چین و آمریکا

جنگ تجاری میان آمریکا و چین که با دستور ترامپ مبنی بر اعمال تعرفه‌های ۲۵درصدی بر کالای چینی آغاز شد به‌منزله تحمیل مالیات‌های بیشتر بر مصرف‌کنندگان آمریکایی است.

به گزارش مشرق، روز جمعه چین در واکنش به وضع تعرفه‌های 25درصدی آمریکا بر حدود 50 میلیارد دلار از کالاهای وارداتی از این کشور، تصمیم به اقدام متقابل گرفت.

مطابق مصوبه دولت ایالات متحده، این کشور تعرفه‌های وارداتی جدیدی بر محصولات صنعتی چین از جمله هوافضا، رباتیک و تولیدات صنایع خودروسازی اعمال خواهد کرد. دستور دونالد ترامپ برای آغاز رسمی جنگ تجاری و اعمال قوانین ضد دامپینگ در حالی صورت گرفت که صداهای مختلفی از داخل کابینه وی شنیده می‌شود چنان‌که استیون مانوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا مخالف این جنگ تجاری است.

در همین راستا دولت چین نیز اعلام کرد در برابر وضع تعرفه‌های جدید آمریکا بر 1100 کالای صادراتی این کشور به ایالات متحده، به اقدامی متقابل دست خواهد زد. به‌گفته مقامات اقتصادی چین، تعرفه‌های آنها علیه کالاهای وارداتی آمریکایی در دو مرحله اعمال خواهد شد.

ببینید:

فیلم/ انتقام اقتصادی چین از آمریکا

در مرحله اول 545 کالای وارداتی از آمریکا به‌ارزش 34 میلیارد دلار از جمله محصولات کشاورزی، خودرو و غذاهای دریایی از ششم ماه ژوئیه مشمول تعرفه‌های بالاتری می‌شوند و تعرفه‌های مربوط به 114 کالای دیگر از جمله مواد شیمیایی، تجهیزات پزشکی و محصولات انرژی در مرحله دوم افزایش خواهد یافت.

تأثیر افزایش تعرفه‌های وارداتی بر صنایع و مشاغل داخل آمریکا

کارشناسان حوزه اقتصاد و تجارت بین الملل معتقدند اقدام ترامپ در نهایت به‌زیان تجارت جهان و مصرف کنندگان تمام می‌شود، به‌طوری که در اولین واکنش، شاخص داوجونز در جریان معاملات روز جمعه بازارهای مالی آمریکا حدود 280 واحد کاهش یافت.

همچنین سهام بوئینگ و کاترپیلار به‌ترتیب 1.25 و 2.04 درصد سقوط کردند و با توجه به اینکه بخش بزرگی از کسب‌وکار این دو شرکت در خارج ایالات متحده است، انتظار می‌رود روند سقوط سهام آنها ادامه داشته باشد.

انجمن‌های مختلف صنفی آمریکا نیز نگرانی‌های خود را درباره سیاست‌های حمایت از دولت خود ابراز کرده‌اند.

در همین خصوص انجمن‌های کشاورزی از جمله انجمن سویای آمریکا (ASA)، انجمن ملی تولید کنندگان گندم و انجمن ملی اصلاح‌شده ذرت درخواست کردند موضوع افزایش تعرفه‌ها در کنگره به بحث و بررسی گذاشته شود.

دیوی استفنز، نائب‌رئیس انجمن سویای آمریکا، با تأکید بر این‌که تجارت این بخش بسیار به کشور چین وابسته است اظهار داشت: چین تقریباً 60 درصد کل صادرات سویای ایالات متحده را وارد می‌کند و افزایش تعرفه‌ها می‌تواند ضربه مهلکی بر این حوزه وارد سازد.

طبق آمار، آمریکا سالانه حدود 14 میلیارد دلار سویا را به چین صادر می‌کند که افزایش تعرفه‌ها می‌تواند مقامات پکن را به‌فکر جایگزین‌های ارزانتری سوق دهد و این به‌منزله ضربه بزرگی به حوزه سویا و مشاغل مرتبط با آن است.

دنیس اسلاتر، رئیس انجمن تولید کنندگان تجهیزات (AEM) آمریکا در واکنش به آغاز جنگ تجاری مذکور، گفت: افزایش تعرفه‌ها تهدیدی برای صادرات ایالات متحده خواهد بود. این اقدام هزینه تولیدات ما را بیشتر می‌کند در حالی که رقبایمان در چین، هند و مکزیک می‌توانند با دسترسی به مواد اولیه ارزانتر، تولیدات خود را با قیمت پایین‌تر وارد بازار کنند.

اندی بل، رییس انجمن خطوط لوله نفت، نیز با ابراز نگرانی در حوزه مشاغل خاطرنشان کرد: افزایش تعرفه‌ها شغل‌های داخل آمریکا را نابود می‌کند، زیرا تعرفه‌های جدید هزینه خط لوله را 25 درصد افزایش داده است و این مسئله می‌تواند اجرای پروژه‌ها را لغو کند و یا به‌تأخیر اندازد و از طرفی وضعیت شغلی کارگران را در ابهام قرار دهد.

تام دمریش، رئیس انجمن صنایع دریایی ملی آمریکا، هم تعرفه‌های جدید دولت را باعث نابودی توانایی این صنعت در تولید قایق و کشتی دانست.

در همین رابطه، صنعت خودروی آمریکا نیز از دیگر صنایعی است که از افزایش تعرفه به‌شدت متأثر می‌شود. تولیدکنندگان بزرگی مانند جنرال موتورز و فورد که 17 درصد درآمدشان به چین وابسته است، مجبور خواهند شد قیمت‌های خود را بیشتر کنند این مسئله در بازار فروش آنها اثر منفی می‌گذارد، این در حالی است که ترامپ در راستای حمایت از صنایع خودروی کشورش، موضع منفی در برابر واردات خودروی آلمان گرفته بود اما به‌نظر می‌رسد تعرفه‌های جدید، بیش از جریان واردات خودروهای آلمانی به این صنعت ضربه بزند.

از دیگر بخش‌های کلیدی اقتصاد آمریکا که از این جنگ تجاری متضرر می‌شود، بخش فناوری و اطلاعات به‌ویژه شرکت‌هایی مانند اپل است که کارخانه‌هایی در چین دارند، برای مثال شرکت اپل مجبور می‌شود قیمت محصولات خود را افزایش دهد و این فرصتی برای رقبای کره‌ای، ژاپنی و اروپایی این شرکت است که مترصد گرفتن بازار فروش اپل در جهان هستند.

تأثیر جنگ تجاری آمریکا و چین بر مصرف‌کنندگان آمریکایی

بدون شک اعمال تعرفه‌های جدید بر سطح زندگی مصرف کنندگان اثر می‌گذارد، زیرا تولید کنندگان و تاجران برای کاستن از هزینه‌ها و کسب سود خود ملزم می‌شوند قیمت اجناس را افزایش دهند.

در همین رابطه روند متیو شای، رئیس فدراسیون ملی خرده‌فروشی آمریکا، تعرفه‌ها را مالیاتی برای خانواده‌های آمریکایی دانست و گفت: وقتی هزینه‌های مواد اولیه افزایش یابد، مصرف کننده آمریکایی مجبور است این هزینه‌ها را در تمام محصولاتی که تهیه می‌کند بپردازد، در واقع تعرفه‌ها به‌طور غیرمستقیم باعث افزایش قیمت‌ها برای مصرف کنندگان می‌شود، زیرا شرکت‌ها هزینه‌های تولید بالاتری را به قیمت‌های نهایی منتقل می‌کنند.

تأثیر تعرفه‌های جدید بر قیمت محصولات ممکن است در صنایع مختلف متفاوت باشد، لذا پیش‌بینی می‌شود بیشترین تأثیر ممکن است در باتری‌ها، و تجهیزات الکتریکی و همچنین در محصولات ماشین‌آلات صنعتی احساس شود. ایالات متحده واردات بیش از یک‌سوم محصولات مذکور را به خود اختصاص داده و سهم قابل توجه واردات این محصولات از چین است، بنابراین، تعرفه‌های جدید، قیمت محصولات را افزایش می‌دهد به‌طور خاص، وسایل نقلیه موتوری، ساخت‌وساز، هوافضا، ماشین‌آلات و صنایع انرژی بیشترین تأثیر منفی را متحمل می‌شوند، به‌ویژه آنکه چین حوزه وسایل حمل‌ونقل از جمله هواپیماهای بالغ بر 45 تن را در زمره بخش‌های اعمال تعرفه خود قرار داده است که این مسئله می‌تواند در قمیت ارائه خدمات و ارزش سهام تولیدکنندگانی مانند بوئینگ اثر بگذارد.

این در حالی است که طبق اظهارات مدیر مطالعات سازمان تجارت جهانی در دانشگاه بین المللی تجارت و اقتصاد پکن، با توجه به افزایش تعرفه‌ها در آمریکا، چین می‌تواند جایگزینی برای محصولات ایالات متحده در دیگر کشورها پیدا کند.

همچنین مقامات چینی برای جلوگیری از تأثیر این جنگ تجاری بر اقتصاد کشورشان، تلاش خواهند کردند صادرات خود را به اروپا و بازارهای نوظهور افزایش دهند.

بر همین اساس روز پنجشنبه صندوق بین المللی پول (IMF) در گزارشی در خصوص تصمیم ترامپ اعلام کرد: اقدامات دولت ترامپ برای اعمال تعرفه‌های جدید و محدود کردن واردات بر حرکت جهان در سیستم بازرگانی مبتنی بر قوانین منصفانه و همچنین اقتصاد ایالات متحده و شرکای تجاری آن اثر منفی می‌گذارد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس