کد خبر 869987
تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۰
مارتین گریفیتس

فرستاده ویژه سازمان ملل در پی مخالفت رئیس جمهور مستعفی یمن با پیشنهاد صلح این سازمان برای توقف درگیری‌ها در «الحدیده»، چند روز پیش با عصبانیت «عدن» را ترک کرد.

به گزارش مشرق، «مارتین گریفیتس» فرستاده سازمان ملل به یمن پس از چند روز اقامت در «صنعاء» بدون هیچ نگرانی امنیتی، روز سه‌شنبه پیش تنها پس از دو ساعت حضور در «عدن» که حکومت «عبدربه منصور هادی» بیش از دو سال است آن را پایتخت موقت خود اعلام کرده، آن را ترک کرد.

گریفیتس صبح روز سه‌شنبه سوار بر یک فروند هواپیمای متعلق به سازمان ملل در سایه تشدید تدابیر امنیتی وارد عدن شد و در کاخ «معاشیق» پس از دقایقی دیدار با هادی، آن را ترک کرد.

منابع آگاه نزدیک به دولت هادی اعلام کردند که وی در دفتر کوچکی در معاشیق با گریفیتس برای دقایقی دیدار کرد و در این مدت، فرستادن ویژه سازمان ملل چند پیشنهاد صلح بویژه برای توقف درگیری‌ها در «الحدیدة» ارائه کرد اما هادی توقف درگیری‌های نظامی در ساحل غربی را رد کرد و بر تداوم این درگیری‌ها در سایه فشارهای ائتلاف سعودی و امارات تاکید کرد و گفت که تنها راه توقف حمله به الحدیدة، عقب‌نشینی انصارالله از این شهر و تحویل آن به نیروهای هادی، جنوبی‌ها و «طارق صالح» پسر «علی عبدالله صالح» است.

بیشتر بخوانید:

آخرین قطعه از پازل توسعه‌طلبی امارات در یمن چیست؟

به نوشته پایگاه خبری یمنی «متابعات»، به گفته این منابع، گریفیتس با نارضایتی از واکنش هادی کاخ معاشیق را ترک کرد و تاکید کرد که موضع انصارالله در قبال پیشنهادهای او موضعی مثبت اتخاذ کرده‌اند و با پیشنهاد نظارت سازمان ملل بر بندر الحدیدة موافقت کرده‌اند. اما هادی می‌گوید که درگیری‌ها ادامه خواهد یافت.

اقدام فرستاده سازمان ملل مبنی بر ترک عدن به معنای مخالفت هادی با هرگونه تلاش‌های صلح از سوی سازمان ملل است که طی چند ماه اخیر بیشتر شده است. همچنین این پاسخ هادی به معنای آن است که وی حق تصمیم‌گیری درباره جنگ و صلح یمن را ندارد و این تصمیم در دستان ائتلاف سعودی به ویژه عربستان و امارات است. به همین دلیل احتمالا، گریفیتس به ریاض سفر می‌کند تا از طریق تاثیرگذاران بین‌المللی بر هادی و ائتلاف سعودی فشار آورد که طرح صلح تعدیل شده او را بپذیرند. تصمیم هادی مبنی بر تداوم درگیری‌ها در الحدیده، نابودی زیرساختهای آن و آوارگی ساکنانش کاملا با موضع امارات همسو است و 

در سایه خسارات نظامی سنگین وارده به ائتلاف متجاوز سعودی اماراتی در نبرد ساحل غربی یمن و به دام افتادن نیروهای حامی امارات در باتلاق این درگیری و از بین رفتن خودروهای زرهی متعدد امارات، ائتلاف عربی متجاوز به یمن، حاضر به پایان دادن این درگیری‌ها و همسویی با تلاش‌های بین‌المللی برای تحقق صلح نیست و بر ادامه این نبرد اصرار می‌ورزد. به همین دلیل شمار زیادی از شبه‌نظامیان جنوب یمن که با ائتلاف سعودی همپیمان شده‌اند و برای امارات در ساحل غربی می‌جنگند، کشته شده‌اند و آمار بیانگر مرگ هزاران نفر از نیروهای جنوب یمن طی تنها یک ماه درگیری در الحدیدة، است در مقابل شمار کمی از نیروهای اماراتی در این نبرد جان خود را از دست داده‌اند.بررسی هویت اغلب کشته‌های نبرد ساحل غربی نشان می‌دهد که اغلب آنها از ساکنان فریب‌خورده جنوب یمن هستند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس