در این بین کتاب «از نیمه خرداد» اثر مصطفی غفاری نیز یکی از آثاری است که سعی دارد از روال مرسوم کتاب‌سازی با موضوع رهبر انقلاب دور شود و در یک ساختار متفاوت به موضوع مورد نظر خود نگاه کند.

گروه فرهنگ و هنر مشرق -  ۱۴ خرداد ۶۸ بود که «روح بلند پیشوای مسلمانان و رهبر آزادگان جهان به ملکوت اعلی پیوست» و این خبر به قدری تکان‌دهنده بود که رسانه‌های جهان از چندی پیش از آن مشغول گمانه‌زنی‌هایی برای دوران پس از حضرت امام خمینی(ره) بودند و برخی با القای این موضوع که کشور ایران پس از درگذشت بنیانگذار انقلاب دچار هرج و مرج و آشوب خواهد شد، در صدد ایجاد زمینه‌سازی برای زمین زدن حرکت خروشان انقلاب اسلامی بودند اما در همان روز با مشخص شدن رهبر بعدی و جانشین امام خمینی(ره) و بیعت اقشار مختلف با ایشان، تیرها به سنگ اصابت کرد و انقلاب با همان قدرت مسیر خود را ادامه داد. این در حالی بود که بسیاری از دلسوزان، نگران بودند اما به گواه تاریخ شاهدیم که حرکت با همان قوت ادامه یافت.

کتاب «از نیمه خرداد» که اسم آن اشاره به آغاز رهبری حضرت آیت‌الله‌العظمی سیدعلی خامنه‌ای از نیمه خرداد ۶۸ دارد، در نظر دارد طرحی از اندیشه و رهبری آیت‌الله خامنه‌ای را در قالب یک کتاب به خواننده نشان دهد.

در این اثر مولف تلاش کرده در فضایی برخاسته از موضوعاتی که طی قریب به ۳۰ سال رهبری رهبر حکیم انقلاب گذشته، تصویری از اندیشه ایشان را به مخاطب عرضه کند. در واقع این کار برخلاف برخی آثار دیگر که با محوریت رهبر بزرگوار انقلاب تدوین یا تالیف شده، تنها ذکر موضوعی یا تاریخی سخنان حضرت معظم‌له نیست، بلکه نویسنده با طرحی از پیش تعیین‌شده، سراغ شخصیت رهبری رفته و بر اساس همین طرح نیز بیانات و نکات مطرح شده از سوی ایشان را در ساختار کتابش آورده است.

«مصطفی غفاری» نویسنده این کتاب سعی کرده از این زاویه که مخاطبان تصویری جامع و کامل از رهبر انقلاب در ذهن ندارند، سراغ مسأله رهبری ایشان برود و از این منظر به مقوله نگریسته است. او سعی کرده رهبری را به یک سخنران توانا و زبردست تقلیل ندهد [در حالی که بسیاری از کتبی که در رابطه با ایشان تالیف شده مجموعه‌ای از سخنرانی‌هاست] و زوایای کمتر معرفی شده ایشان و افق گفتمانی حضرت معظم‌له در امور مختلف را برای خواننده عیان کند. از این رو این اثر که در یک روال منطقی تدوین شده، خواننده را در موقعیتی قرار می‌دهد که با حجم انبوهی از اطلاعات برخاسته از سخنرانی‌های ایشان روبه‌رو نشود، بلکه در موضوعات مختلف با آوردن یک یا 2 نمونه سعی در خط انداختن بر ذهن مخاطب داشته و او را تشنه جویای آب کرده تا بعد از مطالعه کتاب، خود به جست‌وجوی زوایای بیشتر از شخصیت رهبری برود. 

در همین‌جا لازم است در رابطه با برخی کتب منتشرشده پیرامون شخصیت رهبر انقلاب به کج‌سلیقگی یا گاهی نبود خلاقیت در آماده‌سازی آنها اشاره کرد؛ قرار دادن بیانات در بسته‌های موضوعی یا تاریخی و در نهایت خلاقیت کتاب‌سازی شکیل اولین عامل ناشناس ماندن برخی وجوه شخصیتی رهبر فرزانه انقلاب است، در حالی که در این بین آثار بسیاری است که با ذوق مولف و ناشر منتشر شده و توانسته توجه مخاطب را به خود جلب کند و با گذشت چندین سال از انتشار آنها همچنان مورد توجه مخاطب است، برای مثال کتاب «انسان ۲۵۰ ساله» کاری از نشر «صهبا» یا «دغدغه‌های فرهنگی» از همین ناشر عناوینی است که توانسته اعتماد مخاطبان را در موضوعاتی که این کتب به آنها پرداخته جلب کند و به نیازهای آنها پاسخ دهد.

در این بین کتاب «از نیمه خرداد» اثر مصطفی غفاری نیز یکی از آثاری است که سعی دارد از روال مرسوم کتاب‌سازی با موضوع رهبر انقلاب دور شود و در یک ساختار متفاوت به موضوع مورد نظر خود نگاه کند که باید گفت از این حیث توانسته تا حدودی موفق باشد و در فضای موجود تصویر کلیشه‌ای این قبیل آثار را در ذهن خواننده بشکند.

نویسنده این کتاب نیز خود ادعایی مبنی بر اینکه اثری کامل و احیانا بی‌عیب و نقص خلق کرده ندارد و در مقدمه این کتاب توضیح می‌دهد که در این اثر «طرحی مستند و قابل دفاع از منظومه فکری و منطق عملکردی رهبر انقلاب» را به خواننده ارائه کرده است. از این منظر با نگاهی به فصل‌های این کتاب و نحوه چیدمان مطالب در ساختار کتاب، می‌توان به این نکته که نویسنده در پی رسیدن به چنین طرحی بوده، رسید. یکی از نکات قوت این کتاب دارا بودن نمایه آیات، موضوعات و اسامی است که در انتهای اثر قرار گرفته و راهنمای خوبی برای خواننده است تا بتواند در مراجعه‌های مکرر به موضوع مورد نظر خود، دسترسی راحت‌تری داشته باشد.

از این حیث این یک مزیت برای این اثر در میان آثار مشابه محسوب می‌شود که نشان از تلاش و همت مولف برای ارائه اثری رضایت‌بخش و تاثیرگذار بر مخاطب دارد. «از نیمه خرداد» در 4 بخش سامان یافته که نویسنده کوشش داشته در هر فصل به طرحی که در نظر داشته دست پیدا کند و خواننده را به آنچه در ذهن داشته نزدیک کند. در واقع این کتاب را می‌توان حرکتی تازه در نشان دادن زوایای فکری و شخصیتی رهبر انقلاب دانست. کتاب «از نیمه خرداد» اثر مصطفی غفاری از سوی انتشارات انقلاب اسلامی در ۲۸۶ صفحه با قیمت ۱۶ هزار تومان منتشر شده است.

*روزنامه وطن امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس