به گزارش مشرق، عبدالله گنجی در کانال شخصی خود در پیام رسان سروش نوشت:

24 اردیبهشت مصادف با فتوای میرزای شیرازی در تحریم تنباکو است.این فتوا و موضع به ظاهر امری  طبیعی می نماید اما 1270 شمسی یعنی 127 سال پیش اولین ورود جدی مرجعیت شیعه به سیاسیت بعد از صفویه است.

اولین واکنش مرجعیت شیعه به رابطه ایران و غرب است و اولین چالش روحانیت برای حکومت است.

اولین سنجش قدرت اجتماعی یک روحانی در برابر قدرت مطلقه است و اولین بار انگلستان متوجه شد با یک نیروی مذهبی- اجتماعی در ایران مواجه است که هیچ یک از عوامل قدرت ظاهری را ندارد.

یادداشت دیگری از عبدالله گنجی را بخوانید:

فشار بر کارشناسان هسته‌ای آژانش و آمریکا

موضع رسانه‌های اصلاح طلب در قبال آمریکا!

صلح و جنگ چگونه رقم می خورد؟

به تعبیر دیگر انگلستان اولین مقاومت بیرون از قدرت را در ایران مشاهده کرد. به تعبیر امروزی،جامعه مدنی آنروز با محوریت دین در مقابل حکومت و انگلستان مشترکا ایستاد.

البته قبل آن "احکام جهادیه" در جنگهای ایران و روس صادر شده بود که آن فراتر از حاکمیت و برای دفاع از کیان اسلامی و مسلمان بود.

این پدیده صرفا مربوط به رابطه مرجعیت و مردم نبود که اتفاقی دیگری هم  افتاده بود و شاه که از آغاز صفویه از سال 907 قمری در تراز مرجعیت بود با شکست اخباریون و پیروزی اصولیون در قاعده مقلد- مرجع، دیگر همتراز علما نبود بلکه او نیز جز مقلدین بود .

به همین دلیل مرجعیت در درون بیت شاه بیشتر از خود او نفوذ داشتند.لغو قرارداد رژی اولین شکست حاکمیت از مرجعیت بود و قطعا دومین شکست قاطع ،رویارویی امام با غرب و پهلوی ها بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس