واردات خودرو

تراز تجاری کشور در حقیقت منفی ۴۰۴ میلیون دلار است ولی فقط بخاطر تغییرات قیمتی (نه افزایش یا کاهش خود صادرات و واردات) این رقم مثبت شده و به بیش از ۹۰۰ میلیون دلار رسیده است.

به گزارش مشرق، در شرایطی که قیمت برخی خودروها در روزهای اخیر تا ۲۵ میلیون تومان هم گران شده، معاون وزیر صنعت در این باره گفت: «من بررسی نکردم که ریشه این موضوع چیست» و در پاسخ به این سؤال مبنی بر احتمال ادامه گرانی‌های خودرو گفت: نمی‌دانم!

بیشتر بخوانید:

ماجرای قاچاق 34 هزار خودروی لوکس به کشور


طی روزهای گذشته مجددا برخی خودروها با موج گرانی قابل توجهی رو به رو شده و قیمت برخی از خودروها افزایش چشمگیری داشته و برخی خودروها از یک تا ۲۵ میلیون تومان گران شده است.


گرانی‌های اخیر در بازار خودرو که به یکی از موضوعات نشست خبری مجتبی خسروتاج، معاون وزیر صنعت و رئیس‌سازمان توسعه تجارت هم کشیده شد تا حداقل علت آن از زبان یک مقام مسئول مشخص شود.


وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر چرایی گرانی شدید برخی خودروها گفت: بخشی از قیمت‌ها متاثر از نظام عرضه و تقاضاست البته انتظارات، اخبار سیاسی و... هم تقاضای کاذب ایجاد می‌کند اما بحث عرضه و تقاضاست و احتمالا بخشی از سرمایه کشور روی خودرو متمرکز شده است.


رئیس‌سازمان توسعه تجارت در شرایطی که مشخص بود پاسخ شفافی برای این موضوع ندارد، تصریح کرد: ما هیچ محدودیتی برای ثبت سفارش خودرو نداشتیم؛ حالا چرا بازار اینگونه شده، من بررسی نکردم که ریشه‌اش چیست.


در ادامه خبرنگاری با توجه به اهمیت موضوع گرانی خودرو به خسروتاج گفت در حال حاضر خودروهای داخلی گران شده و شرکت ایران خودرو تقریبا هیچ ثبت سفارشی انجام نمی‌دهد، این موضوع چه ربطی به آزاد بودن واردات خودرو دارد؟ ضمن اینکه شنیده می‌شود موج گرانی بیشتری قرار است وارد بازار خودرو شود که وی در پاسخ، فقط به این جمله اکتفا کرد: همانطور که گفتم، نمی‌دانم!


سخنان این مقام مسئول در شرایطی است که موضوع گرانی خودرو که طبق گفته قاضی پور، نماینده مجلس، «توسط دلالان بازار سیاه صورت می‌گیرد» ارتباط مستقیمی با زندگی و سبد مصرفی مردم داشته و بی‌اطلاعی معاون وزیر صنعت از آن قابل توجیه نیست.


تراز تجاری کشور با کلک آماری مثبت شد


در ادامه نشست فوق، رئیس‌ سازمان توسعه تجارت مدعی شد تراز تجاری کشور به مثبت ۹۴۲ میلیون دلار رسیده، این در حالی است که آمارهای منتشر شده توسط سازمان متبوعش نشان می‌دهد براساس قیمت‌های واقعی، تراز تجاری کشور همچنان منفی بوده و صرفا به دلیل گرانی کالاهای صادراتی، رقم آن مثبت شده است.


خسروتاج با اشاره به اینکه تراز تجاری کشور در این دو ماه مثبت ۹۴۲ میلیون دلار بوده است از رشد ۳۲۶ درصدی! این تراز نسبت به مدت مشابه سال قبل سخن گفت و ادامه داد: البته این موضوع ما را غره نخواهد کرد و مهلت دو ماهه برای بررسی این موضوع کفایت نمی‌کند و نگاه ما بلندمدت‌تر است.


وی با اعلام اینکه از ۲۰ کشوری که بازار هدف صادرات ایران هستند، ۱۶ کشور با رشد صادرات مواجه شدند و از ۲۰ کشوری که به ایران واردات داشتند، ۱۱ کشور کاهش یافته است، به ابعاد دیگری از دستاوردهای دولت ‌اشاره کرد.


با این حال انتشار آمار دفتر برنامه‌ریزی، آمار و پژوهش‌های تجاری سازمان توسعه تجارت در همین نشست، هرچند در ظاهر، سخنان این مقام مسئول را تایید می‌کند اما حاکی از واقعیت‌های دیگری هم هست.


براساس این آمار (که آمار رسمی محسوب شده و مبنای آن گمرک ایران است) هرچند صادرات غیر نفتی، هفت میلیارد و ۷۳۹ میلیون دلار و واردات هم شش میلیارد و ۷۹۷ میلیون دلار است (که حاکی از تراز مثبت ۹۴۲ میلیون دلاری می‌باشد، ترازی که سال گذشته منفی ۴۱۷ میلیون دلار بود) اما نکته مهمی در این آمار وجود دارد که نشان می‌دهد مثبت شدن تراز تجاری، بیش از اینکه واقعی باشد، یک کلک آماری است.


براساس آماری که این سازمان دولتی منتشر کرده، متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶ درصد افزایش داشته و از طرف دیگر، متوسط هر تن کالای وارداتی هم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱/۶ درصد کاهش یافته است.


افزایش قیمت کالای صادراتی به معنای این است که در سال جاری هرچقدر صادرات داشتیم، رقم بیشتری نصیبمان خواهد شد و کاهش قیمت کالاهای وارداتی یعنی هرچقدر واردات داشتیم به قیمت ارزان تری به کشور می‌آید.


اگر مبنای محاسبه را همان سال قبل در نظر بگیریم؛ با توجه به اینکه قیمت کالاهای صادراتی ۱۶ درصد رشد داشته، یعنی به قیمت سال پایه، شش میلیارد و ۵۰۱ میلیون دلار صادرات غیر نفتی داشتیم و همچنین با توجه کاهش قیمت کالاهای وارداتی، براساس قیمت سال پایه، شش میلیارد و ۹۰۵ میلیون دلار واردات داشتیم.


به عبارت ساده تر، تراز تجاری کشور در حقیقت منفی ۴۰۴ میلیون دلار است ولی فقط بخاطر تغییرات قیمتی (نه افزایش یا کاهش خود صادرات و واردات) این رقم مثبت شده و به بیش از ۹۰۰ میلیون دلار  رسیده است.


با این حال؛ زمانی که خبرنگار این موضوع را به اطلاع خسروتاج رساند، وی به جای تامل دقیق‌تر در این باره، اعلام کرد محاسبات شما غلط است!


این در حالی است که آمارهای رسمی در بالا آمده و هرکسی به سادگی می‌تواند آن را محاسبه کرده و متوجه شود محاسبات چه کسی  غلط است.

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس