محمود عباس

یک روزنامه لبنانی اعلام کرد حال رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی «تعریفی» ندارد و اعضای فتح طی هفته‌های گذشته چندین نشست برای تعیین جانشین او برگزار کرده‌اند.

به گزارش مشرق، روزنامه «الاخبار» در گزارشی اعلام کرد جنبش فتح فلسطین از بیم نفوذ حماس تلاش دارد تسلط خود بر تشکیلات خودگردان را در صورت عدم استعفای «محمود عباس» (ابومازن) رئیس این نهاد حفظ کند.

طبق این گزارش، فتح هم‌اکنون با نگرانی‌هایی در صحنه داخلی و سوال‌هایی درباره آینده فلسطینی‌ها و سناریوی مجهول آینده در صورت نبود ابومازن روبه‌روست.

در این گزارش به نقل از منبعی آگاه آمده است: وضعیت سلامتی محمود عباس بر فضای داخلی جنبش فتح سایه افکنده است و این موضع بر صحنه سیاسی فلسطین و سازمان آزادیبخش «ساف» به صورت کامل تأثیر می‌گذارد. وضعیت سلامتی عباس «باثبات» نیست، هفته‌ای دو بار به بیمارستان تخصصی رام‌الله می‌رود، تحت معاینات دوره‌ای و درمان چند ساعته قرار می‌گیرد و سپس این بیمارستان را ترک می‌کند.

بیشتر بخوانید:

اختلاف عربستان، مصر و اردن درباره «معامله قرن»

الاخبار در ادامه نوشت، تشکیلات خودگردان دستور داده هیچ خبری در این باره در رسانه‌ها منتشر نشود و پزشکان درباره وضعیت سلامتی عباس حرفی نزنند. محمود عباس در حال حاضر وظایف خود را در پایین‌ترین سطح انجام می‌دهد، هر هفته فقط چند ساعت در دفتر خود حضور دارد و فقط در نشست‌های مهم‌تر شرکت می‌کند، رام‌الله را ترک نکرده و به هیچ شهر دیگری در کرانه باختری سفر نکرده است، علاوه اینکه بسیاری از دیدارهایش با سران برخی کشورهای عربی برای مقابله با سیاست آمریکا در قبال فلسطینی‌ها و طرح «معامله قرن» (طرح پیشنهادی آمریکا برای حل مسأله فلسطین) را لغو کرده است.

این روزنامه لبنانی ادامه داد، رهبران فتح در اقدامی پیشگیرانه سعی دارند موضوع جانشینی عباس را قانونی کنند، آنها می‌خواهند با برگزاری شورای مرکزی ساف قوانین جدیدی وضع کنند که به موجب آن اختیارات شورای قانونگذاری گرفته شود و در صورت خالی ماندن صندلی رئیس تشکیلات خودگردان، ساف حق ورود داشته باشد؛ بر اساس اعلام «سلیم الزعنون» رئیس شورای ملی انتظار می‌رود شورای مرکزی در نیمه ماه آینده در رام‌الله تشکیل جلسه دهد.

الاخبار به نقل از منابع آگاه نوشت اعضای فتح با یکدیگر توافق کرده‌اند در صورت خالی ماندن صندلی ریاست تشکیلات خودگردان، یک معاون وظایف وی را بر عهده بگیرد و مدت زمان کار این رئیس موقت، سقف نداشته باشد. طی هفته‌های گذشته دیدارهایی میان برخی رهبران فتح برای بررسی نامزدهای جانشینی عباس برگزار شد اما به دلیل اختلافات داخلی میان‌گروهی به نتیجه‌ای نرسید.

خردادماه امسال (97) محمود عباس به دلیل التهاب شدید ریه در بیمارستانی در رام‌الله بستری شد. برخی منابع صهیونیستی در آن زمان ادعا کردند عباس حالش وخیم شده و فوت کرده است؛ برخی منابع هم شایعه فرار خانواده وی را بر سر زبان‌ها انداخته بودند. 

اما وی پس از چند روز درمان از بیمارستان مرخص شد و هنگام خروج از بیمارستان، مدت کوتاهی در جمع خبرنگاران حاضر شد و اعلام کرد خیلی زود به سر کار خود برخواهد گشت. 

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس