مهدویان خاتمی

با توجه به توسعه گفتگوی تمدن‌ها در دوره اصلاحات، فیلم لاتاری با این پایان عملگرایانه‌اش برای کشتن به حق یک شیخ اماراتی هوسباز حاشیه خلیج فارس، آیا امکان ساخت پیدا می‌کرد؟

سرویس فرهنگ و هنر مشرق - روز دوم خرداد ماه به بهانه این روز و پیروزی اصلاح طلبان در انتخابات، عکسی از  محمد حسین مهدویان کارگردان آثاری ارزشمندی نظیر آخرین روزهای زمستان، ایستاده در غبار، ماجرای نیمروز و لاتاری، با رئیس دولت اصلاحات سید محمد خاتمی منتشر شده است. این عکس را سجاد پهلوان‌زاده در صفحه خود منتشر کرده است.

عکس مذکور در فضای مجازی فوق العاده بحث انگیز شد و مخالفان و موافقان فراوانی درباره این عکس و حضور محمد حسین مهدویان، در کنار رئیس دولت اصلاحات منتشر کردند. مشابه این واکنش‌های زمانی اتفاق افتاد که نرگس آبیار در بنیاد باران حاضر شد و بابت ساخت فیلم شیار 143 توسط خاتمی تقدیر شد. نخستین بحثی که درباره عکس فوق مطرح می‌شود این است که آیا این عکس، قدیمی است یا به تازگی گرفته شده؟ به توجه به ظاهر حبیب خزائی‌فر(آهنگساز) و چهره سجاد پهلوان زاده، تصدیق می‌کند، که این عکس در  روزهای اخیر  گرفته شده است.

در تحلیل این عکس باید به این مسئله اشاره کرد، خیل وسیعی از بازیگران و سلبریتی‌ها علاقه‌دارند با رئیس دولت اصلاحات در یک قاب بایستند یا خطبه عقدشان توسط او جاری شود. رئیس دولت اصلاحات نمادی از تعارض و ایستادگی در مقابل گفتمان جمهوری اسلامی است و عکس گرفتن با او و انتشار آن در فضای مجازی، پیوستگی چهره‌های سرشناس با گفتمان مخالف‌خوان را پررنگ تر خواهد کرد. اما پرسش مهم این است که محمد خاتمی چه پیوند گفتمانی با محمد حسین مهدویان دارد ؟ اگر گفتمان محمد خاتمی با دولت اصلاحات ادامه پیدا می‌کرد، آیا حیات سینمای دفاع مقدس امکان امتداد داشت؟

در این میان می‌توان به صدها مصاحبه و گفته‌های مرحوم سیف الله داد رئیس سازمان سینمایی دولت اصلاحات ( معاونت سینمایی) مخاطبان را ارجاع که به دلیل سیاست‌های کلان بین‌المللی و شکل خاص رابطه سیاسی با دولت صدام حسین، قبل از سقوط، وزارت ارشاد حاضر به صدور  هیچ پروانه ساخت فیلم دفاع مقدسی نبود و تنها یک فیلم با حمایت ‌بدنه اصلاحات به نام دوئل(احمدرضا درویش) ساخته شد که این فیلم با توجه به تم ضد جنگ اثر، با دو فیلم تبلیغاتی، آخرین روزهای زمستان و ایستاده در غبار مهدویان در تعارض 180 درجه‌ای گفتمانی قرار دارد.

پس با استناد به تاریخ می‌توان استنتاج کرد، اگر دولت خاتمی امتداد می‌یافت، مهدویان امکان درخششی با دو فیلم دفاع مقدسی را نداشت و دولت اصلاحات به فیلم‌های نظیر ایستاده در غبار و آخرین روزهای زمستان پروانه ساخت و نمایش و امکان حضور در جشنواره فیلم فجر را نمی‌داد. تصور کنید با ارزیابی خروجی دولت اصلاحات ساختن فیلمی مثل ماجرای نیمروز به اندازه یک درصد هم امکان نداشت. مهدویان چون سن و سال کمی دارد تاریخ فیلمسازی در آن روزگار را تجربه نکرده است با اینکه اشراف خوبی به تاریخ دارد. پس بدون هیچ بغض سیاسی باید به این مسئله اشاره کرده افرادی که سینما و فضاهای مرتبط با آن را در  هشت سال دولت اصلاحات تجربه کرده‌اند به این عکس و خنده‌ خاتمی خواهند خندید. عکس گرفتن مهدویان با خاتمی، شبیه تقدیر بنیاد باران،  وابسته به محمد خاتمی از فیلم شیار 143 است. یعنی دولتی که به صورت رسمی فیلمسازان را از ساخت فیلم جنگی و دفاع مقدسی منع کرده بود، راس الخیمه‌اش، از فیلم شیار 143 تقدیر می‌کند.

 تعارض گفتمانی که میان مهدویان و محمد خاتمی وجود دارد چند صد سال نوری است. آثار مهدویان یک چیز می‌گوید و اثر سیاسی خاتمی چیز دیگری. مگر اینکه مهدویان در ارائه گفتمان سینمایی‌اش با مخاطبان صادق نباشد. با توجه به توسعه گفتگوی تمدن‌ها در دوره اصلاحات، فیلم لاتاری با این پایان عملگرایانه‌اش برای کشتن به حق یک شیخ اماراتی هوسباز حاشیه خلیج فارس، آیا امکان ساخت پیدا می‌کرد؟ دولت راستگرای حسن روحانی که ادعای اصلاح طلبی دارد، با اما و اگرهای فراوانی به این فیلم پروانه ساخت داد و تعمدا در جشنواره فجر آنرا نادیده گرفت.  اما نکته مهمتر این است که شکل رسمی قاچاق دختران ایرانی به کشورهای حاشیه خلیج در دوران  خاتمی به شکل عجیبی پررنگ شد و تبدیل به گفتمان اعتراضی مخالفان دولت اصلاحات شد. حتی مستند «فقر و فحشاء» مسعود ده نمکی در آن مقطع تاریخی که در رابطه با قاچاق دختران ایرانی ساخته شد توقیف شد. حالا مهدویان با دیدگاه رادیکال‌تری نسبت به ده نمکی فیلمی در این رابطه ساخته است. سازنده فیلمی عملگرایانه درباره قاچاق دختران ایرانی، در کنار کسی ایستاده، لبخند می‌زند و عکس می‌گیرد که نسبت به قاچاق دختران ایرانی هیچ واکنش سیاسی نشان نداد در حالیکه سکان قدرت اجرایی کشور را در دست داشت.

پیکر ناصر ملک مطیعی بازیگر قدیمی سینما امروز تشییع شد و از لحظه انتشار خبر دوباره همان دعوای قدیمی میان گروه‌های موافق و مخالف، چپ و راست، شکل گرفت که چه کسی ناصر ملک مطیعی را ممنوع الکار کرد؟

آخرین فیلمی که ملک مطیعی در آن بازی کرد فیلمی به نام «نقش و نگار» است که اگر سال ساخت آن در ویکی پدیا ، 1392 ثبت شده است. یعنی مرحوم ملک مطیعی مجوز حضور در فیلم سینمایی نقش و نگار را از تنها معاونت سینمایی اصولگرای پس از انقلاب (جواد شمقدری) دریافت کرده است. مستقل از دعواهای دو گروه درباره روایت‌های ممنوع الکاری مرحوم ملک مطیعی، چرا وزارت ارشاد دولت‌های خاتمی و هاشمی زمینه حضور ملک مطیعی را در سینما فراهم نکردند؟ مگر همین وزارت ارشاد آقای خاتمی نبود که پس از «برزخی‌ها»، ایشان را ممنوع الکار کرد؟! حتی بازیگرانی نظیر اصغر سمسارزاده را هم ممنوع الکار کردند. سمسار زاده در ابتدای دهه هفتاد پس از حضور علی لاریجانی در تلویزیون اجازه حضور درنمایش‌های تلویزیونی را پیدا کرد. تصور این اتفاقات خیلی دشوار است که ایرج قادری پس از ساختن فیلمی علیه کارتل مواد مخدر اشرف پهلوی، توسط وزارت ارشاد خاتمی، در دهه شصت ، ممنوع الکار می‌شود و در دوران معاونت سینمایی عزت الله ضرغامی، اجازه فعالیت در سینما را پیدا می‌کند.

با کمی جستجو درخواهیم یافت مهدویان به واسطه چهره هایی وابسته به اصولگرایان  مثل احسان محمد حسنی، حبیب والی‌نژاد و سید محمود رضوی که علی الظاهر وابسته به جریان مقابل اصلاح طلبان هستند می‌تواند در حوزه سینما فعالیت کند، اما عکس پیروزی دوم خرداد را با وزیر ارشاد دهه شصت می‌گیرد که بیش از صدها هنرمند و بازیگر سینما را به گواه مستند «سیاه و سفید» تار و مار کرد.

اصولگرایان کدام بازیگر را پس از انقلاب ممنوع الکار کرده‌اند؟

نکته جالب اینجاست که وزارت ارشاد خاتمی چهره‌ای مثل رسول توکلی که در فیلم های ارزشی و دفاع مقدسی بازی می‌کرد اما با ایرج قادری و محمد علی فردین رابطه خوبی داشت هم ممنوع الکار می‌کند و پرسش مهم این است که اصولگرایان کدام بازیگر را پس از انقلاب ممنوع الکار کرده‌اند؟ هیچ کس حاضر نیست با محمد باقر قالیباف که ویرانه سینما آزادی را آباد تحویل داد و زیر ساخت‌های نمایشی فراوانی را ساخت یک عکس خشک و خالی بگیرد. آنوقت سمبل ممنوعیت در دهه شصت و کسی که هنرمندان فراوانی را  آواره کشورهای مختلف و به مخالفان سیاسی این کشور تبدیل کرده می‌شود سمبل رهایی بخشی و حریت سیاسی هنرمندان!

اگر ساختمان بنیاد سینمایی فارابی که در اوایل انقلاب به پرویز صیاد تعلق داشت، وزارت ارشاد وقت، بیهوده غصب نکرده بودند، امروز پرویز صیاد در صف مخالفان نظام و انقلاب نبود. مهندس محمد علی نجفی (کارگردان سریال سربداران) که به خاتمی ارادت دارد و فیلم زاگرس را به خاطر عرض ارادتش ساخته است، چون اهل دروغ گفتن نیست می‌تواند گواهی دهد. کما اینکه سال‌ها قبل مصاحبه‌ای کرد و این مسئله را با رسانه‌ها در میان گذاشت.

یک بار هم در مشرق این موضوع خاص را با گواهی شفاهی  محمدحسین فرح بخش (مهمترین شاهد جنایت‌های دهه شصت)منتشر کردیم که قهرمان سینه سترگ سینمای ایران ، جمشید هاشم‌پور در میان خروارها برف در کنار ساختمان وزارت ارشاد می‌ایستاد تا معاونت سینمایی جناب خاتمی از ماشینش با کفش‌های سوپر واکس‌زده‌، پیاده شود و در میان برف سنگین تهران پس از حداقل دو ساعت انتظار، هاشم‌پور او را دنبال کند، التماس کند، بگوید" خرج زندگی‌ام را از طریق پول معلمی همسرم می‌گذارنم، منو شرمنده زن و بچم نکن."

چهار سال التماس کرد تا ممنوع الکاریش را بردارند (از سال 1363 تا 1367) . در نهایت جناب فخرالدین انوار دستور دادند با سر تراشیده و در شمایل قهرمانی نمی‌توانی بازی کنی که عاقبت چهار سال التماس در سرما و گرما  به حضور در فیلم روز باشکوه کیانوش عیاری منجر شد. چرا خاتمی با جمشید هاشم‌پور عکس نمی‌گیرد؟  آگاهان به تاریخ می‌دانند که هنرمندان فراوانی قربانی ممنوعیت او و زیر دستانش شدند تا جنبش دوم خرداد شکل بگیرد و به کارگردان جوان کشورمان محمد حسین مهدویان باید توصیه کرد اگر برای هنرمندان قبل از خودتان ذره‌ای احترام قائل هستید، عکس گرفتن با عامل ممنوعیت و آوارگی صد ها هنرمند افتخار نیست. تاریخ «نازیسم جنبش دوم خرداد» و وزیر ارشاد دهه شصت را در آینده، دقیق‌تر قضاوت خواهد کرد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 68
  • در انتظار بررسی: 24
  • غیر قابل انتشار: 17
  • IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    متاسفانه جریان اصلاحات بسیار خوب از پس تحریف تاریخ بر امده و بسیاری را گمراه کرد
    • IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
      64 33
      فکر میکردم مهدویان بچه حزب الهیه. اینکه با این فتنه گر سلفی میگیره
    • IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
      60 14
      و سو استفاده از حافظه تاریخی ضعیف مردم
    • IR ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
      49 13
      #لعنت_به_تکرار
    • IR ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
      12 34
      حقیقتش اینه که هیچکس شما رو نمیخواد
    • IR ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
      23 9
      حضور مرحوم ملک مطیعی در برنامه دورهمی و ویژه بنامه شب یلدا شبکه سیما رو هم اصلگرایان رسانه میلی تحریم کردن
    • IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
      9 6
      درود بر قالیباف
  • IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    96 43
    مبنده بالشخصه موافقم این تحلیل عین واقعیت است.
    • IR ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
      28 5
      متاسفانه مهدویان معلوم نیست چرا اینقدر دارد معروف می شود... امیدوارم یک روزی ازین همه تعریف و تمجید سوء استفاده نکند و تفکر دیگری را تبلیغ نکند!
    • IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
      7 0
      شما هنوز دارید اصلاح طلب اصول گرا میکنید
  • US ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    47 40
    مرگ بر تهران و مفتخورانش
    • IR ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
      12 9
      خاک تو سرت
    • NL ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
      24 8
      مرگ بروطن فروشان
  • IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    99 36
    ماهیت شیطانی جریان اصلاحات از همین دروغها، تحریفها و خیانتها قابل تشخیص است!
    • امیر IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
      50 61
      دروغ و تحریف که خوراک شماهاست , هنوز ماست مالی دیدار تتلو یا رثیسی رو یادمونه , دروغ ها و تخریب های کیهان رو هم که هر روز میبینیم , معجزه هزاره سوم و هاله نورتون رو هم که دیدیم
    • IT ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
      66 25
      شما همین وضعیت اقتصادی گل و بلبل دولتتون رو هم گردن بگیرید ما راضی ایم امیر خان
    • SE ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
      32 3
      رفتار اینها دقیقا همانند رفتار فراماسونهای کثیف است
    • IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
      29 5
      دروغ کار جریانیه که گفت صد روزه می تونم اقتصاد را متحول کنم... دروغ کار جریانیه که با گند برجام نمی دونه چیکار کنه. دروغ و تحریف کار جریانیه که فرصت طلبانه سلبریقی ها را جمع می کنه استفاده ی سیاسیشو ازشون می کنه بعد هم می گه اینها صلاحیت اظهار نظر ندارند، بعد هم خودشون می گن ما از اینکه ازش حمایت کردیم پشیمونیم. وقتی سلبریتی ها بفهمند این جریان دروغگو است حساب بقیه را بکن.
    • IR ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
      14 43
      جاوید اصلاحات پاینده باد خاتمی کبیر
    • سیدعلی IR ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
      36 9
      سلام اگر آقای رئیسی به آقای تتلو اجازه دیدار نمیداد، باز هم کسانی پیدا میشدن و میگفتن: دیدید؟! آقای رئیسی از الان مردم رو به خودی و غیرخودی تقسیم کرده.
    • امین FR ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
      42 32
      امیرخان، تتلو که در فتنه 88 به خاطر ترانه ای که به نفع فتنه اجرا کرده بود،خواننده دوست داشتنی امثال شما بود، چی بود که یهویی براتون بد شد؟!!!! در ضمن تتلو وقتی با جناب رییسی ملاقات کرد که دو سال بود توبه کرده بود، کسی هم درصدد ماست مالی این ملاقات برنیامد( دروغ نگو اصلاحاتچی)، در ضمن اگر احمدی نزاد هاله نور داشت ، جناب روحانی هم هودج نور دارند، اگر ما معجزه هزاره سوم داریم، شما هم برجام افتاب تابان و گلابی برجام دارید( در ضمن بر خلاف نظر شما ، کیهان از جمله منتقدین احمدی نژاد بود)، فقط بلدید با کلمات بازی کنید، و گرنه هیچ مثالی در مورد دروغگویی و تحریف اصولگرایان نمی توانید بزنید، اصولگرایان بر خلاف شما اینقدر شرافت دارند که از رفتار امروز احمدی نژاد اعلام برائت کنند، ولی اصلاح طلبان حتی از کسانی که در فتنه 88 از کشور فرار کردند و حتی برای تشدید تحریم ها به اوباما نامه نوشتند ، اعلام برائت نکردند، از فتنه گران 88 هم اعلام برائت نکردند، طبق مستندات متن بالا کسانی که امثال ایرج قادری و ناصر ملک مطیعی و...را ممنوع الکار کردند، در سال 76 ، با ادعای دروغ آزادی توانستند افکار عمومی را با خود همراه کنند، دورویی و ریاکاری شما جماعت را باید در گینس ثبت کرد، حالا هم که دروغ برجامیتان برملا شده است و برجامتان به گند کشیده شده است ، بهتر است ساکت باشید و از گذشته حرف نزنید، چون دولت محبوبتان خیلی بدتر از دولت قبل از خود عمل کرده است.
  • IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    57 18
    قدرت تائین می کند بعضی کجا وچه چکلی وانمود کنند یک روز پونز بدست یک روز دست در گردن ... اینها منافق هستند
  • سید IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    52 20
    چه می توان گفت از این اصلاح طلبان تهوع آور!
  • IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    30 15
    حسود هرگز نیاسود
  • IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    58 23
    - اساتید دانشگاه رو کی تسویه کرد؟ - دکتر سروش و چپها -بازیگرای سینما رو کی ممنوع الکار کرد؟ -مخملباف و چپها -احزاب رو کی توقیف کرد؟ -موسوی خوئینی و چپها -حالا این چپها کی بودن؟ -همین اصلاح طلبای فعلی حالا با وقاحت بابت همین مسلک افراطی و داعشی شون نظام رو متهم می کنند و به دیگران تهمت افراطی بودن میزنند -
  • محمد IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    40 7
    اینم از کارگردانی که برا فیلمش تبلیغ میکردی تحویل بگیر مشرق همشون از یه قماشن
  • IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    38 53
    همین که با دو تا عکس ، مشرق از زور حسادت و ناراحتی می ترکه، خودش خیلی است !!!!
    • رامین FR ۰۲:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
      24 26
      خطاب به 17:55، بحث حسادت نیست، نابغه، بحث سر اینست که جناب مهدویان با کسی عکس انداخته که اگر تفکرش در وزارت ارشاد حضور داشت، قطعاً فیلم ماجرای نیم روز ساخته نمی شد، پس بحث تعجب همراه با تاسف است، در ضمن سلفی انداختن با باغی انقلاب ،موجب سرافکندگی است نه افتخار، که تازه کسی هم بخواهد به آن حسادت کند!!!!!!
  • IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    55 28
    مهدویان تو تور اصلاح طلب ها افتادی و حالا حالا ها باید دست و پا بزنی ببین تهش چی می‌شه!!
  • علی IR ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    49 25
    خیلی براش متأسفم بد جوری خیط کاشت یعنی این همون مهدویانه که از شهید باقری میگفت ؟ ایستاده در غبار میسازه ماجرای نیم روز ولی با اونی سلفی میندازه که وقتی ازش پرسیدن چرا مرگ بر آمریکا میگین میگه : میگیم دیگه نگن
  • IR ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    23 23
    حتما چند ساله دیگه میخوایین بگین تلگرامو روحانی فیلتر کرد. اصولگراها همیشه دنبال فیلتر و بستن و ممنوع الکاری هستن
    • مانی IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
      10 26
      عزیزم برای خدا و خودت هم که شده یه کم تاریخ بخون حداقل کمتر چرت و پرت میگی کمتر بهت میخندند !!!
  • IR ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    16 5
    همیشه مگه نمیگین ملاک حال فعلی افراده، نه دهه شصت که سی سال ازش گذشته
  • IR ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    13 21
    درود بر این تحلیل
  • IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    12 2
    انسان های کوتاه فکر و ابله از انسانه ها بتهایی می سازند که از دست ابراهیم هم کاری برنیاید. جالب است که همه ی کسایی که تو ایران این کار رو انجام میدن خودشون رو نماد روشنفکری,تمدن و تجدد و خلاصه.....
  • IR ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    16 5
    الان میفهمم چرا سرانه مطالعه اومده پایین علتش همینه همین که داعشی های دهه 60 حالا شدن مدعی و سردمدار ازادی!
  • IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    10 5
    بنده خدا شاید شناخت کافی از جریان اصلاح طلب یا غربگرا یا سکولار یا منافق نداره
  • US ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    39 13
    چرا شطرنجیش کردین .مشرق خیلی عقده ای
  • فرشاد IR ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    20 12
    خدا از این خاتمی ....نگذرد و به زمین سردش بزند این ام الفساد قرن
  • صدای حق IR ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    10 2
    امیدوارم‌ مشرق این مطلب بنده را درج کند‌ شما محمد حسین مهدویان‌ را نمی شناسید ایشان از بچه های گروه فیلم سازی سوره بودند که گرایش شدیدا اصلاح طلبی داشته اند ایشان همشهری بنده هستند و تا قبل از ساخت فیلمی در خصوص شهید باقری جناب مهدویآن در کنار سایر همشهریان‌ عرصه را برای بچه های انقلابی و مذهبی تنگ کرده بودند با اعلام کارگردانی ایشان برای فیلم شهید باقری ما حیرت کردیم و اگر یادتان باشد در برنامه سطرهای‌ ناخوانده که در مورد نامه معروف به جام زهر بود این فرد در کنار ۳ مصاحبه کننده با اصرار پی در پی از شمخانی می‌پرسیدند که چرا ما با آمریکا دوست نمی‌شویم‌ در واقع پالسهای‌ مشکوک این رفتار کدخدادوستانه دولت را همزمان مهدویان‌ در برنامه سطرهای‌ ناخوانده داده بود
  • حمید IR ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    27 21
    گاهی یک مرد چندان رشد می‌کند که بودنش جرم می‌شود و بهای آن را باید هم به دوست بپردازد و هم به دشمن ... #خاتمی_تمام_شدنی_نیست #تکرارمیکنم
  • صدای حق IR ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    7 2
    متاسفانه همه جور امکانات را برای ساخت فیلم در اختیار مهدویان --- قرار می دهند ولی نسبت به همشهری دیگر بنده جناب مهدی نقویان که جشنواره عمار هم بارها شرکت کرده و منش و باور و خط و مشی انقلابی دارد کم لطفی و بی اعتنایی به خرج می‌دهند‌ مهدویان‌ وصل به افساد طلبان است. به مانند آزاده نامداری ایشان هم بدلیل در اختیار قرار دادن توانایی خود به جبهه مخالف افساد طلبان لاتاری‌اش‌ را پی کردند
  • IR ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    14 12
    مشرق حسود!
  • IR ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    8 12
    ارتجاع اون موقع هیچی ارتجاع الانو چه کار کنیم؟ که نمی ذاره دختران این سرزمین حتی یه ورزشگاه ساده برن لباس مورد علاقه اشونو بپوشن
  • IR ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    11 2
    مهدویان راست میزنه به چپ می پیچه!!!
  • علی IR ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    6 7
    مارا چه میشود کجاییم با خودمون هم مشکل داریم بادنیا که جای خود داره بابا بسه این همه نگاه تکرو و دگم که همه چیز رو از دریچه تنگ ذهنیات خودش میبینه
  • IR ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
    16 5
    مشکل اصولگرایان این است که خیلی ساده و زودباور هستند و هر کی از راه میرسه میتونه با دوتا قربون صدقه و حرف های حزب اللهی پسند گولشون بزنه .
  • محسن IR ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
    15 8
    به اعتقاد بنده بین فراز و فرود جریان اصلاحات در جامعه و بصیرت و شعور ملت یک رابطه عکس وجود دارد یعنی هر چه قدر بصیرت و شعور در جامعه کاهش داشته اصلاح طلبان اوج گرفته اند و بالعکس .
  • US ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
    29 9
    خداییش دوران اصلاحات ما نگرانی گرانی و درامد کمتری داشتیم
  • US ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
    15 17
    فایده نداره مشرق جان با اینکارا خودتو سبک میکنی شما حریف محبوبیت خاتمی نمیشید!
  • احمد IR ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
    9 25
    خیلی جیگر دارین که اینطوری افشا می کنید. نویسنده این متن شیر مادرت حلالت باشه.
  • رضا DK ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
    0 4
    در ضرورت آگاه سازی از سابقه خاتمی هیچ تردیدی نیست، اما از این طرف هم مناسب نیست که حضور کارکردان خوش سلیقه و جوان و جریان سازی چون مهدویان که با آثارش لذت برده ایم و اعتماد به نفس مان تقویت شده با خاتمی دریک کادر عکس را بهانه ای بکنیم برای تکفیر! و اخراج مهدویان از جریان ارزشی و انقلابی. کمی وسعت دید لازم است
  • IR ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
    3 2
    البته وضعیت فکری و اعتقادی پرویز صیاد جایی برای دفاع کردن ندارد
  • مرتضی IR ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
    11 4
    اقایون مشرقی ، چجوری حرفای نویسنده این مقاله رو باور کنم ،خودت صورت خاتمی رو چرا مات کردی ؟؟ معنیش این نیست که از چاپ تصویرش هم اکراه دارید؟؟بابت نتیجه گیریم عذر می‌خواهم ، ولی اگر قوه عاقله ای بین اصولگرایان وجود داشت بجای اینکه تصویر صورت یک رئیس جمهور رو مات کنید ،برعکس سعی میکردید با کمک این حقایق ( اگر مستند تاریخی داره) چهره واقعی این ادم رو به افرادی که شاید از این حقایق مطلع نیستن نشون بدید، تا با یه اشاره تو تلگرام نماینده و رئیس‌جمهور تعیین نکنه .بنده پیشاپیش از بذل توجه دوستانی که تحمل دو کلام حرف حساب ندارن معذرت میخوام
  • IR ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
    20 19
    خاتمی ماندگار است
    • مانی IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
      9 10
      شمر و یزید هم ماندگارند تا تاریخ ماندگار است !!!
  • US ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
    9 2
    وقتی اعتراض می کنیم که پول بیت المال ویژه نهادهای حاکمیتی رو ندید به این حضرات که به اصطلاح کار خودی بسازند برای همینه که فردا تو مستند روحانی و سخنرانی جلوی رییس جمهور و آویزون این فتنه گر نبینیمشون
  • محمد IR ۰۳:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
    3 5
    شاید سلفی اینجوری یک نوع اعتراضه،اما به چی...؟
  • IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
    2 0
    من فقط میدونم سر مردم این وسط بی کلاست!
  • IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
    3 1
    شما باید جواب دهید که چرا اپوزیسیون بودن در ایران محبوبیت دارد؟
  • مفلوک FR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
    2 2
    کلمه ارتجاع در عنوان خبر، عکس مات شده در متن خبر!
  • IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
    21 8
    من یک بسیجی هستم و به آقای خاتمی ارادت دارم هر چی باشه از احمدی نژاد بهتره، ضمنا تحلیلتان از ایشان هم کاملا مغرضانه است
  • IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
    3 0
    جهنم مار هایی دارد که آدمی از آنها به اژدها پناه میبرد.
  • قوامی IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
    2 0
    مهدویان فیلم تبلیغاتی روحانی راهم ساخته ظاهرا.......
  • DE ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
    7 27
    گند خاتمی و اصلاح طلبان تمام شدنی نیست. با خاکبرداریِ تخریباتِ ندانم کاری و خرابکاری .....و کارهای ضد فرهنگی ...اصلاح طلبان از لایه نفتی هم رد میشویم.
  • IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
    11 8
    سلام چه مستدل و محکم احسنت
  • یوسف IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
    1 0
    الحق والانصاف متن تحلیلی تون عالی بود اصلاحات فقط برای معروف شدن خودش رو به هنرمندان ساده میچسبونه
  • سورنا US ۰۵:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
    0 0
    مرگ بر اصلاح طلبان خائن مزدور شما وضع کشور رو به این روز انداختید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس