سلامت فرآورده‌های لبنی

آنچه بر روی ماست و شیر محلی می‌بینیم فقط چربی و خامه نیست،علاوه بر چربی، شامل سلول‌های مرده پستان، سلول‌های خونی وجرم‌های دیگری است که نه تنهامطلوب نبوده بلکه در مواردی نیز می‌تواند باعث بیماری شود.

به گزارش مشرق، ماریا قادری فرح اظهار کرد: متاسفانه در سال‌های گذشته، نبود آگاهی و نگرانی‌های مصرف کنندگان از سلامت و کیفیت فرآورده‌های لبنی و بی‌پاسخ ماندن سوالهای گوناگون موجود در ذهن آنان و برخی پاسخ‌های رسانه ای غیر کارشناسی باعث افزایش چشمگیر مراکز تهیه و عرضه لبنیات سنتی شده است.

بیشتر بخوانید:

دلایل افزایش ابتلا به آسم طی سال‌های اخیر

کارشناس نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه همدان افزود: گروهی باور دارند که فراورده‌های صنعتی بدون چربی لازم و حتی فاقد چربی طبیعی شیر هستند. ولی واقعیت آن است که چربی طبیعی شیر در فصلهای مختلف سال و بر اساس نژاد و تغذیه دام متفاوت است.

قادری تصریح کرد: در صنعت بر اساس نوع فراورده (بدون چربی، کم چرب و پرچرب) مقدار چربی تنظیم می‌شود تا مصرف کننده بر اساس نیاز و حتی محدودیت‌های خود، فراورده متناسب را انتخاب‌ کند درحالیکه در لبنیات سنتی مصرف کننده هیچگونه اطلاعی از میزان چربی محصول خریداری شده ندارد.

به گزارش ایفدانا-وی در مورد علت وجود چربی به صورت یک لایه (سرشیر یا رویه ماست) در فراورده‌های سنتی و نبود آن در فراورده‌های صنعتی گفت: در صنعت برای یکنواختی محصول و ایجاد ویژگی‌های مطلوب تر، چربی‌شیر، زده شده تا همه ذرات اندازه‌ای یکسان داشته باشند. بنابراین چربی را به صورت لایه ای بر روی محصول مشاهده نمی‌کنیم.

قادری افزود: آنچه بر روی ماست و شیر محلی می‌بینیم فقط چربی و خامه نیست، علاوه بر چربی، شامل سلول‌های مرده پستان، سلول‌های خونی و جرم‌های دیگری است که نه تنها مطلوب نبوده بلکه در مواردی نیز می‌تواند باعث بیماری شود در حالیکه این جرم‌ها هنگام ورود شیر به کارخانه‌های صنعتی و قبل از تولید هرگونه محصول، از آن جدا شده و دفع می‌شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
    27 0
    باز فروش آشغال های کارخونه ای اومده پایین!؟
    • M.sh IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
      17 0
      دقیقا. شیر با طعم وایتکس!
  • IR ۰۳:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
    17 0
    چرت و پرت نگید اینقد
  • IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
    14 0
    تا قبل از صنعتی سازی مردم سالهای سال این فراورده ها را خوردند و مشکلساز نبود حالا که شیر کارخونه ای اومده بیرون اینها مشکل دار شده؟ تازه این کارشناس محترم نگفت که کارخونه ها چطور این سلولهای مرده و... را جدا می کنند؟گفته فقط شیر همزده میشه قطر ذرات یکسان میشه
  • قاسم IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
    17 0
    والا قدیما ملت لبنیات سنتی مصرف می کردند این همه بیماری نبود،امروزه صنعتی مصرف می کنند هزارتا کوفت و زهرمار می گیرند.
  • ناشناس IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
    11 0
    آره روغن پالم و... را اضافه می کنن و کره اصلی شیر را می گیرن
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
    9 0
    شاید آسم نتیجه همین محصولات صنعتی شماها باشه
  • پابرهنه IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
    15 0
    همه می دونند کارشناس محترم هم می دونه که شیر وماست محلی هرچی باشه بهتره از پالم ، افزودنی های به اصطلاح مجاز خوراکی هزار کوفت وزهرماری که به اسم بهداشت میرزن تو ی لبنیات
  • کهن سال IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
    10 0
    میشه اسم این اظهارات رایک جمله هم ازحف های مادرشوهرورانت شیری هم گفت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس