کد خبر 869890
تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۸
اشرف غنی

رئیس جمهوری افغانستان طی اظهاراتی اعلام کرد که برای اجرایی ساختن روند صلح در افغانستان قصد داریم طالبان را به یگ گروه غیر مسلح تبدیل کنیم.

به گزارش مشرق، «اشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان در نشستی درباره روند صلح و آتش‌بس در این کشور گفت که هیچ کس حق وتو روند صلح را ندارد و قشر سیاسی هم باید از مردم بیاموزند و در روند صلح دخالت نکنند.

وی افزود که بخش بین‌الافغانی این مذاکره‌ها آغاز شده است و صحبت‌های رسمی صلح به‌ زودی شروع خواهد شد.

غنی در این نشست گفت که ممکن است برای اجرایی ساختن روند صلح، لویی جرگه برگزار شود و مذاکرات صلح به صورت آشکار صورت بگیرد.  

بیشتر بخوانید:

بهانه سفر ناگهانی جانسون به افغانستان لو رفت +عکس

رئیس جمهوری افغانستان در ادامه تاکید کرد که برای اجرایی ساختن روند صلح  قصد داریم طالبان را به یک گروه غیر مسلح تبدیل کنیم.

وی با خوش‌بینی از پیامد آتش‌بس گفت که آتش‌بس بن‌بست تقابل و تداوم جنگ را شکست؛ زیرا یک برنامه کنترل شده بود.

وی افزود: اکنون ما از طرف‌های صلح و جنگ تعریف مشخصی داریم و سیاست صلح افغانستان روشن است. وی همچنین درباره‌ چگونگی طرح صلح افزود که در جریان مذاکره مشخص خواهد شد.

غنی در این نشست ابراز داشت که تواضع، شجاعت و اراده لازم است تا براساس خواست مردم حرکت شود.

وی در همین حال نگرانی دولت افغانستان را کشته شدن غیر نظامیان بیان کرد و گفت که با ادامه جنگ غیر نظامیان بیشتری کشته خواهند شد به همین خاطر بعد از پایان آتش‌بس به خاطر ارج نهادن به زندگی مردم آن را تمدید کردیم.

غنی در این نشست از طالبان خواست تا هرچه زودتر مسیر خود را مشخص کند. وی گفت که مردم از دولت و طالبان صلح می‌خواهند، دولت مسئولیت خود را در مورد صلح انجام داده است حالا وقت آن است تا طالبان تصمیم بگیرد.

رئیس جمهوری افغانستان همچنین در مورد واگذاری مناطق امن به طالبان در شرق افغانستان گفت: در مورد طرح واگذاری مناطق امن یک اجماع سیاسی وجود ندارد؛ بلکه یک تصمیم فردی است. هدف ارائه خدمات اجتماعی به خانواده‌های طالبان است ولی مناطق امن به هیچ شخصی واگذار نخواهد شد.

وی اعلام کرد که باید بعد از طالبان با پاکستان به یک راه حل برسیم و ابتدا باید طالبان موضع خود را با پاکستان مشخص کند. وی افزود که باید سیاست ۴۰ ساله پاکستان در قبال افغانستان تغییر کند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس