیه قابل دفاع نباشد مسلما شهرداری تهران خارج از تاکیدات و رهنمودهای مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از تولید کالای ملی قدم برداشته و عمل کرده است.عافیت طلبی و راحت طلبی متاسفانه آفت رفتاری است که در برخی از مدیران به عینه به نمایش گذاشته شده واین راحت طلبی در عدم پیگیری استفاده از دانش و توان داخلی منجر به کاهش اشتغال؛ افزایش و تعمیق رکود و ضربه زدن به پیکره اقتصاد شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
    0 1
    رانت توشه!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس