کد خبر 862711
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۱
برگزاری مراسم روز جهانی قدس در تاجیکستان

مراسم روز جهانی قدس با حضور سفرا و دیپلمات‌های مقیم «دوشنبه» و جمعی از شخصیت‌های سیاسی، علمی و فرهنگی تاجیکستان برگزار شد.

به گزارش مشرق، سفارت جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان به منظور بزرگداشت روز جهانی قدس مراسمی را با حضور سفرا و دیپلمات‌های مقیم تاجیکستان و جمعی از شخصیت های سیاسی، علمی و فرهنگی این کشور برگزار کرد.

ببینید:

عکس/ تظاهرات روز قدس در سوریه

«حجت‌الله فغانی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان طی سخنانی بزرگداشت روز جهانی قدس را در شرایط کنونی فلسطین و جهان اسلام دارای اهمیت بسیار زیادی دانست و گفت: امسال «روز جهانی قدس» در حالی گرامی داشته می شود که دولت آمریکا با شناسایی بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل، سفارت خود را همزمان با هفتادمین سال اشغال فلسطین، به این شهر منتقل نموده است.

وی ادامه داد: این اقدام که با اعتراض و مخالفت گسترده ملت ها و دولت های جهان رو به رو شد، اقدامی تحریک آمیز و مغایر با مصوبات مجمع عمومی سازمان ملل، شورای امنیت، سازمان همکاری اسلامی و بسیاری دیگر از سازمان های بین المللی و منطقه ای بود که موجب تنش و بی ثباتی بیشتر در منطقه و افزایش خشونت و جنایت علیه مردم فلسطین گردید و احساسات مردم حق طلب جهان، به ویژه مسلمانان را جریحه دار ساخت.

فغانی  اقدامات دولت آمریکا برای ثبات و امنیت منطقه ای و جهانی را خطرناک توصیف کرد و افزود: اقدامات مغایر با حقوق و هنجارهای بین المللی و نقض تعهدات آمریکا توسط ترامپ، تنها به انتقال سفارت آن کشور به بیت المقدس خلاصه نمی شود؛ بلکه موارد متعدد دیگری را نیز شامل می‌گردد که نقض توافق بین المللی برجام، خروج از موافقتنامه بین المللی آب و هوایی پاریس، خروج از توافقات اقتصادی و جنگ تجاری با شرکا از آن جمله اند. اقدامات آمریکا در این دوره، به شکل روشنی جهان را ناامن تر کرده و نیازمند ایستادگی جهانیان در مقابل این سیاست های قلدرمآبانه است.

سفیر ایران در دوشنبه تصریح کرد: همزمان با جشن انتقال سفارت آمریکا که دهن کجی آشکاری به مطالبات هفتاد ساله مردم فلسطین و جهان اسلام است، نظامیان اسرائیل تظاهرات مسالمت آمیز مردم فلسطین را به خاک و خون کشیدند و فقط در یک روز، بیش از 60 فلسطینی بی گناه را شهید و صدها زن و مرد بی دفاع را مجروح و معلول ساختند.

فغانی با اشاره به همدستی برخی از دولت های اسلامی در امر تحقق سیاست های محور آمریکا - اسرائیل، اظهار داشت: این جنایات در حالی اتفاق می افتد که متاسفانه برخی از دولت های اسلامی با تبلیغ و ترویج افکار سلفی و تکفیری و دامن زدن به منازعات بی منطق قومی و مذهبی، از جمله دعوای شیعه و سنی، آب به آسیاب دشمن می ریزند و آتش نفرت و تفرقه را در بخش های مختلفی از جهان اسلام بر می افروزند. هدف از ایجاد و تشدید فتنه و جنگ در کشورهای اسلامی منطقه، از جمله سوریه، عراق، لیبی و یمن، چیزی به جز تخریب زیر ساخت ها و فرسایش امکانات و توان امت اسلامی و به غارت بردن ثروت های آنها و فراموش شدن حقوق مردم ستمدیده فلسطین از یک سو و تامین چتر امنیتی و ایجاد فضای مانور بزرگتر برای رژیم اشغالگر قدس از سوی دیگر، نیست.

سفیر ایران در بخش دیگری از سخنرانی خود تاکید کرد: در سایه مناقشات و اختلافات دولت های اسلامی و در شرایطی که سیاست های جنون آمیز ترامپ امنیت جهانی را به مخاطره افکنده، رژیم غاصب صهیونیستی فرصت یافته است تا سیاست های اشغالگرانه و خشونت بار خود را با فراغ بال بیشتری دنبال کند. آنچه در این میان بر زخم های جهان اسلام نمک می پاشد، خیانت برخی دولت های اسلامی است که در هم پیمانی با دشمنان فلسطین، به همکاری پشت پرده و گاه آشکار با غاصب قدس روی آورده و به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در خدمت اهداف و برنامه های ضد بشری اسرائیل قرار گرفته اند. البته آنها برای انحراف افکار مسلمانان از خیانت هایشان، آدرس های غلط می دهند.

وی در ادامه با اشاره به سیاست های اصولی تهران در قبال موضوع فلسطین، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با فراخواندن همگان به همدلی و برادری که پیام اصلی ماه مبارک رمضان است، و ضمن ابراز همدردی با ملت مظلوم فلسطین، اقدامات ضد بشری اسرائیل و آمریکا را محکوم نموده و معتقد است برقراری صلح عادلانه و ثبات پایدار در فلسطین تنها با پایان اشغالگری سازمان یافته، بازگشت همه آوارگان و رجوع به آراء همه ساکنان اصلی فلسطین اعم از مسلمان، یهودی و مسیحی، برای تعیین سرنوشت خویش و تشکیل دولت مستقل فلسطینی به پایتختی قدس شریف، میسر خواهد بود.

سفیر ایران پیشاپیش عید سعید فطر را به همه مسلمانان عالم و به خصوص مردم برادر و هم فرهنگ و همزبان تاجیکستان تبریک گفت.

این مراسم با افطار مهمانان شرکت کننده پایان یافت.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس