کد خبر 855149
تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۱
اف 35

سرانجام پس از کش و قوس های فراوان دولت آمریکا پذیرفت که نخستین جنگنده آذرخش اف 35 خود را به ترکیه تحویل دهد.

به گزارش مشرق، بر اساس آنچه که اعلام شده، قرار بر این است که آمریکا نخستین جنگنده اف 35 را تا ماه ژوئن به ترکیه تحویل دهد. بر اساس سفارشی که از سوی ترکیه صورت گرفته، این کشور خرید 30 فروند جنگنده اف 35 را به آمریکا داده و قصد دارد 86 فروند دیگر از این جنگنده را نیز خریداری کند.

آنکارا همچنین اعلام کرده که این جنگنده‌ها در پایگاه اصلی هفتم فرماندهی هوایی ترکیه در شرق این کشور مستقر و جایگزین جنگنده‌های قدیمی اف 4 و اف 16 می‌شوند.گفته شده محل استقرار جنگنده های اف 35 در استان آناتولی و در نزدیکی مرزهای سه کشور عراق، سوریه و ایران قرار دارد.

واشنگتن انتظار دارد که ترکیه که یکی از اعضای اصلی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ( ناتو ) می باشد با توجه به ناهمخوانی سامانه اس 400 با تجهیزات ناتو، ضمن انصراف از خرید سامانه اس 400 از روسیه، مبادرت به خرید سامانه پاتریوت از آمریکا کند. یعنی ترکیه باید وارد یک معامله با آمریکا شود و در قبال آنچه که به دست می آورد، از برخی خواسته های خود نیز بگذرد.صرف نظر از توانمندی و قابلیت های جنگنده های اف 35 و این که آیا این آذرخش ها خواهند توانست ترکیه را در رسیدن به اهداف نظامی خود یاری دهند، یا نه، این معامله که ترکیه تقریبا یک دهه در انتظار آن بود، اکنون و در حالی صورت می پذیرد که آنکارا به شدت خود نیازمند نوسازی و ارتقای توانمندی نظامی می بیند و برای رسیدن به این هدف نیز تلاش های زیادی را انجام داد.شاید این پرسش نزد بسیاری از ناظران به وجود آمده باشد که، چرا دولت آمریکا در حالی که به سهولت تجهیزات نظامی خود را به برخی کشورهای غیر مطمئن عربی می فروشد، چگونه برای فروش این تجهیزات به یکی از مهمترین متحدان منطقه ای خود یعنی ' ترکیه ' تا بدین حد سخت گیری می کند؟

آیا صِرف تمایل ترکیه به خرید سامانه های ضد موشک اس 400 از روسیه تنها به این بهانه که این سامانه با تجهیزات ناتو همخوانی ندارد، می تواند پاسخ این سئوال باشد، یا موضوع دیگری هم وجود دارد که تاکنون اعلام نشده است.
علاوه بر این برخی از کارشناسان بر این باور بوده و هستند که تلاش ترکیه برای خرید سامانه اس 400 به توصیه آمریکا و برخی کشورهای عضو ناتو بوده است، چرا که آنها معتقدند که بر مبنای این فرض، چنانچه ترکیه بتواند به اس 400 روسی دست یابد، در آن صورت هیچ دلیل وجود ندارد که متحدان غربی این کشور از جمله آمریکا، نتوانند به تکنولوژی این سلاح ضد موشک دست یابند.

در این صورت باید آمریکا نه تنها با خرید سامانه اس 400 از سوی ترکیه مخالفتی نداشته باشد، بلکه برعکس باید بسیار مشتاق چنین خریدی نیز باشد.اما بر خلاف این دیدگاه، واقعیت این است که، بازیگران بین الملل به خصوص آمریکا همواره به گونه ای روابط خود را با دیگر کشورها تنظیم می کنند که حتما منافعشان در این روابط تضمین شده باشد، اما به طور معمول کمتر می توان به نیت اصلی آنها پی برد. برای نمونه در مورد فروش سلاح، به نظر می رسد آنچه که آمریکا به دنبال آن است، توسعه محل استقرار تسلیحات دفاعی در کنار سلاح های تهاجمی در مناطق حساس جهان از جمله غرب آسیا است. چرا که این سلاح ها علاوه بر اینکه دارنده آنها را می تواند تا حدودی از حملات دیگران مصون بدارد، قادر خواهد بود در صورت 'استقرار زنجیره ای ' به گونه ای امنیت کشورهای دور از جمله آمریکا را نیز تا حدودی یا تامین کرده و یا دست کم به عنوان عاملی هشدار دهنده در برابر تهاجمات از راه دور عمل کند.

در این صورت آمریکا باید اطمینان حاصل کند که استقرار جنگنده های اف 35 و یا هر سلاح تهاجمی و یا دفاعی دیگر می تواند علاوه بر تامین امینت کشور دارنده آن، امنیت آمریکا را نیز به نوعی تامین کند.
در این صورت است که با فروش و یا تحویل تجهیزات تراز اول نظامی خود به سایر کشورها، حتی کشورهای دوست و نزدیک خودش تا بدین حد وسواس سیاسی به خرج می دهد.البته برای جلب این اعتماد، ترکیه نیز دیپلماسی خاصی را به نمایش گذاشت که جای تامل دارد.

برای نمونه مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه چندی پیش آن طور که در یک مصاحبه تلویزیونی با شبکه آمریکایی سی.ان.ان.ترک در خصوص توقف فروش هواپیماهای جنگی اف.35 آمریکایی به کشورش به نوعی هشدار داد، چنانچه آمریکایی ها چنین اقدامی را عملی کنند، یعنی اف 35 ها را به ترکیه تحویل ندهند، پاسخ مناسبی را دریافت خواهند کرد.وی حتی آمریکا را تهدید به اقدام تلافی جویانه کرد و گفت که در صورت توقف فروش سلاح به ترکیه آنگونه که در کنگره آمریکا و ناتو مطرح شده، ترکیه نیز قطعا پاسخ خواهد داد.

هر چند او نگفت که آنکارا در قبال موضع واشنگتن چه خواهد کرد، اما بسیاری از کارشناسان خرید اس 400 از روسیه را اقدام متقابل ترکیه علیه آمریکا ارزیابی کردند.گرچه وزیر امور خارجه ترکیه در قبال این نگرانی نیز گفت: ما عضو ناتو هستیم و حساسیت لازم را داریم که موشک های اس.400 روسی، موشک ها و هواپیماهای اعضای ناتو را به عنوان دشمن شناسایی نکند و در این زمینه به لحاظ فنی تدابیر لازم اندیشیده شده است.
وی خطاب به مقامات آمریکایی بیان کرد: ما نیاز به سامانه حفاظت از حریم هوایی خود داریم و اگر شما تامین نکنید از دیگری خواهیم خرید ولی وقتی ما موشک اس400 را بر اساس همین نیاز خریدیم، شما آن را مورد سئوال قرار می دهید و در صدد مجازات ترکیه هستید.

وی تاکید کرد: ترکیه یک کشور مستقل است و صحبت کردن یا تهدید از موضع بالا با کشور ما رویکرد مناسب نبوده و زیبنده هم پیمان های ما نیست.به هر روی به نظر می رسد این دیپلماسی ترکیه در قبال آمریکا جواب داده و نتیجه آن نیز عملی شدن فروش اف 35 های آمریکایی به ترکیه است که از این منظر می تواند علاوه بر بالا بردن توان نظامی این کشور در منطقه، موجب افزایش اعتماد به نفس ترک ها در چانه زنی ها و تحولات بین المللی و به خصوص منطقه ای شود.

حالا باید به انتظار نشست و منتظر ورود این جنگنده ها به ترکیه بود، جنگنده هایی که تبلیغات فراوانی درباره توانایی نظامی آنها تا کنون صورت گرفته است.اما همچنان باید به پایبندی آمریکایی ها به تعهداتشان، حتی به نزدیکترین متحدانشان، به دیده تردید نگاه کرد، چرا که این کشور در بسیاری از تحولات جهانی نشان داده که قابل اعتماد نیست و هر آن ممکن است با تغییر شرایط اقدام به بدقولی و بد عهدی کند، امری که بارها و بارها از سوی این کشور صورت گرفته است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 13
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
    71 4
    بعد روسیه به ما که متحدش هستیم از ترس امریکا یه سوخو قدیمی نمیده
    • آینده نگار IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
      25 36
      تحریم سازمان ملل هست ، فروش سلاح سنگین از جمله جنگنده و تانک و هلی کوپتر به ایران ممنوعه ، روسیه هم اعلام کرده ما به تحریمهای سازمان ملل پایبندیم و نمیتوانیم بدیم.
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
    98 12
    این جنگنده اگر رژیم گذشته باقی بود ایرا ن اولین کشوری بود که سیصد فروند از اون را تحویل میگرفت
    • IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
      16 73
      چه فایده . چون دشمن که امریکا باشه اون موقع کشوردستش بود خرید سلاح بیارزش می شد
  • IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
    37 43
    این ترکیه دقیقا داره برای دفاع خودش رو در برابر چه کشوری تجهیز میکنه.. ازاون طرف که عضو پیمان ناتو هست ، از این طرف هم که با روسیه بسته و s400 میخواد بگیره ... پس ظاهرا ایران رو درمقابل خودش می بینه...
    • IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
      89 56
      البته و البته والبته... خطر پانترکیسم بسیار جدی تر بقیه خطرات برای ایران وایرانیت است
  • IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    1 3
    خب ترکیه کشوری است که از همه جهات داشتن امکانات نظامی وغیره رو لایق هست ودر جهان هم کشوری قابل قبول . تور

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس