کد خبر 863064
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۱
ربا در قراردادهای بانکی

شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با حضور مدیران ادارات حوزه اشتغال، مدیران عامل چهار بانک و سایر مسؤولان مربوطه در رابطه با ایجاد اشتغال در اتاق بازرگانی استان چهارمحال و بختیاری برگزار شد.

به گزارش مشرق، شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با حضور مدیران ادارات حوزه اشتغال، مدیران عامل چهار بانک و سایر مسؤولان مربوطه در رابطه با ایجاد اشتغال در اتاق بازرگانی استان به ریاست استاندار برگزار شد.

ملک‌محمد قربان‌پور در ابتدای جلسه با اشاره به موضوع اشتغال و بیکاری در چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: برای برون‌رفت از این مشکلات تسهیلات بسیار خوبی از صندوق ملی توسعه اختصاص پیدا کرده است و ما در تأمین منابع مالی طرح‌های اشتغالزا هیچ مشکلی نداریم.

بیشتر بخوانید:

رکورد بیشترین بیکار در کدام استان است؟

فرصت یکماهه برای جذب تسهیلات اشتغال روستایی و عشایر

وی از ابلاغ آئین‌نامه جذب تسهیلات اشتغالزا به استان‌ها خبر داد و افزود: از بیش از 152 میلیارد ریال اختصاص داده شده به بحث اشتغال روستایی و عشایری، تاکنون تنها 7 میلیارد تومان جذب کرده‌ایم که این رقم بسیار پایین است و همه ما در این موضوع مقصر هستیم.

سرپرست معاونت توسعه منابع استانداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه برای جذب تسهیلات اشتغالزای روستایی و عشایری تنها تا پایان تیرماه جاری فرصت داریم، بیان کرد: می‌طلبد مدیران شرایط را برای جذب این تسهیلات تسریع کنند.

قربان‌پور اضافه کرد: قرار بود در چهارمحال و بختیاری 13 هزار و 500 شغل ایجاد کنیم، اما متأسفانه تا کنون با وجود امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری کار خاصی انجام نشده است و اگر پس از پایان زمان تعیین شده تسهیلات جذب نشود با دستگاه مربوطه برخورد می‌کنیم.

وی گفت: ادارات میراث فرهنگی و گردشگری، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جهادکشاورزی و صنعت، معدن و تجارت باید تا پایان فرصت در این راه گام بردارند و همچنین بانک‌ها نیز نمی‌توانند خلاف قانون عمل کنند.

عملکرد جزیره‌ای بانک‌ها عامل عدم جذب تسهیلات اشتغالزا

حفیظ‌الله فاضلی در ادامه جزیره‌ای عمل کردن بانک‌ها را دلیل اصلی عدم جذب تسهیلات اشتغالزای روستایی و عشایری عنوان و اظهار کرد: متأسفانه مدیران عامل بانک‌ها مشکلات و سنگ‌اندازی‌ها را قبول ندارند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری افزود: عمده مشکلات ما با بانک‌ها در راستای پرداخت تسهیلات است و متأسفانه انبوهی از طرح‌ها منتظر تأیید بانک‌ها است.

استاندار چهارمحال و بختیاری ادامه داد: نه تنها توجیهات مدیران در این رابطه پذیرفته نیست، بلکه مدیران باید با صدای بلند مشکلات را مطرح کنند تا صدای آن‌ها شنیده شود و همچنین باید با برگزاری جلسات عدم پذیرفته شدن طرح‌ها از سوی بانک‌ها در قالب گزارشی تهیه و ارائه شود تا مقصر شناخته شود.

ذبیح‌الله غریب در ادامه این جلسه با بیان اینکه 6 هزار میلیارد تومان تسهیلات با سود 4/5 درصد برای صادرکنندگان محصولات کشاورزی در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: صادرکنندگان برای دریافت تسهیلات سرمایه در گردش به بانک‌ها معرفی شده‌اند و منتظر تأئید بانک برای دریافت تسهیلات هستند.

نداشتن توجیه اقتصادی دلیل اصلی رد طرح‌های اشتغالزا توسط بانک‌ها

وی ادامه داد: در بخش کشاورزی تعداد رسته‌ها بسیار کم است و تنوع و پیچیدگی بخش صنعت را ندارد، اما زمانی که طرح برای پرداخت تسهیلات به بانک فرستاده می‌شود به بهانه نداشتن توجیه اقتصادی رد می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری از ارسال 174 طرح آماده به بانک جهت دریافت تسهیلات خبر داد و خاطرنشان کرد: متأسفانه طرح‌ها در بدنه کارشناسی بانک‌ها قفل می‌شود و حتی شاهدیم بانک‌ها به‌دلیل استعلام آب و زمین پروسه پرداخت تسهیلات را به تأخیر می‌اندازند درصورتی‌که این استعلام در اختیار دستگاه‌های اجرایی است.

سید نعیم امامی در این جلسه با اشاره به اینکه بیش از 700 طرح با وجود محدودیت‌های بسیار برای بخش صنعت در تسهیلات اشتغالزایی روستایی و عشایری تأئید شده است، اظهار کرد: هدف ما ایجاد اشتغال است، بنابراین باید مسائل و مشکلات موجود بر سر راه جذب تسهیلات در کارگروه‌های اشتغال بررسی شود.

نیازمند 300 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح‌های اشتغالزا هستیم

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری در ادامه با بیان اینکه این اداره برای طرح‌های اشتغالزا نیازمند 300 میلیارد ریال اعتبار است، گفت: برای تسریع اقدامات باید فیلتر اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی برداشته شود.

اقبال عباسی در پایان جلسه گفت: باید جلسات بررسی طرح‌ها با حضور ادارات صنعت، معدن و تجارت، میراث فرهنگی، جهاد کشاورزی و  تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بانک‌ها برگزار و تک تک طرح‌ها بررسی و تعیین تکلیف شود.

استاندار چهارمحال و بختیاری در پایان گفت: دلایل عدم تایید پرونده‌ها توسط بانک مشخص و تعیین شود و طرح‌های تأئید نشده به ادارات مربوطه با دلایل رد عودت داده شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس