عکس/ روزهای پایانی طرح آب‌رسانی غدیر

در پروژه کلان آبرسانی ‌«طرح غدیر» مقرر شد به ۶ شهر و ۱۶۰۸ روستای خوزستان از طریق خطوط انتقال و لوله‌گذاری از پشت سد دز آبرسانی شود که قرارگاه خاتم بخش اعظم این طرح را زودتر از موعد پیاده کرد.

به گزارش مشرق، قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) پیمانکار ‌پروژه آب‌رسانی غدیر است که در آن تأمین آب برای ۲۵ شهر و ۱۶۰۰ روستا در استان خوزستان هدف‌گذاری شده است.

‌در پروژه کلان آبرسانی ‌ «طرح غدیر» مقرر شد به ۶ شهر اهواز، آبادان، خرمشهر، شادگان، دزفول و اندیمشک و حدود یک‌ هزار و ۶۰۸ روستای استان خوزستان از طریق خطوط انتقال و لوله‌گذاری از پشت سد دز آبرسانی شود؛ آب منتقل‌شده از پشت سد دز به مراتب باکیفیت از آب قبلی این شهرها بوده و کیفیت آن حدود ۵۰۰EC برآورد شده است.

طرح آب‌رسانی غدیر ‌از سال ۸۹ آغاز شد و مرحله نخست آن سال ۹۰ به بهره‌برداری رسید؛ این طرح که آب را از رودخانه کرخه تأمین می‌کند خط دوم پروژه آبرسانی است و زودتر از موعد اعلام شده، به آبگیری آزمایشی رسید.

بیشتر بخوانید:

آب با کیفیت با همت جهادی به خرمشهر و آبادان رسید

با اتصال خط لوله آبرسانی غدیر به این خط در تقاطع محور حمیدیه به سوسنگرد، این خط تکمیل و به‌ طور آزمایشی از شب گذشته با حضور مسئولان قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء،  ‌نمایندگان استان خوزستان و وزیر نیرو،  آبگیری شد و به بهره‌برداری رسید.

با افتتاح این مرحله از طرح غدیر، آبرسانی به چهار شهر دارخوین، شادگان، خرمشهر و آبادان به صورت نهایی انجام شد.

مدیر پروژه طرح آبرسانی غدیر در این خصوص‌ گفت: قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) در ۱۰ ماه گذشته نسبت به تأمین بیش از ۱۸۰ هزار تن ورق فولادی و ساخت و پوشش بیش از ۱۴۰ کیلومتر لوله‌های فولادی با قطرهای مختلف ۱۸۰۰، ۲۰۰۰ و ۲۴۰۰ میلیمتر با به‌کارگیری همه کارخانجات لوله‌سازی و پوشش کشور اقدام کرده است.

به گفته سازمند، در حال حاضر ۱۰۲ کیلومتر از این خط لوله در خط انتقال آب ۲۰۰۰ میلیمتر محدوده ارتفاعات ام‌الدبس تا آبادان و خرمشهر به همراه نصب شیرآلات و اتصالات مورد نیاز (نصب بیش از ۲۳۰ عدد شیر هوا و شیر قطع و وصل به قطر ۲۰۰۰ میلیمتر) انجام شده است.

مدیر پروژه طرح آبرسانی غدیر گفته است: با توجه به شرایط سخت جوی منطقه و گرمای طاقت‌فرسای بالای ۵۰ درجه سانتیگراد که دمای هوا در حین جوشکاری داخل لوله‌ها حدود ۶۵ تا ۷۰ درجه سانتیگراد نیز می‌رسد، کار به صورت شبانه‌روزی انجام شد و این پروژه با این حجم و زمان در نوع خود بی‌نظیر بود.

بنابراین گزارش خط دوم آبرسانی غدیر با به‌کارگیری ۵۳۷ نیروی عملیاتی به‌صورت شبانه روزی، در کمترین زمان به بهره برداری رسید، برای تکمیل خط ۲۰۰۰ میلیمتری انتقال آب به شهرهای آبادان و خرمشهر از بالادست رودخانه کرخه، ۵۳۱ میلیارد تومان از محل اعتبارات عمرانی هزینه شده است.

طرح آبرسانی غدیر در سال ۱۳۸۷ برای بهبود شرایط بحرانی آب شرب آبادان و خرمشهر شروع شد و مرحله نخست آن سال ۹۰ به بهره‌برداری رسید؛ با توجه به برداشت آب از سدهای کرخه و دز، طرح آبرسانی غدیر به سه فاز تقسیم شد.

در فاز اول آبرسانی از قیصریه تا آبادان و خرمشهر برنامه‌ریزی شد؛ در فاز دوم حد فاصل قیصریه واقع در هویزه تا ام الدبس، اهواز و شادگان، برای تأمین آب شرب شهرهای اهواز، دشت آزادگان، هویزه، شادگان، مورد نظر بود و در فاز سوم هم آبرسانی ازام لدبس تا آبگیر سد دز است.

در فاز دوم‌ تا اهواز حدود ۷۱ کیلومتر، از ام الدبس تا حسینیه ۱۱۵ کیلومتر، از حسینیه تا دارخوین ۲۷ کیلومتر طول دارد که عملیات اجرایی آن به پایان رسید.

این پروژه آبرسانی به طول ۹۰ کیلومتر پس از کار شبانه‌روزی ۴۵ روزه و پس از پشت سر گذاشتن سختی‌های فراوان از جمله عبور از ۸۹ مانع همچون لوله‌های آب، گاز، برق و غیره و گرمای طاقت فرسای این روزها، به پایان رسید.

با اتمام این طرح، شهرستان آبادان در طول شبانه روز از ۱۵۰ هزار متر مکعب آب شیرین و خرمشهر نیز از حدود ۹۵ هزار مترمکعب آب در طول شبانه روز، بهره‌مند شدند.

همچنین با افتتاح خط دوم غدیر، برداشت از رودخانه بهمنشیر به‌طور کامل از مدار خارج و آب غدیر وارد شبکه می‌شود که با این کار شوری آب به ۲ هزار میکروموس می‌رسد که قابلیت شرب نیز دارد.

در حال حاضر بخشی از آب غدیر به شبکه آبرسانی خرمشهر و آبادان تزریق شده و سختی آب از ۱۲ هزار میکروموس بر مترمکعب به حدود ۵۰۰۰ میکروموس رسیده و سبب کاهش شوری آب در این دو شهرستان شده است که با تکمیل طرح غدیر ۲ مشکل شوری آب نیز حل شد.

همانگونه که گفته شد طرح آبرسانی غدیر ۲، ‌شب گذشته با حضور وزیر نیرو، مسئولان قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) و مسئولان استان خوزستان در منطقه ام‌الدبس به صورت آزمایشی به بهره‌برداری رسید.

بنابراین گزارش‌ سردار سرتیپ پاسدار عبادالله عبداللهی، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص)، در خصوص طرح آبرسانی غدیر گفته بود: با توجه به مشکلات آب شرب استان خوزستان و تأکید همیشگی رهبر معظم انقلاب مبنی بر رسیدگی به مشکلات مردم در این استان و حمایت دولت، طرح آبرسانی غدیر با هدف تأمین و رفع بحران آب از نظر کمی و کیفی برای ۲۵ شهر و بیش از ۱۶۰۰ روستای شهرهای غربی، مرکزی و جنوبی استان خوزستان شامل اهواز، آبادان، خرمشهر، دارخوین، شادگان و همچنین شهرهای شوش، حمیدیه، بستان، سوسنگرد، هویزه و غیره توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) در حال اجراست.

به گفته سردار عبداللهی‌ ‌پس از تکمیل خط آبرسانی به آبادان و خرمشهر گام بعدی در طرح آبرسانی غدیر، شامل تکمیل خط دوم آبرسانی به اهواز و تکمیل خط انتقال آب شادگان-‌دارخوین است؛ خط انتقال آب از سد دز به مخازن ام‌الدبس از طریق دو خط لوله فولادی به قطر ۲۴۰۰ میلیمتر به طول ۲۰۸ کیلومتر و اجرای آبگیر سد دز به عنوان بخش اصلی و کلیدی طرح آبرسانی غدیر در دستور کار مرحله بعد قرار دارد.

به گفته وی برای آبرسانی بهینه به چهار شهر دارخوین، شادگان، خرمشهر و آبادان‌ در سه نوبت کاری در این منطقه ‌کار انجام شد و همان‌طور که وعده داده بودیم حتی زودتر از ‌پانزدهم تیرماه، مردم این منطقه از آب شرب و باکیفیت بهره‌مند شدند.

رفع مشکل شوری و جبران کمبود آب شرب با تکمیل بند خاکی در رود کارون

بنابراین گزارش بیش از یک ماه از شور شدن آب شهرهای جنوبی خوزستان می‌گذشت‌ که با توجه به معضل پیش‌ آمده قرارگاه مهندسی خاتم الانبیاء پروژه یک ساله آبرسانی به این شهرها را در مدت زمان کوتاهی اجرا کرد؛ امروز ۸۰ درصد آب آبادان و خرمشهر از طرح غدیر تأمین‌ و سبب کاهش شوری آب شد.

به منظور کنترل جریانات جزر و مدی و جلوگیری از نفوذ آب شور خلیج فارس به رودخانه کارون، اجرای بند خاکی‌ روی رودخانه کارون و در دهانه رود بهمنشیر به همت‌ قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) انجام شد که بهبود کیفیت و کمیت آب آبادان و خرمشهر را در پی خواهد داشت.

‌با ایجاد این طرح که شامل احداث سد و سرریز و قفل کشتیرانی بر روی رودخانه کارون در پایین دست ورودی کانال مارد است و توسط موسسه عمران صنعت قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) اجرا شده است، کمبود آب شرب آبادان و خرمشهر از طریق ایستگاه پمپاژ و کانال مارد آبادان بهبود می‌یابد.

همچنین این بند به طول ۱۲۳ متر و عمق ۱۱ متر، ظرفیت مناسبی برای ارتقای کیفیت آب مورد نیاز محصولات کشاورزی منطقه ایجاد می‌کند و موجب اشتغال‌زایی و توسعه صیادی و بهبود اقتصاد شیلاتی خواهد شد.

برای اجرای این بند،  ۴۲ هزار متر مکعب مصالح سنگی و ۶۰۵۵ متر مکعب مصالح خاکی مورد نیاز بود که مصالح سنگی این پروژه از فاصله ۳۰۰ کیلومتری پروژه تأمین شد.

طبق قرارداد، زمان اجرای این پروژه پنج ماهه بود که بنا بر اضطرار و شرایط ناگوار آب منطقه، این پروژه به صورت شبانه‌روزی و در کمتر از دو ماه انجام شد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۴
    0 1
    ی سوال دارم...چرا این خط لوله اینقدر ب سطح زمین نزدیکه؟؟؟
    • NL ۰۳:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۵
      4 0
      تعمیر نگهداریش ساده تره واسه هر نشتی احتمالی که کلی زمین نباید کند تازه در عمق زمین باشه پیدا کردن نشتی هم مکافاته، خیلی مسائل دیگه هم هست
  • IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۴
    12 4
    خدا قوت به شیر مردان ایران زمین که دشمن و ضد انقلاب را روسیاه و کام هموطنان عزیز خوزستانی را سیرآب و دل دوستان را خوشحال نمودند
  • IR ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۴
    5 0
    مردم صبور برازجان در استان بوشهر چند روز است در سکوت خبری و در این گرمای بالای پنجاه درجه آب ندارند خبری هم از بهبود اوضاع نیست مردم مانند قرن گذشته برای حمام و شستشو به چاههای کشاورزی و رودخانه هجوم برده اند ای کاش غیور مردان سپاه مانند خرمشهر کاری برای مردم این شهرستان میکردند.
    • IR ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۵
      5 0
      انشاالله نوبت به شهر شما هم میرسه
    • IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۵
      2 0
      قربون دولت برم دولت خوابه
  • IR ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۴
    2 5
    کار جهادی چیه؟ وزارتخانه از پیمانکار باید خسارت می‌گرفت
    • ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۵
      0 1
      چرابايدخسارت مي گرفت؟؟
  • IR ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۴
    6 2
    ای کاش ای کاش ای کاش سردار عبداللهی وزارت صنعت معدن و تجارت را با اختیارات تام بر عهده می گرفت.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس