کد خبر 855861
تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۶
عکس خبری آشوب

اینکه از میان همه عکس‌های مختلفی که در سال گذشته به ثبت رسید، انجمن عکاسان از این عکس تقدیر می کند، موضوع قابل تأملی است.

سرویس سیاست مشرق- اتفاقات عجیب و غریب این روزها کم نیست. یکی از این موارد اعطای نشان عکاس سال مطبوعات ایران در بخش «تک عکس خبری» به تصویری از آشوب‌های دیماه سال گذشته است.

دختری که در غبار گاز اشک آور ایستاده و دستش را مشت کرده است. این همان عکسی بود که در روزهای آشوب در دیماه سال 96 رسانه‌های غربی از آن در صفحه یک روزنامه ها و خبرگزاری هایشان استفاده و آن را به نماد اغتشاشات دیماه تبدیل کردند. البته شاید یکی از عوامل مؤثر در انتخاب این عکس، همین استقبال معنادار رسانه های غربی باشد که توجه داوران انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران را هم به خود جلب کرد.

به نظر می‌رسد انتخاب این عکس به جهت یادآوری آشوب‌های دیماه و ارسال پیامی روشن از این انجمن در حمایت از اتفاقات آن چند روز بوده است؛ انتخابی که همانند خود عکس، مورد توجه رسانه ها و جریانات مخالف نظام در شبکه های اجتماعی قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: 

یاد و خاطره اغتشاشگران و تروریست‌ها گرامی داشته شد!

اینکه از میان همه عکس‌های مختلفی که در سال گذشته به ثبت رسید، انجمن عکاسان از این عکس تقدیر می کند، سئوال قابل تاملی است. آیا در سال گذشته از انبوه این همه اتفاق ریز و درشت که عکاسان آن اغلب هم مشکلات مردم را نشانه گرفتند باید چنین عکسی انتخاب شود؟ عکسی کاملا سیاسی و منتقل کننده پیام اغتشاش و نارضایتی عمومی. آیا عکس های اجتماعی و اقتصادی در این زمینه نباید مورد توجه صنف عکاسان قرار می گرفت. از سوی دیگر اتفاقات مثبت در این زمینه کم رخ داده است و این انجمن نمیتوانست عکسی امیدبخش را برگزیند؟

سید محمود دعایی، سرپرست موسسه اطلاعات و احمد مسجد جامعی عضو اصلاح طلب شورای شهر تهران

این عکس در دل خود نوعی فشار و سرکوب و التهابات بیش از حد را دارد. استفاده از المان زنانه یکی از این موارد است که بار احساسی آن را بیشتر می کند، درحالی که در دیماه سال گذشته هیچ خبری در خصوص تعرض و تعدی به زنان حتی در رسانه های ضد انقلاب و اخبار جعلی هم منتشر نشد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 19
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
    45 8
    نامردا
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
    42 8
    اف به این همه بی غیرتی
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
    45 10
    شهدا شرمندهایم
  • IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
    28 10
    خلایق هر چه لایق رای دیدیم بهشون حالا باید بار نجاستشون رو برداریم
  • IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
    مشرق اگر نگاهت را به سمت وجدان و حق الناس و خداوند برگردانی دیگر برایت سوالی پیش نمی اید
    • IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
      20 4
      شما که مملکت رو به آشوب میکشین و زن و بچه مردم رو وسط خیابون کتک میزنین چطور روتون میشه از وجدان و حق الناس و خدا حرف بزنین؟ مجسمه های وقاحت؟
  • IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
    22 7
    فتنه
  • هادی IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
    30 6
    به زودی با روی کارآمدن دولت مکتبی حساب این جانورهای موذی را هم خواهیم رسید
  • IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
    17 9
    شهدا هیچم شرمنده نیستیم... توی دهن این جماعت اصلاح طلب میزنیم. اگر موقع انتخابات کمی کار کرده بودیم نباید این قماش رأی می آوردند. ما کوتاهی کردیم. شرمنده ایم که نشد جواب. باید اقدام عملی کنیم. باید خودمونو میساختیم برای مناسب مدیریتی و کلان کشور تا اجرازه ندیم هر ام قمری مسول بشه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس