کد خبر 860081
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۱
شانگهای

سران روسیه، ایران، هند و پاکستان، به میزبانی چین در شهر چینگدو گرد هم می آیند تا حمایت نمادین خود را از توافق هسته‌ای ایران نشان دهند.

سرویس جهان مشرق- پکن تایید کرد که اعضای سازمان همکاری شانگهای قرار است ماه آینده در شهر «چینگدو» چین ملاقات کنند.

به گزارش روزنامه «چاینا دیلی مورنینگ پست»، سران روسیه، ایران، هند و پاکستان، به میزبانی چین در شهر چینگدو گرد هم می آیند تا حمایت نمادین خود را از توافق هسته‌ای ایران نشان دهند. این خبر را «وانگ یی»، وزیر خارجه جمهوری خلق چین، روز دوشنبه تایید کرد.

اعضای «سازمان همکاری شانگهای» یا به اختصار SCO که بلوک امنیتی نیمکره شرقی محسوب می شود و تحت کنترل پکن و مسکو قرار دارد، قرار است در ۱۹ و ۲۰ خردادماه  بندر بزرگ چینگدو(Qingdao)  در شرق چین دیدار کنند.

جمهوری اسلامی به عنوان عضو ناظر در این سازمان شرکت می کند. علاوه بر حسن روحانی، رییس جمهور کشورمان، ولادیمیر پوتین رییس جمهور فدراسیون روسیه، نارندرا مودی نخست وزیر هند و ممنون حسین رییس جمهور پاکستان در این اجلاس شرکت دارند. سران قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان هم دیگر مهمانان خواهند بود.

هم مقامات چین و هم روسیه، نسبت به اقدام ایالات متحده در خروج یکجانبه از توافق هسته‌ای با ایران، موضع انتقادی نسبتا تندی گرفتند. علاوه بر آن‌ها، مقامات سه کشور اروپایی امضاءکننده برجام هم به این اقدام رییس جمهور ایالات متحده معترض شدند.

«سریکانس کندابالی»، کارشناس امور چین در دانشگاه جواهر لعل نهروی دهلی نو، به روزنامه چاینا دیلی گفت:

" روسیه و چین درباره تحولات اخیر نگرانی‌هایی دارند. هند نیز دغدغه خود را دارد. چین و هند هر دو با مشکلات امنیت انرژی رو به رو هستند چرا که ایران یک تامین کننده بزرگ انرژی برای هر دوی آن‌هاست. "

«الکساندر گابویف»، کارشناس مرکز کارنگی در مسکو هم معتقد است که حضور روحانی در اجلاس سازمان همکاری شانگهای، برای ایران یک اهمیت نمادین دارد، چرا که نشان‌دهنده حمایت بین‌المللی از توافق(با وجود خروج آمریکا) است. او می گوید:

" برای ایرانی‌ها حضور در اجلاس SCO بسیار مهم است تا نشان دهند که در میان اعضای غیرآمریکایی توافق هسته‌ای، همبستگی وجود دارد. برای چین و روسیه هم این اجلاس نوعی پشتیبانی نمایدن از توافق است. "

«ژانگ شین»، کارشناس مطالعات روسی در دانشگاه ایست نرمال چین، هم تاکید دارد که علی‌رغم خروج ایالات متحده از توافق و چشم‌انداز تحریم‌های بیشتر از سوی واشینگتن، چین و روسیه به کار کردن با ایران- از جمله در حوزه انرژی هسته‌ای، انرژی و امور مالی-ادامه خواهند داد:

" خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران، با توجه به نحوه رفتار رهبری کنونی ایالات متحده، (برای چین و روسیه) قابل انتظار بود. "

«طغرل کِسکین»، دانشیار دانشگاه شانگهای هم همکاری‌های چین و ایران را کمافی السابق برقرار می بیند و معتقد است که ایران نه تنها در زمینه تهدیدات امنیتی مشترک در آسیای مرکزی و غرب آسیا، که در همکاری‌های حوزه انرژی هم یک شریک راهبردی برای چین بوده است. "

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۰
    2 1
    برای حمایت ایران باید عضو دائمی شانگهای بشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس