کد خبر 863159
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۵
عراقچی

معاون وزیر امور خارجه گفت: هیچ مشکل امنیتی در لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم متوجه ایران نخواهد شد و بیانیه تفسیری ایران تمام نقاظ ضعف این لایحه را پوشش می‌دهد.

به گزارش مشرق، سیدعباس عراقچی معاون وزیر امورخارجه کشورمان در نشست علنی صبح امروز (یکشنبه پارلمان) در سخنانی به عنوان نماینده دولت به ارائه توضیحاتی درباره لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مبارزه با تأمین مالی تروریسم پرداخت و اظهار داشت:‌ امیدوارم توضیحاتی که می‌دهم مورد توجه نمایندگان مجلس قرار گرفت و خداوند را شاهد می‌گیرم که در مه مبارک رمضان و با زبان روزه، چیز به جز حق و جز در جهت منافع ایران باشد را بیان نکنم. 

وی افزود: لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم یکی از ابزارهای بین‌المللی برای مقابله با تروریسم است، جمهوری اسلامی ایران از دو منظر با موضوع تروریسم مورد تهدید واقع می‌شود، یک منظر تروریست بین‌المللی که علیه خود ماست و ما خودمان قربانی تروریسم هستیم و دوم، سوءاستفاده‌ای است که کشورهای غربی از مفهوم تروریسم انجام می‌دهند و با این سوءاستفاده، محور مقاومت و جنبش‌های آزادیبخش به ویژه جنبش‌های مقاومت علیه رژیم صهیونیستی را هدف قرار می‌دهند، ما باید با هر دوی این تهدیدات مقابله کنیم. 

عراقچی ادامه داد: ما با دو تهدید مواجهیم، یکی تهدید خود تروریسم بین‌المللی و تروریسم تکفیری، از نظر سازمان ملل و جامعه بین‌المللی،‌ الان چهار گروه فقط به عنوان تروریست شناخته می‌شوند، گروه داعش، گروه القاعده، طالبان و جبهة‌النصره؛ ما قربانی این گروه‌های تروریستی هستیم، همین مجلس محترم یک سال قبل در چنین روزهایی قربانی تروریست داعش بوده است، ما باید با این تروریسم مبارزه کنیم، کما اینکه در سوریه و در جاهای دیگر در حال مبارزه هستیم و به خاطر آن خون داده‌ایم. 

معاون وزیر امورخارجه در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: این تروریسم، یک تروریسم دارای شبکه‌های بین‌المللی است، بدون همکاری‌های بین‌المللی، بدون پیوستن به کنوانسیون‌های بین‌المللی، مقابله با آن به خصوص خشکاندن ریشه‌های مالی تروریسم غیرممکن است، ما در حالی که در سوریه جوانان ما خون می‌دهند برای مقابله با تروریسم، در داخل کشور نیز در شبکه‌های بانکی بعضی از حفره‌ها وجود دارد که متأسفانه به گروه‌های تروریستی و گروه‌های قاچاق مواد مخدر و غیره کمک می‌کند، بنابراین ما باید در مقابله با تأمین مالی تروریسم وارد همکاری بین‌المللی شویم، کما اینکه کشورهایی مانند روسیه، عراق و سوریه نیز به این کنوانسیون پیوستند و همه همسایگان ما نیز وارد این شبکه همکاری‌ها شده‌اند. 

عراقچی در ادامه تأکید کرد: تهدید دوم این است که کشورهای غربی از مفهوم تروریسم سوءاستفاده می‌کنند و گروه‌های مقاومت را تروریسم قلمداد می‌کنند، ما برای مقابله با این تهدید هم همه جوره اندیشیده‌ایم، شاید بیش از دو سال است که در مورد این لایحه تمام ارگان‌های امنیتی کشور کار کارشناسی روی این لایحه انجام دادند از جمله وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه و شورای عالی امنیت ملی و وزارت امور خارجه، همه دستگاه‌ها بیش از دو سال است که کار کارشناسی روی این لایحه انجام می‌دهند، هیچ لایحه‌ای ندیدم که تا این حد کار کارشناسی روی آن انجام شده باشد، شورای عالی امنیت ملی به عنوان بالاترین مرجع امنیتی کشور گواهی داده با حق شرط‌هایی که گذاشتیم هیچ مشکل امنیتی و تهدید امنیتی متوجه کشور نخواهد شد، آقای شمخانی در مجلس این را به صراحت  بیان کرد، ما تمام حفره‌های موجود در این کنوانسیون را دیده‌ایم و تمام نقاط ضعفی که ممکن است باعث سوءاستفاده شود را دیده‌ایم و برای آن تدابیری اندیشیده‌ایم. 

وی افزود: حق‌شرط‌هایی که در نظر گرفته شده، تمام نقاط ضعف را پوشش می‌دهد. 

عراقچی تصریح کرد: همه سوءاستفاده‌های امنیتی اندیشیده شده، خودمان نیاییم بگوییم ممکن است غربی‌های گروه‌های مقاومت را تروریسم محسوب کنند، از نظر جامعه بین‌المللی و از نظر شورای امنیت فقط داعش، القاعده، طالبان و جبهة‌النصره تروریسم هستند. از ترس اینکه نکند در آینده غربی‌ها بگویند حزب‌الله تروریسم است، فشار به خودمان نیاوریم، امروز ما فشارهایی را به خودمان تحمیل می‌کنیم و کشورهای دیگر می‌گویند ایران حامی تروریسم است چون به این کنوانسیون نپیوسته و فشارهای مختلف و تحریم‌های مختلف را به خودمان تحمیل می‌کنیم از ترس اینکه مبادا در آینده مثلا بگویند حزب‌الله گروه تروریستی است، اگر آنان در آینده چنین کاری را انجام دهند، همان موقع برخورد می‌کنیم، در این کنوانسیون راه خروج دیده شده است، هر لحظه احساس کنیم چند کشور منافع گروه‌های مقاومت را در خطر قرار دادند، به راحتی از این کنوانسیون خارج می‌شویم، حق حاکمیتی جمهوری اسلامی ایران را هیچ قدرتی در دنیا نمی‌تواند زیر سؤال ببرد. 

معاون وزیر امور خارجه همچنین خاطرنشان کرد: ما این حق حاکمیتی خودمان را داریم و هر لحظه احساس کنیم این کنوانسیون ضرری برای کشور دارد از آن خارج می‌شویم، چرا الان برای خودمان هزینه تحمیل کنیم و به خودمان خسارت بزنیم؟ الان صلاح کشور در این است با توجه به اینکه تحریم های آمریکا در حال بازگشت است، نباید به دست خودمان تحریم‌ها را به خودمان وارد کنیم، در شرایط خطیری که امروز ایران قرار دارد، نباید به دست خودمان تحریم‌های جدیدی را به خودمان وارد کنیم. 

عراقچی در پایان خاطرنشان کرد : تمام تهدیدات این لایحه با حق‌شرط‌هایی که در آن ذکر شده، پوشش داده شده است. 

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    15 1
    آقای عراقچی عرق آش شور وداغی که شما وظریف ودولت تدبیر در مسئله برجام پختید هنوز بر پیشانی مردم ما خشک نشده ،نگذارید ننگ دیگری اشک ملت را در آورد. متاسفانه نه دشمنان قابل اعتماد هستند و نه شما ها جدیت لازم را در دفاع از مردم دارید. والا در برجام حداقل شروط رهبری را رعایت می کردید؟؟؟ بفرمائید کنار بگذارید باد عزت بر این مردم ونظام بوزد......
  • IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    11 2
    چطوری ماله؟ به زودی تاریخ برای شما تکرار خواهد شد بسان 1382 تا 1383
  • احمدخواجوند IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    11 1
    همین اشک تمساح را درزمان تصویب برجام ریختند وهمین گول زدن مردم ونماینده گان داردتکرارمیشود این ها عوامل دشمن هستند در لباس میش بابا این منافقین رابریزین بیرون .
  • AU ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    11 1
    امیدوارم با همون بتونی که قلب راکتور پلمپ شد, در دهن امثال عراقچی پلمپ بشه.
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    8 1
    این عراقچی زیادداره ماست قرقره میکنه
  • محمدضا IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    10 1
    صالحی و روحانی هم قبلا قسم خورده بودن . آقای عراقچی هم بهشون اضافه شد میگه خدا شاهده با زبان روزه دارم حق می گم . اگه حرف حساب میزدن نیازی به قسم خوردن نبود .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس