کد خبر 861057
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۳
شکارچی

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ارزشی برای گفته‌های رسانه‌هایی که کاری به غیر تخریب و تهمت ندارند، قائل نیستیم.

به گزارش مشرق، پس از انتشار متعدد گزارش در رسانه‌های مختلف از پروانه ویژه شکار چهارپا برای شکارچیان خارجی و داخلی در داخل مناطق تحت مدیریت (مناطق چهارگانه) و مناطق آزاد و همزمان با فصل زاد و ولد حیات وحش معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه شکار پایدار از الزامات مورد وفاق تمام متخصصان و مجامع علمی مرتبط با حفاظت حیات وحش در راستای حفظ تنوع زیستی است، گفت: پاسخ گوی رسانه‌ها و منتقدان صادق و منصف هستیم و همواره از نقد سالم و منصفانه استقبال می‌کنیم اما ارزشی برای گفته‌های رسانه‌هایی که کاری به غیر تخریب و تهمت ندارند، قائل نیستیم.

 حمید ظهرابی گفته است: خبرسازی برخی رسانه‌ها ارزش پاسخگویی ندارد، رسالت این رسانه‌ها اطلاع رسانی نیست، آن ها به دنبال تخریب دولت و زیر سوال بردن موفقیت ها هستند. به همین دلیل است که نقاط قوت و اقدامات موفق و موثر دولت را هدف می‌گیرند.

وی ادامه داد: خبرسازی در مورد شکار در فصل زاد و ولد حیات وحش نه از سر ناآگاهی، بلکه آگاهانه و با هدف انحراف افکار عمومی صورت می‌گیرد. هر کس که کوچکترین اطلاعاتی از رفتارشناسی حیات وحش داشته باشد، می داند که خردادماه عموماً نه فصل جفتگیری حیات وحش است و نه فصل زایمان! کم اطلاع‌ترین افراد در امور حیات وحش هم می دانند که در خردادماه نرهای گله از ماده ها و بره ها جدا می‌شوند. بنابراین افرادی که به این موضوعات می‌پردازند، تعمداً این مسائل را مطرح می‌کنند و هدفشان نیز تخریب و زیر سوال بردن موفقیت ها است.

این مقام مسئول تاکید کرد: با توجه به شرایط خاص جوی سال‌جاری و تاخیر احتمالی در زمان جفت گیری حیات وحش طوری برنامه ریزی شده که در مناطق سردسیر که عموماً زایمان با کمی تاخیر انجام می‌شود، پروانه شکار صادر نشود چرا که تعداد معدودی از افراد گله ممکن است با چند روز تاخیر زایمان کنند.

جولان شکارچی های خارجی در ایران

ظهرابی افزود: بنابراین تمام اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از بروز استرس در حیات وحش صورت گرفته ضمن اینکه مجدداً تاکید می‌کند پروانه شکار صادره برای شکار جنس نر صادر شده که در این فصل کاملاً از ماده‌ها و بره‌ها و بزغاله‌ها جدا هستند. پروانه شکار برای شکارچیان داخلی و خارجی صادر می شود و برای بومیان نیز سهمیه‌ای به قیمت بسیار پایین پیش بینی شده است. خبرسازی مبنی بر صدور پروانه شکار فقط برای خارجیان کذب محض است.

به گفته معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست، شکار پایدار ابزاری شناخته شده برای حفاظت و مدیریت حیات وحش در جهان به شمار می‌رود. نقطه قوت این طرح کاهش فشار به زیستگاه ها و حیات حش و پخش کردن زمان بندی انجام شکار و بازگرداندن منافع حاصل از شکار به جوامع بومی و محلی و بهبود حفاظت منطقه و در اجرای برنامه مدیریت گونه های جانوری بوده است.

وی یادآوری کرد: در گذشته پروانه شکار اتفاقاً در فصل حساس جفت گیری حیات وحش و مطابق میل شکارچیان صورت می گرفت در فصلی که هم حیوان پوست خوب و زیبایی داشت و هم به دلیل رفتارهای خاص جفت یابی از هوشیاری کافی برخوردار نبود، لذا شکار آن ساده تر انجام می شد.

ظهرابی اظهار کرد: به‌خاطر محدودیت زمانی دوماهه فصل شکار در گذشته، فشار زیادی به حیات وحش وارد می‌شد چراکه باید همه شکارچیان دارای مجوز در یک محدوده زمانی حداکثر دوماهه شکار خود را انجام می‌دادند و لذا گاهی اوقات به طور همزمان چند گروه شکارچی در یک منطقه حفاظت شده به شکار می پرداختند.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: اصلاح فصل شکار با مشورت کارشناسان، متخصصان و حتی شکارچیان علاقه‌مند طبیعت کشور و با هدف کاهش و پخش کردن فشار ناشی از حضور شکارچیان در زیستگاه و دور شدن از فصول حساس جفت گیری، حاملگی و زایمان صورت گرفته است.

جمعی از فعالان محیط زیست روز گذشته در مقابل این توجیهات اعلام کرده‌اند: هیچ یک از زیستگاه‌ها در حال حاضر با ظرفیت برد جمعیتی گونه‌های ویژه شکار چهارپا مواجه نبوده و در بیشتر مناطق با کاهش شدید جمعیت متناسب با زیستگاه مواجه است، لذا نمی توان با استناد به افزایش جمعیت سرشماری‌های اخیر مبادرت به صدور پروانه ویژه شکار کرد.

خزانه دولت با خون باقیمانده حیات وحش پر شد یا صندوق ملی محیط زیست؟

براساس مستندات مبلغ دریافتی از شکارچیان خارجی بابت شکار هر یک چهارپا بر اساس نوع گونه، طول شاخ و غیره حدود 70 میلیون تومان بوده است؛  یعنی با مجوز شکار 100 راس چهارپا  7 میلیارد تومان به خزانه دولت و یا صندوق ملی محیط زیست واریز شده است؛ اما اینکه این پول به صندوق ملی محیط زیست واریز می‌شود و یا خزانه دولت هنوز مبهم است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس