موشک بدر یمن

تاکتیک جدید نیروهای موشکی یمن باعث شده تا علاوه بر اینکه نیازی به نزدیک شدن خدمه به محل لانچر نباشد و روند رو به جلویی در حفظ جان آنها برداشته شده، امکان حفظ پرتابگرهای ذی قیمت نیز فراهم باشد.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، جنگ یمن در آغاز برای بسیاری از کارشناسان غربی و عربی، یک تجربه کوتاه مدت از غلبه ارتش تا دندان مسلح سعودی به خاطر داشتن مولفه هایی چون برتری هوایی بر یک گروه چریکی و فاقد تجهیزات آفندی و پدافندی به حساب می آمد اما با گذشت بیش از هزار روز از آغاز این تجاوز،  مبارزان یمنی هر روز ابداع جدیدی را برای دفاع از این کشور به رخ متجاوزان می کشند.

اما این هفته به طور خاص ایامی متفاوت و خاص در تحولات دفاعی یمن به حساب می آمد چراکه حداقل با 3 حرکت و ابتکار جدید از طرف یمنی ها رو به رو هستیم که یکی، برنامه جدید در حوزه موشکی و دو اقدام جدید در بخش پهپادی است که بایستی با دقت به آنها پرداخته شود.

بدر 1 به زیر زمین رفت

راکت بدر 1 با سوخت جامد را می توان جدید ترین سلاح اضافه شده به برنامه موشک و راکتی نیروهای مدافع یمنی به حساب آورد که البته اطلاعات خاصی از آن در دسترس نیست. یمنی ها بیشتر، از این راکت برای درگیری در فاصله های نزدیک با مرز عربستان و از هدف قراردادن تاسیسات نقتی و اقتصادی سعودی ها در نزدیکی مرز دو کشور استفاده می کنند. "بدر یک" به صورت معمول روی کامیون نصب شده و از تحرک بالایی برخوردار است که این مسئله یکی از لازمه های بقاء پذیری در برابر قدرت هوایی طرف مقابل و ایجاد شوک به آنهاست.

اما یمنی ها در هفته اخیر از یک ابتکار دفاعی جدید رونمایی کرده و آن هم منتقل کردن راکت انداز بدر به زیر زمین است. ظاهرا این راکت انداز به صورت کنترل از راه دور فعال شده و به سرعت از زیر زمین خارج شده و پس از شلیک راکت های خود به سرعت به زیر زمین بازگشته و پوششی روی آن قرار می گیرد.

این نوع حرکت خصوصا برای فضاهای باز که مکانی مثل موقعیت های کوهستانی یا جنگلی برای پنهان کردن خودروی پرتابگر وجود ندارد بسیار مناسب است و سطح بقاء پذیری راکت اندازها را افزایش می دهد. در عین حال نیازی به نزدیک شدن خدمه به محل لانچر نیست و در نتیجه گام مثبت و رو به جلویی در حفظ جان خدمه در کنار افزایش توان موشکی یمنی ها برداشته شده است.

با توجه به این تجربه موفق، قطعا یمنی ها در ادامه توسعه این استراتژی خود سراغ موشک ها و لانچرهای قوی تر خواهند رفت که کمک می کند موشک های بالستیک نیز از دل زمین به سمت دشمنان شلیک شود.

تیم شناسایی - تهاجمی یمنی ها به آسمان رفت

اما دو اتفاق جالب دیگر نیز در هفته گذشته رخ داده است. کارشناسان و تعقیب کنندگان تحولات یمن در جریان نبردهای ساحل غربی این کشور که با هجمه گسترده و همه جانیه ارتش سعودی و امارات با کمک مزدوران آفریقایی همراه بود، با نسل جدید پهپادهای شناسایی و البته بمب افکن یمنی ها آشنا شدند.

به طور سنتی تنها تهدیدی که متجاوزان به یمن را از آسمان تهدید می کرد موشک بالستیک یمنی ها بود اما به نظر می رسد استفاده از پهپادها توسط یمنی ها وارد مرحله جدیدی شده است. فیلم های منتشر شده از سواحل غربی یمن نشان دهنده وارد شدن پهپادهای شناسایی به میدان است که با کیفیت بسیار بالایی از موقعیت نیروهای دشمن تصویر برداری کرده و در اختیار نیروهای خودی قرار می دهند.

پهپادهای شناسایی یمنی در حال تصویر برداری از مواضع نیروهای متجاوز در ساحل غربی

از طرف دیگر، در یک برنامه ریزی تکمیلی و قابل توجه، پهپاد مسلح یمنی ها نیز وارد میدان شده و به متجاوزان در ساحل غربی حمله کرده است. نکته مهم اینجاست که مقاومت بسیار سنگین نیروهای حوثی در اطراف بندر حدیده باعث شد تا حمله برای تصرف این نقطه استراتژیک ناکام بماند و متجاوزان خصوصا از تیم های ضد زره و تک تیرانداز یمنی ها ضربات مهلکی را دریافت کنند.

حالا دردسر جدیدی برای مهاجمان ایجاد شده و با کمک پرنده های جدیدالورود، از آسمان هم موقعیت آنها شناسایی می شود و اطلاعات لازم برای حملات راکتی و موشکی را به مدافعان یمنی منتقل می کند و هم پهپاد های مسلح یمنی ممکن است هر لحظه چون بلای آسمانی بر سر آنان نازل شده و آنها را مورد اصابت قرار دهند.

بمباران مواضع دشمن توسط پهپاد یمنی

آیا کامیکازه های یمنی نیز به میدان می آیند؟

از حدودا یک سال پیش، نیروهای متجاوز به یمن موسوم به ائتلاف عربی (که اکنون فقط دو کشور عربستان و امارات عملا جزء آن هستند)  از حملات انتحاری توسط پهپادهای انصارالله به برخی از نقاط تجمع و حتی سایت‌های موشک های پاتریوت خود خبر می دادند که اخبار درباره این حملات تا به امروز جسته و گریخته بوده و مدارک تصویری نیز تا به امروز از این حملات منتشر نشده است.

اما با توجه به حضور مستند و موثر پرنده های بدون سرنشین شناسایی و رزمی یمنی در صحنه رزم، هیچ بعید نیست به زودی و در مناطقی چون نبردهای ساحل غربی شاهد حمله پهپادهای انتحاری انصارالله به نیروهای متجاوز باشیم؛ اتفاقی که نه طرف سعودی و نه مزدورانش، پیش بینی و برنامه ریزی مقابله با آن را ندارند.  

نبردهای ساحل غربی؛  نمونه موفق دفاع ناهمطراز

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که با توجه به متوقف کردن حملات از طرف نیروهای تحت امر امارات به بندر الحدیده در ساحل غربی یمن می توان به این جمع بندی رسید که دفاع مستحکم و چند لایه یمنی ها موفق شده نیروهای متجاوز را به عقب نشینی وادار کرده و آنها را از تصرف بندر استراتژیک مورد نظر باز دارد. در این میان نقش تیم های ضد زره و تک تیرانداز یمنی که با تحرک بسیار بالا ضربات جبران ناپذیری را به طرف مقابل وارد کرده اند، غیر قابل چشم پوشی است.

این تاکتیک موفق که می تواند مصداق معتبری از صحیح بودن استراتژی "دفاع ناهمطراز" باشد، باعث شده تا برنامه ریزی چندین ماهه متجاوزان با حمایت مستشاری و تجهیزاتی کشورهای اروپایی و آمریکایی، در برابر نیروهایی بسیار کمتر و بدون سلاح کافی، شکستی کامل و دقیق را متحمل شود.

در عین حال، با وارد شدن پهپادهای شناسایی و بمب افکن در کنار راکت اندازهای مخفی شده در دل زمین به نظر میرسد جنگ یمن وارد فاز تازه ای از تحولات نظامی شده و مهاجمان به این سرزمین ضمن رو به رو شدن با ابتکارات تازه دفاعی یمنی ها، بار دیگر طعم تلخ شکست را چشیده و ناچار به عقب نشینی شده اند. زمان در این میان مشخص خواهد کرد که یمنی ها دیگر چه ابتکاراتی را در آستین پنهان کردند و در روز مبادا دشمن را با آن شگفت زده خواهند کرد.

ذکر این نکته تکراری نیز ضروری است که طبق معمول، متجاوزان عربی و غربی، پس از هر شکست یا حمله موفق یمنی ها، اعلام می کنند اسنادی از انتقال تجهیزات نظامی همچون موشک از سوی ایران به این کشور وجود دارد اما کیست که نداند امکان انتقال حتی یک جعبه فشنگ یا دارو به این کشور وجود ندارد چراکه هواپیماهای رزمی و شناسایی، به صورت 24 ساعته در اطراف مرزهای یمن در حال فعالیت هستند و در کنار آن، انواع سامانه های ماهواره ای و دریایی نیز به این متجاوزان کمک می کند و حال چگونه امکان انتقال موشک و راکت و سایر سلاح های خاص به آنها وجود دارد!؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 52
  • در انتظار بررسی: 9
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
    62 31
    برنامه موشکی ایران هنوز ادامه داره البته در مقالات مشرق نیوز در یک سال گذشته..!!
    • IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
      23 40
      چه فایده؟؟؟ الان 5 ساله نه مانوری انجام میشه نه چیزی رونمایی میشه... دشمن رو هار کردند
    • IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
      17 34
      خفه شو اسرائیلی کثیف به کوری چشم تو و امثال تو ، به زودی دهنت را با موشک پر میکنیم ای اسرائیل جنایتکار لعنتی/
  • IR ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
    40 81
    حامیان داعش و قلدرهای عالم، به تدریج به شرایط جدید عادت خواهند کرد.
    • ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
      19 12
      خاورمیانه جدید رو داریم میسازیم براشون!!
  • IR ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
    هر زمانی که از ضعف و بی عرضگی و ناکارآمدی و خیانت دولت روحانی حالم بد میشه با شنیدن اخبار پیروزی ها و غیرت رهبران انصارالله به وجد می آم و حالم جا می یاد .
    • IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
      61 57
      اره تو سه سال 90درصد خاک یمن رو از دست دادن.کلا برعکس نوشتی
    • IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
      35 23
      بس خلی! مملکت یمن خراب شده سر چی خودشونم نمی دونن
  • SG ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
    نفسای آخرشونه به زودی باید برن دست بوس بن سلمان .
    • سید محسن فاتح IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
      خاک بر سر تو مزدور وطن فروش که از وهابی نجس دفاع می کنی جنگی که قرار بود دو هفته ای تمام بشه وارد سال چهارمش شده و بن سلمان باید به فکر سوراخ موش باشه
    • سجاد IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
      آخه پفیوزززززززززززز.
    • IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
      34 33
      نفس های اخر دار و دسته بن سلمان هست نه تایید این درنده ...
    • US ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
      18 46
      همه مثل امثال شما کاسه لیس غرب ملخ خود نیستند بدبخت......یمانیون!!!
    • IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
      28 54
      پدرت فعلا از ترسش رو آب زندگی میکنه
    • بابک IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
      17 62
      هر چی خواستید بنویسید و آمار لایکهاتون رو بصورت رباتیک ببرید بالا... ما یه بار شعار "ما بیشماریم..." رو تجربه کردیم. بقیه ماجرا رو هم تماشا کنید.... تا آخرش.
    • آسی IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
      29 21
      این رو سه سال پیش گفتید، به کوری چشم تو یمن پیروز می شه
  • GB ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
    83 85
    این نیروها در حال پیشروی هستند اما ما در داخل درحال عقب نشینی
    • IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
      2 38
      تا کور شود هر آنک نتواند دید ای ابوجهل زمان دردت بی درمان است
  • نيما IR ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
    17 5
    عامو توى جبهه اقتصاد مقاومتى چكار كرده ايد؟
    • بهنام US ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
      22 2
      اقتصاد مقاومتی ؟؟؟!!! کدوم اقتصاد ؟؟
    • IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
      15 1
      خیلی کارها کردیم به مردم گفتیم اوضاع بحرانی است فعلا استخدام بی استخدام! نیرو ها را اخراج می کنیم! همه جا را به بخش خصوصی میدهیم تا دلالان سرمایه وسود چاق تر و چاق تر شوند استخدام و همه چیز هم مال آنها باشد در پناه دین یا دموکراسی (اتحادیه دینداری ولائیکی ) !!!!! و شما هم سعی کنید وحدت را حفظ کنید دم نزنید !!!!!!!! نمونه کاملی از اقتصاد تاچری را اینجا تحمیل خواهیم کرد!! صداتون در نیاد !! وگرنه میدانیم چکار کنیم (بقول ملا نصرالدین رحمت ا... علیه! جنت مکان ! و خلد آشیان!)
  • بی اطلاع IR ۰۲:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
    17 9
    اين خبرها عالی است . و شنیدنی
  • IR ۰۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
    یک مشت اراجیف مشرق. همین الان آمریکا با دهها کشتی و ناو رزمی ایران را محاصره کرد و طی روزهای آینده آمریکایی ها را با خاک یکسان خواهند کرد.
    • حسن IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
      خودت فهمیدی چی گفتی؟؟؟ یک کم اروم باش برو یه نفس تازه بکش مطمئن باش جاش خوب میشه
    • IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
      آب که هست هواهم خیلی گرم نشده پس آتش نشانی خبر کن
    • عباس IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
      22 30
      چطوری اسحاق مرده خور . اب و هوای تل اویو چطوره؟
    • IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
      12 31
      خفه بمیر مزدور اسرائیلی کثیف
  • مظلوم مقتدر IR ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
    32 79
    نکند ما در رسالتمان کوتاهی کنیم و خداوند ادامه مسیر انقلاب اسلامی و رهبری آن را به یمن بدهد خدایا مسولین خاین رو هلاک کن
    • IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
      3 1
      خادم هارا جدا کن! گر حکم شود که مست گیرند ....
    • GB ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
      7 8
      نه داداش ما با یمنی ها یکی هستیم
    • IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
      4 20
      خاینها رو محاکمه انقلابی کنید در هر پستی !
  • البأس اليماني IR ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
    الحمدلله رب العالمین یا ایها الذین آمنوا کونوا انصارالله خدا حفظتون کنه من انصارالله یمن را خیلی دوست دارم در مقاومت بی نظیرند الحق و والانصاف مستحق پیروزی اند الحمد لله الذی یرفع المستضعفین و یضع المستکبرین حمد خدایی را که مستضعفین را به اوج میرساند و مستکبرین را به پایین کشد
  • IR ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
    21 2
    خدا قوت رزمندگان غیور. خداوند یاریتان کند .
  • IR ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
    الله اکبر
  • محمد IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
    خدایا این نیروهای باایمان یمنی را بردشمنان خدانشناس پیروزکردان
    • IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
      9 14
      الهی آمین
  • IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
    این خبر، یکی از خوشحال ترین اخباری بود که تاکنون در جنگ یمن منتشر شده است. از حال به بعد ائتلاف متجاوز عربی در برابر خویش یک حریف مقتدر، زیرک و باهوش دارد که می تواند معادلات نبرد را تغییر دهد. بنده این تغییر راهبردی جریان نبرد را به فال نیک می گیرم و آرزوی پیروزی ارتش یمن و کمیته های مردمی را بر متجاوزین دارم. تاریخ ثابت کرده است که بر یمنی هیچ کس نمی تواند غلبه کند.
    • IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
      1 46
      هر چه باشد ما مفتخور ها ناراحتیم
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
    25 31
    سلام / نصر من الله و فتح قریب
  • نهضت جهانی صلوات IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
    9 123
    اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم ان شاالله با نوشتن صلوات بر روی موشکهایشان زمینه به هدف زدن را بهتر فراهم سازند برای موفقیتشان ونابودی استکبار جهانی 14 صلوات هدیه مینمائیم
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
    درود بر سردار حاجی زاده و نیروهای مجاهدش که این فناوری رو سالها قبل به انصارالله منتقل کردند...
  • سیدی ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
    10 1
    ان الله یدافع عن الذین آمنوا ، مردمی فقیر گرسنه و تحت محاصره ، چگونه در برابر ارتشهای متحد غربی و عربی و سعودی ، نه تنها مقاومت میکنند بلکه ضربات مهلکی بر پیکر دشمنانی که از زمین ، دریا و هوا هجمه کرده اند ، وارد میآورند ، ندیدن دست خدا ، از سستی ایمان و کور دلی است ، نصرت الهی ، پاداش مردم یمن است، انشاءالله
  • IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
    7 0
    مسئولان ما بچه هاشون در امریکا و اروپا هستند لذا میترسند جلوی دشمن مقاومت کنند. و لذا ایران را خواهند فروخت
  • علی IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
    7 4
    خداوند با شماست . نصرت نزدیک است
  • خسرو محمدی IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
    6 4
    جانم فدایت سیدخراسانی ،ایناهمه نشانهایه ظهوره ،،،ای خدا منو با دوپسرام واسه آقا به عنوان فدایی قبول بفرما بزرگترین آرزوم همینه نه ثروت میخوام نه مقام میخوام اذت فقط نذریمو قبول کن
  • خسرو محمدی IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
    8 1
    بلند پایه ترین سعودی اعتراف کرد که در منجل آب افتادن. با۵۰هزار حوثی نمیتونن مقابله کنن اگه باایران درگیر بشیم در عرض یکماه کل سرزمین حجاز به تصرف شیر بچهایه حیدر درمیاد. درجواب این پاسخ خبرنگار اماراتی گفت پس چرا بن سلمان هرجا میره قدقد میکنه چرامیگه ما اگر تمام توانمون بذاریم سه روزه یمنو تصرف میکنیم ،جواب سعودی این حرفا برا کسانیه که از جنگ سر رشته ندارن همه اونایی که از جنگ میفهمن میدونن که ما دست ۵۰هزاز حوثی گرفتار شدیم اگر برگردیم که آبروی آل صعود خواهد رفت مجبوریم که ادامه بدهیم بدونه هیچ دست آوردی. ضمنا همین سعودی یکی از نظامیان بلند پایه شون هست وهابیم هستن ،،،انقراض آل یزید انشااله خیلی نزدیکه این وعده خداونده
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
    1 5
    عربستان در مقابل قدرت نظامی ما دوام نخواهد,آورد وما هم در نقابل آمریکا کم میاریم
    • احمدرضا IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
      3 5
      غیب گفتی تیکه اولشوخوب اومدی تیکه دومش ژول ورنی بود.بروبچه جون درموردتواناییهای موشکی پهبادی زرهی رزم زمینی دریایی ایران بیشترمطالعه کن به چیزای غافلگیرکننده ای میرسی بعدحرف مفت بزن
  • محمد IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
    1 10
    دمت گرم خوب زنازاده های سعودی با این خبرت سوزندی که دست به دامن فیلتر شکن شدن
  • IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
    5 3
    « دفاع ناهمطراز » غلطه « دفاع ناهمتراز » درسته
  • سید حبیب IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
    4 10
    الحمدالله ان شاءالله به زودی شاهد پیروزی برادران یمنی مان باشیم
  • IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
    0 2
    اگر خیانت ها در تحویل ندادن موشکهای ضدهوایی دوش پرتاب نبود الان و امروز حدیده محاصره نمی شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس