کد خبر 853870
تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۸
توتال

تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در مورد خروج از برجام می تواند موجب بر هم خوردن قرارداد چند میلیارد دلاری شرکت توتال فرانسه با ایران شود، مگر آنکه این شرکت بتواند از این تحریم ها معاف شود.

به گزارش مشرق، تصمیم سه شنبه شب دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در مورد خروج از برجام و برقراری تحریم های سخت علیه ایران می تواند موج بر هم خوردن قرارداد چند میلیارد دلاری شرکت توتال فرانسه با ایران شود، مگر آنکه این شرکت بتواند از این تحریم ها معاف شود.

بیشتر بخوانید:

چه تحریم‌هایی مجدد اعمال می‌شوند؟

توتال در جولای 2017، قراردادی برای توسعه فاز 11 میدان گازی پارس جنوبی ایران با سرمایه گذاری اولیه یک میلیارد دلار به امضا رساند و به اولین شرکت بزرگ انرژی غربی تبدیل شد که بعد از لغو تحریم ها وارد بازار ایران می شود. اما ترامپ توافق هسته ای ایران را که موجب فراهم شدن شرایط این قرارداد شده بود را یک توافق یک طرفه خوانده و آمریکا را از این توافق خارج کرده است.

ترامپ در سخنرانی شب گذشته خود اعلام کرد که بالاترین سطح تحریم های اقتصادی را علیه تهران به اجرا خواهد گذاشت. این اظهارات سوالاتی را در خصوص قابلیت ادامه سرمایه گذاری های صورت گرفته در ایران توسط شرکت های خارجی مطرح ساخته است.

توتال برای پالایشگاه های اروپایی خود از ایران نفت خریداری می کند، تراکنش های دلاری را در آمریکا انجام می دهد و میلیاردها دلار سرمایه گذاری در آمریکا انجام داده است. مقامات شرکت توتال برای اظهارنظر در مورد آینده فعالیت هایشان در ایران در دسترس نبوده اند.

پاتریک پویان، مدیر شرکت توتال قبلا گفته که در صورت خروج ترامپ از برجام و وضع تحریم های جدید، توتال به دنبال معاف شدن از این تحریم ها و تداوم همکاری با ایران خواهد بود. «اگر تحریم ها برگردند، ما باید برای دریافت معافیت های ویژه از تحریم ها درخواست بدهیم.»

توتال قبلا نیز چنین اقدامی انجام داده است. در دهه 1990 میلادی، پس از وضع تحریم های دولت آمریکا، این شرکت توانست برای پروژه های فاز 2و 3 پارس جنوبی از آمریکا معافیت بگیرد. استدلال توتال در آن زمان که اکنون نیز ممکن است مورد استفاده قرار بگیرد این بود که این شرکت در دورانی که تحریمی در کار نبوده اقدام به سرمایه گذاری کرده است.

پویان گفته، توتال در حال لابی با دولت فرانسه و دیگر پایتخت های اروپایی برای به دست آوردن مجدد چنین معافیتی است تا از سرمایه گذاری های خود در ایران حفاظت کند.

توتال 50.1 درصد از سهام پروژه 5 میلیارد دلاری فاز 11 پارس جنوبی را در اختیار دارد. بر اساس مفاد قرارداد، این شرکت متعهد به سرمایه گذاری اولیه یک میلیارد دلاری برای آغاز پروژه و یک میلیارد دلار سرمایه گذاری دیگر برای توسعه آن است. به گفته منابع آگاه، این شرکت فرانسوی تاکنون چند ده میلیون دلار صرف انجام مطالعات و برگزاری مناقصه های گوناگون کرده است.

شرکت سی ان پی سی چین هم 30 درصد از سهام این پروژه را در اختیار دارد، در حالی که شرکت پتروپارس وابسته به شرکت ملی نفت ایران مالکیت 19.9 درصد پروژه را در اختیار دارد.

به گفته افراد آگاه از این قرارداد، در صورتی که توتال نتواند از دولت آمریکا معافیت بگیرد، این شرکت عقب خواهد نشست و اجازه خواهد داد سی ان پی سی چین به اوپراتور اصلی طرح تبدیل شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۱
    0 0
    مبارک باشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس