کد خبر 855386
تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۲
عیسی کلانتری

رئیس سازمان محیط زیست گفت: یکی از چهاراصل توسعه پایدار، حفظ حقوق نسل‌های بعدی است؛ متأسفانه در سیاست‌هایمان هیچ جایگاهی برای نسل‌های بعدی نداریم.

به گزارش مشرق، عیسی کلانتری رییس سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: زمانی که ارتفاع دریاچه ارومیه در سال ۱۳۸۱ نزدیک به یک هزار و ۲۷۵ مترمکعب بود، تذکراتی در رابطه با خشکی دریاچه ارومیه به گوش رسید اما سازمان محیط زیست وقت با انکار از بروز چنین رخداد محیط زیستی چشم‌پوشی کرد.

بیشتر بخوانید:

بار کج کلانتری بر دوش دانشکده محیط زیست

وزرای بی‌انگیزه دولت چه‌کسانی هستند؟

وی با اشاره به اینکه ۱۸ درصد از تغییرات اقلیمی تأثیرگذار بر روند خشکی دریاچه ارومیه بود، خاطرنشان کرد و گفت: نباید فراموش کنیم که عامل اصلی خشکی دریاچه ارومیه خودمان بودیم و نباید دیگران را مقصر بدانیم. محیط زیست مسئله کل کشور با ۸۰ میلیون نفر جمعیت است؛ زمانی که حفظ محیط زیست وابسته به سازمانی با پنج هزار کارکنان خلاصه شود، توانایی مدیریت محیط زیست با ۸۰ میلیون جمعیت با مشکل مواجه خواهد شد؛ لذا علاوه بر تبخیر بالای دریاچه ارومیه، آب‌هایی که قرار بود مصرف شود و وارد دریاچه ارومیه نشود، ازجمله تذکرات مهم به شمار می‌رفت.

کلانتری یادآور شد: آب ورودی به هامون کمتر از ۵میلیون مترمکعب در ۸ ماه گذشته بود درحالی‌که باید بیش از یک میلیارد مترمکعب باشد.

وی افزود: ما انسان‌های فرصت‌طلب، باوجود دسترسی به فنّاوری انسان‌های بسیار خودخواهی به علت دانش کم و بینش کوتاه هستیم که همه‌چیز را برای نسل حاضر می‌خواهیم.

وی بابیان اینکه طی سال‌های اخیر با ایجاد سدهای سیوند و ملاصدرا منجر به خشک شدن و از بین رفتن سد بختگان شد، اذعان کرد: تمامی سدهایی که ساخته شد، باعثش خودمان بودیم. در حال حاضر دریاچه ارومیه نیمه‌جان است و امیدواریم با اقداماتی که در راستای احیای آن توسط مردم و دانشگاهیان صورت می‌گیرد، بتوانیم آن را حفظ کنیم.

وی گفت: واقع‌شدن همه تالاب‌ها و دریاچه‌ها در انتهای حوضه‌های آبریز یکی از اساسی‌ترین مشکل در کشور محسوب می‌شود.

رئس یس سازمان محیط زیست با اشاره به تأکید رئیس‌جمهور به رعایت و پیگیری چهار مسئله در حوزه پسماند، گردوغبار و هوای کلان‌شهر و احیای تالاب‌ها گفت: متأسفانه احیای تالاب‌ها کار بسیار دشواری است و امیدواری ما برای احیای تالاب‌ها به دلیل تغییرات اقلیمی، کاهش بارندگی‌ها و افزایش بهره‌برداری‌ها خیلی محدودتر شده است.

وی اظهار کرد: با وجود اینکه روزهای گذشته میزان بارندگی نسبت به میانگین سالیانه، ۳۶ درصد کاهش‌یافته است در حوضه دریاچه ارومیه با افزایش ۲۳ درصدی بارش‌ها نسبت به سال گذشته روبرو بودیم. به این معنی که آب ورودی به دریاچه ارومیه ۴۰۰ میلیون مترمکعب کمتر از پارسال است که یکی از دلایل آن حبس کردن آب‌ها پشت سدها است که لازم است وزارت نیرو به تعهدات خود در راستای رهاسازی آب‌ها عمل بکند.

وی با بیان اینکه پاسداری از محیط زیست، وظیفه هر شهروند است، افزود: حفاظت از محیط زیست، حفاظت از یک سازمان دولتی نیست. اگر ۸۰  میلیون نفر نخواهند به تعهدات زیست محیطی خود عمل کنند، انتظاری از مسئولین نیز نداشته باشند.

کلانتری در خصوص نقش آموزشی ادامه داد: اولین آموزش باید به مدیران رده بالای کشور باشد چرا که دانش  و آگاهی محیط زیستی این افراد در خیلی موارد پایین تر از متوسط جامعه است و نباید فکر کنند هرآنچه در حال حاضر به اختیار دارند را مصرف کنند.

وی تاکید کرد: سیاست ها و وضعیت اقتصادی کشور تابع ایدئولوژی انقلابی است، در حالی که یکی از چهار اصل توسعه پایدار، حفظ حقوق نسل های بعدی است؛ متاسفانه در سیاست‌هایمان هیچ جایگاهی برای نسل های بعدی نداریم و فکر می کنیم هرچه که داریم خودمان باید مصرف کنیم.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه برای خودکفا و مستقل بودن، با دنیا قطع ارتباط می کنیم و به جای آن بر منابع موجود در کشور فشار می آوریم، گفت: متوسط مصرف آب شیرین برای هر شهروند یک هزار و ۱۰۰ لیتر مکعب در سال است، این در حالی است که بیش از ۷۰ درصد مردم  سالانه زیر ۷۰۰ لیتر مکعب آب شیرین مصرف می کنند، این به معنی خیانت به نسل های بعدی محسوب می شود. شاید یکی از دلایل آن بیگانه بودن دانشگاهیان با برنامه ریزی بلند مدت و مزدوری برخی از کارشناسان امر بوده که تابع رئیس و مدیران رده بالا بودند.

رئیس سازمان محیط زیست اذعان کرد: محیط زیست تنها سازمانی است که پاسدار حق و حقوق نسل های بعد است. وقتی علم از جامعه جدا شود و وقتی دستگاه های دولتی به فکر وظایف هایشان نباشند، اولین جایی که باید فریاد می کشید، سازمان محیط زیست بود؛ چرا که مالکیت دریاچه ارومیه برای سازمان محیط زیست است. متاسفانه ما تازه می خواهیم در قرن بیست و یکم بحث محیط زیست را توسعه بدهیم.

کلانتری تصریح کرد: چیزی که در کشور حائز اهمیت نیست، نبود برنامه ریزی بلند مدت است؛ در حال حاضر از بین ۵۰ تالاب هیچ کدام از تالاب‌ها  زنده نیست.

رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه فرهنگ سازی به معنی آگاه کردن مردم و حد و حدودشان است، اظهار کرد: مردم باید نان دربیاورند اما برای نان درآوردن ابتدا به تنفس نیاز دارند.

وی ادامه داد: فرهنگ سازی بی ضابطه هیچ ارزشی ندارد؛ ما باید حق و حقوق شهروندی را آموزش بدهیم. ما حق اعتراض داریم ولی حق اعتراض تنها در مسائل نهی از منکر خلاصه نمی شود.

وی در پایان اذعان کرد: از دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی به جهت ورود به مسئله احیای دریاچه ارومیه و  فراهم نمودن برنامه ای در راستای آموزش اهمیت محیط زیست تشکر می‌کنم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس