کد خبر 863901
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۵
حیدر العبادی نمایه

دفتر نخست‌وزیری عراق، ورود عناصر ارتش ترکیه به مناطق جدیدی در شمال عراق به بهانه مقابله با «پ.ک.ک» را نقض حاکمیت این کشور دانست و خواستار هماهنگی شد.

به گزارش مشرق، دفتر اطلاع‌رسانی «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق، دوشنبه شب درباره ورود نیروهای ترکیه به خاک عراق واکنش نشان داد و اعلام کرد که برای هماهنگی امنیتی مشترک با کشورهای همسایه از جمله «ترکیه» برای حفظ امنیت مرزهای مشترک و مناطق مختلف مرزی آماده است.

«سعد الحدیثی» سخنگوی دفتر العبادی در گفت‌وگوی اختصاصی با «بغداد الیوم» اعلام کرد: دولت عراق نمی‌تواند هیچ‌گونه اقدام خصمانه از داخل کشور به کشورهای همسایه را بپذیرذ و در مقابل نیز ورود نیروهای ترکیه به عمق خاک کشورش را رد می‌کند و آن را نقض حاکمیت خود می‌داند.

بیشتر بخوانید:

اردوغان: عملیات قندیل را آغاز کرده‌ایم

واکنش العبادی به سوزاندن صندوقهای رأی

وی افزود: هرگونه اقدام با ماهیت توسعه‌طلبی در شکل و سطح عملیات نظامی که ترکیه از کمتر از 40 سال پیش تاکنون اگر بدون هماهنگی دولت عراق صورت گرفته، غیرقابل قبول است. عراق آماده هماهنگی امنیتی مشترک با کشورهای همسایه از جمله ترکیه برای حفظ مرزهای مشترک و مناطق مرزی است.

الحدیثی تاکید کرد که دولت از تمامی ابزارهایی که قوانین بین‌المللی اجازه می‌دهند، برای حفظ حاکمیت عراق و مقابله با هرگونه تجاوز استفاده می‌کند.

پیش از این برخی رسانه‌ها از پیشروی نظامی ترکیه در داخل اراضی عراق به سوی شهرستان «مخمور» و «سنجار» با هدف انجام عملیات نظامی علیه حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) خبر داده بودند.

ارتش ترکیه از یازدهم مارس گذشته (2018) عملیات نظامی جدید علیه پ‌.ک‌.ک در منطقه کردستان عراق را کلید زد و به طور مستمر، کوه‌های «قندیل» را به بهانه حضور عناصر پ‌ک‌ک، هدف قرار می‌دهد. «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه نیز اوایل ماه ژوئن جاری به طور ضمنی به انجام عملیات نظامی در سنجار و کوه قندیل اشاره کرد.

 از سوی دیگر، «صبحی المندلاوی» نیز دیروز تاکید کرد که حمله ترکیه به منطقه کردستان، نقض آشکار حاکمیت عراق است.

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «موازین نیوز» اظهار داشت: از زمان رژیم سابق عراق یک توافق با ترکیه در این‌باره وجود داشت که تا به این لحظه میان بغداد و آنکارا بررسی نشده است.

المندلاوی با اشاره به اهمیت گفت‌وگو و دیپلماسی برای حل مشکل به وجود آمده، از دولت فدرال عراق خواست تا به این مسئله رسیدگی کند. بر اساس توافقی که در دوره رژیم سابق با ترکیه امضا شده بود، ترکیه صرفا اجازه ورود به مساحت معینی از عراق داشت اما تا به این لحظه این مسئله مسکوت مانده است.

وی که از اعضای حزب دموکرات کردستان است، افزود که حزبش بارها از حزب کارگران کردستان خواسته که وارد مناطق مختلف اقلیم کردستان نشود و باید مشکلاتش را در ترکیه و به دور از اراضی منطقه کردستان، حل کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
    عبادی چطور می تواند اجازه ورود تسلیحات به پژاک و پ ک ک را توسط امریکایی ها و اسرائیلی ها می دهد و شرق سوریه توسط عراق تجزیه شده اما الکی در مورد عراق دلسوزی می کند اینها یاران شیطانند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس