کد خبر 855763
تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۴
فیلم/ مروری بر وعده‌های برجامی حسن روحانی

اعضای شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان تهران در میزگرد «برجام و پیمان‌شکنی شیطان بزرگ» برگزار شد، از مسؤولان خواستندبرای ادامه برجام به اروپا هم اعتماد نکرد.

به گزارش مشرق، میزگرد «برجام و پیمان‌شکنی شیطان بزرگ» با حضور اعضای شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان تهران برگزار شد و دانشجویان در این میزگرد ضمن محکوم کردن پیمان شکنی آمریکا از مسئولان خواستند به اروپا هم اعتماد نکرده  و  پاسخ قاطعی به پیمان شکنی آمریکا بدهند.

* رئیس‌جمهور شرافتمندانه نتیجه برجام را برعهده بگیرد/ این توافق باعث شد چند دهه عقب بیفتیم

هادی حفیظی جانشین مسئول بسیج دانشجویی استان تهران در میزگرد « برجام و پیمان‌شکنی شیطان بزرگ » برگزار شد، با اشاره به خروج آمریکا از برجام، گفت: امروز شاهد افول خورشید برجام هستیم و پس از 3 سال درگیری دولتمردان و کشور با برجام و تحمیل هزینه‌های گزاف در ابعاد مختلف، شاهد بودیم از درخت بی‌ثمر برجام هیچ میوه‌ای چیده نشد.

وی افزود: البته طرف مقابل نهایت بهره‌برداری را از برجام کرد و هر خواسته‌ای داشت به واسطه برجام به آن رسید و اکنون تفاله برجام را دور می‌ریزد.

این فعال دانشجویی در ادامه با اشاره به هشدار دلسوزان نظام در خصوص عهدشکنی آمریکا و بی‌ثمر بودن برجام گفت: متأسفانه در مقابل هشدارهای دلسوزان کشور شاهد برخوردهای تند دولتمردان و شخص رئیس جمهور و تعابیر تندی که نسبت به منتقدان داشتند، بودیم. 

جانشین مسئول بسیج دانشجوی استان تهران تصریح کرد: از طرفی رهبر معظم انقلاب بارها نسبت به چنین اتفاقی هشدار دادند و برای اینکه جلوی چنین اتفاقی را بگیرند شروطی را گذاشتند ولی متأسفانه این مسأله هم مورد توجه قرار گرفت. 

حفیظی خاطرنشان کرد: برجام تنها مزیتی که داشت این بود که یک تجربه بود، یک تجربه پرهزینه برای ملت. رهبر انقلاب هم فرمودند که اگر تنها این دستاورد از برجام به دست بیاید که آمریکا و غرب قابل اعتماد نیستند، خیلی خوب است. 

وی افزود: جنبش دانشجویی اکنون باید بین مردم این دستاورد برجام که قابل اعتماد نبودن آمریکا و غرب است را تبیین کند البته مردم ما همواره نسبت به این مسأله واقف بودند ولی نگاه دولتمردان باعث شده بود تا برخی‌ها نسبت به این مسأله شک و تردید کنند.

جانشین مسئول بسیج دانشجویی استان تهران یادآور شد: متأسفانه برجام باعث شد که ما چند دهه عقب بیفتیم و الان چند سال است وقت دولت و مسئولان اجرایی صرف برجامی می‌شود که ثمری نداشته است و مسئولان باید نسبت به این اقدام پاسخگو باشند.

وی ادامه داد: اگر ما بحث موشکی و قدرت منطقه‌ای را هم به دولتمردان سپرده بودیم امروز آنها هم به سرنوشت برجام گرفتار می‌شدند ولی خوشبختانه دولت نتوانست به این حوزه ورود کند.

حفیظی گفت: دولت چند سال هر کاری خواست در مذاکرات کرد بدون اینکه هیچ توجهی به هشدار و انتقادات کند ولی امروز زمان پاسخگویی است و ما به عنوان جنبش دانشجویی پیگیر این مطالبه خواهیم بود.

وی با اشاره به وعده‌های دولت درباره برداشته شدن تحریم‌ها و ورود سرمایه به کشور اظهار داشت: متأسفانه هیچ کدام از وعده‌هایی که داده شد محقق نشد و امروز بعد از 5 سال شاهد وضعیت نابسامان اقتصادی و معیشتی مردم هستیم و دولت و رئیس جمهور باید پاسخگو باشند.

حفیظی گفت: حداقل انتظار ما از رئیس جمهور این است که شرفتمندانه نتیجه اقدام خود را بر عهده بگیرند و مسئولیت آن را گردن دیگران نیندازند.

جانشین مسئول بسیج دانشجویی استان تهران خطاب به روحانی افزود: جنبش دانشجویی کوتاه نمی‌آید و گریبان مسئولان را رها نمی‌کند و مسئولان باید پاسخگو باشند ما از آنها می‌خواهیم که اولاً توبه کنند و در مرحله بعد از مردم بابت کوتاهی‌های صورت گرفته عذرخواهی کنند.

وی یادآور شد: دولت از این پس بایستی نگاه درون‌گرا داشته باشد و با نگاه به ظرفیت‌های داخلی در تمام عرصه‌ها برای رفع مشکلات مردم تلاش کند.

حفیظی ادامه داد: خواسته ملت این است که دولت در بحث برجام هم با اقتدار و غیرت با طرف‌های مقابل برخورد کند.

وی گفت: مسئولان در گذشته می‌گفتند اگر آمریکا از برجام خارج شود دیگر چیزی از این توافق نمی‌ماند، امروز اگر هم قرار است کاری انجام شود، باید از موضع اقتدار و عزت باشد مردم دیگر انفعال را نمی‌پذیرند.

* دل‌بستن به اروپا برای ادامه برجام ساده‌انگاری است/ نکند دولت بعد خروج اروپا هم بخواهد به تعهداتش عمل کند

محمد نوری مسئول سیاسی بسیج دانشجویی استان تهران در ادامه این میزگرد، گفت: مقام معظم رهبری در سخنرانی اخیر از کلید واژه آزمون عزت استفاده کردند و استفاده از این واژه توسط ایشان به دلیل خدشه‌ای‌ست که به خاطر برجام به عزت ما وارد شده است. 

وی گفت: دولت می‌گوید خروج آمریکا به برجام خسارتی وارد نکرده و ما می‌توانیم آن را با اروپا ادامه بدهیم ولی این اشتباه است. برجام خسارت خودش را وارد کرده، الان صنعت هسته‌ای ما با مشکل روبرو شده، به واسطه برجام نفوذهایی در حوزه امنیت رخ داده، برجام خسارت‌های بزرگی زده و جلوی ضرر را از هر جا بگیریم منفعت است.

مسئول سیاسی بسیج دانشجویی استان تهران ادامه داد: مذاکره با استکبار جهانی، غرب و پذیرش کدخدایی آمریکا کاملاً غلط بود و ما الان متوجه ضررهای آن شده‌ایم.

نوری در ادامه با اشاره به اظهارات رئیس جمهور درباره ادامه برجام با اروپا گفت: تجربه تاریخی نشان می‌دهد اروپایی‌ها بدون اجازه آمریکا آب هم نمی‌خورند و در معادلات سیاسی کاملاً همسو و همراه با آمریکا هستند و این خیلی ساده‌انگارانه است که در بحث برجام به اروپایی دل ببندیم. 

این فعال دانشجویی خاطرنشان کرد: تیم مذاکره‌کننده و سیاست خارجی دولت علیرغم اینکه خودشان را در مذاکره بسیار چیره‌دست می‌دانند ولی در واقعیت بسیار بی‌تجربه‌اند یا اینکه شاید هم خودشان را به تجربگی زده‌اند و این برای جنبش دانشجویی شائبه‌ای ایجاد کرده که نکند فضای خیانت در حال اتفاق افتادن است.

نوری خاطرنشان کرد: سگ زرد برادر شغال است و ادامه مذاکره با اروپا نباید از موضع انفعال باشد اینکه کوتاه بیاییم نشانه التماس است و نباید منفعلانه عمل کنیم.

مسئول سیاسی بسیج دانشجویی استان تهرانگفت: گاهی ما به این فکر می‌کنیم که نکند طرف‌های اروپایی هم از برجام کنار برود و دولت بگوید اشکالی ندارد ما که خودمان هستیم و به تعهدمان عمل می‌کنیم.

این فعال دانشجویی با اشاره به راهکارهای جنبش دانشجویی برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها گفت: تفکر «ما نمی‌توانیم» و پذیرش آمریکا به عنوان کدخدا مانع شنیدن نقدهای ما شده و گرنه ما بارها راهکارهای خود را در این خصوص ارائه کردیم. یکی از راهکارها این است که ما شرق را به غرب و آمریکا ترجیح بدهیم. ما همسایگان بزرگی داریم که اگر وقتمان را صرف آنها می‌کردیم سهم ما از اقتصاد بسیار زیاد بود.

وی ادامه داد: مسئولان نباید با موضوع اقتصاد مقاومتی شعاری برخورد کند ما باید از تولیدات داخلی حمایت کنیم و اقتصاد مقاومتی را به معنای واقعی اجرا کنیم.

نوری گفت: حذف دلار از معاملات بین‌المللی هم یکی از راهکارهای مهم است که باید به آن توجه کرد. البته شنیده می‌شود برخی‌ها در دولت مخالف حذف دلار هستند ولی تا زمانی که این مشکل حل نشود ما شاهد مشکلاتی در این رابطه هستیم. 

مسئول سیاسی بسیج دانشجویی استان تهران ادامه داد: از مسئولان و دولتمردان می‌خواهیم یک مقدار از تناقض‌گویی دست بردارند و مردم را محرم خود بدانند و مسائل را با مردم در میان بگذارند و به سؤالات مردم پاسخ دهند.

* ایجاد «نهضت بازخوانی برجام» اولویت اول جنبش دانشجویی است/ لزوم خروج ایران از NPT

علیرضا تسلیمی دبیر شورای هماهنگی دانشگاه‌های آزاد استان تهران هم در این در میزگرد با اشاره به نافرجام بودن برجام گفت: در مرحله اول باید تجربه تاریخی برجام را در تاریخ ثبت و ضبط کنیم تا تجربه‌ای که با هزینه‌های سنگین به دست آمده از بین نرود.

وی افزود: امروز وظیفه ما و اولویت اول جنبش دانشجویی ایجاد نهضت بازخوانی برجام است و باید از روند آغاز مذاکرات گرفته تا شکل‌گیری آن و بسته شدن این توافق و همچنین نقش دولت، مجلس و همه ابعاد آن بررسی شود.

تسلیمی گفت: نباید برجام را فقط به دولت تدبیر و امید بچسبانیم، در این معاهده ننگین و ترکمنچایی افراد زیادی سهیم بودند، از مسئولان گرفته تا نمایندگان مجلسی که در 20 دقیقه معاهده را تصویب کردند.

وی گفت: متأسفانه یک زمان به جای امید بستن به خدا به دنبال بستن با کدخدا رفتند و تا مادامی که در نظام ما نقش افراد و نهادهایی که در برجام نقش داشتند بررسی نشود ما بارها از این سوراخ‌ گزیده خواهیم شد.

دبیر شورای هماهنگی دانشگاه‌های آزاد استان تهران گفت: برجام در مرحله اول نماد شکست تفکر بستن با کدخدا بود، باید حافظه تاریخی مردم را تقویت کرد و گفت چه کسانی از برجام دفاع می‌کردند و سنگ آن را بر سینه می‌زدند.

تسلیمی خاطرنشان کرد: نقش رسانه ملی که در برجام را هم نمی‌توان نادیده گرفت، رسانه‌ای که جلوی انتقاد از برجام را در خود گرفت و در تحمیل برجام به کشور نقش بسزایی داشت.

وی ادامه داد: امیدواریم از این پس صدا و سیما با توجه با اتفاقی که رخ داده فضا را برای منتقدان برجام باز کند و اجازه بدهد که دلسوزان نظام هم فرصتی برای حرف‌های خود در مورد برجام پیدا کنند.

این فعال دانشجویی در ادامه با اشاره به ضربه برجام به حوزه علمی کشور گفت: حتی جنگ تحمیلی هم چنین ضربه‌ای نتوانست به حوزه علمی بزند رشته‌های هسته‌ای امروز با مشکلات فراوانی مواجه شده‌اند و متأسفانه نگاه دولتمردان چنین مشکلاتی را ایجاد کرده است و تا زمانی که این نگاه ادامه داشته باشد وضع همین گونه خواهد بود.

دبیر شورای هماهنگی دانشگاه‌های آزاد استان تهران گفت: دولت بهتر است به جای حمله به منتقدان در یک فضای منطقی و به دور از تعصب‌های سیاسی و جناحی سخنان و راهکارهای منتقدان را بشنود و هر چه سریعتر برای دادن پاسخ مناسب به آمریکا در بحث برجام عمل کند و به جای دل بستن به اروپا به فکر توان داخلی باشد. 

وی اظهار کرد: تاکنون به یاد نداریم که اروپا بدون هماهنگی با آمریکا قدمی برداشته باشد، توقع دولتمردان از اتحادیه اروپا برای عمل به تعداتش بیشتر شبیه یک معجزه است.

تسلیمی گفت: امروز نه تنها ما خواهان خروج از برجام هستیم بلکه می‌خواهیم دولت از NPE هم خارج شود تا پاسخ اقدام آمریکا داده شود از مجلس هم می‌خواهیم از تصویب برجام درس عبرت گرفته باشد و در بحث پالرمو با دقت بیشتری عمل کنند.

* دولت از چاله بستن با کدخدا به چاه اعتماد به اروپا نیفتند

مسعود بخشی دبیر نهضت روشنگری بسیج دانشجویی استان تهران در میزگرد «برجام و پیمان‌شکنی شیطان بزرگ» که برگزار شد، گفت: امروز برجام به عنوان یک تجربه تلخ و پرهزینه برای ملت ما است. امروز دیگر این تفکر که همه چیز بسته به نظر کدخداست و باید کدخدا را ببینیم تا مشکلاتمان حل شود نیست و تاریخ انقضای این مسأْه گذشته است. 

وی افزود: امروز مسئولین باید به سمت داخل و توان داخلی نگاه خود را به بچرخانند و از ظرفیتی که در کشور وجود دارد استفاده کنند و بیش از این فرصت را هدر ندهند. زیرا یک روز دوران بیانیه‌خوانی و شعار دادن تمام خواهد شد و وقت امتحان خواهد رسید. مسئولین دولت لازم است یک تغییر در رویکرد خود داشته باشند و به جای تکیه بر خارج و آن سوی مرزها به داخل و جوانان و دانشمندان کشور تکیه کنند.

بخشی تصریح کرد: بدعهدی آمریکا را ما بارها تجربه کرده‌ایم و متأسفانه برجام تکراری شد و امروز یک تجربه تلخ و پرهزینه پیش‌روی ما است که نباید به فراموشی سپرده شود.

این فعال دانشجویی تأکید کرد: وقتی به مردم القا می‌شود که همه مشکلات با برجام حل می‌شود مشکل هم آغاز می‌شود یک روز برای برجام جشن گرفته می‌شود و امروز می‌بینیم که هیچ اتفاقی رخ نداده و هیچ کدام از وعده‌های برجامی محقق نشده است. ما برای برجام صنعت هسته‌ای و ثمره خون شهدایمان را دادیم ولی هیچ چیزی عایدمان نشد. 

وی گفت: امروز مردم می‌بینند که یک فرصت چند ساله از کشور به هدر رفت و هیچ نتیجه‌ای برایمان نداشت. امروز تمام کسانی که در تصویب و اجرای برجام نقش داشتند باید پاسخگو باشند، امروز، روز پاسخگویی است و کسانی که به جهنم حواله داده شده بودند برگشته‌اند و می‌پرسند که چه اتفاقی افتاده است.

دبیر نهضت روشنگری بسیج دانشجویی استان تهران ادامه داد: امروز مردم ما به خوبی درک کردند که مذاکره با شیطان بزرگ هیچ نتیجه‌ای ندارد و تنها آنها را گستاخ‌تر می‌کند. امروز باید از دولت تدبیر و امید در حوزه‌های مختلف مطالبه شود، امروز باید دولت به این نتیجه برسد که مشکلات اقتصادی را بدون اتکا به برجام حل کند.

بخشی خاطرنشان کرد: مسئولان گفتند که در صورت خروج آمریکا از برجام و نقض توافق به راحتی می‌توانیم به مسیر قبلی خود بازگردیم، امروز زمان آن است که به صورت واقعی به مسیر قبلی بازگردیم و عقب‌افتادگی‌ها را جبران کنیم.

وی گفت: مسئولان دولت برای حفظ آبروی تاریخی خودشان هم که شده از چاله بستن با کدخدا به چاه اعتماد به اروپا نیفتند چرا که اروپا هم امتحان خود را پس داده است. آنها تا چیزی را با کاخ سفید هماهنگ نکنند با ما همکاری نخواهند کرد. اگر هم امروز دم از ماندن در برجام می‌زنند برای گرفتن امتیازات بیشتر است. 

دبیر نهضت روشنگری بسیج دانشجویی استان تهران گفت: ما نباید بگذاریم این تجربه تلخ به فراموشی سپرده شود تا کسی دیگر جرأت نکند بیاید و دم از مذاکره با دشمن بزند و طوری توافق کند که هیچ چیزی عایدمان نشود. انشاءالله دولت به جای اینکه فقط به فکر ماندن در برجام باشد به رفع مشکلات مردم هم فکر کند.

*  دولت اگر به هشدارهای دلسوزان گوش می‌داد شرمنده مردم نمی‌شد

میلاد حبی عضو شورای تببین مواضع دانشجویی استان تهران در ادامه میزگرد « برجام و پیمان‌شکنی شیطان بزرگ» با اشاره بی ثمر بودن برجام و عدم توجه مسئولان به نقدهای دلسوزان گفت: دولت باید گوش دل به نقدهای مردم انقلابی و فضای دانشجویی بدهد تا با اعتماد به وعده‌های پوچ دشمنان، شرمنده نگاه‌های مطالبه‌گر و پرسشگر ملت نباشد.

وی افزود: قشر دانشجو و ملت انقلابی همیشه پشتیبان ولایت فقیه و آرمان‌های انقلابی بوده و همچنین همیشه در صدد حمایت از دولت‌های مختلف جدا از هر گونه گرایش سیاسی جهت تسریع عملکرد در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی برآمده‌است، لذا اگر نقدی بر نحوه عملکرد دولت مطرح می شود در قالب یک درد دل و نقد منصفانه است.

حبی تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که قبل از انتخابات ریاست جمهوری مطرح شد، آغوش باز دولت تدبیر و امید برای منتقدان و استقبال از انتقاد به دولت محترم بود که پیش از انتخابات ریاست جمهوری و کابینه خود را ملزم به آن می‌دانست ولی در عمل اتفاق دیگری رخ داد.

 عضو شورای تببین مواضع دانشجویی استان تهران اظهار داشت: این موضوع فعالین دانشجویی و رسانه‌ای را به این امید داشت تا جدی‌تر از گذشته اقدامات مختلف قوه مجریه را به درستی و با ریزبینی رصد کنند تا شاید دوشادوش دولت به هموار شدن حل و فصل مشکلات کشور رسیدگی و کمک شایانی صورت پذیرد، اما در ماه‌های اخیر شاهد رفتارهای برخلاف وعده های دولت بوده ایم.

وی گفت: هرچه عمر دولت طولانی‌تر می‌شود، سعه صدر و تحمل آن هم کمتر می‌شود. حال با این تفاسیر بماند که رئیس جمهور در موارد کثیر ادبیاتی منحصر به فرد و کم سابقه را در خصوص منتقدین خود به کار برد.

این فعال دانشجویی خطاب به روحانی تاکید کرد: دولت اگر گوش دل به نقدهای انقلابی و فضای دانشجویی می‌سپرد دیگر نیازی نبود با وعده‌های پوچ دشمنان حقیقی انقلاب اسلامی نظاره‌گر نگاه پرسشگر مردم باشد. به نظر می‌رسد دیگر وعده‌های دروغی که هر روزه به مردم داده شده و رنج هایی که مردم در این رابطه کشیده‌اند، کافی باشد.

وی اضافه کرد: در ایام مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 در دولت یازدهم روزنامه‌های اصلاح‌طلب در کنار برخی از دولتمردان به بیان وعده وعیدهای رنگارنگ پرداختند، آنها گفتند تحریم‌های ظالمانه باید از بین برود تا سرمایه بیاید و مشکل محیط زیست، اشتغال، صنعت و بانک‌ها حل و منابع آبی زیاد شود ولی چه شد تحقق آن وعده‌هایی که داده شد؟

حبی ادامه داد: تقریبا تمامی مسئولین دولتی در آستانه برجام دروغ‌های بزرگی گفتند که دل مردم رنجیده شد. حال با تصمیم دولت روحانی بر این است با اروپایی‌ها برای حفظ برجام بدون امریکا مذاکره کند.

 عضو شورای تببین مواضع دانشجویی استان تهران اظهار داشت: ما اگر واقعا به این خوشبین باشیم که اروپایی‌ها بر عهد خود بمانند، باید بدانیم که آنها امکانات و قدرت لازم را برای مقابله با تحریم‌های آمریکا ندارند، یا بهتر بگویم شرکت‌های بین المللی تابع دولت‌های اروپایی نیستند.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: هدف از مذاکرات دولت با اروپایی‌ها تقریبا هم‌خوان نیست، دولت تدبیر و امید برجام را به جهت گشایش مبادلات تجاری می‌خواهد اما اروپا به چه جهت می‌خواهد کالبُد برجام که برای ایران شبیه یک گلابی بوده را حفظ کند.

وی تاکید کرد: ترامپ دیوانه هر تصمیمی که بگیرد لندن حداقل به برجام پایبند می‌ماند چون هدفش « جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات اتمی و مقابله با رفتار منطقه‌ای» ما خواهد بود؛ مذاکره با اروپا در فضای برجام منهای امریکا در عمل همان مساوی با برجام منطقه‌ای-موشکی است.

حبی افزود: اروپاییان برخلاف تصور واهی غربگرایان داخلی در بزنگاه‌های مختلف نشان داده اند به هیچ وجه دوست و متحد ما نیستند،آنها همان‌هایی هستند که می‌گفتند تحریم‌های بانکی تعلیق شده و از ترس امریکا نمی‌توانیم همکاری بانکی داشته باشیم و حجم مبادلات تجاری اروپا و امریکا هم ابهامی برای ما باقی نمی‌گذارد.

وی گفت: در سال 92 شخص آقای روحانی گفت امریکا کدخداست و مذاکره با اروپایی‌ها فایده ندارد! تناقض در خط مشی سیاسی دولت بسیار عجیب است.

 عضو شورای تببین مواضع دانشجویی استان تهران ادامه داد: دشمن بد عهد است طبق پیش بینی مقام معظم رهبری، دشمن بدعهدی آشکار انجام داد و با از بین بردن زیرساخت‌های برنامه هسته‌ای و زمان کلیدی که برای پیشرفت جهش تکنولوژیک کشور مناسب بود ضربه عمیقی به ما وارد کرد و ما نباید به آنها اعتما کنیم.

* نتیجه برجام باید به عنوان خسارت محض در مدارس تدریس شود

مجتبی آقابابایی عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان تهران هم در ادامه این میزگرد گفت: اینکه می‌بینیم بعد از خروج آمریکا از برجام دولت هنوز برای ماندن در برجام اصرار دارد برای این است که آنها نمی‌خواهند بعد از 6 سال شکست را بپذیرند.

دبیر کارگروه رسانه‌ای شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان تهران تأکید کرد: یک زمانی تمام فکر و ذکر دولت برجام بود گاهی از برجام به عنوان فتح‌الفتوح نام بردند و وعده‌های فراوانی را دادند و امروز نمی‌خواهند بپذیرند که برجام نتیجه‌ای نداشته است.

بابایی با اشاره به نقش مجلس در تصویب برجام هم افزود: نباید نقش مجلس را نادیده گرفت و البته مجلس مصوبه‌ای هم دارد که در آن دولت را ملزم کرده تا اگر یکی از طرفین مقابل از برجام خارج شوند طی دو سال تعداد سانتریفیوژها را به 190 هزار سو برساند و حال خواسته ما از مجلس این است که طبق مصوبه خودش دولت را ملزم کند تا این مصوبه را اجرا کند.

عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان تهران گفت: متأسفانه موضوعی که در زمان تصویب برجام در مجلس وجود داشت و باعث شد که متن برجام درست بررسی نشود امروز در رابطه با بحث FATF دیده می‌شود.

وی اظهار داشت: 40 سال نظام در مقابل چنین لایحه‌هایی مقاومت کرد ولی امروز این نگرانی وجود دارد که مجلس در زمینه پالرمو و FATF همان گونه که برجام را تصویب کرد عمل کند.

بابایی خاطرنشان کرد: مجلس امروز باید در رابطه با بحث FATF تجدیدنظر کند و اجازه ندهد تا چنین مانعی منافع ملی ما آسیب بزند.

وی گفت: یک زمان گفته شد برجام به عنوان فتح‌الفتوح باید در دانشگاه‌ها و مدارس ما تدریس شود و امروز خواسته ما این است که برجام به عنوان یک خسارت محض در مدارس ما تدریس شود.

این فعال دانشجویی خاطرنشان کرد: امروز مجلس باید از نقش وکیل‌الدوله بودن خارج شود. 6 سال است وقت کشور صرف برجام شد که هیچ آورده‌ای برای ما نداشت و مجلس هم باید در این رابطه پاسخگو باشد.

وی افزود: روحانی یک زمان آمریکا را کدخدا می‌دانست و امروز آن را مزاحم برجام می‌نامند این تناقض‌گویی‌ها باعث ایجاد بی‌اعتمادی در میان مردم و دولت می‌شود.

* عده‌ای با هدف رسیدن به پاستور برجام را به ملت تحمیل کردند/ نمی‌گذاریم سر امنیت مردم معامله کنند

منوچهر بهرامی عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان تهران در ادامه گفت:‌ نگاه تاریخی به مسائل نشان می‌دهد اتکا به هر کشوری در راستای پیشرفت بدون مؤلفه‌ها و پشتیبان‌های داخلی و درونزابودن، محکوم به شکست است و این ویژگی‌ها در تاریخچه مذاکرات هسته‌ای به خوبی نمایان شد.

دبیر کارگروه اقتصادی شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان تهران افزود: ما این بینش را از تجربه شکست مذاکرات در دو دوره، یکی اوایل دهه 70 و دیگری برجام به دست آورده‌ایم. اما در برجام تلخ‌تر از گذشته بود.

بهرامی گفت: این بار ما خنجر از خودی خوردیم و اگر ناراحتیم به خاطر خروج آمریکا از گلستان برجام نیست، ما که از دشمن به جز دشمنی نمی‌خواهیم، دشمن اگر جز این کند باید شک و تردید کنیم.

وی خاطرنشان کرد: برجام با تمام نقایص ذاتی‌اش نه به صورت معاهده بین‌المللی به صورت وابستگی صرف به اراده و امضای وزیر خارجه و رئیس‌جمهور سابق آمریکا شکل گرفت. توافقی که بدون دریافت هیچ‌گونه ضمانت اجرایی برای ما همراه بود.

عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان تهران ادامه داد: ما ناراحتیم از اینکه اگر دلسوزان نظام نقدی داشتند با آنها را با القاب گوناگون و حتی زشت برخورد می‌کردند.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: برجام پس از کش و قوس‌های فراوان در خفا و سری تصویب شد و ما امروز می بینیم سرانجام آن چه شده است. 

بهرامی با بیان اینکه برخی با اعتماد به غرب باعث وجود چنین مشکلاتی در برجام شدند، گفت: وقتی نگاه غربی باشد باعث می‌شود که در عمل برای آنها ماکیاولی و مورگنتا الگو شوند و سرلوحه عمل قرار گیرند و در سرزمینی که تا بی‌نهایت الگو، قهرمان و اسطوره وجود دارد اما آنها در حاشیه می‌مانند.

وی افزود: در نزد آن اشخاص این بار شهادت فی‌سبیل‌الله کمرنگ می‌شود اما در الگوی ماکیاولیست‌ها وسیله هدف را توجیه می‌کند و از هر چیزی ابزاری می‌سازد برای رسیدن به پاستور و امنیتی که ترجمان خون شهدای عالی‌مقام انقلاب است در راستای این هدف معامله می‌شود و در خفا سندی به اسم برجام امضا می‌شود، سندی که ایثار و شهادت را نشانه می‌رود.

عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان تهران یادآور شد: آنها در کتب آموزش و پرورش سعی کردند بنیان‌های انقلاب، امنیت و این شجره طیبه که 40 سال است عزت، غرور و ناموس‌مان را در چهار راه حوادث تامین کرده را کمرنگ کنند و تنها هدف برای آنها رسیدن به پاستور بود.

بهرامی با بیان اینکه  عده‌ای برای رسیدن به پاستور برجام را به ملت تحمیل کردند، تصریح کرد: آنها برای رسیدن به پاستور همه کاری کردند، برای رسیدن به کرسی گرانبهایی که اگر شیفته غرب و ماکیاولی‌اش باشی مهم نیست چه بهایی به آن داده شده و مهم نیست این هدف تهمت‌های ناروا را توجیه می‌کند و مهم نیست اگر در برجام دست‌مان رو شود. که چه داده‌ایم و چه گرفته‌ایم. حتی تفاله‌های برجام را بدهند پاستور مهمتر است. مهم دنیاست، کدخداست و خط هوایی مستقیم به آمریکاست.

وی اضافه کرد: حال به نقطه‌ای رسیدیم که کدخدای بی‌ادب خنجرش و آب دهانش را به برجام انداخته است ولی مسئولان ما ساکتند و آداب دیپلماتیک راحفظ می‌کنند. 

این فعال دانشجویی تصریح کرد: اینها چگونه قرار است خون شهدایی که برای افتخار و عزت‌مان مردانه جنگیدند، بدهند؟ آیا نباید حداقل یک پاسخ قاطع به دشمنان داده شود؟

بهرامی با طرح این سوال که آیا برجام دیگری در راه است؟، گفت: اصل برجام که معاش مردم را حل نکرد برجام اروپایی به چه کار می‌آید. دولت و برخی از افراد که دیگر انتخابی پیش رو ندارد، آنها بهارستان و پاستور را با گره زدن به معاش مردم به مسائل اقتصادی و تحریم و هسته‌ای بردند! و باید مطمئن باشند که ما امنیت مردم را نمی‌دهیم تا سر آن معامله کنند.

وی افزود: دشمن باید مطمئن باشد که سربازان رهبری برجام را آتش خواهند زد. هنوز این سرزمین از شیران تهی نشده و آنها بزودی پاسخ گستاخی‌های دشمنان را خواهند داد.

این فعال دانشجویی با بیان اینکه اعتماد به اروپا بر ای ادامه برجام غلط است، گفت: نباید به برجام اروپایی دلخوش کرد. اروپایی‌ها می‌گویند بر ایران فشار آورید تا توافق هسته‌ای را تغییر دهد. همه آنها به دنبال منافع خودشان هستند و دلشان برای ما نسوخته است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس