کد خبر 871186
تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۴
ارز مسافرتی

بانک مرکزی برای سفرهای تفریحی و احتمالا کاری که ممکن است حداکثر یک هفته و یا 10 روز باشد، 500 یورو و 1000 یورو در نظر گرفته اما برای زیارت خانه خدا و بارگاه ائمه اطهار، 200 یورو.

به گزارش مشرق، پس از اوج گرفتن قیمت ارز و تصمیم دولت برای عرضه ارز به نرخ 4200 تومان، بانک مرکزی با هدف تامین نیاز ارز مسافرتی در فروردین ماه امسال سهمیه 500 یورویی برای مسافرت به کشورهای همسایه و نزدیک و 1000 یورو برای مسافرت به کشورهای دور تعیین کرد.

این ارقام با توجه به ممنوع شدن معاملات ارز در بازار، برای مسافران رقم پایینی است اما با توجه به فاصله شدید ایجاد شده بین نرخ دولتی و نرخ بازار، رانت شدیدی را نصیب گیرنده ارز مسافرتی می‌کند. به همین دلیل برخی خبرها حاکی از شکل‌گیری صف طویل در مقابل شعبه بانک ملی در برخی فرودگاه‌هاست.

بیشتر بخوانید

یارانه ۶ هزار میلیاردی برای سفر به ترکیه و تایلند +جدول

 همانطور که در بند بالا نوشته شد، امکان خرید ارز از بازار آزاد وجود ندارد و هر گونه خرید از بازار در حکم قاچاق است و معامله آن غیرقانونی. با این حال بانک مرکزی برای سفر حج تمتع زائران خانه خدا، سهمیه 200 یورویی در نظر گرفته است. 

به عبارت بهتر بانک مرکزی برای سفرهای تفریحی و احتمالا کاری که ممکن است حداکثر یک هفته و یا 10 روز باشد، 500 یورو و 1000 یورو در نظر گرفته اما برای زیارت خانه خدا و بارگاه ائمه اطهار، 200 یورو. احتمالا اهمیت سفرهای تفریحی به ترکیه و احتمالا آنتالیا ترکیه بیشتر از سفرهای زیارتی بوده است. 

البته نقد وارده به سیاست‌ ارز مسافرتی، عدم تعیین سهمیه‌ای یکسان برای سفرهای تفریحی، سیاحتی و سفرهای زیارتی نیست. موضوع نقد به کلیت سیاست‌گذاری ارزی است.

در واقع اگر بانک مرکزی یا به عبارت بهتر، دولت فعالیت بازار ارز را غیررسمی و غیرقانونی اعلام نمی‌کرد، امروز مجبور به پرداخت ارز سهمیه‌ای به مسافران ارزی نبود و هر مسافری برای مسافرت خود ارز را به قیمت روز از بازار می‌خرید و دیگر این قدر بگیر و ببند و صف برای دریافت ارز مسافرتی نبود. و سیاست‌گذار ارزی هم در دام اتخاذ تصمیمات متناقض و عجیب برای ارز مسافرتی نمی‌افتاد و رانتی هم به دست دولت توزیع نمی‌شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • مجید IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
    34 24
    البته دولت در این مورد کار درستی کرده چون مسافران زیارتی هزینه هاشونو به ریال با آژانس های مسافرتی حساب میکنند بالاخره هر طور حساب کنیم تفریح خرجش بیشتره مگر اینکه زیارت بهانه باشه.
  • IR ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
    3 0
    200دلار.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس