پورابراهیمی

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:‌ طرح دوفوریتی با ۵ محور اقتصادی در مجلس مطرح خواهد شد.

به گزارش مشرق، محمدرضا پور ابراهیمی ، در مورد اظهارات چند روز گذشته رئیس جمهور در جمع مدیران اجرایی کشور، اظهار داشت: صحبت‌های رئیس جمهور سرفصل جدیدی در رابطه با پیگیری مطالبات مردم، رهبری و مسئولان در سایر قوا است. ای کاش این جنس نگاه، رویکرد و ادبیات رئیس جمهور از سال‌های قبل در دستور کار قرار می‌گرفت و می‌توانستیم برای بهبود شرایط استفاده کنیم.

وی افزود: طبعا زحمات و تلاش‌های دولت در حوزه مراودات خارجی برای حل مشکلات اقتصادی جواب نداد و خروجی برجام راهگشا نبود و از ابتدا هم برآورد می‌کردیم که کلید حل مشکلات اقتصادی نیست و مباحث داخلی را باید حل کرد، اگرچه تعامل با بیرون کشور ارتباط منطقی نیاز است و می‌توان اقتصاد را هدایت کرد.

بیشتر بخوانید:

بازی دوسر باخت دولت در تعامل ارزی با پتروشیمی‌ها

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به گفتمان جدید رئیس جمهور که جنس جدیدی برای راهبردهای دولت در سال‌های باقی مانده است، بیان داشت: فکر می‌کنم، باید با رویکرد حمایتی آن را تقویت کنیم و اگر این ادبیات حاکم باشد، جنس کار نسبت به گذشته متفاوت خواهد بود. از مدت‌ها قبل اعلام کردیم که دشمن شیپور جنگ را به صدا در آورده و نیازمند این است که ما هم آرایش جنگی بگیریم و همانند دشمن بتوانیم، در عرصه میدانی مدیریت کنیم. خیلی از اعضای دولت در سال‌های گذشته شاید اعتقاد و باور به موضوع نداشتند و رفتارشان متناسب با جنگ اقتصادی نبود. حرف‌های رئیس جمهور گوشزدی به اعضای کابینه بود که باید متناسب با شرایط جدید کار کنیم.

این نماینده مجلس با تأکید بر اینکه فکر می‌کنم نگاه جدید رئیس جمهور تحرک ایجاد می‌کند و ما هم استقبال می‌کنیم، گفت: اقای روحانی این نگاه را به صورت مستمر در تیم اجرایی لحاظ کند و طبیعتاً باید اشراف از بالا به پایین در رابطه با تصمیمات در حوزه اقتصادی داشته باشد و شخصاً برای آن وقت بگذارد تا مسیر هدایت شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه در مجلس اعلام آمادگی کردیم که حتماً مسیر جدید را همراهی خواهیم کرد، تصریح کرد: تدبیر هوشمندانه مقام معظم رهبری در تشکیل شورای هماهنگی اقتصادی قوا آثار و پیامدهای مثبت دارد و دولت از این فرصت ذی‌قیمت در هماهنگی با سایر قوا نسبت به گذشته برای فائق آمدن به مشکلات استفاده کند.

وی با بیان اینکه دولت محورهایی را برای اقتصاد مشخص کرده است، عنوان کرد: بخش‌هایی از آن کار کارشناسی است و برخی نیازمند تکمیل است. در مسیر عملیات و اجرا بخش‌هایی که به شیوه اجرایی دولت باز می‌گردد، غیر مستقیم حمایت می‌کنیم و بخش دیگری که در حوزه تصمیمات مجلس برای اخذ مجوز است، ورود می‌کنیم.

پور ابراهیمی با بیان اینکه مجلس اکنون ورود کرده و کمیته ضد تحریم در مجلس تشکیل شده است و مجموعه اعضای موثر اقتصادی در آن حضور دارند، گفت: آقای بحرینی رئیس این کمیته است و 14 تا 16 کارگروه تخصصی زیر مجموعه دارد. بخش خصوصی هم ورود کرده و سریع بسته پیشنهادی را تهیه تا به دولت ارائه کنیم. در مواردی که کار مشترک صورت می‌گیرد، هماهنگی‌ها انجام خواهد شد. ضمن اینکه دولت هم برنامه‌ریزی را شروع کرده است.

وی با اشاره به اینکه طرح دو فوریتی را دنبال می‌کنیم و روز پنج‌شنبه کمیته تخصصی برای آن تشکیل شد و در هفته جاری در مجلس بررسی می‌شود، بیان داشت: موضوع آن به محورهای مهم از جمله ساماندهی نقدینگی، خروج دولت از مجموع طرح‌های عمرانی به روش سهل و آسان است، تا محدودیت‌های سالهای گذشته را نداشته باشد. اختیارات بیشتر به استان‌ها برای افزایش ظرفیت‌های اقتصادی با رویکرد غیر متمرکز، ساماندهی وضعیت سوخت و انرژی و راهکار اجرایی برای تلاطم بازار ارز و طلا از محورهای این طرح است.

 با اشاره به اینکه بحران نقدینگی و تلاطم بازار طلا، سکه و ارز است، گفت: در محورهای دو فوریتی این موضوع نیز هست و راهکار منطقی و فوری که متأسفانه علی‌رغم تأکیدات ما، تک نرخی شدن ارز و عدم در نظر گرفتن بازار ثانویه مسیر اشتباهی و غیر تخصصی بود که هزینه‌های سنگینی به اقتصاد وارد کرد. تنها راهی که التهابات ارزی را کاهش می‌دهد، ایجاد بازار ثانویه است، تا قیمت‌های حبابی در بازارهای مختلف را کاهش دهد.

به گفته این نماینده مجلس، اتاق بازرگانی، مرکز پژوهش‌ها و بخش خصوصی همراه شدند، تا این طرح دو فوریتی را به صحن مجلس ببریم و ارز 4200 را به کالاهای اساسی، مواد اولیه تولید و غذایی و اقلام ضروری جامعه اختصاص خواهد یافت و ارز کالاهای دیگر با ارز تعادلی بازار تامین شود باشد، تا قیمت حبابی ارز به شدت پایین بیاید.

وی یادآور شد:‌ دولت نیز پذیرفته ظرف روزهای آینده آنها را نهایی کند. اگر دولت بازار ثانویه را اجرا کرد که هیچ، در غیر این صورت مجلس آن را به قانون تبدیل خواهد کرد. 

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس