عربستان

دیده‌بان حقوق بشر از ادامه سرکوب جنبش حقوق زنان در عربستان و بازداشت چند فعال مخالف دیگر خبر داد.

به گزارش مشرق، دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌ای آورده است دستگاه‌های امنیتی سعودی، «نوف عبدالعزیز» از نویسندگان و فعالان زن را در ششم ژوئن بازداشت کردند، وی پس از آن دستگیر شد که با سه فعال زنی که می گذشته بازداشت شده بودند، ابراز همبستگی کرد.

بیشتر بخوانید:

ائتلاف سعودی از یمن چه می‌خواهد؟

در دهم ژوئن،‌«میاء‌الزهرانی» که دوست عبدالعزیز است،‌در پی انتشار نامه‌ای بازداشت شد که عبدالعزیز از وی خواسته بود در صورتی که بازداشت شد، این نامه را منتشر کند.

این نهاد بین المللی آورده است فعالان سعودی اعلام کرده‌اند که مقامات سعودی، چندین فعال دیگر را از ۱۵ می گذشته ممنوع الخروج کرده‌اند.

حکومت سعودی در ماه می گذشته از بازداشت ۱۷ فعال برجسته زن و مرد در زمینه حقوق زنان خبر داد و آنها را به خیانت و تلاش برای برهم زدن ثبات کشور متهم کرد.

از جمله فعالان زنی که به سبب دفاع از حقوق زنان عربستان به زندان افکنده شده‌اند می‌توان به لُجین الهذلول، ایمان النفجان و عزیزه الیوسف اشاره کرد.

ساره لیا ویتس مدیر اجرایی بخش خاورمیانه و شمال آفریقا دیده‌بان حقوق بشر با اشاره به سرکوب بی رحمانه فعالان حقوق بشری از سوی حکومت سعودی گفت به نظر می‌رسد تنها جرم نوف عبدالعزیز و میاء‌الزهرانی بیان همبستگی با همکاران دربندشان باشد.

خبرگزاری رسمی سعودی گزارش داد که بازداشت شدگان به ارتباط و همکاری با افراد و سازمان‌های ضد سعودی و جذب افرادی در یک دستگاه حساس دولتی برای دستیابی به اطلاعات و اسناد رسمی سری با هدف ضربه زدن به منافع عالی پادشاهی و ارائه حمایت مالی و معنوی از عناصر ضد سعودی در خارج اعتراف کرده‌اند.

پادشاهی سعودی که  تنها رژیمی در جهان است که به زنان اجازه رانندگی نمی‌دهد،‌تحت فشارهای گسترده مجامع بین‌المللی و نهادهای حقوق بشری و البته در یک ژست حقوق بشری از سوی پادشاه سعودی و ولیعهدش اعلام کرده است منع رانندگی زنان را از ۲۴ ژوئن جاری لغو خواهد کرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس