عراقچی

اگر بنا بود که ما امتیازات بزرگ نقد بدهیم و امتیازات کوچک و «نسیه» بگیریم که تازه بعد از گذشت دو سال، دفتر همان حساب «نسیه» هم بسته شود، چه نیازی به هنر دیپلماسی، بازی برد-برد و دانستن زبان دنیا بود؟

سرویس سیاست مشرق - با بررسی مواضع کشورهای باقی مانده در «برجام» و علایمی که به خصوص از اروپایی‌ها به تهران مخابره می شود، می‌توان انتظار داشت که به زودی توافق هسته‌ای ایران با ۶ کشور به بایگانی تاریخ پیوسته است. اگر توافقی که در سال ۲۰۱۵ در چارچوب ایجاد محدودیت در برنامه هسته‌ای در مقابل برداشتن تحریم‌های مرتبط به امضاء رسید و به اجرا گذاشته شد، نامش «برجام» بود، حالا چنین توافقی کاملا زیر پا گذاشته شده و تاریخ مصرف آن به اتمام رسیده است، چرا که اکنون از هیچ کدام از طرف‌های مقابل ما صحبتی از برنامه هسته‌ای ایران نیست و عوامل جدیدی چون برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه ای مرتب از سوی اروپایی‌ها تکرار می شود. پس وجه «هسته‌ای» توافق ایران با اروپا و آمریکا عملا موضوعیت خود را از دست داده است.

پیامد منطقی این موضوع، آن است که ماموریت تیم مذاکره‌کننده ما در موضوع «هسته‌ای»، به پایان رسیده و دستاوردی به نام رفع تحریم‌ها عملا شکست خورده است. حال مذاکره با اروپا ابعاد تازه‌ای پیدا کرده است.

اما مشکل آن جاست که تیم رسانه‌ای دولت و جریان سیاسی حامی آن، مستقیم و غیرمستقیم از برجام ۱ و ۲ و ۳ و موشکی و منطقه‌ای حرف می زنند و قصد القاء مذاکره و مصالحه در این زمینه‌ها را دارند.

اولا باید گفت که اجازه مذاکرات در سال ۹۲، تنها و صرفا در «حوزه هسته‌ای» به تیم فعلی دیپلماسی کشور داده شد و تا به این جای کار «هیچ» گونه مجوزی برای حتی گفتگو (نه مذاکره) بر سر مسایل غیرهسته ای از سوی مقامات و نهادهای عالی نظام به هیچ کس داده نشده است.

به علاوه، این تیم مذاکره‌کننده نه تنها شروطی را که از سوی مرجع صادر کننده اجازه مذاکره تعیین شده بود، رعایت نکرد، بلکه با اشتباهات بعضا چشمگیر، تعهداتی کاملا قابل اجتناب برای کشور ایجاد نمود. اما با همه این اوصاف، اگر اراده جمهوری اسلامی ایران، شکستن اجماع جهانی در سازمان ملل و شورای امنیت و راستی‌آزمایی در زمینه عدم تولید و اشاعه سلاح هسته‌ای بود، برجام این حسن و امتیاز را داشت. دنیا، با مجموعه‌ای از سختگیرانه‌ترین و شدیدترین بازرسی های سرزده و نصب تجهیزات پیچیده علمی و فنی از سوی آژانس بین‌المللی انرژی هسته ای، در چندین نوبت متوالی تایید کرد که ایران برنامه پنهانی ساخت سلاح کشتار جمعی ندارد. خروج ایران از ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد به این ترتیب حاصل شد که شاید تنها دستاورد برجام بود.

اما هدف اصلی مذاکرات تا جایی که به جمهوری اسلامی ایران مربوط می شد، رفع همه تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای در وهله نخست، و عدم وضع تحریم‌های جدید غیرهسته‌ای در وهله دوم بود. قرار بود این مهم با تعلیق بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای ما تحقق پیدا کند. در عمل اما از سال ۲۰۱۵ که برجام اجرایی شد، در برابر انجام همه تعهدات «بالمره» ما و تبدیل شدن «صنعت هسته‌ای» کشور به یک برنامه مینیاتوری هسته‌ای، تنها بخشی از تحریم‌های هسته‌ای، آن ‌هم به صورت «تعلیق» (waive) موقت از سوی رییس جمهور آمریکا در بازه‌های زمانی سه ماه و شش ماهه برداشته می شد. این در حالی بود که نه تنها ساختار تحریم‌های «هسته‌ای» کاملا بر جای خود ماند، که رشته ای از تحریم‌های غیر هسته‌ای (حقوق بشر، موشکی و منطقه‌ای) هم به صورت دنباله‌دار از همان زمان اوباما علیه ما وضع شده است.

حالا هم که با خروج یکجانبه آمریکا از برجام (بعد از آن که موفق شد صنعت هسته‌ای را بدون شلیک یک گلوله تعطیل کند) غربی‌ها هم در کمال وقاحت بحثی جدای از هسته‌ای را مطرح می‌کنند. به بیان دیگر، بدون آن که ما از بابت تعلیق (تقریبا کامل) برنامه هسته‌ای خود، به همان منافع مادی نصف و نیمه رسیده باشیم، از ما می خواهند هم به جنازه برجام پایبند باشیم و هم غل و زنجیرهای دیگری به دست و بالمان ببندیم!

اگر بنا بود که امتیازات بزرگ «نقد» بدهیم، و امتیازات کوچک و «نسیه» بگیریم که تازه بعد از گذشت دو سال، دفتر همان حساب «نسیه» هم بسته شود، اصولا چه نیازی به «دیپلماسی» و «بازی برد-برد»و «زبان-دانی» عرق ریختن‌های تیم مذاکره کننده برجام وجود داشت؟ [۱]

و جالب این جاست که محمد جواد ظریف در سال ۸۲ هم که تحت ریاست حسن روحانی (دبیر وقت شورای عالی امنیت و سرپرست تیم مذاکره‌کننده) با تروئیکای اروپا مذاکره می کرد و با «محمد البرادعی» در حاشیه مذاکرات، حرف‌های سیاسی و حزبی می زد که حتما و به هر قیمت توافقی حاصل شود تا " ما در انتخابات شکست نخوریم" در نهایت به تعبیر علی لاریجانی دُرّ غلتان دادند و آب نبات گرفتند[2] و در برابر تعلیق داوطلبانه تمام صنعت هسته‌ای، کوچک‌ترین امتیازی از جانب اروپا دریافت نکردیم.

البته در تیم‌های مذاکره‌کننده قبلی ما یک نقطه ضعف بسیار اساسی نسبت به این تیم فعلی وجود نداشت. به این نام‌ها دقت کنید:

عبدالرسول درّی اصفهانی، مشکات مشکور، محمدرضا البرزی، سیروس ناصری، رمضانی...

عبدالرسول دری اصفهانی -  جاسوس تیم هسته ای

این‌ها شماری از جاسوسان و نفوذی‌هایی بودند که متاسفانه با همین تیم مذاکره‌کننده در ارتباط بودند[۴] و حتی فردی مثل دری اصفهانی جلسات فوق محرمانه تیم هسته‌ای در تهران را مخفیانه فیلمبرداری و به انگلیسی‌ها منتقل می کرد. بگذریم از افراد مشکوک و بدسابقه‌ای چون «هومن مجد» و «تریتا پارسی» که در تمام طول دوران مذاکرات با تیم مذاکراتی ما در وین و ژنو دیده می شدند.

تریتا پارسی در حال گفتگو با حسین فریدون
هومن مجد در حال صحبت با ظریف و تخت روانچی

آن چه را که بتوان به عنوان نقطه ضعف اصلی تیم دیپلماسی ما در موضوع برجام روی آن دست گذاشت این است که چه دستگاه دیپلماسی و چه رییس دولت، بارها و به بهانه‌های مختلف، مستقیم و غیرمستقیم، این پیام را به طرف‌های مقابل دادند که «به هر قیمتی» به دنبال توافق هستند و در واقع از منظر دولت حتی «توافق بد بهتر از توافق نکردن» است. طبیعی بود که غربی‌ها همه توان خود را بکار گیرند که بیشترین امتیاز نقد را با دادن کم‌ترین امتیاز نسیه دریافت کند و امیدوار باشند که در برابر هر اندازه فشار، این تیم مذاکره‌کننده از مذاکرات خارج نخواهد شد.

به اشتباهات محاسباتی تیم دیپلماسی ما باید این را هم اضافه کرد که به واسطه «خوش بینی مفرط» به اروپایی‌ها، هم بهترین بخش از منافع اقتصادی برجام را به اروپایی‌ها دادند (علی‌رغم سابقه بسیار بد و منفی آن‌ها) و هم نتوانستند بین تعامل با اروپایی‌ها و تعامل با شرق (چین و روسیه) در سه سال گذشته، موازنه ایجاد کنند، چرا که ظاهرا هیچ احتمالی را برای خروج یکجانبه امریکا از بازی و بالتبع خروج اروپایی‌ها از اقتصاد کشور، در نظر نگرفته بودند، و طبیعی است که در شرایط حاضر که برجامی برجا نمانده است، ایجاد این توازن بسیار سخت‌تر شده است، گرچه اصلا غیرممکن نیست. با این حال، این تیم فعلی با ذهنیتی که در ۵ سال اخیر از آن دیده‌ایم، بعید است که ابتکار جدیدی داشته باشد که بتواند شرایط تازه را مدیریت کند.

همین نداشتن ابتکار عمل جدید و اصطلاحا نسخه بدیلی از جانب تیم حاضر، آن را برای ادامه هر سناریویی نامستعد و ناتوان می کند. حداقل خواسته‌ای که می‌توان و باید در شرایط حاضر مطرح کرد این است که تیم مذاکره‌کننده‌ای با ترکیب جدید شکل بگیرد که توان عملیاتی آن در دفاع از منافع ملی کشور بیشتر باشد. تیم حاضر همه توان و دارایی خود را به کار گرفت و نتیجه مطلوب حاصل نشد. نوبت به صداهای جدید است که از به حراج رفتن سرمایه‌های ملی و مولفه های قدرت کشور جلوگیری شود.  نهایتا این که، حتی اگر قرار است ظریف و عراقچی و روانچی بمانند، تیم مذاکره‌کننده ما باید گسترده‌تر و بزرگ‌تر شود و از حالت تک‌صدایی بیرون بیاید. ملاحظات خطی و جناحی در مذاکره برای منافع ملی، دیگر جواب نمی دهد و باید به مثابه یک «تیم ملی» برای حفظ «عزت ملی» نگاه کرد.

 

[۱] https://www.khabaronline.ir/detail/۵۲۰۹۹۳/World/diplomacy

[۲] https://www.tasnimnews.com/fa/news/۱۳۹۵/۰۷/۲۴/۱۲۱۲۳۱۸

[۳] https://www.farsnews.com/news/۸۶۰۹۰۶۰۶۴۴

[۴] https://www.mashreghnews.ir/news/۷۸۴۵۵۳/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 78
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
    160 9
    تیم مذاکره کننده که هچ روحانی باید استعفا کنه تا راه نفس باز بشه
    • IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
      97 1
      اگه این ترکمنچای دوم است برجام چه بود . مردمی که با چشمان بسته به نماینده ها رای پولی بدن بد تر از این ذلالت ها رو لایقند . کسانی که با هشدار رهبرشان از خواب بیدار نشوند با لگد دشمنان بیدار و ذلیل خواهند شد . این سنت الهی است . رقاصه های جش برجام خون گریه کن و از شرمندگی بمیرند .
    • IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
      73 1
      مجلس بی عرضه باید از این تیم بازنده که با اموال ملت قمار کرد سوال کنه
    • IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
      8 0
      ولی تیم عاشق که بازنده نیست! خخخخخ
    • IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
      10 0
      اشاره به دوست ۱۳:۴۲ شما فکر میکنی رقاصه های برجام ناراحتند؟ اون ها اومده بودن که همه چیز رو بفروشن بره اومده بودن تا ما رو ذلیل کنن الان هم کاملا خوشحالن خدا از رحمت خودش دورشون کنه
    • US ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
      8 1
      اون زمانی که رئیسی میگفت این دولت توان نقد کردن چک برجام رو نداره، یه عده از مردم کودن ما در توهم بودن که سایه جنگ نیاد بالای سرشون یا توی خیابونها دیوار کشیده نشه! انتخابات گذشت و همه حرفهای رئیسی درست دراومد و هر تهمتی هم که به رئیسی زده بودن مثل سایه جنگ و دلار 7000 تومنی و برگشتن تحریمها و ... سرمون اومد. واقعا هرچی سرمون میاد حقمونه وقتی توی جامعه آدمایی داشته باشیم که فرق تلگرام رو با قرآن نفهمن و فکر کنن هر چرند و دروغی که توی گوشیشون خوندن وحی منزله، بدتر از اینا رو باید انتظار داشت.
  • میثم CN ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
    29 15
    تیم جدید باید ترکیب تیم قدیمی تر آقای جلیلی و تیم بعدتر آقای عراقچی با آقای صالحی باشه ولی قبلش باید برن دفتر رهبری مشکلات بین خودشون رو حل کنن، الان زمان اتحاد است نه تفرقه، دشمن باید بفهمه با کی طرفه.
    • IR ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
      8 2
      تیم مذاکره مهم نیست نفس مذاکره مهمه . اصلا چرا باید مذاکره بشه ؟ اگر غرب هیچ غلطی نمیتونه بکنه و تحریم برای ایران نعمته و مردم اهل اقتصاد مقاومتی هستند چرا مذاکره کنید ؟
    • IR ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
      4 1
      در جوال آقای 20:52 باید بگم درست می گی. تحریم نعمته. منتها برای کسانی که توافق نکردن و تمام صنعت هسته ای شون رو نابود نکردن. تحریم زمانی نعمت بود که میلیاردها دلار سرمایه مملکت رو توی انبار نکرده بودن یا توش بتن نریخته بودن. نه حالا که ما تمام تعهداتمان را برای رفع تحریم ها انجام دادیم و حالا طرف دبه کرده. یکم فکر کنی مغزت آسیب نمی بینه به خدا
    • US ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
      2 1
      چطور میشه دو گروه که یکیشون میخواد منافع کشور رو حفظ کنه و دیگری میخواد کشور رو تسلیم دشمن کنه با هم متحد بشن؟ گروه اول زمان جنگ توان خودشو نشون داد که حتی یک وجب از خاکمون رو به دشمن نداد اما گروه دوم در مذاکرات هسته ای برای راضی کردن دشمن، فاتحه استقلال مملکت رو خوند.
  • IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
    67 15
    مذاكره اي در كارنيست يا شرايط آنها را مي پذيريد يا با پس گردني تحميل مي كنند.
  • IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
    10 0
    بابا ای خیلی جالب شد برجام میمونه دیگه اینا پاره مکنن.
  • dawood IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
    22 0
    کاملاً موافقم که برای ادامه مذاکرات و نشون دادن قدرت ایران باید نفرات را تعویض کرد و تاکتیک بازی را تغییر داد. حالا وقت آن رسیده که به دنیا نشان بدهیم درسته درجمع کشورهای جهان سوم داریم زندگی میکنیم و اطراف ما پر است از کشورهای ترسو و بذدل ولی ما از نسل آرش و داروش هستیم الان وقت اتحاد و همبستگی ملی برای زمین زدن ابر قدرت شرق و غرب هستش . یک درنگ ریز و یا لغزش در تفکرات انقلابی برابر است با از بین رفتن و پنبه شدن هرآنچه که تو این چهل سال رشته کردیم . یه تیم قوی مذاکره کننده که حمایت 80میلیونی برخرودار باشد و به حرفها و نصایح پدرانه رهبر انقلاب گوش دهد لازم است . خداوندا صبر علوی ، شجاعت علوی ، درایت علوی را عنایت بفرما
    • رضا IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
      21 1
      نمیشه با یه مشت تعظیم کننده به غرب حرف از غیرت آرشی و آریوبرزنی زد .اینا مال این حرفها نیستند .و مطمئن باش اگه دیدن پا چراغ تاریکه جهت موندن و ادامه حاکمیت بازم خیلی چیزای دیگه هم میپزیرند.
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
    30 0
    چرا هیچ احتمالی را برای خروج یکجانبه امریکا از بازی و بالتبع خروج اروپایی‌ها از اقتصاد کشور، در نظر نگرفته بودند
    • IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
      3 0
      چون همه این برنامه ها از صد سال پیش واسه کل کشورا نوشته شده.
  • محمد IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
    24 8
    وقتی زیر سم اسبهای دشمن از خواب بیدار شدید تازه میفهمید دکتر احمدی نژاد چی میگفت و شما باهاش چطوری برخورد کردید. گفت مذاکره نکنید الان برگ برنده دست اوناس ولی گوش نکردید.
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
    38 0
    افرین اما به واسطه «خوش بینی مفرط» به اروپایی‌ها، هم بهترین بخش از منافع اقتصادی برجام را به اروپایی‌ها دادند
    • IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
      22 0
      اگه این ترکمنچای دوم است برجام ۲ و ۳ روحانی نادان چه بود . مردمی که با چشمان بسته به نماینده ها رای پولی بدن بد تر از این ذلالت ها رو لایقند . کسانی که با هشدار رهبرشان از خواب بیدار نشوند با لگد دشمنان بیدار و ذلیل خواهند شد . این سنت الهی است . رقاصه های جش برجام خون گریه کن و از شرمندگی بمیرند .
  • IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
    8 51
    خاک بر سرت مشرق پفیوز نفهم بی شعور کثافت
    • IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
      34 0
      خاک بر سر خودت نفهم چیه این وسط که هر کی از راه میرسه بهش فحاشی میکنه
    • IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
      26 1
      پفیوز خودتی بی تربیت
    • IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
      28 1
      اصلاح طلبان بی ادب
    • IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
      28 0
      مشکل خانوادتن که ادبت نکردن
    • IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
      21 1
      14:11 وقتی با اون ساپورت تنگ و قر و فر و ادا اطوارها میری تو جمع لاتها و خلاصه . . . آره دیگه . . . آخر کاری اینجوری باهاشون برخورد میکنی اصلاح لجن ؟
    • IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
      5 0
      خخخخخخخخ
    • IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
      1 0
      خخخخخخخخخخخخ
    • IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
      12 0
      اچههههه منطق دونت پاره شده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • SE ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
      9 0
      بعضی دیوث سیاسی اند و تو پاچه لیس آنان
    • IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
      0 0
      اصلاح طلبان تهوع آۀور با ادب تر از این نمی شوند
  • IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
    26 0
    در برابر تعلیق داوطلبانه تمام صنعت هسته‌ای، کوچک‌ترین امتیازی از جانب اروپا دریافت نکردیم.
    • IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
      21 0
      صنعت هسته ای نابود شد. تعلیق نشد. نتیجه برجام صنعت فضایی تعلیق شده است. صنعت موشکی تعلیق شده است. صنعت هسته ای نابود شده است. بین تعلیق شدن و نابود شدن تفاوت وجود دارد.
  • IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
    1 23
    ترامپ میگه ظزیف آمریکا رو فریب داد..با تیم جلیلی به مذاکره بروید تامشکلات مالی وقدرتی اصولگرایان وتندروها حل شود..واقعا در مذیقه هستند
    • IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
      16 1
      در هر حال نجومی بگیران و واردات چیهای دوستمون ،وضعشون به راهه!
  • امید DE ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
    16 1
    بھترین کار این که مذاکرات ھسته ای تحت نظر مستقیم رھبری ادارہ و نفرات اون توسط رھبری انتخاب بشن
  • IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
    23 0
    دقیقاً یادمه آقایی ذوق زده اومدند تلویزیون گفتند ما با آغاز اجرای مفاد توافقنامه برجام قبل از طرف های مقابل میخواهیم حسن نیت خود را ثابت کنیم نگو که میخواست خریّت خود را با پرکردن سیمان قبل دریافت کوچکترین امتیازی ثابت کند خواهشاً پخش کنید
  • IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
    15 0
    اگه این ترکمنچای دوم است برجام چه بود . مردمی که با چشمان بسته به نماینده ها رای پولی بدن بد تر از این ذلالت ها رو لایقند . کسانی که با هشدار رهبرشان از خواب بیدار نشوند با لگد دشمنان بیدار و ذلیل خواهند شد . این سنت الهی است . رقاصه های جش برجام خون گریه کن و از شرمندگی بمیرند .
  • IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
    2 33
    درود برظریف وهمکارانش
    • AE ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
      10 1
      خاک بر سر کسانی که با رأیشان به روحانی و اصلاح طلبان در مجلس باعث ماندگاری این دولت پخیمه شدند!
  • IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
    6 13
    همه می دانند مشکل ایران کجاست حتی ترامپ - سایت مشرق ! به همین مسیر ادامه بدهید و تغییر نکنید . نتیجه سریع تر حاصل می شود
  • IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
    1 20
    سوال اصلی این است آیا ما پهپادی داریم تا بتونه به خاک امریکا برسه.....چنین پهپادی باید چه خصوصیاتی داشته باشه.....باید پروازهای شناسایی بر روی خاک امریکا به سبک بلندیهای جولان شروع بشه(دقیقا در این نقطه است که مشرق شلوارش را خراب میکند)....
    • IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
      14 0
      خب ،،، وسط این همه خبر و گزارش اعصاب خرد کن این یکی لااقل زنگ تفریحی بود ,,, ممنون
    • IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
      11 2
      چقدر شماها فکر بسته و سبکی دارید. اصلاح طلبی مغز شما را تهی کرده. برای ضربه زدن به امریکا لازم نیست به خاک امریکا برسیم. خاک امریکا همه جا اطراف ما هست. ده ها پایگاه امریکا در منطقه، اسرائیل، تنگه هرمز و ... اینها را داشته باشیم اقتصاد امریکا یک هفته ای فلج میشه. یکم، فقط یکم مطالعه بد نیست. همش که نباید به حرف اون طرف تکرار کنید. یکبار هم روی حرفش فکر کنید. شاید عقلانی نباشه
  • IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
    1 1
    خخخخخخخخخخخخخ
  • اصغر IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
    2 10
    دوستان مشرق ، کلمه wave به معنی موج است، کلمه مد نظر شما waive به معنی صرفنظر کردن و چشم پوشی کردن است. تعلیق هم در معانی مختلف suspense و pend و . . .
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
    15 11
    با سلام ...وقتی رهبر چندین بار مذاکره کنندگان را تایید کرده اند شما به چه اجازه ای از پشت به این سربازان خط مقدم خنجر میزنید؟ واقعا چه میکنید؟!! اصلا حواستان هست یا خدای ناکرده......!!!!!!!!
    • IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
      15 1
      جالبه. عمری گفتیم این تیم مذاکره کننده چرا به توصیه ها و شروط رهبری عمل نکرد. حالا یکی به ما می گه انتقاد منطقی از اینها یعنی عمل ضد رهبری!!! اگر ما ضد رهبری هستیم ظریف و روحانی چی هستن؟
    • IR ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
      6 0
      رهبر معظم انقلاب چندین بار هم گفتند این حضرات (مدعی بلد بودن زبان دنیا) از خطوط قرمز نظام عبور کردند پس خودتون را به جهالت نزنید به شعور مردم هم توهین نکنید
    • IR ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
      0 0
      خط مقدمی که نخوانده امضا میکنند
  • ایرانی IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
    8 9
    در زمین آمریکا خوب بازی میکنید، منافع سیاسی و جناحیتون و به منافع ملی ترجیح میدید، نخبه كشی متاسفانه در ذات بخشی از مردم ایرانه كه شما جزیی از همانها هستید.
    • IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
      12 1
      طرف وقتی یک معامله ساده می کنه بررسی می کنه ببینه قاضی یا دادگاهی هست که اگر طرف مقابل دبه کرد شکایت کنه. این ظریف حقوق بین الملل که هیچ حتی این اصل ساده هم حالیش نبود. این آدم سطح هوش و فکرش از پدربزرگ بیسواد من هم کمتره. منم اگر از 50 سال عمرم 30 سالش رو در امریکا و یا کشورهای دیگه سیر کرده بودم قطعا انگلیسی رو بهتر از ظریف حرف میزدم
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
    19 0
    یعنی چه به میدان نروید ؟ کدوم میدان ؟ بس کنین تو رو بخدا ملتو هالو فرض نکنین چقدرررررر . ایندفعه مذاکره سر موشکهاست بین دیپلمات های غش و ریسه کن اصلاح طلب و نوچه های اروپایی اسراییل . چه شود
  • مدافع وطن IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
    3 0
    بس برادران امنیتی کجا بودند.؟
  • IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
    2 1
    توافق هسته ای مورد تاییدشه اما نظام تصمیم میگیره با ترامپ هم مذاکره میکنه؟
  • IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
    9 0
    مذاکره سر چی؟؟ اصلا با این امریکا که از موضع قدرت رفتار می کنه مگر میشه مذاکره کرد؟؟؟هسته ای رو مذاکره کردیم کلآ رفت........
  • IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
    3 0
    هیچگاه یک اکتشاف دو مکتشف ندارد
  • IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
    6 2
    مذاکره چیه به قول آقای کرباسچی یک کمی برای مردم مثل دولت قبل کار کنید اگر توان کار و تامین نیاز مردم و کشور را ندارید تشریف ببرید دیگران زحمت این ماموریت را بکشند.
    • IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
      3 0
      کرباسچی اگه دلسوز مردم بود لیست رانتی نفری ۲ میلیارد تو پاچه مردم با کمک ممد خاتمی و رسانه‌های زنجیری افساد طلب نمی کرد
  • IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
    12 9
    حیف از این ایران و مردمش و فرهنگش که دست بدترین خلق ایران و اوباش مذهبی مشرق افتاده است
    • IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
      5 0
      اوباش هم خودتی بی مذهب بی تربیت
    • IR ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
      5 0
      این هم ادب یک اصلاح طلب. از آقای "تکرار" یادگرفتی؟؟ خخخخخ آقای تکرار می گفت "من شهادت روشنفکری می دم". بعد از 2 ثانیه می گفت "نزارید بگم بندازنتون بیرون. آدم باشید"یعنی آقای تکرار اصلا مردم رو جزو آدم نمیدونه. این آدم 3 ثانیه نتونست روی شهادتش بمونه!! بالاخره شما خوش ادبها هم شاگرد اون هستید دیگه.
    • IR ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
      6 0
      ایران و مردم و فرهنگش رو چه به تو؟؟؟ تو که اینطوری بی ادبانه حرف میزنی با چه رویی از فرهنگ حرف میزنی؟
    • IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
      0 0
      ببخشید اشتباهی به کامنت این جاسوس چند جانبه گوگل و فیسبوک و تلگرام مثبت دادم
  • حسنی US ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
    6 0
    با سلام در صورت توافق رهبر عزیز انقلاب. می توان با انتخاب احمدی نژاد بعنوان اصلی تر ین مذاکره کننده شوک جدی د رجهان ایجاد کرد و آرامش روانی دشمن را بهم ریخت. معتقدم در صورت حذف و نادیده گرفتن منافع حزبی و گروهی . با انتخاب ایشان و استفاده از قدرت رسانه ای ایشان به نفع نظام مقدس جمهور ی اسلامی و ملت ایران و انقلاب عزیزمان تمام خواهد شد.
    • NL ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
      1 1
      خخخخ ها سه چهارتا شپش بندازه تو یقه خارجیها حرصشون بده ما بخندیم
    • IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
      1 4
      کدوم احمدی نژاد؟ احمدی نژاد 84 یا 97 (همونی که علی رغم رأفت و سیاست جذب حداکثری رهبر، راه برگشتی برای خودش نذاشته)
  • UA ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
    7 0
    قدرت خدا رو برم .... درست از همونجایی که این دولت بهش غرور دست داد از همونجا هم زمین خورد ... این همه گفتن بلدیم بلدیم ، در سیاست خارجی و مذاکره، در اقتصاد در مردم داری و .... مردود شدن و این پایان برای هر کسی خواهد بود که با غرور برخورد کند. روحانی دروغ بسه دیگه...
    • IR ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
      5 0
      حق گفتید، احسنت
  • محموو IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
    5 0
    لعنت بر وطن فروشان و خائنان به ملت ایران
  • ناراضی وضع موجود IR ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
    3 0
    شمانمیتونید با جمله "آب نبات در برابر در غلطتان" علی لاریجانی را تطهیر کنید درود بر احمدی نژاد شجاع
  • IR ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
    2 0
    از این مضخرفات که کی بره که نره برای مذاکره عبور کنید، لطفاً.
  • IR ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
    3 0
    خدایا ملت ما را به سبب خودمان و رفتارمان، خار و ذلیل نکن.
  • IR ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
    0 0
    خواسته های پمپو یعنی کلنگی کردن ایران یعنی به تغییر رزیم هم قانع نیستن..!!!!! یعنی خواسته اسرائیل..!!
  • IR ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
    0 1
    باید مستقیما با خود ترامپ مذاکره کرد اون پول و منافع را ببینه بولتون و پمپو را کنار میزنه!!!
  • IR ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
    0 0
    فکر کنم عوض نکنید بهتر است آخه حد اقل ۴ تا جاسوس در آمده اگه عوض شد ایندفعه همشون اون جوری بودن این مردم چه باید بکنن
  • DE ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
    0 0
    این تیم که باید استعفا بده هیچ اقای روحانی هم همینطور.. تیم جدید حتما باید چند مهره نظامی داشته باشه تا این سیگنال رو به طرف مقابل بده که ما اماده ایم و کمربندها رو سفت بستیم..
  • علی عشقی IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
    0 0
    آقای جلیلی رو بفرستید باز براشون خطابه و بیانیه بخونه حالشون جا بیاد
  • حسن IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
    0 0
    اسم اين تيم را بايد گذاشت تيم مايماخها بهشون هم مياد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس