کد خبر 859073
تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۴
رفلاکس معده

خیلی‌ها به‌دلیل نگرانی از بروز درد شدید معده که قبلا برایشان سابقه داشته برای روزه گرفتن دچار تردید می‌شوند و تصورشان این است که ساعت‌ها گرسنه ماندن برای معده و اصولا دستگاه گوارش آسیب زننده است.

به گزارش مشرق، اما نکته اینجاست که روزه‌داری برای کسانی که درد معده گاه و بیگاه سراغ شان می‌آید، ممنوع نیست. به بیان دیگر، اگر قبلا سابقه بیماری معده داشته اید یا دستگاه گوارش تان خوب کار نمی‌کرده یا حتی به بیماری‌های اثنی عشر و معده دچار بوده‌اید، ولی در حال حاضر، داروی خاصی مصرف نمی‌کنید، با رعایت نکاتی در تغذیه و شیوه غذا خوردن تان می‌توانید روزه بگیرید. مهم آن است که زبان معده تان را بدانید و بلد باشید که چطور با آن مدارا کنید. دکتر رضا شجاعی، متخصص جراحی عمومی در گفت‌وگو با ما از بایدها و نبایدهای روزه‌داری برای مبتلایان به مشکلات شایع گوارشی می‌گوید.

بیشتر بخوانید:

چگونه ورم معده را برطرف کنیم؟

بیماران مبتلا به زخم‌های فعال معده و دوازدهه که در حال مصرف دارو هستند با توجه به احتمال بروز عوارض نباید روزه بگیرند.

همچنین بیماران مبتلا به ریفلاکس معده به مری و سوء هاضمه در صورت مصرف داروهای ضد اسید در وعده‌های سحر و افطار می‌توانند روزه بگیرند. البته پرهیز از مصرف وعده‌های پر حجم و چرب یا نوشیدنی‌های با محتوای کافئین بالا و ادویه جات و مصرف نکردن سیگار برای روزه‌داری این دسته از بیماران ضروری است.

اگر با رعایت کردن این موارد، علائم ریفلاکس و سوء هاضمه باز هم درطول مدت روزه‌داری ایجاد شود، بهتر است از روزه‌داری صرف نظر شود.

کنار آمدن بیماری‌های شایع روده با روزه‌داری

بیماران مبتلا به کولیت روده در صورت عدم فعال بودن بیماری و تنظیم دوز داروها در دو وعده سحر و افطار، تحت نظر پزشک معالج می‌توانند روزه‌داری کنند اما در صورت فعال بودن بیماری نباید روزه داشته باشند.

بیماران مبتلا به یبوست مزمن نیز در صورت مصرف مایعات کافی و غذاهای حاوی فیبر در فاصله افطار تا سحر منعی برای روزه‌داری نخواهند داشت.

بیماران مبتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر نیز می‌توانند بدون نگرانی روزه داشته باشند و غالبا مشکلی برای این دسته از بیماران طی روزه‌داری ایجاد نمی‌شود.

مبتلایان به کبد چرب روزه بگیرند

بیماران مبتلا به نارسایی کبدی تحت کنترل که شواهدی چون تورم اندام ها و آسیت شکمی نداشته باشند، تحت نظر پزشک معالج، با تنظیم الگوی مصرف داروها می‌توانند روزه‌داری کنند ،اما در صورت وجود هریک از این علائم و وجود نارسایی پیشرفته با توجه به عدم‌توانایی کبد در ساخت گلوکز و افت قند خون در مدت روزه‌داری و لزوم تنظیم دقیق محتوای پروتئینی پلاسما، نباید روزه بگیرند.

بیماران مبتلا به هپاتیت‌های مزمن کنترل شده بدون وجود سیروز کبدی جبران نشده، با تنظیم الگوی مصرف داروها و تحت نظر پزشک منعی برای روزه‌داری ندارند.اما مبتلایان به هرگونه هپاتیت حاد و
کنترل نشده هرگز نباید روزه بگیرند.

مبتلایان به کبد چرب نیز می‌توانند روزه‌دار باشند، کمااین که روزه‌داری و پرهیز از مصرف غذاهای پرچرب و حجیم، برای کنترل این بیماری سودمند است.

اگر سنگ کیسه صفرا دارید...

بیماران مبتلا به سنگ‌های بدون علامت کیسه صفرا نیز می‌توانند بدون نگرانی با پرهیز از مصرف وعده‌های حجیم و پر حجم در سحر یا افطار، روزه داشته باشند.

بیماران مبتلا به اختلالات مادرزادی صفراوی مانند بیماری ژیلبرت با توجه به طول مدت روز در این ایام و منع گرسنگی طولانی مدت، نباید روزه داشته باشند.

بیماران مبتلا با پانکراتیت مزمن منعی از نظر روزه‌داری نداشته، اما باید از پرخوری هنگام سحر یا افطار با توجه به احتمال بروز اسهال در نتیجه مصرف وعده حجیم، پرهیز کنند.

اگر اسهال و استفراغ دارید، روزه نگیرید

وجود هرگونه اختلالات حاد گوارشی مانند اسهال و استفراغ حاد در زمینه مسمومیت گوارشی، با توجه به وجود دهیدراتاسیون مانع روزه‌داری بوده و این بیماران تا زمان کنترل علائم و بیماری به خصوص در روزهای بلند این فصل، نباید روزه داشته باشند.

نکته بسیار مهم آن است که در تمامی اختلالات گوارشی با توجه به تفاوت روند بیماری در افراد توصیه می‌شود بیماران مبتلا به اختلالات گوارشی در شروع ماه رمضان در مورد امکان روزه‌داری با توجه به شرایط بیماری با پزشک معالج مشورت کنند.

روزه‌داری با مراقبت از معده

برای مراقبت از معده خود طی روزه‌داری به نکات تغذیه‌ای زیر توجه کنید:

از خوردن غذاهای پرکالری و غذاهایی که رب یا کشک داشته و سرخ شده‌اند، پرهیز کنید.

بیشتر از غذاهای ساده استفاده کنید.

یک باره حجم زیادی از غذاها را به معده‌تان وارد نکنید.

ابتدا افطار سبک بخورید و بعد از دو یا سه ساعت دوباره غذا مصرف کنید.

مواد غذایی که شور و چرب هستند را نخورید.

بیشتر از موا غذایی ساده مثل کته یا فرنی استفاده کنید و کمتر سراغ غذاهای سرخ کرده مثل شامی یا کوکوها بروید.

کشک بادمجان، آش رشته و فسنجان هم چندان مناسب نیست. این غذاها مدت زیادی در دستگاه گوارش شما باقی می‌ماند و معده برخی از افراد را با مشکل روبه‌رو می‌کند.

منبع: جام جم آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس