کد خبر 859200
تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۳
8.jpg

طی روزهای آتی، ریچارد گرانل سعی خواهد کرد تا حضور رسانه‌ای و خبری بیشتری در تقابل برجامی "آمریکا- ایران-اروپا" ایفا کند.

به گزارش مشرق، طی روزهای اخیر، نام "ریچارد گرانل" سفیر ایالات متحده آمریکا در برلین، به کرات از سوی رسانه‌های غربی مورد توجه قرار گرفته است. او بارها به شرکت‌های آلمانی در خصوص ادامه فعالیت تجاری و اقتصادی در ایران هشدار داده است.

گرانل، 52 ساله ،که به لحاظ سیاسی به حزب جمهوریخواه تعلق دارد، قبلا سخنگوی آمریکا در سازمان ملل متحد بوده است. همچنین او از نامزدهای تصدی گری پست  سفارت آمریکا در ناتو و سازمان ملل متحد بوده است.

بسیاری از تحلیلگران مسائل سیاست خارجی آمریکا، از گرانل به عنوان یک دیپلمات کارکشته یاد می کنند که  جایگاه خود را به مراتب بالاتر از سفارت ایالات متحده در آلمان می داند. یکی از اصلی ترین دلایل اصرار گرانل مبنی بر دیده شدن در رسانه های غربی همین است.

پس از خروج رسمی ایالات متحده آمریکا از برجام و اعلام دوباره وضع تحریم‌های ثانویه این کشور از سوی دونالد ترامپ، گرانل در اظهار نظری فوری اعلام کرد که شرکت‌های آلمانی باید هر چه سریعتر فعالیتهای تجاری خود در ایران را کاهش داده و متعاقبا متوقف نمایند. این اظهار نظر گرانل، با خشم احزاب و رسانه های آلمانی مواجه شد. ژرمنها معتقد بودند که اظهارات گرانل، نوعی تحکم و تعیین تکلیف از سوی ایالات متحده آمریکا برای آلمان محسوب می شود. با این حال گرانل بدون توجه به حساسیتها و واکنشهای به وجود آمده، مواضع خود را در این خصوص ادامه داد.

بیشتر بخوانید:

توافق بهتر مدنظر آمریکا یعنی موشکی و منطقه

گرانل در تازه ترین موضع گیری خود علیه ایران و در تایید تحریمهای وضع شده علیه کشورمان عنوان کرده است:

"رییس‌جمهور ترامپ درباره تحریم‌های ایران بسیار شفاف و صریح بوده و مشخص کرده است که شرکت‌ها باید بین تجارت با ایران یا تجارت با آمریکا یکی را انتخاب کنند. شرکت‌ها نمی‌توانند هر دوی این کار را با هم انجام دهند. پامپئو نیز در این باره کاملا شفاف بوده است. شرکت‌ها به ما می‌گویند که قطعا آمریکا را انتخاب می‌کنند. اگر آنها قرار باشد بین تجارت با آمریکا و تجارت با ایران انتخابی داشته باشند هر بار آمریکا را انتخاب خواهند کرد. این وظیفه دیپلمات‌ها است که از سیاست‌ها و رویکرد ترامپ پیروی کنند اما شرکت‌ها خود می‌توانند درباره دولت یا بازاری که می‌خواهند با آن تجارت کنند تصمیم بگیرند."

هدف ترامپ از انتخاب گرانل چه بود؟

یکی از اصلی ترین اهداف ترامپ از انتصاب ریچارد گرانل به عنوان سفیر ایالات متحده آمریکا در آلمان، هدایت و مدیریت فضای پس از خروج از برجام در میان کشورهای اروپایی بوده است. این انتصاب، حدود یکسال قبل صورت گرفت اما بررسی صلاحیت گرانل در سنا مدتها به تعویق افتاد. 

حدود 10 ماه قبل و در تیرماه سال گذشته، س‌ان‌ان مدعی شد که انگیزه ترامپ از انتخاب گرانل، کاهش سطح روابط تجاری ایران و برلین بوده است. سرانجام صلاحیت گرانل به عنوان سفیر پیشنهادی ترامپ در آلمان، در 26 آوریل امسال مورد تایید سنا قرار گرفت و سناتورهای آمریکایی، با 56 رای موافق در مقابل 42 رای مخالف، رای به تصدی گری پست سفارت آمریکا توسط وی دادند. نکته جالب توجه اینکه تا قبل از نهایی شدن انتصاب گرانل، سفارت آمریکا در آلمان برای مدت بیش از یکسال بدون سفیر اداره می‌شد.

گرانل دقیقا زمانی به عنوان سفیر وارد آلمان شد که ترامپ تصمیم نهایی خود را مبنی بر خروج از توافق هسته‌ای اتخاذ کرده بود. از این رو چشم انداز و هدف گرانل نیز از "کاهش سطح روابط تجاری ایران و آلمان" به "توقف کامل مراودات تجاری ایران-اروپا" تغییر یافت. ماموریت ریچارد گرانل هم اکنون صرفا در برلین خلاصه نمی شود. او از سوی ترامپ ماموریت دارد تا پیام‌های تهدید آمیز تجاری و اقتصادی واشنگتن علیه شرکتهای اروپایی و کشورهای عضو اتحادیه اروپا را به آنها مخابره کند.

گرانل یک همجنس گراست

در خصوص شخصیت فردی و سیاسی گرانل، نکات قابل تاملی وجود داد که به سادگی نمی توان از کنار آنها گذشت. او یکی از اصلی ترین طرفداران همجنس گرایی در آمریکاست. او در جریان رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری سال 2012 میلادی، در ستاد انتخاباتی میت رامنی نقش فعالی ایفا کرد. او در آن زمان، به عنوان سخنگوی حوزه امنیت ملی رامنی در مبارزات انتخاباتی انتخاب شد. رسانه‌های آمریکایی، از جمله ای‌بی‌سی نیوز گزارش دادند که یک همجنس‌باز سخنگوی رامنی شده است. در همان زمان، او رسما در کمپینهای انتخاباتی ، حمایت خود را از همجنس گرایی و همجنس گرایان آمریکایی اعلام کرد. اقدامی که با مخالفت نومحافظه کاران اجتماعی و سیاسی در آمریکا مواجه شد.

با این حال، در سال 2013 میلادی نیز گرانل در نامه ای که به امضای وی و برخی همفکرانش رسیده بود، خواستار حمایت دیوان عالی آمریکا از همجنس گرایان شد. گرانل مدرک کاشناسی ارشد خود را در رشته مدیریت دولتی و در دانشگاه هاروارد دریافت کرده است.

ریچارد گرانل، یک شخصیت رسانه ای فعال در آمریکا محسوب می شود. او با رسانه های مختلفی از جمله فاکس نیوز در ارتباط است و خود نیز اداره کننده و مشاور برخی موسسات رسانه ای بزرگ و مشهور در ایالات متحده است. گرانل مورد اعتماد روسای جمهور جمهوریخواه آمریکا بوده است.

در سال 2011 میلادی، جورج بوش از وی خواست تا به عنوان مدیر روابط عمومی و دیپلماسی عمومی آمریکا در سازمان ملل متحد مشغول به فعالیت شود. پس از آن نیز گرانل در سازمان ملل نقشی فعال ( به عنوان سخنگوی آمریکا در سازمان ملل ) ایفا کرد. چنانچه نیویورک پست گزارش داده است، ریچارد گرانل هدایت راهبردهای آمریکا  در حوزه‌هایی مانند  جنگ افغانستان و عراق ( در دوران ریاست جمهوی بوش)، منازعات منطقه غرب آسیا، برنامه هسته‌ای ایران و کره شمالی، جنگ در سوریه و لبنان و ..... را بر عهده داشته است.  

گرانل از طرفداران سرسخت رژیم صهیونیستی محسوب می شود. او به مانند بسیاری از سیاستمداران آمریکایی خود را وابسته به لابی های صهیونیستی مانند آیپک دانسته و میزان وابستگی وی به تل آویو، بر همگان اثبات شده است.

در نهایت اینکه طی روزهای آتی، گرانل سعی خواهد کرد تا حضور رسانه ای و خبری بیشتری در تقابل برجامی "آمریکا- ایران-اروپا" ایفا کند. در هر حال، بر همگان مسجل است که انتخاب این دیپلمات همجنس باز، در مسند سفارت آمریکا در آلمان تصادفی نبوده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    35 3
    یکی از پنج آرمان اصلاح طلبان هم جنس گرایی و دونجسه گرایی هست..
  • IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    9 1
    دسته شیاطین
  • NL ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
    0 1
    انگلیسی احمق

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس