کد خبر 870159
تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۰
پرچم نمایه امریکا و اروپا

یک روزنامه آلمانی از تشدید مناقشات تجاری بین آمریکا و اتحادیه اروپا و پیوستن کانادا به صف جنگ تجاری علیه ایالات متحده خبر داد.

به گزارش مشرق، روزنامه "فرانکفورتر روند شای" آلمان در گزارشی از تشدید مناقشات تجاری بین اتحادیه اروپا و آمریکا نوشته و تاکید کرد: کانادا هم مانند اتحادیه اروپا با اقدامات متقابل به تعرفه های گمرکی بالای آمریکا روی محصولات فولاد و آلومینیم این اتحادیه واکنش نشان می دهد. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا هم تهدید کرده است که مناقشات تجاری با اتحادیه اروپا را همچنان تشدید می کند.

بیشتر بخوانید:

تصویب تعرفه‌های تلافی‌جویانه اتحادیه اروپا علیه آمریکا

به این ترتیب مناقشات تجاری جهانی درباره گمرکات ویژه رئیس جمهور آمریکا بر واردات برخی کالاها در آمریکا همچنان متشنج تر می شود. حالا همچنین کانادا هم مانند اتحادیه اروپا همسایه آمریکایی خود را تهدید به در پیش گرفتن اقدامات متقابل کرده است.

 کانادا هم در اقدامی تلافی‌جویانه تعرفه‌های گمرکی بر محصولات آمریکایی از جمله فولاد و آلومینیوم وضع کرد. وزیر خارجه کانادا گفته است که قصد تشدید جنگ تجاری را ندارد اما این کشور در مقابل آمریکا کوتاه نخواهد آمد.

قرار است از روز یکشنبه تعرفه‌های جدید کانادا علیه محصولات آمریکایی اجرا شوند.

نحوه اعلام تعرفه‌های کانادا بر محصولات آمریکایی بی‌شباهت به اقدام ترامپ نبود. جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا در "مراسم اعلام تعرفه بر کالاهای آمریکایی" در ساختمان کارخانه بزرگ شرکت فولاد "استلکو" حضور نداشت. اما بجای او "کریستیا فریلند"، وزیر خارجه کانادا و وزرای دیگر در این مراسم حضور داشتند. شرکت کنندگان مراسم گفتند که هدفشان اعلام جنگ تجاری علیه آمریکا نیست، ولی کانادا در مقابل این کشور کوتاه نخواهد آمد.

وزیر خارجه کانادا گفت که کشورش در مقابل آمریکا چاره‌ای جز تلافی نداشته و مجبور شده است تعرفه‌های گمرکی بر محصولات آمریکایی را وضع کند. این تعرفه‌ها بیشتر شامل کالاهایی می‌شود که در آن فولاد و آلومینیوم بکار رفته است.

وزیر خارجه کانادا تاکید کرد که اقدامات آمریکا برخلاف قوانین "سازمان تجارت جهانی" و نهاد "اف آی تی اف" غیرقانونی و ناعادلانه است.

بیشترین عوارض بر محصولاتی وضع شده که در آن‌ها از فولاد استفاده شده است. وزیر امور خارجه کانادا تاکید کرد که فهرست محصولات آمریکایی برای اعمال عوارض گمرکی برابر با عوارض گمرکی آمریکایی مشخص شده است. او همچنین گفته است که دولت کانادا تلاش کرده که با آمریکا یک راه حل مشترکی بیابد، اما موفق نشده است.

وزیر خارجه کانادا همچنین تاکید کرده است که خود او شخصا در هفته گذشته ۶ بار با لایتیسر، نماینده وزارت بازرگانی آمریکا صحبت کرده است ولی نتیجه‌ای نداشته است. او افزود که کانادا در هرزمان و در هرکجا حاضر است مذاکرات را بر سر حل و فصل مشکلات تجاری با آمریکا آغاز کند.

وزیر خارجه کانادا همچنین اعلام کرد که دولت این کشور قصد دارد دو میلیارد دلار کانادا به شرکت‌ها و کارگران این کشور که از افزایش تعرفه گمرکی آمریکا خسارت دیده‌اند کمک کند. این کشور قصد دارد با این بسته مالی از صنایع فولاد و آلومینیوم کاناد حفاظت کند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در جریان مناقشات گمرکی بخصوص با اتحادیه اروپا روز گذشته حدس و گمان ها در این باره که آمریکا قصد خروج از سازمان تجارت جهانی را دارد تکذیب کرد. وی در عین حال تاکید کرد که سازمان تجارت جهانی در گذشته بسیار غیرمنصفانه با آمریکا رفتار کرده است و این روند باید خاتمه یابد.

ترامپ همچنین دیگر کشورها از جمله آلمان را به تشدید مناقشات تجاری تهدید کرد و بخصوص تهدیدات خود را متوجه تولید کنندگان خودروی اروپایی کرد.

در این میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا  روی یک واکنش قاطعانه علیه تعرفه های گمرکی جدید احتمالی رئیس جمهور آمریکا توافق کرده اند. در بیانیه نشست اخیر سران کشورهای اروپایی در بروکسل آمده است که اتحادیه اروپا باید روی همه این گونه اقدامات که آشکارا طبیعت اقتصاد حمایتی دارد واکنش نشان دهد. هم زمان سران اتحادیه اروپا در این بیانیه یک بار دیگر از اقدامات برنامه ریزی شده متقابل اتحادیه اروپا علیه تعرفه های گمرکی آمریکا بر محصولات فولاد و آلومینیوم این اتحادیه حمایت کردند.

رئیس جمهور فرانسه در حاشیه نشست سران اتحادیه اروپا اعلام کرد که باید از منافع اروپا و چند جانبه گری در تجارت جهانی حمایت شود. ما نباید تسلیم دیکته های خارجی در این زمینه شویم

رئیس جمهور لیتوانی هم درباره تشدید این مناقشات تجاری هشدار داده و تاکید کرد که وقتی بر اساس اصل چشم در چشم پیش برویم، در نهایت هر دو طرف کور می شوند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ثارالله 14 کاکو... IR ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۹
    0 2
    باسلام به برادرانمون و عزیزانمون در خبرگزاری مشرق کیهان فارس دو سایت حضرت امام خامنه ای جوان و همه ی رسانه های ارزشی و انقلابی...اللهم صل علی الامام الخامنه ای دام ظله العالی و احفظ من کید المنافقین...شاید منتشر نکنید...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس