کد خبر 871469
تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۶
مترو

خط ۷ مترو در خرداد سال گذشته افتتاح شد. مسئولان جدید شهری این خط را به دلیل عدم ایمنی تعطیل کردند و گفتند تا پایان ۹۶ دوباره این خط راه اندازی می شود ولی نشد.

به گزارش مشرق، از ایستگاه بسیج در انتهای بزرگراه محلاتی تا ایستگاه میدان صنعت، قطار مترو در 20  خرداد سال گذشته شروع به فعالیت در عمیق ترین خط متروی تهران کرد. حرکت دو رام قطار در طول روز و تنها برای چند ساعت نیز باعث شد شهروندان تهرانی یک مسیر جدید برای سفرهای شهری خود از جنوب شرقی تا شمال غربی پایتخت انتخاب کنند.

در حالیکه شهروندان به هفت ایستگاه خط جدید متروی تهران عادت کرده بودند، به ناگهان و با تغییرات مدیریتی در شهرداری تهران، در آبان ماه سال گذشته دستور ایست به قطارهای خط هفت توسط محمدعلی نجفی و محسن پورسید آقایی صادر شد. بهانه توقف نیز عدم وجود ایمنی و تجهیزات بود.

بیشتر بخوانید:

قالیباف و افتتاح‌هایی که در تهران تبدیل به خاطره شده‌اند

از آبان سال 96 تا به امروز نسبت به افتتاح مجدد خط هفت مترو اظهارات و قول های متعددی از سوی مدیران شهری و اعضای شورای شهر پنجم داده شده است. ذکر این نکته ضروری است که راه اندازی مجدد خط هفت به گفته مدیران مترو و شهرداری در انتظار تجهیز برخی از ایستگاه هاست که قبلا راه اندازی شده بودند و این بدان معناست که قرار نیست تونل جدیدی کنده شود یا ریل گذاری صورت گیرد. مدیران جدید شهری در افتتاح مجدد خطی در مانده اند که کلیه امور زیرساختی آن به طور کامل انجام شده و حتی در دوره سابق پله های برقی 7 ایستگاه راه اندازی شده فعال بودند!

محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران گفت: مدیریت جدید شهری در این مدت نتوانست یک ایستگاه مترو هم افتتاح کند، مدیران مدام می‌گویند پول ندارند پس قبلی ها چطور شهر را اداره می کردند؟

وی به استفاده از فاینانس‌هایی که برای خط ۶ و ۷ مترو تصویب شده اشاره کرد و گفت: آنقدر از این فاینانس‌ها استفاده نکردند تا مهلت آن به اتمام رسید؛ در حال حاضر  باید یک نفر برود و فایناس ها را تمدید کند. 

به گفته رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر، فاینانس موجود ۳۸۰ میلیون یورو برای خطوط ۶ و ۷ بوده است. 

به اعتقاد علیخانی، مدیران نا آشنا هستند و فقط می‌گویند پول بدهید. 

بر اساس این گزارش، محمدعلی نجفی در آذر سال گذشته اعلام کرد که خط هفت مترو تا پایان سال 96 و قبل از خریدهای شب عید افتتاح خواهد شد. پورسید آقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک و علی امام، مدیرعامل مترو نیز همین وعده را دادند. سال تمام شد ولی خبری از افتتاح نشد! در این ایام بود که بار دیگر مدیران شهرداری به صف شدند تا وعده جدید بدهند و تاریخ جدید نیز اواخر فروردین ماه یا اوایل اردیبهشت ماه سال 97 بود.

روزهای اردیبهشت ماه هم یکی پس از دیگری سپری شدند تا آنکه پورسید آقایی پشت تریبون قرار گرفت و قول جدیدی داد:« پورسیدآقایی در اردیبهشت 97 در خصوص زمان بازگشایی خط 7 مترو گفت: ‌«به علت مسئله تهویه و سیگنالینگ این خط تعطیل شد و اکنون در حال تکمیل این نواقص هستیم و همان طور که قول داده‌ بودیم آخر این ماه بخش‌هایی از خط 7 را به مدار برمی‌گردانیم و در زمان افتتاح هر 10 دقیقه یک قطار خواهد آمد.»

اردیبهشت ماه نیز به پایان رسید ولی خبری از خط هفت نشد. از این رو مدیرعامل مترو و معاون حمل و نقل و ترافیک در دوره ای که همزمان بود با انتخاب شهردار جدید، از افتتاح مجدد خط  7 در اواخر خرداد گفتند. در 30 خرداد اینبار فرنوش نوبخت پیش قدم شد تا وعده ای جدید برای افتتاح خط  7 بدهد. مدیر عامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه با اشاره به راه‌اندازی 5 ایستگاه از خط 7 مترو در هفته اول تیرماه گفت: «در حال تجهیز خط هستیم و قرار است هر 10 دقیقه یک قطار در مسیر تردد کند.»

محمد علی افشانی شهردار تهران از خط ۷ مترو بازدید کرد گفت: این خط 7 مترو شامل 22 ایستگاه بوده است ،این پروژه قبلاً با 7 ایستگاه افتتاح شد که نواقصی هم داشت. 

افشانی با تأکید بر این موضوع که توسعه قطار شهری اولویت شهرداری تهران خواهد بود گفت:‌ حمل و نقل عمومی نقش مهمی در کاهش  آلودگی هوا دارد. 

وی خطاب به مدیرانش گفت: مطابق قول و وعده‌ای که داده‌اید، تلاش کنید تا در موعد مقرر پروژه‌ها  افتتاح شود که بعداً مردم حرف و وعده‌های شما را قبول کنند. 

این به آن معنا بود که شهروندان تهرانی باید هفته اول تیرماه در انتظار سوت قطارهای خط 7 مترو تهران باشند که به صدا درآید. با این حال از تیرماه به جای یک هفته، دوهفته گذشت تا آنکه پورسیدآقایی توپ راه اندازی مجدد خط 7 را به زمین محمدعلی افشانی؛ شهردار جدید انداخت و اعلام کرده همه چیز برای افتتاح حاضر است و منتظر دفتر شهردار هستیم تا زمان افتتاح رسمی را اعلام کند! آقایی در 6 تیر ماه اعلام کرد:« ۵ ایستگاه از خط ۷ مترو تهران آماده است و در صورت اعلام زمان از سوی شهردار تهران افتتاح می‌شود.»

با توجه به این اظهار نظر تقریبا بیش از یک هفته است که شهردار تهران در حال بالا و پایین کردن زمان افتتاح است! شهرداری که نزدیک به یکسال است هیچ پروژه جدیدی را افتتاح نکرده، چگونه امکان دارد که در صورت آماده بودن یک پروژه استراتژیک برای افتتاح اینچنین تعلل کند؟

به نظر می رسد داستان بدقولی های مدیران شهرداری تهران سر دارز دارد و خط 7 متروی تهران یک نمونه عینی برای آن است. محمدعلی افشانی در روزهای نخست حضور خود در ساختمان شهرداری به مدیران شهری هشدار داده بود که تنها زمانی برای افتتاح پروژه ها وعده بدهند که نسبت به زمان افتتاح مطمئن باشند اما به نظر می رسد این اطمینان در خط 7 متروی تهران آزمون خود را پس داده و مدیریت شهری جدید حتی قادر به برآورد ساده زمان افتتاح پروژه ها نیست! درست زمانیکه به زمان افتتاح براساس وعده های گذشته نزدیک می شویم، در یک اظهارنظر تاریخ جدیدی برای راه اندازی خط 7 اعلام می شود.

این بدقولی مدیریت جدید شهری باعث شد تا محسن هاشمی؛ رئیس شورای شهر تهران در اظهارنظری به نقد آن بپردازد. وی در اواخر خردادماه گفت:« تعویق مجدد خط 7 مترو تهران مورد انتقاد شورای شهر است و به شهردار تهران نیز تذکر داده شده است. باید هرچه زودتر تکلیف این خط مشخص شود. شهرداری باید تمام تلاش خود را برای اتمام پروژه های نیمه تمام انجام دهد. متاسفانه تعداد قابل توجهی پروژه نیمه تمام از دوره قبل مانده و بلاتکلیفند.»

این اظهار نظر در حالیست که برخی از پروژه های نیمه تمام مانند ترمینال شرق با 95 درصد پیشرفت پروژه در دوره سابق شهرداری به مدیریت جدید تحویل داده شد ولی 5 درصد مابقی نزدیک به یکسال است که هیچ خبری از آن جهت تکمیل نیست!

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 13
  • IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
    24 4
    خاک عالم بر سر اسهال طلبای بی عرضه
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
    18 2
    اسلاحتلبای بی عرضه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس