محمود واعظی

بررسی‌ها نشان می‌دهد ۴ لایحه مدنظر FATF در دولت فعلی به مجلس ارائه شده است.

 سرویس اقتصاد مشرق - چهارشنبه هفته گذشته محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور در پاسخ به این پرسش که موضع دولت برای عضویت در FATF چیست، گفت: به هیچ وجه الآن بنای ما بر عضویت در FATF نیست یک اشتباهی که رخ می‌دهد این است که در دولت دهم لوایحی به مجلس داده‌اند این لوایح پیش رفته و الآن نوبت تصویب لوایح است و این لوایح با FATF متفاوت است پس صراحتاً نظر دولت این است که به هیچ وجه ما اعلامی برای عضویت در FATF نداریم و دنبال آن هم در حال حاضر نیستیم.

بیشتر بخوانید

آیا حامیان FATF عذرخواهی می‌کنند؟ + عکس

اظهارات آقای واعظی در حالی است که ۴ لایحه مدنظر FATF در دولت فعلی به مجلس ارائه شده است.

لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم در جلسه ۷ آبان ۱۳۹۶ به تصویب هیئت دولت رسیده و ۱۵ آبان‌ماه به مجلس ارائه شد.

لایحه اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم نیز هم‌زمان با لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم در جلسه ۷ آبان ۱۳۹۶ به تصویب هیئت دولت رسیده اما یک هفته دیرتر به مجلس ارائه شده است.

لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی (موسوم به پالرمو) هم در دولت یازدهم به مجلس ارائه شده بود.

 

لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی نیز ۱۷ آبان سال گذشته در هیئت دولت به تصویب رسید و ۲۲ همان ماه به مجلس ارائه شد.

از ۴ لایحه که در بالا به آنها اشاره شد، دو لایحه در فرآیند تصویب در مجلس و یک لایحه در حال بررسی در شورای نگهبان قرار دارد و لایحه «الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم» نیز دو ماه در مجلس مسکوت گذاشته شده است.

FATF چه می‌خواهد؟

در بیانیه اخیر گروه ویژه اقدام مالی درباره ایران آمده که «از عدم اقدام ایران جهت اجرای برنامه اقدام خود در راستای رفع کمبودهای چشمگیر مربوط به مبارزه با پولشویی و مقابله با تأمین مالی تروریسم متأسف است. با توجه به تلاش‌های مستمر دولت ایران برای نهایی کردن و تصویب قوانین مبارزه با پولشویی و مقابله با تأمین مالی تروریسم، کارگروه اقدام مالی در نشست این هفته تصمیم گرفت که تعلیق اقدامات تقابلی ادامه یابد. از ایران انتظار فوری داریم که با پیشرفت سریع در مسیر اصلاحی، تضمین کند با تکمیل و اجرای اصلاحات ضروری مربوط به مبارزه با پولشویی و مقابله با تأمین مالی تروریسم به‌ویژه وضع قوانین لازم، تمامی موارد باقی‌مانده در برنامه اقدام را رفع خواهد کرد.»

FATF در بیانیه خود ۹ درخواست از ایران هم داشته که عمدتاً مربوط به اصلاح قوانین مبارزه با پولشویی و مقابله با تأمین مالی تروریسم و همینطور پیوستن ایران به کنوانسیون‌های مبارزه با تأمین مالی تروریسم و کنوانسیون پالرمو است. بیانیه FATF به خوبی نشان می‌دهد که ۴ لایحه که در بالا به آنها اشاره شد، کاملاً در تطابق با خواسته‌های این نهاد غربی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
    65 0
    هردم از این جنگل بری میرسد!
    • IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
      16 0
      باحال گفتی...دمت گرم واقعا جنگلیه واسه خودش
  • ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
    49 1
    مرگ بر دروغگو
  • IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
    13 1
    OOOOOOOOOOOOOOO
  • IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
    12 1
    خخخخخخخخخخخخخخخ
  • IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
    42 1
    از دولت تزویر و بلید انتظار دیگری داشتید؟
  • IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
    12 0
    چه مملکتی شده که انقد راحت دروغ میگن کسی پیگیر نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس