طیبه سیاوشی

«رهبری» خودشان بخشی از مسئله بودند و راه حلی جز برجام نداشتند!

سرویس سیاست مشرق -  «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

«رهبری» خودشان بخشی از مسئله بودند و راه حلی جز برجام نداشتند!

«طیبه سیاوشی» از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس و عضو فراکسیون زنان به تازگی طی اظهاراتی در خبرگزاری دولتی ایرنا با اشاره به برجام روحانی گفته است:

در سخنرانی رهبر معظم انقلاب در روز چهارشنبه، ایشان بارها این مسئله را به نوعی خودشان مطرح کردند که بخشی از این مسئله بودند؛ این گونه نبوده که خودشان را از توافقنامه برجام کنار بکشند و بگویند این یک عده مذاکره کننده برجام گناهکار هستند.

او همچنین تصریح می‌کند:

اگر راه حل جایگزینی وجود داشت رهبری نظام که عالی ترین مرجع تصمیم گیری در نظام جمهوری اسلامی ایران هستند، آن را پیشنهاد می دادند و این توافقنامه را قبول نمی کردند.[۱]

*تحلیلگران کشور، پیش از این و حتی طی سالیان گذشته کراراً هشدار دادند که ممکن است در قضیه برجام ماجرای جنگ صفین تکرار شود و کسانی که خود، خواهان حکمیت و تن در دهنده به آن بودند؛ به یک‌باره و پس از مسجّل شدن اشتباه بزرگشان، همه چیز را به گردن رهبر زمانه بیاندازند.

بایستی از خانم سیاوشی پرسید مقام معظم رهبری دقیقا در کجا و کِی نسبت به برجام آقای روحانی ابراز خوشبینی و یا امید دستاورد ابراز کرده‌اند که اکنون بخشی از برجام باشند!؟

معظم‌له در کدام قسمت تاریخ زعامتشان حل المسائل مشکلات کشور را در خارج از کشور معرفی کرده‌اند و یا در کدام سابقه یا سخنرانی ابراز امیدواری به دشمن داشته‌اند!؟

و از همه مهمتر اینکه این چه بخشی از برجام است که هیچیک از دستوراتش در قبال برجام رعایت نشد، نامه ۹ بندی او در قبال برجام به کناری نهاده شد و از خطوط ترسیمی او توسط اعضای تیم مذاکره‌کننده عبور شد!؟

ما از روی تلخکامی به این مقولات اشاره کردیم و امیدواریم خانم سیاوشی که در کنار برخی چهره‌های دیگر و به یکباره اصرار دارند که مقام معظم رهبری فرمانده برجام آقای روحانی بوده‌اند، به این سؤالات پاسخ دهند.

در ماجرای راه حل جایگزین نیز اگرچه مسئله آشکار است اما از بابت انتفاع تذکر بیان می‌کنیم که مقام معظم رهبری بارها و بارها نه تنها نسبت به بی‌اعتمادی به آمریکا و ضرورت توجه مسئولان دولتی به ظرفیت‌های داخل کشور تأکید کردند بلکه بر مسئله‌ای به نام «اقتصاد مقاومتی» نیز پافشاری دارند.

اما آقایان دولتی حتی اقتصاد مقاومتی را هم به برجام گره زدند. [۲] و این حقایق برای همیشه در حافظه تاریخی مردم ایران مضبوط است.

این گناه رهبری و مردم نبود که افرادی در ستاد مشترک دولت و اصلاح‌طلبان قصد معامله‌ای فراتر از هسته‌ای با آمریکا [۳] را داشتند اما به رسوایی گرفتار آمدند.

***

چه کسانی به دنبال «اعتراض ظالمانه و انقلاب کفشدارها» در ایران هستند!؟

ارگان حزب کارگزاران به دنبال کشف عوامل «انقلاب مخملی»

روزنامه اصلاح‌طلب سازندگی (ارگان حزب کارگزاران) در شماره شنبه گذشته خود طی مطلبی با عنوان «هشدار درباره انقلاب کفشدارها»! به سلسله گزارش‌های وبلاگ مشرق پیرامون مفاهیم مرتبطِ «اعتراض ظالمانه»، «فتنه اقتصادی»، «انقلاب کفشدارها» پرداخته و از این گفته است که اصولگرایان به دنبال یک تقسیم‌بندی خطرناک هستند.

در این مطلب همچنین آمده است که یک جریان خاص در سایت مشرق به دنبال انقلاب مخملی است!

سازندگی همچنین با استناد به دیگر گزارش‌های مشرق در زمینه تلاش دشمن برای ایجاد اعتراض ظالمانه از این گفته است که برخی انتقادات اصولگرایان به مقولاتی مثل گرانی، خود مسبب‌الاسباب فتنه‌هایی مثل فتنه اقتصادی دیماه ۹۶ بوده است.

*بر خلاف آنچه که در این مطلب تحلیلی انگاشته شده، واضح است که وبلاگ مشرق نه تنها به دنبال انقلاب مخملی! نیست بلکه قصد ما و همه رسانه‌هایی که نگهبان و پاسدار منافع ملی هستند، مقابله با آن است.

تأکیدات و کلیدعبارت‌هایی مثل «کفشدارها» نیز هرگز در مطالب مشرق در اشاره به قشر متوسط که اکثریت جامعه ایرانی را تشکیل می‌دهند به کار نرفته است بلکه منظور بیان شده‌ی آن، زرسالاران اقتدار طلب، لیست‌های میلیاردی و اشراف غربزده‌ای بوده‌اند و هستند [۴] که من‌باب مثال از نفحات نظام جمهوری اسلامی بهره‌مندی کامل دارند اما تولد یک ضد انقلاب خارج‌نشین که خواستار تحریم مردم ایران است را به وی تبریک می‌گویند و یا برای شاه خائن غصه می‌خورند که چرا به حرف‌های بازرگان گوش نکرد و انقلاب شد و ایضاً در نقد مردم ایران از این می‌گویند که ایرانیان ریاکار و مبتلی به بحران اخلاقی هستند!

منظور از کفشدارهایی که می‌خواهند انقلاب به راه بیاندازند دقیقا همین افراد هستند و لاغیر...

ذکر این نکته هم ضروریست که تحلیلگران محترم حزب کارگزاران، بایستی به مخاطبان می‌گفتند که وقوع رخدادهایی مثل شکست رسمی برجام، کشف جاسوس از درون تیم مذاکره‌کننده و ایضاً وقوع فتنه اقتصادی (که پیش لرزه آن در دیماه ۹۶ رخ داد) تماماً به فضل الهی از مدتها قبل و قریب به دو سال پیش از آن، در  تحلیل‌های مشرق و بطور خاص «وبلاگ مشرق» مورد پیش‌بینی و هشدار قرار گرفته بود.

چگونه است که یک مجموعه رسانه‌ای هم درباره یک رخداد شوم پیش‌بینی می‌کند و هشدار می‌دهد و هم عامل و خواهان آنست!؟

مسئله انتقادات اصولگرایان به دولت و اصلاح‌طلبان پیرامون گرانی‌ها و سایر تقصیرها نیز هرگز به سیاق فتنه‌گران با آدرس «حضور در خیابان‌ها»، «تقصیر اصل نظام است»، «تقصیر موشک‌هاست» و... نبوده است فلذا نمی‌توان تقصیراتی مثل اغتشاشات دیماه ۹۶ که در آن پرچم ایران و تصویر سردار سلیمانی به آتش کشیده شد را به گردن این انتقادات و گزارش‌ها انداخت.

فی‌الجمله اینکه اگرچه تلاش محفل کارگزاران بعنوان یکی از محافل اصلی در پروژه «ناامید سازی» برای ارائه تحلیل ستودنیست اما باید دانست دو مورد از ارکان ساده یک تحلیل درست، دوری از تناقض و بیان تمام فکت‌های مربوط به سوژه است. چیزی که به نظر می‌رسد عامدانه یا از روی سهو در ارگان رسانه‌ای حزب کارگزاران و درباره محتوای تحلیلی وبلاگ مشرق در نظر گرفته نشده است.

گفتنیست، بر اساس اطلاع ما، ۴ عضو مبرّز حزب کارگزاران سازندگی، در جریان فتنه سال ۸۸ دستگیر شده‌اند...

***

فرجام جنگ داخلی احزاب اصلاح‌طلب به کجا ختم می‌شود؟

رسانه‌های کشور روز گذشته از درگیری و زد و خورد در کنگره حزب اعتماد ملی خبر دادند. [۵]

درگیری و زد و خوردی که برخی از اعضای حزب اعتماد ملی تلاش کردند آنرا به گروه‌های فشار و یا حزب ندا منتسب کنند اما دست آخر مشخص شد که پای هیچ غریبه‌ای در میان نبوده است. [۶]

در همین حال، چندی قبل نیز اخبار تکذیب نشده‌ای از تنش در حزب اتحاد ملت پیرامون قضایای انتخاب شهرداری جدید تهران و استعفای یکی از مشاهیر این حزب در رسانه‌ها نشر یافت.

*تجربه تاریخی نشان می‌دهد که اصلاح‌طلبان به دلیل گستره بی حد و حصری که با آن روبه‌رو هستند، هیچگاه نتوانسته‌اند زیر یک سقف جمع شوند.

آنها نه تنها در مجلس ششم و شورای شهر اول تهران (که بعدها منحل شد) روزگار خوبی با هم نداشتند بلکه این روزها مشغول خط و نشان کشیدن برای رئیس‌جمهور روحانی نیز هستند [۷] و در محافل خود نیز روزگاری بهتر از آنچه از حزب اعتماد و حزب اتحاد به گوش می‌رسد، ندارند.

قابل تأمل آنکه نظیر همین رخدادها درباره شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان نیز وجود دارد و کسانی از اصلاح‌طلبان، این شورا را به دیکتاتوری متهم می‌کنند. [۸]

اینکه فرجام این زد و خوردهای قابل پیش‌بینی به کجا بیانجامد و میزان ربط و ارتباط آنها با شکست برجام روحانی و انتخابات ۹۸ و ۱۴۰۰ چیست را دقیقا نمی‌توان تخمین زد اما بایستی در ورای آنها به یک نکته اشاره کرد و آن اینکه اختلاف هرگز از دید مردم پنهان نمی‌ماند...

و شاید به همین دلیل است که جریان اصلاحات طی ۱۷ سال گذشته در هیچ انتخاباتی در ایران پیروز اکثریتی نبوده و به سخن دیگر اینکه چپ‌ها در طول ۱۷ سال گذشته هرگز نتوانسته‌اند کرسی‌های ریاست مجلس و ریاست جمهوری را بدست آورند.

این مسئله که پیش از این مورد اشاره افرادی مثل حجاریان و علوی‌تبار هم قرار گرفته است [۹] می‌رود تا اصلاح‌طلبان را با ابهامات بیشتری نسبت به آینده و ادامه اصرار بر حرکت در مسیر ۱۷ سال گذشته با ژست اپوزسیونی مواجه کند.

***

۱_ http://www.irna.ir/fa/News/۸۲۹۲۶۲۷۰

۲_ https://www.farsnews.com/news/۱۳۹۴۰۷۲۴۰۰۰۸۱۸

۳_ https://www.farsnews.com/news/۱۳۹۴۰۶۲۱۰۰۱۵۷۹

۴_ mshrgh.ir/۱۴۰۸۹۵

۵_ mshrgh.ir/۸۵۸۸۴۵

۶_ mshrgh.ir/۸۵۸۸۹۰

۷_ mshrgh.ir/۸۵۸۰۷۴

۸_ http://www.rouydad۲۴.ir/fa/print/۱۱۰۳۲۶

۹_ mshrgh.ir/۸۰۰۶۱۴

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    97 6
    "«رهبری» خودشان بخشی از مسئله بودند و راه حلی جز برجام نداشتند! " اف بر شما که از شرم و حیا بویی نبرده اید! حیا را خورده اید و آبرو را قی کرده اید! وقاحت هم حدی دارد..!
    • IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
      10 0
      هیچ وقت توقع نداشته باشید یک اصلاح طلب اشتباه خود را قبول کند
  • IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    43 36
    برفرض که رهبری در برجام اذن همه جور کار را به دولت داده است ؛ شما که مدعی پیروی از ایشان هستید الان که ایشان با ادامه برجام با حضور اروپاییها مخالف هستند، پیروی تان را ادامه داده و به خسارت محض پایان دهید
  • سید IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    44 42
    عقده و کینه اصلاح طلبان تهوع آور از خبرگزاری مشرق طبیعی است! چون باعث پریشان احوالیشان است.
  • منصور IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    27 29
    به خانم طیبه سیاوشی عرض میکنم برو توخونه به پخت وپزت برس . از افاضه کلامت پیداست که از نظر سیاسی خیلی در سطح پایین تشریف داری . خدا وکیلی چندسال عقب تر از بچه دبستانها هستی.
    • پویا IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
      18 25
      اینها مردانشان که مردانگی ندارند و زنانشان هم همگی با فرار از کشور کشف حجاب میکنند این اول و آخر اصلاحات و طرفدارنش است
  • منصور IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    23 32
    روزی پدری برپسرش چنین توصیه کرد: پسرجان هرگاه درمجلسی قرار گرفتید حرفهای گنده گنده بزن. پسر هم بنا به سفارش پدرش دریک مجلسی در جمع بزرگان چنین افاضه کرد:شتر- زررافه -دایناسور- فیل و.... اکنون حرفهای خانم محترمه طیبه سیاوشی درمورد برجام از این قماش است
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    23 21
    مشرق احمق بی سر و پا یک کودن و ناقص العقل به تموم معناست . خاک بر سر گاگول هایی که به این نکبت رأی داده اند.
  • حمید رضا IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    3 22
    با سلام عرض ادب و آرزوی قبولی طاعات . پاسخ این موضوع مسبوق به سابقه است . اما پیرامون قسمتی از متن «« اگر راه حل جایگزینی وجود داشت رهبری نظام ... »» اظهار شده است اینگونه یادآوری میشود با تغییر دولت با طرح اقدام نظامی از سوی آمریکا و ناتوانی ایران در مقابله با آن در سطح بالای نظام همزمان پیشرفت و رفاه اقتصادی کشور را لازم به عادی سازی روابط در ارتباط با آمریکا در سطح عمومی مردم بیان مینماید بحث مطرح شده در یکی از اقدامات با تشکیل کارگروهی از نمایندگان محترم مجلس و بطور مستقیم از رسانه ملی بررسی و در صحن علنی رای گیری میگردد. تحقق یک شعار انقلابی «« ما اهل کوفه نیستیم علی تنها بماند »» از سوی ملت در عمل اثبات میگردد . فارغ از دستاوردهای ملی مردمی در اثنای زمان آن معاهده دچار چالش در عهد و اقدامات علمی از متن قرارداد میشود و در نهایت بسبب بد عهدی و شکست حفاظت اطلاعاتی از سوی عوامل فاقد دستاورد میشود و موجب نتیجه گیری از بوجود آورنده گان و مسببان آن طرح میگردد . فرافکنی بوجود آمده میتواند از محل شکست در اصل معاهده باشد . انشالله بزودی در اقدام موثر سریع و قاطع با استفاده از داشته های اطلاعاتی بررسی چگونگی شکل گیری آن معاهده توسط بچه های انقلابی انجام می پذیرد . التماس دعا مدیر محترم خیلی آقایی .
  • اصلاحات IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    32 44
    درود بر روحانی زنده باد اصلاحات و مدرنیته
    • IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
      22 24
      با سلام؛ دقیقا کدوم مدرنیته! این که گفتی یعنی چه!!!!
    • پویا IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
      11 1
      ما هم که نمیگیم مرگ بر روحانی که تو میگی زنده باد، میگیم کار بلد نیستید عقب بکشید
    • عنقا RO ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
      3 0
      درودبی «واو»
  • IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    20 29
    تاریخ دقیقا در حال تکرار است. اما آیا هستند کسانی که بر اساس تجربه تاریخ به حمایت از علی برخیزند و به خوارج زمان نه بگویند؟
  • IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    17 5
    نفرین و نفرین بر کسانی که به این افراد مانند این خانم رای رای داده اند.
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    0 0
    خودتو به روانپزشک نشان بده عزیزم
  • علی IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    3 0
    جریان برجام منروبه یاد خوارج وجریان حکمیت می اندازه
  • IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    1 1
    موافقم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس