کد خبر 863914
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۲
آب

کارشناسان و صاحب‌نظران بر این عقیده هستند که با اعتبارات فعلی نمی‌توان مشکل آب شرب روستاها را در خراسان جنوبی به‌صورت جدی و ریشه‌ای حل کرد.

به گزارش مشرق، برای افراد شهرنشین که به‌راحتی به آب این نعمت بی‌بدیل خداوند  دسترسی دارند درک شرایط روستایی مرزنشین که برای آب شرب باید منتظر تانکر آب‌رسانی سیار باشد سخت و غیرقابل‌تصور است.

روستایی که خشک‌سالی، کمبود اعتبار و بسیاری مسائل دیگر باعث شده کشاورزی، دامداری، بهداشت و سلامت او در معرض خطر قرار گیرد و هرروز در لابه‌لای خبرهایی که به گوشش می‌رسد منتظر راه‌حل‌های مسئولین برای رفع مشکل هم آبادی‌های خود است.

اما به‌راستی چرا علی‌رغم اینکه بسیار از این مشکل ناخوشایند و تلخ‌سخن گفته می‌شود اما هنوز به‌صورت جدی و ریشه‌ای این مشکل حل‌نشده و اگر همین تانکرهای آب‌رسانی سیار نباشد روستایی مرزنشینی که امنیت را مدیون بودن او در روستاها هستیم برای آب شرب با مشکل جدی مواجه خواهد شد.

نظر افضلی، نماینده مردم سربیشه و نهبندان در این زمینه گفت:  با بودجه‌های کمی که در شرایط فعلی به بحث آب اختصاص می‌یابد نخواهیم توانست اتفاق تأثیرگذاری را در این زمینه رقم بزنیم.

با بودجه‌های سنواتی مشکل آب روستائیان حل نمی‌شود

وی اظهار کرد: برای رفع مشکل کمبود آب به‌ویژه در روستاها نیاز به بودجه‌ای غیر از بودجه‌های سنواتی داریم چرا که با بودجه‌ها و اعتبارات سنواتی حتی برای آب‌رسانی آب شرب با مشکل جدی مواجه هستیم.

 نماینده مردم سربیشه و نهبندان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد:  با توجه به تغییر اکوسیستم، باران‌ها نیز  به‌صورت سیلابی و نقطه‌ای شدند و ازاین‌رو باید جلوی روان آب‌ها را گرفته و از هدر رفتن آن جلوگیری کرد که این مسئله نیز در بهبود وضعیت منابع آبی مؤثر است.

افضلی با اشاره به اینکه در موضوع آب، قنوات مورد فراموشی قرارگرفته است، افزود: نیازمند تشکیل ستاد احیای قنوات هستیم که در این زمینه با گروه کشاورزی مجلس نیز گفت‌وگوهایی صورت گرفته است.

وی گفت: نکته قابل‌توجه و تأمل این است که در بحث آب شرب مشکل سفره آب نداریم ولی با این وجود روستاهای ما دچار مشکل هستند چراکه ایجاد خط انتقال آب از چاه آب شیرین و موارد مرتبط با آن به روستا هزینه‌بر است و اعتبار لازم در این زمینه نداریم.

نماینده مردم سربیشه و نهبندان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مردم در روستاهای سربیشه و نهبندان از کمبود آب بسیار رنج می‌برند و آب‌رسانی با تانکر هم روش مؤثری نیست.

وی یادآور شد: با بودجه‌های فعلی شاید بعد از ۳۰ سال بتوانیم مشکل آب منطقه سربیشه و نهبندان را حل کنیم.

حجت‌الاسلام علیرضا حسینی دبیر کمیته فرهنگی صنعت آب و برق خراسان جنوبی گفت: شروع مشکل کم‌آبی از اواسطِ دهه ۸۰ از آنجایی شروع شد که اعتبارات ملی شرکت‌هایی چون آب و فاضلاب روستایی قطع و تصمیم گرفته شد این شرکت‌ها به‌صورت خودکفا اداره شوند.

وی اظهار کرد: از طرف دیگر برای رعایت حال روستائیان و اقشار ضعیف جامعه نیز تعرفه آب و برق در آن سال‌ها هیچ افزایشی پیدا نکرد که مشخص بود قطع اعتبارات ملی شرکت آب و فاضلاب روستایی و عدم افزایش تعرفه آب این شرکت‌ها را برای ارائه خدمت دچار مشکل می‌کند.

تعرفه فعلی آب شرکت خدمات‌رسان را با مشکل اعتبار رو به رو کرده است

دبیر کمیته فرهنگی صنعت آب و برق خراسان جنوبی بیان کرد: در شرایط فعلی قیمت هر مترمکعب آب حدود ۲۰۰ تومان تمام می‌شود که البته مصرف‌کننده برای آن ۴۶ تومان پرداخت می‌کند که این شرایط شرکت‌های آب و فاضلاب را با مشکل جدی اعتبار  مواجه کرده است.

حسینی ادامه داد:  البته حدود دو سال است که بحث اعتبارات ملی شرکت آب و فاضلاب  برقرارشده اما این اعتبارات قطره‌چکانی نمی‌تواند مشکل آب‌رسانی به روستاهای خراسان جنوبی را به‌صورت جدی و ریشه‌ای حل کند.

وی افزود: این در حالی است که اگر بخواهیم روستاهای خراسان جنوبی را به منبع مطمئن آب وصل کنیم نیاز به اعتباراتی بیش از این داریم و با اعتبارات و بودجه فعلی سال‌ها طول خواهد کشید که مشکل آب روستایی حل شود.

دبیر کمیته فرهنگی صنعت آب و برق خراسان جنوبی گفت: مسئولان باید تشنگی روسائیان را باور کرده و بدانند که در صورت عدم توجه جدی به این معظل شاهد مهاجرت آنان خواهیم بود.

راندمان مصرف بخش خانگی آب در خراسان جنوبی نصف معدل کشور است

حسینی با اشاره به اینکه در خراسان جنوبی منابع آب شرب وجود دارد ولی در دسترس مصرف‌کننده‌ای که این آب نیاز دارد، نیست، اظهار کرد: علی‌رغم بسیاری از گفته‌ها راندمان مصرف  بخش خانگی آب در خراسان جنوبی نصف معدل کشور است.

 وی با اشاره به اینکه بخش زیادی از آب صرف بخش کشاورزی می‌شود، یادآور شد: از آنجایی‌که در خراسان جنوبی با مشکل آب روبه‌رو بوده بهتر است صنعت جای بخش‌هایی از کشاورزی که سود چندانی برای استان ندارد را بگیرد.

مهدی صفوی نژاد نیز درزمینه وضعیت آب‌رسانی سیار گفت: تا پایان فروردین ۹۷ تعداد۴۳۴ روستا در خراسان جنوبی با جمعیتی بالغ‌بر ۱۵ هزار و ۶۵۲ خانوار و ۵۳ هزار و  ۱۹۱ نفر مورد آب‌رسانی سیار قرار گرفتند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی اظهار کرد: ۲ هزار و ۴۸۱ سرویس به این روستاها حمل شده و حجم آب حمل شده نیز۲۷ هزار و۹۳۵ مترمکعب بوده است.

روستاهای درمیان بیشترین سرویس آب رسانی سیار را دریافت کرده‌اند

صفوی نژاد بیان کرد: شهرستان نهبندان با ۸۰ روستا  و ۲۵۷ سرویس بیشترین تعداد روستا را که مورد آب‌رسانی قرارگرفته، داشته است و شهرستان درمیان نیز با ۶۰ روستا هزار و ۲۲۴ سرویس آب‌رسانی  را دریافت کرده است.

وی  با اشاره به اینکه کمترین سرویس آب‌رسانی را شهرستان سرایان با ۵ روستا و ۶۸ سرویس میزان دریافت کرده است، ادامه داد: ۷۵ روستای بیرجند نیز ۲۶۳ سرویس آب‌رسانی دریافته کرده‌اند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی یادآور شد: پیش‌بینی می‌شود با توجه به افزایش گرمای هوا میزان روستاهایی که تحت پوشش آب‌رسانی سیار قرار می‌گیرند، افزایش یابد.

شاید حتی فردا برای شروع حل ریشه‌ای مشکل آب روستائیان دیر باشد، فردایی که آن نوجوان و جوان روستایی تصمیم به مهاجرت از روستا گرفته و با رفتن او و هم‌نسلانش باید شاهد روستاهایی خالی از سکنه باشیم. پس باید از همین امروز شروع کرد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس