کد خبر 862661
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۴:۴۵
بعیدی نژاد

عضو تیم مذاکره‌کننده می‌گوید اگر یک نظم قانونمند بین‌المللی وجود داشت اکنون بایستی آمریکا محکوم و تنبیه می‌شد.

به گزارش مشرق، حمید بعیدی‌نژاد (مسئول هیئت کارشناسی ایران در مذاکرات هسته‌ای و سفیر فعلی ایران در لندن) تأکید کرد: آمریکا با نقض برجام در حال نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است و اگر یک نظم بین‌الملل قانونمند وجود داشت اکنون بایستی آمریکا به شورای امنیت احضار می‌شد و شورای امنیت آن را محکوم می‌کرد، تنبیه و حتی تحریم می‌کرد.


به گزارش «تابناک» وی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان در پاسخ به سؤالی درباره توان اروپا برای عمل به وعده‌هایش درباره برجام و حمایت از شرکت‌های اروپایی فعال در ایران، اظهار داشت: ما می‌دانیم که اروپا برای ارائه تضمین و حمایت از فعالیت شرکت‌های اروپایی در ایران بسیار مصمم است.


بعیدی‌نژاد افزود: ما واقع‌گرا هستیم و می‌دانیم که برای اروپا محدودیت‌هایی وجود دارد و لذا به‌دنبال راهکارهای عملی هستیم و هر زمان که تضمین‌های اروپا روشن شد مسیر فعالیت عادی این شرکت‌ها در ایران مشخص می‌شود. می‌خواهیم بدانیم اروپا در عمل چه اقدامی می‌تواند انجام دهد، در واقع دریافت تضمین‌هایی از اروپا را دنبال می‌کنیم و می‌خواهیم مطمئن شویم که آنها می‌توانند از شرکت‌های اروپایی برای همکاری با ایران حمایت کنند.


وی افزود: آمریکا با نقض برجام در حال نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است و اگر یک نظم بین‌الملل قانونمند وجود داشت اکنون بایستی آمریکا به شورای امنیت احضار می‌شد و شورای امنیت آن را محکوم می‌کرد، تنبیه و حتی تحریم می‌کرد. متأسفانه واقعیت نظم جهانی متفاوت است.


سخنان اخیر بعیدی‌نژاد در حالی است که رئیس‌جمهور و وزیر خارجه و برخی اعضای تیم مذاکره‌کننده تا پیش از انعقاد و اجرای برجام می‌گفتند برجام توافق محکمی است که امضای شورای امنیت را هم پای خود دارد و آمریکا نمی‌تواند برجام را به هم بزند. آنها همچنین امضای کری را تضمین می‌دانستند و می‌گفتند وزیر خارجه آمریکا قول داده است. همچنین ادعا می‌شد خروج از برجام مورد بی‌اعتباری آمریکا می‌شود و دارای هزینه‌های حیثیتی است، بنابراین آمریکا قادر نیست از برجام خارج شود.


بعیدی‌نژاد توضیح نداده که آیا درک این که نظم بین‌الملل قانونمندی وجود ندارد، فهم پسابرجامی و عبرت برجام است یا قبل از آن هم می‌دانستند که نظم و قاعده‌ای وجود ندارد؟ اگر پاسخ، گزینه دوم است چرا بدون اخذ تضمین معتبر، تمام امتیازات را یکجا و نقد واگذار کردند و پس از آن 28 ماه به انتظار نشستند که آیا دل آمریکایی‌ها برای عمل به حداقل تعهدات خود نرم می‌شود یا خیر؟!

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • فانوس IR ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۹
    3 0
    نمیدونم بعد از دولت اقای روحانی اقای ظریف و عراقچی و بعیدی نژاد میمونن ایران ؟؟ولی تاریخ نشون داده عین موسویان از ایران میرن
  • IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۹
    0 2
    مشرق مثل کفتار است که وسط جنگ هوشمندانه دیپلماسی ایران دارد ماهی صید می کند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس