کد خبر 857884
تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۷
تیم ملی والیبال

نخستین دوره «لیگ ملت های والیبال» با حضور 32 تیم در دو گروه مردان و زنان برگزار می شود که با شروع رقابت های مردان، هیجان مسابقات از چهارم خردادماه به سالن ها بازمی گردد.

به گزارش مشرق، لیگ جهانی والیبال در سال 1990 به عنوان بخشی از یک برنامهٔ بازاریابی در این رشته ورزشی راه‌اندازی شد تا نشان متمایزی از فعالیت‌های فدراسیون جهانی در اواخر قرن بیستم باشد، اما فدراسیون جهانی والیبال برای برگزاری بیست و نهمین دوره این رقابت ها (سال 2018) تغییرات عمده ای در این رقابت ها لحاظ کرد که تغییر نام به «لیگ ملت های والیبال» از جمله آنان است.

شورای دپارتمان لیگ جهانی مهرماه سال 96 در نشست یک روزه خود در پاریس و همزمان با جشن هفتادمین سالروز تاسیس فدراسیون جهانی والیبال (FIVB) این تصمیم را گرفت.

بر این اساس لیگ ملت های والیبال از سال 2018 در دو گروه زنان و مردان با حضور 16 تیم تحت یک نام برگزار می شود که 12 تیم از جمله ایران تا هفت سال آینده در رقابت های گروه مردان ثابت هستند و چهار تیم نیز متغیر خواهند بود.

مرحله مقدماتی لیگ ملت های والیبال سال 2018 در مدت پنج هفته برگزار می شود، 12 تیم اصلی حداقل یک هفته میزبانی در مرحله مقدماتی این رقابت ها دارند و جمهوری اسلامی ایران در هفته پنجم دور مقدماتی مردان میزبان است.

در لیگ ملت های والیبال سال 2018 هر تیم حداقل 15 بازی انجام می دهد که در مجموع 130 مسابقه (120 مسابقه دور مقدماتی و 10 مسابقه مرحله نهایی) برگزار خواهد شد.

پنج تیم برتر دور مقدماتی به مرحله نهایی لیگ ملت های والیبال صعود می کنند که به همراه تیم فرانسه در گروه مردان و چین در گروه زنان، شش تیم مرحله نهایی این رقابت ها خواهند بود.

در گروه زنان لیگ ملت های والیبال تیم های برزیل، ایتالیا، آمریکا، چین، صربستان، کره جنوبی، هلند، تایلند، آلمان، ترکیه، ژاپن و روسیه 12 تیم اصلی هستند و آرژانتین، جمهوری دومینیکن، بلژیک و لهستان نیز چهار تیم متغیر هستند که سهمیه حضور در سال 2018 به دست آوردند.

نخستین دوره لیگ ملت های والیبال در گروه زنان از روز سه شنبه 25 اردیبهشت ماه شروع می شود و دور مقدماتی این رقابت ها به مدت پنج هفته ادامه خواهد داشت. مرحله نهایی این گروه نیز از 6 تا 10 تیرماه به میزبانی شهر نانجینگ کشور چین برگزار می شود.

** گروه مردان

تیم های فرانسه، ایران، ایتالیا، آرژانتین، چین، برزیل، روسیه، لهستان، صربستان، آمریکا، آلمان و ژاپن 12 تیم اصلی و ثابت برای هفت سال در گروه مردان لیگ ملت های والیبال هستند و تیم های استرالیا، کره جنوبی، کانادا و بلغارستان در سال 2018 سهمیه به دست آوردند.

مرحله مقدماتی این رقابت ها از چهارم خردادماه شروع می شود و تا سوم تیرماه در پنج هفته پیگیری می شود.

هفته نخست لیگ ملت های والیبال سال 2018 در روزهای چهارم تا ششم خردادماه 97 برگزار می‌شود و تیم ملی والیبال ایران در این هفته در کشور فرانسه به مصاف تیم های ژاپن، استرالیا و فرانسه خواهد رفت.

هفته دوم در روزهای یازدهم تا سیزدهم خردادماه برگزار می شود و تیم ملی والیبال ایران باید در آرژانتین با تیم‌های کانادا، ایتالیا و آرژانتین رقابت کند.

هفته سوم لیگ ملت های والیبال نیز در روزهای هجدهم تا بیستم خردادماه 97 برگزار می‌شود و تیم ملی والیبال ایران در روسیه به مصاف تیم‌های چین، برزیل و روسیه می رود.

هفته چهارم نیز از 25 تا 27 خردادماه برگزار می‌شود و تیم ملی والیبال ایران در آمریکا به مصاف تیم‌های لهستان، صربستان و میزبان خواهد رفت.

هفته پنجم و پایانی در روزهای اول تا سوم تیرماه 97 برگزار می‌شود و تیم ملی والیبال ایران در تهران به مصاف تیم‌های آلمان، بلغارستان و کره جنوبی می رود.

بر اساس اعلام فدراسیون جهانی والیبال، شهر «لیل» فرانسه میزبان مرحله نهایی لیگ ملت های والیبال در گروه است که این رقابت ها از 13 تا 17 تیرماه برگزار می شود.

ورزشگاه «پیر موری» که ورزشگاهی بسیار مدرن و فوق پیشرفته و در سال ۲۰۱۲ افتتاح شده است، میزبان این رقابت ها خواهد بود.

** ششمین تجربه والیبال ایران در لیگ جهانی

تیم ملی والیبال ایران در سال 2018 ششمین حضور خود در لیگ جهانی والیبال را که با نام لیگ ملت های والیبال برگزار می شود، در حالی تجربه می کند که هدایت تیم ایران را ایگور کولاکوویچ برای دومین سال متوالی در این رقابت ها بر عهده دارد.

ملی پوشان ایران در پنج دوره گذشته این رقابت ها با خولیو ولاسکو (2013)، اسلوبودان کواچ (2014 و 2015)، رائول لوزانو (2016) و کولاکوویچ (2017) به میدان رفتند.

گروه بندی تیم ها در پنج هفته دور مقدماتی لیگ ملت های والیبال سال 2018 به قرار زیر است:

** هفته نخست: چهارم تا ششم خرداد

گروه یک: فرانسه، ژاپن، استرالیا و ایران

گروه دوم: چین، آمریکا، آرژانتین و بلغارستان

گروه سوم: لهستان، کانادا، روسیه و کره جنوبی

گروه چهارم: صربستان، ایتالیا، آلمان و برزیل

** هفته دوم: 11 تا 13 خرداد

گروه پنجم: بلغارستان، صربستان، روسیه و استرالیا

گروه ششم: برزیل، آمریکا، ژاپن و کره جنوبی

گروه هفتم: آرژانتین، کانادا، ایتالیا و ایران

گروه هشتم: لهستان، آلمان، چین و فرانسه

** هفته سوم: 18 تا 20 خرداد

گروه نهم: کانادا، آمریکا، آلمان و استرالیا

گروه دهم: ژاپن، لهستان، ایتالیا و بلغارستان

گروه یازدهم: روسیه، چین، ایران و برزیل

گروه دوازدهم: فرانسه، صربستان، آرژانتین و کره جنوبی

** هفته چهارم: 25 تا 27 خرداد

گروه سیزدهم: کره جنوبی، ایتالیا، چین و استرالیا

گروه چهاردهم: آلمان، روسیه، آرژانتین و ژاپن

گروه پانزدهم: آمریکا، صربستان ، لهستان و ایران

گروه شانزدهم: بلغارستان، برزیل، کانادا و فرانسه

** هفته پنجم: یکم تا سوم تیرماه

گروه هفدهم: استرالیا، برزیل، لهستان و آرژانتین

گروه هیجدهم: چین، صربستان، کانادا و ژاپن

گروه نوزدهم: ایران، آلمان، بلغارستان و کره جنوبی

گروه بیستم: ایتالیا، فرانسه، آمریکا و روسیه

نتایج تمامی دیدارهای دور مقدماتی لیگ ملت های والیبال در یک جدول ثبت می شود و در پایان پنج تیم برتر دور مقدماتی به مرحله نهایی لیگ ملت های والیبال صعود می کنند که به همراه تیم فرانسه شش تیم مرحله نهایی این رقابت ها خواهند بود.

** برنامه بازی های ایران 

برنامه کامل دیدارهای تیم ملی والیبال ایران در دور مقدماتی به وقت تهران به قرار زیر است:

** هفته نخست: چهارم تا ششم خرداد

گروه یک: فرانسه(میزبان)، ژاپن، استرالیا و ایران

جمعه چهارم خردادماه: ساعت 22 و 30 دقیقه: فرانسه – ایران

شنبه پنجم خردادماه: ساعت 19 و 30 دقیقه: استرالیا – ایران

یکشنبه ششم خردادماه: ساعت 17 و 30 دقیقه: ایران – ژاپن

** هفته دوم: 11 تا 14 خرداد

گروه هفتم: آرژانتین(میزبان)، کانادا، ایتالیا و ایران

شنبه دوازدهم خردادماه: ساعت 4 و 40 دقیقه بامداد: آرژانتین – ایران

یکشنبه سیزدهم خردادماه: ساعت یک و 40 دقیقه بامداد: ایران – ایتالیا

یکشنبه سیزدهم خردادماه: ساعت 23 و 40 دقیقه: ایران – کانادا

** هفته سوم: 18 تا 21 خرداد

گروه یازدهم: روسیه(میزبان)، چین، ایران و برزیل

جمعه 18 خردادماه: ساعت 16: چین – ایران

شنبه 19 خردادماه: ساعت 16: ایران – برزیل

یکشنبه 20 خردادماه: ساعت 18 و 30 دقیقه: روسیه – ایران

** هفته چهارم: 25 تا 28 خرداد

گروه پانزدهم: آمریکا(میزبان)، صربستان ، لهستان و ایران

شنبه 26 خردادماه: ساعت 3 بامداد: لهستان – ایران

شنبه 26 خردادماه: ساعت 23 و 30 دقیقه: ایران – صربستان

دوشنبه 28 خردادماه: ساعت 3 بامداد: آمریکا – ایران

** هفته پنجم: یکم تا سوم تیرماه

گروه نوزدهم: ایران(میزبان)، آلمان، بلغارستان و کره جنوبی

جمعه یکم تیرماه: ساعت 18 و 30 دقیقه: ایران – کره

شنبه دوم تیرماه: ساعت 18 و 30 دقیقه: ایران – بلغارستان

یکشنبه سوم تیرماه: ساعت 18 و 30 دقیقه: ایران – آلمان

** تعداد تیم های شرکت کننده در ادوار مختلف لیگ جهانی

در سال 1990 تعداد تیم های شرکت کننده در لیگ جهانی هشت تیم بود که در دو گروه با هم به رقابت پرداختند. در سال 1991 این تعداد به ده تیم افزایش یافت. از سال 1992 تا 2000 و سال 2004 و 2005 تعداد تیم های شرکت کننده در لیگ جهانی 12 تیم بود. این تعداد در سالهای 2001 تا 2003 و 2006 و 2012، 17 تیم بود. 18 تیم در سال 2013 این رقابت ها حضور یافتند.

این تعداد در سال 2014 به 28 تیم رسید و در سال 2015 به ۳۲ تیم رسید و سال های (2016 و 2017) 36 تیم در لیگ جهانی حضور دارند که در نوع خود رکورد جدیدی بود.

بر این اساس لیگ ملت های والیبال از سال 2018 در دو گروه زنان و مردان با حضور 16 تیم تحت یک نام برگزار می شود که 12 تیم از جمله ایران تا هفت سال آینده در رقابت های گروه مردان ثابت هستند و چهار تیم نیز متغیر خواهند بود.

در گروه زنان لیگ ملت های والیبال تیم های برزیل، ایتالیا، آمریکا، چین، صربستان، کره جنوبی، هلند، تایلند، آلمان، ترکیه، ژاپن و روسیه 12 تیم اصلی هستند و آرژانتین، جمهوری دومینیکن، بلژیک و لهستان نیز چهار تیم متغیر هستند که سهمیه حضور در سال 2018 به دست آوردند.

تیم های فرانسه، ایران، ایتالیا، آرژانتین، چین، برزیل، روسیه، لهستان، صربستان، آمریکا، آلمان و ژاپن 12 تیم اصلی و ثابت برای هفت سال در گروه مردان لیگ ملت های والیبال هستند و تیم های استرالیا، کره جنوبی، کانادا و بلغارستان در سال 2018 سهمیه به دست آوردند.

** پرافتخارترین های لیگ جهانی

آمار و ارقام نشان می دهد که تیم ملی والیبال برزیل با کسب 9 مدال طلا، 7 نقره و 4 برنز در صدر پر افتخارترین های لیگ جهانی است. این تیم در سالهای 1993، 2001، 2003 تا 2007، 2009 و 2010 صاحب عنوان قهرمانی شده تا بیش از قبل خود را به عنوان قدرت اول این رقابتها معرفی کند.

تیم ایتالیا هم با 8 مدال طلا، 3 نقره و ۴ برنز در رده دوم و روسیه با کسب 3 مدال طلا، 5 نقره و 7 برنز در رده سوم پر افتخارترین تیم ها قرار دارد.

آمریکا نیز با دو مدال طلا، یک نقره و سه برنز در رتبه چهارم قرار دارد و تیم های فرانسه (دو طلا، یک نقره و یک برنز)، کوبا (یک طلا، پنج نقره و سه برنز)، صربستان (یک طلا، چهار نقره و سه برنز)، هلند (سه مدال طلا، نقره و برنز) و لهستان (دو مدال طلا و برنز) در زمره افتخارآفرینان این رقابت ها هستند.

تیم ملی والیبال ایران امسال برای ششمین بار در طول تاریخ در این رقابت ها شرکت می کند و نسبت به سال گذشته یک تغییر مهم و آن جوانگرایی در ترکیب تیم، بوجود آورده است تا خود را کم کم برای بازی های المپیک 2020 توکیو آماده کند.

تیم ایران در سال ۲۰۱۳ (نخستین حضور) با هدایت خولیو ولاسکو به مقام نهمی دست یافت، در سال ۲۰۱۴ (دومین حضور) با هدایت اسلوبودان کواچ عنوان چهارمی را به دست آورد، سال 2015 نیز تیم ایران در دومین حضور خود با اسلوبودان کواچ ضمن تثبیت جایگاه خود در جمع هشت تیم برتر، عملکرد خوبی به نمایش گذاشت و در سال 2016 تیم ایران در بین 12 تیم شرکت کننده رتبه هشتم را به دست آورد.

تیم ملی والیبال ایران در سال 2017 و در نخستین سال مسئولیت ایگور کولاکوویچ در رتبه یازدهم این رقابت ها قرار گرفت.

رده بندی تیم ها در طول ادوار گذشته لیگ جهانی والیبال به شرح زیر است:

ژاپن 1990: ایتالیا، هلند، برزیل

ایتالیا 1991: ایتالیا، کوبا، روسیه

ایتالیا 1992 :ایتالیا، کوبا ، آمریکا

برزیل 1993 : برزیل، روسیه، ایتالیا

ایتالیا 1994 : ایتالیا، کوبا، برزیل

برزیل 1995 : ایتالیا، برزیل، کوبا

هلند 1996 : هلند، ایتالیا، روسیه

روسیه 1997 : ایتالیا، کوبا، روسیه

ایتالیا 1998 : کوبا، روسیه، هلند

آرژانتین 1999 : ایتالیا، کوبا، برزیل

هلند 2000 : ایتالیا، روسیه، برزیل

لهستان 2001 : برزیل، ایتالیا، روسیه

برزیل 2002 : روسیه، برزیل، یوگسلاوی

اسپانیا 2003 : برزیل، صربستان و مونته نگرو، ایتالیا

ایتالیا 2004 : برزیل، ایتالیا، صربستان و مونته نگرو

صربستان 2005 : برزیل، صربستان و مونته نگرو ، کوبا

روسیه 2006 : برزیل، فرانسه، روسیه

لهستان 2007 : برزیل، روسیه، آمریکا

برزیل 2008 : آمریکا، صربستان، روسیه

صربستان 2009 : برزیل، صربستان، روسیه

آرژانتین 2010 : برزیل، روسیه، صربستان

لهستان 2011 : روسیه، برزیل، لهستان

بلغارستان 2012 : لهستان، آمریکا، کوبا

آرژانتین 2013: روسیه ، برزیل ، ایتالیا

ایتالیا ۲۰۱۴: آمریکا، برزیل ، ایتالیا

برزیل ۲۰۱۵: فرانسه، صربستان و آمریکا

لهستان 2016: صربستان، برزیل و فرانسه

برزیل 2017: فرانسه، برزیل و کانادا

فرانسه 2018: ؟؟؟؟

منبع: فدراسیون والیبال

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس