جیم هنسون

زمانی که مک‌مستر مشاور ترامپ بود، طرح‌هایی برای خروج از برجام به کاخ سفید می‌رسید. حالا با آمدن بولتون، طرح‌های تغییر نظام در ایران به ترامپ پیشنهاد می‌شود.

سرویس جهان مشرق- جان بولتون در ژوئیه سال پیش در اجتماع سازمان منافقین حضور یافت و در سخنرانی خود گفت «قبل از ۲۰۱۹ ما همین جشن را در تهران می‌گیریم». او در یکی-دو سال اخیر تلاش زیادی کرد تا ترامپ را به خروج از برجام راضی کند و حتی طرح کاملی برای این اقدام غیرقانونی ارائه کرد. حالا که گام اول نقشه او عملی شده، در حال بررسی طرح‌های پیشنهادی برای تغییر نظام در ایران است. چرا تغییر نظام؟

بولتون در همان سخنرانی در اجتماع منافقین دلیل خود را این گونه بیان کرد:

«من پیش از این اتفاقات و بیش از ۱۰ سال است که می‌گویم که سیاست رسمی ایالات متحده باید سرنگونی رژیم ملاها در تهران باشد. رفتار و اهداف این رژیم تغییر نخواهد کرد و بنابر این تنها راه این است که خود رژیم را تغییر دهیم.»

او در رفتار و اهداف ایران بیش از هر چیز بر مسائل منطقه‌ای و حضور ایران در سوریه و لبنان تأکید کرد.

برای بولتون تنها یک سؤال وجود دارد: چگونه این تغییر نظام رقم بخورد؟ از زمان افتضاح جنگ عراق در افکار عمومی آمریکا (که البته خود بولتون هنوز باور دارد اقدام درستی بوده) دولت این کشور از مداخله مستقیم در کشورهای جهان به ویژه خاورمیانه بخاطر مسائل داخلیِ خود بیم دارد. از این رو روش دوقلوی دیگری را در سوریه و اوکراین پیش گرفت و احتمالاً در ایران نیز پیش خواهد گرفت: تضعیف حکومت و تقویت مردم.

زمانی که همه مردم با آمریکا همراهی نکنند، آمریکا دست روی دست نگذاشته و گروه‌های مختلف را به شکل هسته‌های معارض و البته به نام جامعه مدنی و مخالفان قانونی تقویت می‌کند. پس از آنکه حکومت مجبور به برخورد با این هسته‌ها شد، این گروه‌های ظاهراً مردمی مسلح شده و کشور را با سناریوی کشته‌سازی و مظلوم‌نمایی رسانه‌ای به آشوب می‌کشند. در نهایت اگر نیاز شد، تسلیحات قاچاق و پهپادهای آمریکایی به کمک می‌آیند.

**یکی از توییت‌های اخیر هنسون خطاب به اروپاییان: «شما فرصت داشتید تا توافق هسته‌ای را اصلاح کنید اما حتی نتوانسته‌اید معایب مهلک آن را برطرف کنید.
حالا نوبت ما است. ملاها سرنگون می‌شوند.»**

حالا ابهامی که وجود دارد، این است که نتیجه گام اول یعنی خروج از برجام و تحریم ایران به گونه‌ای رقم بخورد تا فشار وارده بر مردم ایران، آنها را به سمت حمایت از گروه‌های معارض و علیه حکومت حرکت دهد، نه علیه آمریکا و تحریم‌کنندگان. این علاوه بر جنگ روانی در داخل ایران و فریبکاری رسانه‌ای، نیازمند ظرافت در اعمال سیاست‌ها و قوانین تحریمی است. طرح‌هایی که این روزها بولتون دریافت می‌کند، موضوعش برنامه‌ریزی برای یک راهبرد جامع است که تمام محورهای مهم در این گام دوم را مد نظر قرار داده باشد.

طرح هنسون

Washington Free Beacon فاش کرد به طرحی سه صفحه‌ای دست یافته که اندیشکده تندروی «گروه مطالعات امنیتی» (SSG) به شورای عالی امنیت ملی آمریکا ارائه کرده است. این سه برگه، طرح این اندیشکده تندرو با مدیریت جیم هنسون برای تغییر نظام در ایران است. اندیشکده یادشده طی سال‌های اخیر مدعی شده بود ایران با همراهی کره شمالی در حال طراحی کلاهک‌های حرارتی-هسته‌ای (thermonuclear) است و پایبندی به برجام، یک فریب است. پس از نمایش موهن نتانیاهو با اسنادی که مدعی سرقت آنها از ایران شده بود، گویی به آرزوی دیرینه خود رسیدند و نتیجه گرفتند زمان تغییر نظام ایران فرارسیده است. از محتوای یادداشت‌های هنسون می‌توان به محورهای طرح محرمانه‌ای که از طریق بولتون به ترامپ داده است، پی برد.

روز هفتم مه جاری، یادداشت جدیدی از جیم هنسون در پایگاه این اندیشکده با عنوان «پایان بازی برای توافق ایران و ملاها» منتشر شد که طبیعتاً محورهای اصلی طرحی که اندیشکده به بولتون داده است را شامل می‌شود. در این یادداشت پس از استقبال از سیاست ترامپ برای خروج از برجام در صورت عدم تعهد ایران به محدودیت‌های جدی در حوزه‌های دیگر، نوشته است:

«آنچه اکنون باید به عنوان مشکل اصلی بشناسیم، حکومت اسلامیِ خطرنک ملاها است که بیش از ۴۰ سال است بر مردم ایران تحمیل شده است. برای مردم ایران بس است و آنها اکنون در میانه یک اعتراض چندماهه دیگر قرار دارند. رئیس‌جمهور اوباما در انقلاب سبز سال ۲۰۰۹ میلادی ملاها را به مردم ایران ترجیح داد. ما اکنون باید به عکس عمل کنیم و ایرانیانی که با افتخار، ندای آزادی سر داده‌اند را پشتیبانی کنیم. این به معنای مداخله ایالات متحده یا حتی شاید هیچ اقدام نظامی نباشد. ما فقط باید این واقعیت را به رسمیت بشناسیم که ایران و جهان وضع بهتری خواهند داشت اگر خودشان سرنوشت‌شان را تعیین کنند. هیچ کس نباید برای پایان یک رژیم فاسد و شیطانی ناراحت شود زیرا این رژیم، اصلی‌ترین حامی تروریسم در جهان، بزرگترین مشکل در انعقاد صلح در خاورمیانه و مانع اصلی در مسیر شکوفایی ثروت‌ها و پتانسیل‌های ایران است. توافق هسته‌ای تنها یک عارضه و نشانه است. اصل بیماری، ملاها هستند.»

جسم هنسون ۱۱ مه در یادداشت دیگری با عنوان «آمریکا باید از نیروهایی که خواهان تشکیل حکومت جدید در ایران هستند پشتیبانی کند» که فاکس‌نیوز منتشر کرد، در واکنش به حمله موشکی سوریه به اسرائیل نوشت: «توافق هسته‌ای مرده است. حالا چه می‌شود؟» او که تا به حال بر این باور بود توافق هسته‌ای بسیار ناقص است برای تحریک دولت ترامپ نوشت:

«حالا که ترامپ از توافقی که برای متوقف‌کردن ایران در مسیر تبدیل به یک قدرت هسته‌ای خارج شده است، ایران اکنون می‌تواند به مسابقه‌اش برای رسیدن به بمب اتمی ادامه دهد».

وی مدعی شد «حمله ناموفق موشکی ایران از خاک سوریه علیه نیروهای اسرائیلی در ارتفاعات جولان نشان می‌دهد ایران همچنان مصمم است اسرائیل را از نقشه محو کند و در سراسر خاورمیانه دردسر ایجاد کند». هنسون برای توضیح پیشنهادش می‌نویسد:

«ما برای بیان همبستگی خود با مردم ایران، یک الگو داریم. یکی از بزرگترین پیروزی‌های بدون خشونت در راه آزادی در دوره جدید، سقوط اتحاد شوروی است. مردم باید برای آنچه رئیس‌جمهور رونالد ریگان، نخست‌وزیر بریتانیا مارگارت تاچر و پاپ ژان پل دوم و لخ والسا رهبر جنبش همبستگی لهستان انجام دادند افتخار کنند. ولسا مبارزه با رژیم بیرحم شوروی را هدایت کرد و اولین روزنه را در پرده آهنین که صدها میلیون انسان را در بردگی نگه داشته بود، ایجاد کرد. اتحادیه‌ کارگری با او اعلام همبستگی کرد و تقاضای اصلاحات اقتصادی بالا گرفت. ایران به جنبش مشابهی بر مبنای تقاضای بهبود کیفیت زندگی مردمش و پایان‌دادن به سرکوب از سوی رژیم نیاز دارد

ولسا که او از آن نام برده است، با فروپاشی شوروی از سال ۱۹۹۰ میلادی رئیس‌جمهور لهستان شد. هنسون توضیح می‌دهد «جهان آزاد» (یعنی دولت‌های غربی) چگونه باید با تحریم ایران و کوتاه‌شدنِ دستش از درآمدها، حکومت را برای هزینه‌کردنِ درآمدِ اندک باقی‌مانده در یک دوراهی قرار دهد: کمک به گروه‌های تروریستی (همان محور مقاومت) یا هزینه‌کردن برای مردم. او می‌گوید حکومت ایران را در صورت انتخاب گزینه اول باید با حمایت از اعتراضات داخلی و «تأمینِ آن گونه از پشتیبانی که نیاز دارند» تحت فشار قرار دهیم.

بنابر این آنچه در بالا در مورد اهداف بولتون برای برداشتنِ گام دوم و حساسیت آن برای موفقیت در شوراندن مردم ایران علیه حکومت گفته شد، مورد توجه طرح هنسون قرار گرفته است. این مسأله احتمال پذیرش طرح هنسون را از سوی تیم تندروی ترامپ، افزایش می‌دهد.

**پاسخ مغرورانه و غیرانسانی هنسون به یک توییت در مورد لبخند ایوانکا در سفارت آمریکا همزمان با کشتار فلسطینیان در روز نکبت:
«روایت یکجانبه مضحک و متأسفانه تکراری است. فلسطینیان خودشان سرنوشت‌شان را به بن‌بست کشیده‌اند. ایوانکا موفقیت ما و اسرائیل را جشن گرفت.»**

جیم هنسون خود سال‌ها در مأموریت‌های خارجی، عملیات‌های ضدچریکی و ضدتروریسم مشارکت داشته و عضو نیروهای ویژه ارتش آمریکا بوده است. او را به عنوان کارشناس در فاکس‌ و سی‌ان‌ان روی خط می‌برند و کتابی نیز با نام «پرچم سیاه را پایین بکشید: طرحی برای شکست‌دادن دولت اسلامی» نوشته که مربوط به داعش است.

Free Beacon فاش کرده برخی منابع به اندیشکده مطالعات امنیتی گفته‌اند فضای اجتماعی ایران بیش از مخالفت یا موافقت آمریکا با برجام، به مسائل داخلی مانند فیلتر تلگرام از سوی حکومت ایران واکنش نشان می دهند و این یعنی زمان آن رسیده که «یک کمپین مؤثر برای تجزیه رژیم به اعضای سازنده‌اش، طراحی کنیم». یک منبع نزدیک به کاخ سفید به Free Beacon گفته است «بولتون سال‌ها روی نقشه ب، جیم و دال (Plan B, C and D) برای تغییر رژیم ایران کار کرده است. ترامپ با علم به این مسأله او را به کار گمارد».

منابع

http://freebeacon.com/national-security/white-house-examining-plan-spark-regime-change-iran

http://www.ronpaulinstitute.org/archives/featured-articles/2018/may/11/that-time-john-bolton-promised-regime-change-in-iran-before-2019

https://securitystudies.org/game-iran-deal-mullahs

https://twitter.com/uncle_jimbo

http://www.foxnews.com/opinion/2018/05/11/us-should-support-forces-seeking-new-iranian-government.html

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 36
  • در انتظار بررسی: 12
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
    90 42
    ومکرو و مکرالله و الله خیر الماکرین و ما رمیت و اذ رمیت ولکن الله رمی
    • IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
      22 9
      نمیدونم چرا نظر منو منتشر نمیکنی.مگه چی گفتم خب؟؟؟فقط یه پیش بینی از نوستراداموس گفتما.
    • GB ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
      12 31
      سوال این هست که حالا ما چرا باید حمایت ازمردم خودمان را با حمایت از گروه های ازادی خواه ( بقول اونها تروریست) برابر کنیم و چرا حمایت ما از فلسطینی ها مثل بقیه دنیا از انها نباش
  • IR ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
    62 49
    شتر در خواب بیند پنبه دانه
  • SE ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
    51 46
    بولت خبیث هم در نهایت سبیلهایش اره خواهد شد
  • سرباز گمنام IR ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
    57 46
    کامل خواندم و اعلام می کنم زهی خیال باطل اینها فکر کرده اند مردم ایران همان فیک های مجازی و بهاییان وطن فروش اند اما هنوز تنه شان به تنه ی بچه های بسیج که حاضرند زیر تانک بروند ولی باج ندهند نخورده است اما اقدامات زیر ضروری است: 1-ایران باید طرح اینترنت ملی را به طور کامل اجرا کند 2-تمام فیلتر شکن ها را مسدود کند 3-افراد نفوذی و زاویه دار با نظام را از نقاط حساس مثل وزارت اطلاعات،وزارت نفت،وزارت ارشاد،سازمان محیط زیست،وزارت اقتصاد و دارایی علی الخصوص بانک مرکزی و گمرک و قوه قضاییه علی الخصوص سازمان زندانها پاکسازی کند 4-منابع شبکه های معاند را شناسایی و زیر ضربه ببرد 5-قلع و قمع ماهواره ها و نصابان 6-مفسدان اقتصادی را بدون هیچ تعارف و پارتی بازی زیر ضربه ببرد 7-مدیران و مسئولان ناراکارآمد را بیرون بریزد 8-بازسازی اقتصاد به کمک چینی ها،روس ها و هندی ها بر پایه اقتصاد مقاومتی 9-روشنگری در مورد مسائلی که معاندین روی آن مانور می دهند مثل حقوق زنان،حقوق اقلیت ها،تأثیر حضور منطقه ای ایران در نابسامانی اقتصاد، ریشه دشمنی آمریکا با ایران،علل حمایت ایران از فلسطین و... 10-سامان دهی به بانک 11-بازسازی حمل نقل هوایی و ریلی 12-شفافیت اقتصادی مثلا اعلام اسامی بدهکاران کلان بانکی،اعلام نام مختلسین و... 13-برخورد با افرادی که پا را از اختیاراتشان فراتر می گذارند مثل بعضی از ائمه جمعه 14-برگزاری دادگاه متهمین مهم به صورت علنی 15-اصلاح ساختار صدا وسیما و اجازه ی تأسیس تلوزیون های خصوصی 16-باز سازی بخش زرهی و هوایی نیروهای مسلح با کمک روسیه،چین،برزیل 17-بهبود چهره ایران در جهان با استفاده از کلیپ های تبلیغاتی،کتاب های الکترونیکی،فیلم سازی مشترک با کشورهای اروپایی و... 18-بهبود روابط با کشور های آمریکای لاتین و قاره آفریقا
    • سعید ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
      15 9
      زیر ضربه ببرد؟ :))))
    • IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
      20 7
      هرچند اکثرا نظرات خوبی بود ولی خدایی بگو روحانی و مسولین فعلی این کارها را می خواهند بکنند ؟ اونجور که می دونم اینها تا آخر خرداد باید پالرمو و FATF را تصویب کنند برای برجام موشکی
    • IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
      9 8
      هرچند اکثرا نظرات خوبی بود ولی خدایی بگو روحانی و مسولین فعلی این کارها را می خواهند بکنند ؟ اونجور که می دونم اینها تا آخر خرداد باید پالرمو و FATF را تصویب کنند برای برجام موشکی
    • IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
      35 28
      اگه موافق باشی یک دیوار عظیم دور تا دور ایران بکشیم و تمام سفرهای خارجی را لغو و برق را هم قطع کنیم.
    • FR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
      20 23
      طبق گفته شما, توی کل کشورهای جهان ما باید فقط با چین , روسیه , هند و برزیل مراوده داشته باشیم !!!!!! راستی این موارد که نوشتی منو یاد یه کشوری انداخت !!! اگه گفتی کدومش ؟؟
  • IR ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
    41 9
    همه رو خوب اومدی اما قبل از "هسته‌های معارض و البته به نام جامعه مدنی و مخالفان قانونی تقویت می‌کند". قبل از این مورد فساد رو گسترش میده. نمیتونم بفهمم چطور میشه که یک کاگر باید 30 سال تمام حقوقشو پس انداز کنه تا یک لونه موش بخره. و شما همچنان معتقد به فساد نیستید! و نمیفهمید که فاسدان خواسته و ناخواسته دارن به کشور خیانت میکنن و چطور میشه که یه فردی فقط یه فقره داریی اش ایران مال هست و شما همچنان ایشون رو محق میدونید و معتقدید البته با روزی حلال رسیده به اینجا!
    • مهدی IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
      20 2
      دقیقا در کجای متن فاسدان رو محق دونستن؟
  • امیر IR ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
    25 24
    صد تا بزرگ تر از این هیچ ....................نتونستن بخورن اینا که هیچی
    • IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۸
      3 3
      معمولا برای آن کلمه سه حرفی که به جایش نقطه چین گذاشتی ، سه تا نقطه می گذارند . با اینهمه نقطه ای که شما گذاشتی فکر کنم کل غذاها و میوه ها و دسرها را نتونستن بخورن !
  • حسین PL ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
    39 27
    ادبیات و طرز فکر این ابله را ببینید , معلومه اطلاعاتش را کامل از ایرانیهای فراری گرفته که 40 ساله رنگ ایران را ندیدن, اینها با تمام رذالتشون از یک حماقت ذاتی رنج میبرند و به همین دلیل هست در محاسباتشون مهمترین و بزرگترین مساله را در نظر نمیگیرند و آنهم وجود خداوند متعال و مشیت الهی هست.
    • FR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
      36 23
      دقیقا به دلیل حماقتشون یک کشور قدرتمند و مرفه ساختن و ما به واسطه هوش ذاتیمون حال و روزمون اینه.جمع کن دوکونتو
  • ر خ IR ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
    27 8
    اونا با بدترین تئوریسین ها دارن دائم نقشه می کشن و بدون اینکه هزینه و زحمتی براشون داشته باشه مطرح می کنن و روی ایران این تئوریها پیاده می شه اما ایران منفعله صدا و سیما منفعله دولت حاظر، اصلاح طلب ها و برخی عواملشون تو سایر نهادهای اصلی حکومت دارن آمریکا رو همراهی می کنند ... اما نهادهای انقلابی رو دست و پا بسته نگه داشتن چرا؟!
  • IR ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
    42 11
    تا وقتی حمایت مردم هست دشمن نمیتونه هیچ غلطی بکنه ولی اگر فقر و فساد و تبعیض ریشه کن نشه بزودی تغییرات بزرگی رخ میده .
  • بنده خدا IR ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
    11 12
    اگه خدای نکرده اوضاع بحرانی شد باید واسه سر بولتون جایزه بزاریم و نزاریم راحت حکومت رو ساقط کنه و به ریش ایرانیها بخنده. باید با اون سبیلای مسخرش دفنش کنیم
  • IR ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
    6 4
    وقتی کار فرهنگی نمیشه.. باید منتظر تحمیق روز افزون ملت و آمادگی برای تغییر نظام بود... مقاومت باید انعطاف بسیار زیادی داشته باشه... اگر انرژی هسته ای و موشکی و امنیت ملی مهم هیت.. چرا ملت را بیشتر دفع میکنن.. تا جذب.. چرا با ملت رفاقت نمیکنن...؟!!!!!! تا این رویه باشه .. هر بی سراپایی با نام آزادی و ... ایجاد نشاط... منتخب ملت از همه جا بی خبر میشه..
  • IR ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
    10 13
    چرا برای تبلیغات و آگاه سازی ملت کمترین هیزینه نمیشه...؟ زورکی یه سربال خوب تولید میشه... یه شبکه منوتو میرزه به کل صدا و سیما (از نظر تبلیغ)
  • اصلاح طلب IR ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
    19 27
    بعد برجام دو و سه با برجام چهار رژیم چنچ جوووووووووووووووون ب
    • امید IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
      10 9
      آره جووووووون، از رو نعش اولین کسانی هم که رد میشن امثال پاچه خوارایی مثل شما هستند، وطن فروش خائن!
  • US ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
    26 54
    پس صبر درباره وطن فروشهایی که دارند دستورات این شیاطین رو مو به مو اجرا میکنن تاکتیکیه؟! خیلی از ایرانی ها هستند که میخوان این وطن فروش ها و مزدوران شیطان بزرگ رو درس خوبی بهشون بدن
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
    8 14
    مشکل اقتصاد رو حل نکنند این مردک با دارو دسته اش چندان بی راه نگفتند..جالب نیست که نوستراداموس 400-500 سال پیش پیش بینی میکنه این نظام در اثر فساد اجتماعی و فساد مالی از بین میره.
  • الهام IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
    16 41
    ایرانیان اول از هر اقدامی به میلیونها زن و دختر و کودکی فکر کنید که در صورت جنگهای داخلی به دستور شیطان بزرگ چه سرنوشتی پیدا میکنند کشور مثل سوریه میشود البته کسی که ککش نمیگزد همین منافقین هستن که انگار صلب ارث پدری دارن از ایران آنچه مشخص هست زندگی بهتر برای همه ملت است و جلوی اختلاسهارو گرفتن و فساد دستگاههای اداری و غیره ولی من بعنوان یک زن بی سرپرست و مادر سه دختر جوان فقط نگران امنیت هستم که مبادا گروهی مثل داعش یا منافقین بر کشور تسلط پیدا کنن..مرگ بر آمریکا و نقشه های شوم شیاطین کوچک و بزرگ..هر ملتی خود میتواند حکومتش را نگه دارد یا براندازد نیازی به دخالتهای طمعکارانه بیگانگان نیست همه این بدبختیا بخاطر وجود منحوس اسراییل است خدا به دست صاحب زمان از روی زمین محوشان کند انشاالله
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
    16 4
    به وضع اقتصادی مردم رسیدگی کنید تا اونها نا کام بمونن
  • IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
    14 4
    خبر خوبی بود. ممنون
  • IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
    12 11
    لطفا کلیپ تشییع پیکر شهید عزیز محسن حججی را برای ترامپ و بولتون وبقیه دست نشانده هاشان نشان دهید و به آنها بگوئید بعداً خوب ببینند و بعداً گنده گوئی کنند ، مگر حججی های ایران نباشند که آنها از این غلط ها بخواهند بکنند مرگ بر آمریکا
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
    9 17
    مرگ بر امریکا
  • علی آقا IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
    16 6
    جناب هاسون طرح آزادی مردم از حکومتهای خودرا در عراق ، لیبی ، مصر وچند کشور دیگر اجرا کرده ومردمانشان را به فلاح ورستگاری!!!!! رسانده به صورتی که این مردمان برای نان شب با هم دست به گریبان شده اند و کشورشان را به خرابه ای بیش تبدیل کرده است مردم باید هشیار باشند و فریب این حرفهای به ظاهر ابدار را نخورند
  • احمد از بروجرد IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
    12 14
    ومکرو و مکرالله و الله خیر الماکرین و ما رمیت و اذ رمیت ولکن الله رمی مرگ بر امريكا و همكاران و وطن فروشان داخلي
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
    23 5
    آنچه دردناک است این است که نمی خواهید بفهمی خود دولت پشت تحریک مردم و ایجاد فتنه و نارضایتی است آن وقت هزینه اش را کل نظام باید بدهد همان سرهنگ و بسیجی ها که بشدت با اقدامات دولت مخالف هستند باید کتکش را بخورند.
  • NL ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
    34 16
    مشرق اینها که کامنت کارمندان خودت هستند کامنت مردم را هم نشر کن
  • US ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
    53 2
    احتیاج به حمله اونها نیست مسولین فاسد چند سال دیگه کشور رو نابود میکنن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس