مسعود اقبالی

کارشناس مطرح فوتبال کشورمان گفت: سبک بازی که تیم ملی مقابل اسپانیا و مراکش ارائه داد شاید نوع جدیدی از فوتبال باشد که پس از جام جهانی برای خیلی ها الگو شود.

سرویس ورزش مشرق – کسب نتیجه باخت یک بر صفر مقابل اسپانیا گرچه برای ملت ایران تلخ بود ولی باعث شد ارزش های تیم ملی فوتبال کشورمان را بیش از پیش بدانیم. تحت فشار قرار دادن تیمی که دو، سه جین ستاره با خود به روسیه آورده است و شنیدن این جملات که "زجر کشیدیم تا ایران را شکست دادیم" از زبان اعضای این تیم، کارشناسان اسپانیایی و روزنامه نگاران این کشور همه و همه بیانگر این مهم است.

مسعود اقبالی در گفت و گو با مشرق، درباره آنچه باعث شده تیم ملی ایران توانسته تا این اندازه دنیای فوتبال را تحت تأثیر سبک بازی اش قرار دهد توضیح داد:«شاید تنها تیم بین 32 تیم حاضر در این دوره از مسابقات که در هر دو بازی با چند سبک متفاوت فوتبال بازی کرده است تیم ملی ایران باشد».

* به شدت تاکتیک پذیریم

وی ادامه داد:«اگر تیم ایران تاکتیک پذیرترین تیم حاضر در این دوره نباشد یکی از سه تیم برتر جام از این نظر است. ارائه فوتبال کاملا سیستماتیک با استراتژی های متفاوت باعث شده تا کارشناسانی که این رقابت‌ها را به دقت رصد می کنند از این حیث با احترام درباره تیم ما صحبت کنند و این نشان می دهد ما روی دو عامل به دقت کار کرده ایم».

* دو فاز عالی داریم

مدرس فوتبال کنفدراسیون فوتبال آسیا ادامه داد: «تیم ملی ایران روی دو فاز حمله و ضد حمله بسیار عالی کار می کند. قطعا با پایان این دوره از مسابقات جام جهانی روی دفاع تیم ما مطالب زیادی گفته خواهد شد. قرار گرفتن مدافعان ما در محوطه 18 قدم و اضافه شدن دو بازیکن در کناره ها به این جمع 4 نفره همه و همه بیانگر این مدعاست. ایستادن جهانبخش در دیدار با مراکش روی خط محوطه 18 قدم و دفع توپ های وحید امیری در همان محدود در نقطه مقابل محل استقرار جهانبخش ثابت می کند ما با دقت، تمرکز و هماهنگی بسیار بالایی در این زمینه رفتار می کنیم».

* اسپانیا اسیر تاکتیک ما شد

اقبالی تأکید کرد:«اگر در 10 دقیقه ابتدایی بازی با مراکش این سیستم کمی دچار تزلزل شد و مراکشی ها توانستند بهتر از اسپانیا ما را تحت فشار قرار دهند ربطی به ناکارآمدی این روش در آن دقایق نداشت بلکه این را باید به حساب ورود تیم جوان ایران به بزرگترین مهمانی فوتبالی جهان دانست. اینکه تحت تأثیر جو جام جهانی کمی ایراد در کارشان دیده شد وگرنه در ادامه و در بازی بعد این اسپانیا با آن همه بازیکن خلاق بود که اسیر این تاکتیک درست کی روش و شاگردانش شده بود».

* آزمون هدف گمراه کننده بود

وی درباره سردار آزمون و انتقاداتی که بازی او در این دو دیدار شده گفت:«درباره بازی اول شاید این ایراد به آزمون وارد باشد که در چندین صحنه نه توپ را درست دریافت کرد و نه توانست توپ را به درستی به نفر بعدی یا سمت دروازه انتقال بدهد ولی در دیدار با اسپانیا او یکی از بازیکنان مؤثر ما در برهم ریختگی تمرکز خط دفاعی اسپانیا بود».

پیشکسوت فوتبالی کشورمان اضافه کرد:«آزمون با استقرار در نوک خط حمله مدافعان تیم حریف را متوجه خود و گمراه کرد که امیری و طارمی از دو جناح موفق شدند تا درون 6 قدم اسپانیا جلو بروند. شاید بتوان گفت او در دیدار دوم به نوعی قربانی دیگر مهاجمان تیم شد تا آنها گل بزنند که این مهم رخ نداد تا این انتقادها به او گرفته شود. سردار آزمون یکی از شناخته شده ترین بازیکنان ما برای اسپانیایی هاست که به دقت از او مراقبت می شد ولی طارمی، امیری و سایر عناصر تیم ما تا آن اندازه برای اسپانیایی ها شناخته شده نبودند».

* نباید با پرتغال خودکشی کنیم

وی درباره دیدار با پرتغال گفت:«خروج از لاک دفاعی در دیدار آخر می تواند بدترین انتخاب برای تیم ما باشد. اگر بدانیم رونالدو در تیم مقابل است حتما این تصمیم را نمی گیریم که بی مهابا به دروازه پرتغال حمله ور شویم. قطعا کی روش هم این تصمیم را نمی گیرد و می داند غفلت از دفاع مقابل تیمی که بهترین گلزن جام و آماده ترین مهاجم جهان را دارد یعنی خودکشی. اما با ارائه سبکی دیگر از بازی تیم ملی با تفرکاتی مشابه با دیدار مقابل مراکش و اسپانیا حتما می توان به نتیجه ای که همه به آن فکر می کنند دست یافت. این بهترین اتفاق است که مردم ایران که تا دیروز از نام پرتغال می ترسیدند حالا به برد مقابل این تیم امیدوار هستند. این بزرگترین دستاورد برای تیم ملی ایران از این جام است گرچه همه دوست داریم به دور دوم برویم و فعلا متوقف نشویم».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
    12 94
    انصافا فقط ژآپن و استرالیا از آسیا فوتبال بازی می کنند فوتبال به معنای واقعی کلمه نه فوتبال یونانی و اتوبوسی بحرینی
    • US ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
      133 2
      دانشمند به معنای واقعی از فوتبال هیچی نمیفهمی. ژاپن با تیم 10 نفره اونجوری بازی کرد و استرالیا از شانس های صعود از گروهش بود البته طبق نظر کارشناسا چون نه دانمارک و نه پرو هیچکدوم تیم خوبی نیستن. در ضمن توقع داری مقابل اسپانیا ایران چجوری بازی کنه؟ یا مقابل مراکش؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس