اولین روز بیست و ششمین نمایشگاه قرآن کریم

دغدغه‌های نمایشگاه 26 ساله تنها محدود به فضای برگزاری آن نیست و یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در این میان مربوط به برگشت‌های مالی برگزاری نمایشگاه است. اتفاقی که در جابه‌جای صحبت‌های فقهی‌زاده می‌توان شنید.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر مشرق، نمایشگاه قرآن کریم که این روزها در حال برگزاری است، با وجود نقدها و نظراتی که به همراه دارد، مثل هر سال با بخش‌های مختلفی در مصلای تهران برپا شده است. رویدادی که مدت هاست با رویه‌ای نسبتا ثابت مسیر خود را ادامه داده و کمتر تغییری در آن دیده می‌شود.

امسال هم این نمایشگاه از شب چهارم ماه رمضان کارش را آغاز کرده است و عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عطرت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن مدتی پیش درباره تغییرات آن بیان کرده بود که نگرش دانش‌بنیان به برنامه‌ریزی‌های این نمایشگاه منجر به ارائه 150 برنامه خرد و کلان با نظر کارشناسان شده و برنامه محوری با رویکرد نوآورانه یکی از ویژگی‌های نمایشگاه قرآن است. راه‌اندازی سامانه اطلاع‌رسانی نمایشگاه قرآن، فراخوان طرح‌ها و ایده‌های مشخص و نوآورانه، راه‌اندازی باشگاه همراهان نمایشگاه قرآن و توجه عمده و خاص به محتوای قرآن کریم با تشکیل کمیته‌هایی مثل عترت، اعجاز و شگفتی‌های قرآن و رسانه و فضای مجازی جزو مواردی‌اند که فقهی‌زاده از آنها به‌عنوان تغییرات این دوره از نمایشگاه از آن یاد می‌کند. در میان تمام این تغییرات ضمن این که تأثیرگذاری آن به شیوه اجرا و عمل به آنها برمی‌گردد، چندان ساختاری نیستند و به‌طور حتم برای جذابیت و نتیجه بخشی این نمایشگاه لازم است که قدم‌های بزرگ‌تر و گسترده‌تری برداشته شود.

نمایشگاه درآمدی ندارد

دغدغه‌های نمایشگاه 26 ساله تنها محدود به فضای برگزاری آن نیست و یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در این میان مربوط به برگشت‌های مالی برگزاری نمایشگاه است. اتفاقی که در جابه‌جای صحبت‌های فقهی‌زاده می‌توان شنید.

رئیس برگزاری نمایشگاه در این‌باره معتقد است که به‌طور کلی آنها آورده چندانی ندارند، او به جام‌جم می‌گوید: اغلب هزینه‌های لازم برای این اتفاق را خود نمایشگاه متقبل می‌شود و برای بخش محدودی از هزینه‌ها اجاره‌هایی دریافت می‌شود که آن هم با تخفیف همراه است. حال باید ببینیم که امسال دوستان ما در کمیته قراردادها، مدیریت بخش‌ها و مدیران کل حوزه معاونت به چه تصمیمی می‌رسند، اما همیشه اینطور بوده که درآمد قابل توجهی هرگز وجود نداشته است.

احیای بخش بین‌الملل

علاوه بر این موارد، در خیلی از دوره‌ها نمایشگاه قرآن عنوان بین‌المللی را به‌دنبال خود می‌کشید اما به‌دلیل عدم موفقیت آن، در چند دوره گذشته این بخش هم حذف شده بود، موضوعی که فقهی‌زاده درباره آن گفت: ما امسال بعد از مدتی تعطیلی بخش بین‌الملل تصمیم داریم که آن را احیا کنیم و با تدابیر و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از هفته دوم ماه رمضان این بخش هم کار خود را شروع می‌کند. در بخش بین‌الملل هدف اصلی ما این‌گونه تعریف شده که فعالیت‌های قرآنی که توسط جمهوری اسلامی، گروه‌ها و... انجام شده است را برای مخاطبان خارجی منعکس کنیم. در همین راستا تاکنون 4 مجله به 4 زبان عربی، انگلیسی، ترکی استانبولی و اردو منتشر کرده‌ایم که به زودی منتشر می‌شود. همچنین ما بخشی از شخصیت‌ها و آثار قرآن پژوه را نیز به مخاطبان نمایشگاه ارائه می‌دهیم. در کنار آنها نشست‌های تخصصی را هم خواهیم داشت و این بخش به مدت 10روز برگزار می‌شود.

وزارت ارشاد فقط سینما نیست!

تمرکز سیاست‌های وزارت ارشاد بر هنرهای دیگر یکی از گلایه‌های فقهی‌زاده در گفت‌وگویش با جام‌جم است. او با اشاره به این‌که اقدامات وزارت ارشاد را نباید فقط در حوزه هنر، سینما و موسیقی خلاصه کرد، افزود: برای نمایشگاه بیست و ششم، فعالیت‌هایی صورت گرفته است، مقدمات اجرایی و سیاستگذاری در ارتباط با برگزاری نمایشگاه از روز اول دی‌ماه سال قبل با تشکیل مجامع مشورتی آغاز شده است. پس از آن با تشکیل شورای برنامه‌ریزی و شورای سیاستگذاری نمایشگاه قرآن کار را شروع کردیم.

شاخص‌های یک نمایشگاه قرآن

در این میان شاید پرسش مهم این باشد که شاخص‌های یک نمایشگاه قرآن چیست؟ فقهی‌زاده در این رابطه به جام‌جم می‌گوید:در تلقی ما از نمایشگاه قرآن چند شاخصه مشخص شده است؛شاخصه اول این‌که نمایشگاه را یک جشنواره ملی و سراسری تلقی می‌کنیم که منحصراً به چند روز و هفته اختصاص ندارد بلکه برآیند یک جشنواره عمومی است که سعی می‌کنیم موسسات مردمی را درگیر آن کنیم. بنابراین در تلقی ما نمایشگاه قرآن یک جشنواره ملی است که اختتامیه آن در ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود. به باور معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد دومین شاخصه این است که این نمایشگاه فرصت مغتنمی برای عرضه آثار هنری فاخر قرآنی است. شاخصه سوم نیز این است که نمایشگاه قرآن بتواند در حوزه فرهنگ دینی جریان‌سازی کند و سرمنشأ درخشش استعدادهای گوناگونی باشد که در کشورمان
به وفور یافت می‌شود. ما یکی از مهم‌ترین شاخص‌های نمایشگاه قرآن را برخورداری از عنوان بزرگ‌ترین رویداد عمومی قرآن در سطح ملی می‌دانیم.

*جام جم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس