کد خبر 870354
تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۴
تغییر رشته

دستورالعمل تغییر رشته درون شاخه ای دوره متوسطه در حالی ابلاغ شد که دانش آموزان پایه دوازدهم نظام جدید از اواسط تیرماه به مدرسه می روند تا برای سال تحصیلی که به کنکور می انجامد آماده شوند.

به گزارش مشرق، دستورالعمل تغییر رشته درون شاخه ای دوره متوسطه به استان ، شهرستان، منطقه، ناحیه و کلیه واحدهای آموزشی ابلاغ شد.

مطابق این دستورالعمل کلیه مراحل تغییر رشته درون شاخه ای در پایه یازدهم مشخص شده است.

همانطور که در این بخشنامه مشخص است در بخشی از این ابلاغیه آمده است دانش آموزان شاخه نظری که در پایه یازدهم مشغول به تحصیل هستند چنانچه متقاضی تغییر رشته درون شاخه ای باشند می تواند با معرفی مدیر واحد آموزشی و موافقت کمیسیون خاص اداره آموزش و پرورش شهرستان، منطقه، ناحیه محل تحصیل اقدام کند و تذکر داده شده است به منظور آمادگی دانش آموزان متقاضی شرکت در امتحان تغییر رشته ضرورت دارد اطلاع رسانی و راهنمایی لازم توسط مدیر واحد آموزشی در طول سال تحصیلی برای دانش آموزان پایه یازدهم صورت بگیرد.

این در حالی است که در طول سال تحصیلی گذشته که نیاز بود واحدهای آموزشی چنین ابلاغیه ای را در اختیار داشته باشند، حتی از امکان تغییر رشته درون شاخه ای در پایه ۱۱ به ۱۲ نا آگاه بودند چرا که امسال نخستین سال استقرار کامل نظام جدید آموزشی است که دانش آموزان پایه ۱۱ به پایه ۱۲ می روند. 

همچنین در بخش دیگری از این ابلاغیه برگه شماره یک آن که درخواست تغییر رشته است به این منظور درخواست شده است که حداکثر تا دو هفته قبل از شروع امتحانات خرداد یا شهریور توسط دانش آموز پایه یازدهم تکمیل و پس از تایید ولی به مدیر واحد آموزشی تحویل داده شود. که باز نشان دهنده تاخیر در ابلاغ این دستورالعمل است که باید دید مسئولیت آن به عهده کدام بخش در آموزش و پرورش است.

در بخش دیگری از ابلاغیه آمده است: با توجه به اینکه تغییر رشته درون شاخه ای دانش آموزان در هر یک از رشته های شاخه نظری مستلزم اخذ موافقت نامه کمیسیون خاص آموزش و پرورش شهرستان، منطقه، ناحیه و شرکت آنان در امتحان است برخی از دروس اختصاصی پایه یازدهم و کسب نصاب نمره قبولی در دروس مربوطه الزامی است که در ادامه عناوین دروس تغییر رشته برای رشته های ریاضی فیزیک، علوم تجربی، ادبیات و علوم انسانی و همچنین علوم و معارف اسلامی ذکر شده است.

حال باید دید کمیسیون خاص چه ملاک هایی برای موافقت با تغییر رشته درون شاخه ای دارد و چقدر در این زمینه سخت گیری وجود دارد و اینکه آیا در این فرصت کم باقیمانده و بدون اطلاع رسانی قبلی دانش آموزان خواهان تغییر رشته می توانند دروس مورد نظر را به خوبی بخوانند و از این مرحله عبور کنند یا نه. ضمن اینکه به طور معمول دانش آموزان پایه ۱۲ از اواسط تیرماه برای آمادگی کنکور کلاس های درسشان آغاز می شود و اینکه چه زمانی درس های پایه ۱۱ را بخوانند و چه زمانی امتحان تغییر رشته را بدهند مشخص نیست و این گمانه زنی را پیش می کشد که خصوصا در مدارس غیر دولتی این امتحانات به صورت صوری برگزار شود تا مشکل دانش آموزان خواهان تغییر رشته با چنین ابلاغیه دیرهنگامی حل شود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 13
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
    30 7
    چرا همه میرن تجربی!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس