عیسی کلانتری

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه بزرگ‌ترین مشکل محیط‌زیست فقر است گفت: در امر حفاظت محیط‌زیست و منابع آبی فاقد استراتژی هستیم.

به گزارش مشرق، عیسی کلانتری عصر امروز در نشست کارگروه مشترک آلودگی هوا و گرد و غبار که با حضور رئیس سازمان محیط زیست کشور در استاندار مرکزی برگزار شد،  اظهار داشت: در حوزه محیط‌زیست به انچه که به آن توسعه پایدار می‌گوییم عمل می‌کنیم که در این توسعه باید به شکل اصولی رعایت شود و فعالیت‌ها اقتصادی باشند و تصمیم‌ها نظم اجتماعی را برهم نزنند.

بیشتر بخوانید:

واکاوی تاثیرات سد«ایلیسو» بر عراق و ایران

 وی  افزود: در توسعه پایدار با هر فعالیت نباید جمع جبری محیط‌زیست را بر هم زد و همچنین نباید بر اساس تکنولوژی و توانمندی‌ها، حق‌وحقوق نسل‌های آینده را به علت زیاده‌خواهی‌ها پایمال کرد.

رئیس سازمان محیط زیست کشور تصریح کرد: بزرگ‌ترین مشکل محیط‌زیست فقر است و زیاده‌طلبی‌ها و قدرت‌طلبی محیط‌زیست را به ورطه نابودی می‌کشاند و نباید بگذاریم محیط‌زیست دست بخورد و آن را قربانی کنیم.

کلانتری بیان کرد: محیط‌زیست باید توسط ۸۰ میلیون نفر اداره شود و همه مردم در حفظ محیط‌زیست دخیل هستند و در حال حاضر محیط‌زیست کشور تابع سیاست‌گذاری‌های علمی است و توسط گروه‌های متخصص، تصمیماتی تخصصی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: اصل اساسی در کشور برای حفظ محیط‌زیست توسعه پایدار است و متأسفانه درزمینهٔ فرسایش خاک، پوشش گیاهی و از دست دادن منابع آبی در کشور شاگرداول بوده‌ایم، زیرا هیچ کشوری چون ایران تابع سیاست‌های غلط ۵۰ سال اخیر نیست.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست عنوان کرد: حقابه‌های زیست‌محیطی رعایت نمی‌شوند و حقابه‌ها سبب از بین رفتن دشت‌ها شدند و برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی فاجعه زیست‌محیطی به بار آورده است که در این شرایط انتظار داریم یک‌شبه تخریب‌های انجام شده را اصلاح کنیم که این اقدامی غیرممکن است.

کلانتری خاطرنشان کرد: باید توجه داشته باشیم که با بستن سد، راه ورود آب به رودخانه‌ها بسته‌شده است.

وی اضافه کرد: جریان‌های سطحی باید از رودخانه‌ها جریان پیدا کند زیرا این میزان از ۴۵ میلیارد مترمکعب در حال حاضر به ۲۰ میلیارد مترمکعب رسیده و با ادامه این رویه دیگر محیط زیستی باقی نمی‌ماند.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: در امر حفاظت محیط‌زیست و منابع آبی فاقد استراتژی هستیم با این روش همه هستی کشور را نابود می‌کنیم.

 کلانتری بیان کرد: با رفتارهای اشتباه خود در راستای نابودی محیط‌زیست گام برمی‌داریم این در حالی است که بخش عمده ای از آلودگی هوای تهران مربوط به فعالیت اتوبوس ها، کامیون ها و موتورسیکلت‌ها است.

وی ادامه داد:  در سال گذشته چندین روز مدارس تهران به سبب آلودگی هوا تعطیل شد که باید برای کاهش آلودگی ناشی از باید از حجم کامیون های آلاینده کاهش داد.

رئیس سازمان‌محیط زیست کشور عنوان کرد: با توحه به اینکا دو سوم آلودگی کشوردر سه سال آینده  توسط کامیون‌ها و اتوبوس‌های فرسوده است در نتیجه ۲۰۰هزار کامیون و اتوبوس وارد کشور می‌شود.

کلانتری خاطرنشان کرد: در فرسایش پوشش گیاهی، فرسایش خاک و مصرف بی رویه آب کشور ما در رتبه نخست جای دارد که نگران کننده و یک تهدید جدی زیست محیطی است.

وی ادامه داد:  صرفه جویی در مصرف آب یک ضرورت است این در حالی است که در کشور ۱۱۰ درصد از آب های تجدید پذیر سفره های زیر زمینی مصرف می شود و همچنین کشورهای دیگر ۶۳ درصد از این آب را مصرف می کنند.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور عنوان کرد: در سال های قبل از انقلاب سم پاشی سن گندم ۴۶ هزار هکتار بود و در سال ۶۲ به ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار سم پاشی سن گندم رسید.

کلانتری خاطرنشان کرد: به سبب افزایش تولید در حال حاضر ۱۲۳ میلیون واحد دامی با توان از دست رفته منابع آبی و پوشش گیاهی در کشور وجود دارد که این موضوع به سبب نگاه ناپایدار توسعه از سوی سیاستمداران است.

وی اضافه کرد: در استان خوزستان به  اینکه حقابه زیست محیطی رعایت نشده، این استان با گرد و غبار و ریزگرد مواجه است و دریاچه کارون هم به طور کامل قدرت پالایندگی خود را از دست داده است.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور تصریح کرد: به  توسعه بی‌رویه حقابه دشت ها و چسبندگی خاک و پوشش گیاهی از بین رفته و برخی نقاط مرکز تولید ریزگرد شده است.

کلانتری بیان کرد: تمام باتلاق ها و تالاب های و دریاچه ها در انتهای حوزه آبریز هستند و هیچ تالابی در وسط حوزه آبریز نیست که سبب احیای دریاچه ها و تالاب ها شود.

وی ادامه داد: در کشور ۳۷ سد بزرگ وجود دارد که از این طریق تمام آب ورودی به دریاچه و رودخانه‌ها بسته شده و سبب خشک شدن دریاچه ها شده است.  

معاون رئیس جمهور عنوان کرد: ۲۰۰ منطقه در زاگرس به سبب تصمیمات غلط در حال آتش سوزی است، زمانی که پوشش گیاهی از بین می رود فرسایش خاک به وجود می آید و به سبب خشکی جنگل، بر اثر یک آتش کل جنگل سوزانده می‌شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
    2 0
    سلام من کارشناس ارشد منابع آب هستم و فارغ از حرف و حدیث های که پشت سر کلانتری هست این حرفش رو تایید میکنم. استراتژی ما باید در کوتاه مدت مدیریت مصرف در میان مدت کنترل سیلاب و تغذیه مصنوعی روانآب ها و در بلند مدت بارورسازی ابرها باشد ولاغیر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس