کد خبر 853854
تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۹
برجام

تنها دقایقی بعد از اعلام خروج آمریکا از برجام توسط ترامپ، وزارت خزانه داری آمریکا در بیانیه‌ای دستور العمل خروج از برجام را منتشر کرد.

به گزارش مشرق، شب گذشته و پس از اعلام خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران توسط دونالد ترامپ، وزارت خزانه داری آمریکا دستور العمل خروج از برجام را منتشر کرد و طی آن اعلام کرد که تحریم‌ها علیه ایران طی بازه 90 روزه و 180 روزه علیه ایران باز می‌گردد.

بیشتر بخوانید:

طرح 2 فوریتی نمایندگان برای خروج آمریکا از برجام

متن کامل بیانیه وزارت خزانه داری آمریکا درباره بازگشت تحریم‌ها علیه ایران به شرح زیر می‌باشد:

صادر شده در 8 می، 2018

این سند فقط جنبه توضیحی داشته و الزام قانونی ندارد. لطفا به طور ویژه تدارکات الزام قانونی بیان شده در زیر قوانین تحریم را ملاحظه کنید. این سند مقامات قانونی، دستورات اجرایی یا آئین نامه‌ها را تکمیل یا تغییر نمی دهد.

سوالات مکرر پرسیده شده در ارتباط با اعمال مجدد تحریم‌ها بر اساس یادداشت امنیت ملی ریاست جمهوری در 8 می 2018 در مورد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)

  1. سوالات کلی

    1. قابل اجرا در 8 می 2018، چه تحریم‌هایی مجدد اعمال می‌شوند؟

در 8 می 2018 رئیس جمهور تصمیم خود مبنی بر توقف مشارکت آمریکا در برنامه جامع اقدام مشترک (خروج آمریکا از برجام)، شروع اعمال مجدد تحریم‌ها بعد از یک دوره محدود ساختن فعالیت‌ها، و تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای که به منظور تحقق تحریم‌های رفع شده در چارچوب برجام، متوقف شده بود، را اعلام نمود. براساس این اعلام، رئیس جمهور "دستور امنیت ملی ریاست جمهوری" را صادر کرد که وزارت خارجه و وزارت خزانه داری امریکا را ملزم می ساخت برای اعمال مجدد تمامی تحریم‌های آمریکا که در برجام رفع یا تعلیق شده بود آماده شوند، در اسرع وقت اجرایی گردد و تحت هیچ شرایطی بیش از 180 روز از تاریخ صدور دستور امنیت ملی ریاست جمهوری به درازا کشیده نشود.

برای اجرای دستور رئیس جمهور، وزارت های خارجه و خزانه داری آمریکا اقدامات لازم برای تعیین یک دوره 90 و 180 روزه محدود ساختن فعالیت ها برای فعالیت های مرتبط با ایران که تحت برنامه جامع اقدام مشترک رفع یا تعلیق شده بود، را انجام  دهد. سوالات مکرر پرسیده شده 1.2 و 1.3 در زیر جزئیات اینکه چه تحریم هایی و در چه چارچوب زمانی مجدد اعمال می شوند را نشان می دهد.

بر اساس دستور امنیت ملی ریاست جمهوری، وزارت خارجه امریکا می بایست اقدامات قانونی که برای تطبیق رفع یا تعلیق تحریم های ناشی از برجام صادر شده بود را لغو کند، اقدامات قانونی لازم برای شروع دوره محدود سازی فعالیت ها را روی دست بگیرد و  برای تطبیق موارد فسخ شده در طول دوره محدود سازی مربوطه تلاش های مناسب را انجام دهد. بعد از 4 نوامبر 2018، اداره کنترل دارایی های خارجی امریکا انتظار دارد تمام تحریم های مرتبط با برنامه های هسته‌ای که در برجام رفع شده بود مجدد با تاثرات کامل اعمال شود.

اشخاصی که بر اساس رفع تحریم های آمریکا در چارچوب برجام وارد فعالیت شده بودند می بایست اقدامات لازم برای کاهش فعالیت هایشان تا 6 آگوست 2018 یا 4 نوامبر 2018 را انجام دهند تا بر اساس قانون آمریکا در معرض تحریم یا اقدامامات قانونی قرار نگیرند. (5/8/2018).

    1. بعد از اتمام دوره 90 روزه محدود ساختن فعالیت‌ها که در 6 آگوست 2018 به پایان می رسد، چه تحریم‌هایی مجدد اعمال می‌شوند؟

بعد از اتمام دوره 90 روزه محدود سازی فعالیت ها که در 6 آگوست 2018 به پایان می رسد، دولت آمریکا تحریم های زیر شامل تحریم های مرتبط با خدمات در زمینه‌های زیر که بر در برجام متوقف شده بود را مجدد اعمال می کند:

  1. تحریم های مربوط به خرید و تهیه دلار آمریکایی توسط دولت ایران;
  2. تحریم های مرتبط با تجارت ایران در زمینه طلا و فلزات گرانبها
  3. تحریم های مرتبط با خرید، ذخیره یا انتقال مستقیم یا غیر مستقیم گرافیت، مواد  خامٰ یا فلزات نیمه تمام شامل آلومینیوم و آهن، زغال و نرم افزار برای یکپارچه سازی پروسه های صنعتی.
  4. تحریم های مرتبط با انتقال عمده خرید یا فروش ریال ایرانی، نگهداری کمک های مالی عمده یا حساب های بانکی بیرون از خاک ایران که تحت نفوذ ریال ایرانی است.
  5. تحریم های مرتبط با خرید، اشتراک یا تسهیلات بدهی های دولتی ایران.
  6. تحریم های مرتبط با صنعت ماشین ایران.

به علاوه بعد از دوره 90 روزه محدود سازی فعالیت های که در 6 آگوست 2018 به پایان می رسد، آمریکا توافقات قانونی زیر در برجام در چارچوب تحریم های عمده آمریکا را لغو می کند:

  1. واردات قالی اصیل ایرانی و اقلام غذایی و معاملات پولی خاص بر اساس مدارک عمومی در چارچوب معاملات ایرانی و قوانین تحریم ها، 31 C.F.R بخش 560 (ITSR)
  2. فعالیت های انجام شده بر اساس "مدرک عمومی I مرتبط با قرار دادهای مشروط برای فعالیت های واجد شرایط مجوز در چارچوب برجام

اشخاصی که در فعالیت های لیست شده در بالا و بر اساس رفع تحریم های آمریکا در چارچوب برجام دخیل بوده اند، می بایست تا 6 آگوست 2018 اقدامات لازم برای محدود ساختن فعالیت های خود را انجام دهند تا بر اساس قانون امریکا درمعرض تحریم یا اقدامات قانونی دیگر قرار نگیرند. (سوالات مکرر پرسیده شده 2.1 در زیر را برای آگاهی از فعالیت های مجاز یا فعالیت هایی که در طول دوره محدود سازی شامل تحریم نمی شوند، ملاحظه کنید). {5/8/2018}

    1. چه تحریم هایی بعد از دوره محدود سازی 180 روزه فعالیت ها که در 4 نوامبر 2018 به پایان می رسد مجدد اعمال می شوند؟

بعد از اتمام دوره 180 روزه محدود سازی فعالیت های که در 4 نوامبر 2018 به پایان می رسد، آمریکا تحریم های زیر شامل تحریم های مرتبط با خدمات در زمینه فعالیت های زیر که در برجام رفع شده بود را مجدد اِعمال می کند:

  1. تحریم های مرتبط با اپراتورهای بندری، ناوگان دریایی و بخش های کشتی سازی شامل خطوط ناوگان دریایی جمهوری اسلامی ایران و خط ناوگان جنوبی ایران و وابسته های آنها
  2. تحریم های مرتبط با معاملات نفتی با شرکت ملی نفت ایران (NIOC)، شرکت بین المللی نفت ایران (NICO) و شرکت ملی نفتکش ایران (NITC) شامل خرید نفت، محصولات نفتی یا محصولات پتروشیمی از ایران
  3. تحریم های مرتبط با معاملات اقتصادی موسسات مالی خارجی با بانک مرکزی ایران و موسسات مشخص مالی ایرانی تحت ماده 1245 لایحه اختیارات دفاع ملی برای سال مالی 2012 (NDAA).
  4. تحریم های مرتبط با خدمات تهیه پیامهای مالی خاص برای بانک مرکزی ایران و موسسات مالی ایرانی لیس شده در ماده 104 (c)(2)(E)(ii) تحریم جامع ایران و اقدام محروم سازی 2010 (CISADA)
  5. تحریم های  مرتبط با تهیه خدمات بیمه نامه، بیمه یا بیمه اتکایی
  6. تحریم های مرتبط با بخش انرژی ایران

به علاوه، قابل اجرا در 5 نوامبر 2018، آمریکا اختیارات نهاد های وابسته یا تحت کنترل امریکا را لغو می کند تا فعالیت های خاص با دولت ایران یا اشخاص مورد صلاحیت قضایی دولت ایران را محدود کند که قبلا بر اساس مدرک عمومی H مجاز شمرده می شد. (سوالات مکرر پرسیده شده 4.4 در زیر را ملاحظه کنید).

همچنین قبل از 5 نوامبر 2018، دولت آمریکا طوریکه مناسب باشد تحریم های مربوط به افرادی که از لیست "اشخاص بلاک شده و ملیت های تعیین شده خاص" (لیست SDN) یا دیگر لیست هایی که توسط دولت آمریکا در 16 ژانویه 2016 نگهداری می شد را مجدد اِعمال می کند.

اشخاصی که در فعالیت های لیست شده در بالا و بر اساس رفع تحریم های آمریکا در چارچوب برجام دخیل بوده اند، می بایست تا 6 آگوست 2018 اقدامات لازم برای محدود ساختن فعالیت های خود را انجام دهند تا بر اساس قانون امریکا درمعرض تحریم یا اقدامات قانونی دیگر قرار نگیرند. (سوالات مکرر پرسیده شده 2.1 در زیر را برای آگاهی از فعالیت های مجاز یا فعالیت هایی که در طول دوره محدود سازی شامل تحریم نمی شوند ملاحظه کنید). {5/8/2018}

1.4. آیا تحریم‌هایی که از طریق دستور اجرایی 13716 رفع شده بود در 8 می 2018 مجدد اعمال می‌شود؟

اداره کنترل دارایی های خارجی انتظار دارد دولت آمریکا برای اِعمال مجدد مقررات دستورات اجرایی 13574، 13622 و 13645 تا پایان دوره محدود سازی فعالیت ها مثلا 6 آگوست 2018 یا 4 نوامبر 2018 بسته به فعالیت های لازم، اقدام کند.( سوالات مکرر پرسیده شده 1.2 و 1.3 را ببینید). مقررات دستورات اجرایی 13574، 13590، 13622، 13628 و 13645 که توسط دستور اجرایی 13716 لغو شده بود هنوز در 8 می 2018 مجدد اِعمال نشده است.

اشخاصی که در فعالیت‌های لیست شده فوق و بر اساس رفع تحریم های آمریکا در چارچوب برجام دخیل بوده اند، می بایست تا 6 آگوست 2018  یا 4 نوامبر 2018 اقدامات لازم برای محدود ساختن فعالیت های خود را انجام دهند تا بر اساس قانون امریکا درمعرض تحریم یا اقدامات قانونی دیگر قرار نگیرند. {5/8/2018}

    1. آیا سوالات مکرر پرسیده شده و راهنمای قرار گرفته در وب سایت اداره کنترل دارایی‌های خارجی مرتبط با رفع تحریم‌های برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) موثر باقی می مانند؟

همان طور که در بالا ذکر شده، رئیس جمهور به وزارت های خارجه و خزانه داری دستور داده تا تحریم هایی که در برجام و با هدف تطبیق مفاد برجام تعیین شده در بخش های II، III، IV وV سند راهنما در پایان دوره قابل اجرای محدود سازی فعالیت ها رفع یا تعلیق شده بود را مجدد اِعمال کند. علاوه بر این اگرچه مقررات تحریم ها ذکر شده در بخش VI سند راهنما دیگر اجرا نمی شود اما قوانینی جایگزین شده اند که همان طور که در بالا توضیح داده شد، اجازه دارند فعالیت ها را مطابق دستور محدود سازند. اشخاصی دخیل در فعالیت های انجام شده بر اساس رفع تحریم های آمریکا در برجام می بایست بین 8 می 2018 و 6 آگوست 2018 یا بین 8 می 2018 و 4 نوامبر 2018 همان طور که قابل تطبیق می باشد، اقدامات لازم برای محدود ساختن فعالیت های خود را انجام دهد تا از تحریم های و اقدامات قانونی دیگر در قانون امریکا در امان بمانند. راهنمای برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) و سوالات مکرر پرسیده شده برجام، صادر شده در 16 ژانویه 2018 به صورت اصلاح شده در وب سایت اداره کنترل دارایی های خارجی باقی می مانند تا به اشخاص در تشخیص فعالیت های تحریم یا منع نشده بین 16 ژانویه 2016 و 8 می 2018 کمک کند و اشخاص به بهترین نحو چنین فعالیت ها را محدود سازند. بین سوالات مکرر پرسیده شده برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از جمله راهنمای محدود سازی و دیگر راهنمایی های داده شده توسط وزارت خارجه یا وزارت خزانه داری در 8 می 1018 تناقض هایی وجود دارد، راهنمایی هایی که بعدا منتشر شده می بایست اجرا شوند.

  1. محدود سازی

    1. دوره محدود سازی چه مدت طول می کشد و به چه نوع فعالیت هایی اجازه داده شده است؟

دولت آمریکا تجربه گذشته کار با شرکت های آمریکایی با کشور سوم برای کاهش تاثیر تحریم ها بر فعالیت های مجاز کسانیکه قبل از اِعمال تحریم ها اقدام کرده اند، را دارد. برای تطبیق دستور 8 می 2018 امنیت ملی ریاست جمهوری، وزارت های خارجه و خزانه داری یک دوره محدود سازی 90 و 180 روزه قابل اجرا را برای فعالیت های مربوط به ایران که در برجام رفع شده بود را تعیین می کنند. ( سوالات مکرر پرسیده شده 1.2 و 1.3 بالا را برای لیست فعالیت های مد نظر دوره محدود سازی 90 و 180 روزه ملاحظه کنید.)

مطابق این دستور رئیس جمهور، وزارت خارجه قوانین خاصی که برای رفع تحریم ها در برجام صادر شده بود را لغو و قوانین تحریم های لازم برای دوره محدود سازی مناسب را صادر و برای حفظ این قوانین در طول دوره محدود سازی اقدامات مناسب را انجام داده است مثلا تا 6 آگوست 218 یا 4 نوامبر 2018 بسته به فعالیت. اشخاص غیر ایرانی می بایست برای محدود سازی فعالیت هایشان با ایران که در پایان دوره محدود سازی تحریم می شود، از این دوره های زمانی استفاده کنند.

در صورتیکه اشخاص غیر آمریکایی غیر ایرانی بعد از اتمام دوره محدود سازی در 6 ٱگوست 2018 یا 4 نوامبر 2018 بابت کالاها یا خدماتی که به طور کامل تهیه یا قبل از 6 آگوست 2018 یا 4 نوامبر 2018 تحویل شریک ایرانی شده، پرداختی معوقه دارد، بر اساس قرار داد امضا شده یا توافق نوشته شده قبل از 8 می 2018  ودر صورتیکه چنین فعالیت هایی مطابق با تحریم های آمریکا مجاز باشند، بنابر اعلام دولت آمریکا شخص غیر آمریکایی و غیر ایرانی اجازه دارد پول آن کالاها یا خدمات را بر اساس مفاد قرار داد یا توافق نوشته شده دریافت کنند. به همین ترتیب اگر شخص غیر آمریکایی غیر ایرانی بعد از 6 آگوست 2018 یا 4 نوامبر 2018 وام یا اعتباری به شریک ایرانی قبل از اتمام دوره محدود سازی 90 یا 180 روزه بدهی دارد، چنین وام یا اعتباری را براساس قرار داد یا توافق نوشته شده می تواند قبل از 8 می 2018 پرداخت کند و اگر چنین فعالیت هایی حین دریافت وام یا اعتبار مطابق با تحریم های آمریکا باشد، دولت آمریکا به شخص غیر آمریکایی غیر ایرانی اجازه می دهد بر اساس مفاد قرار داد یا توافق نوشته شده پول قرض مربوطه را دریافت کند. این اجازه به طرف های غیر آمریکایی و غیر ایرانی امکان پرداخت بدهکاری یا انجام تعهد برای کالاها یا خدماتی که به طور کامل تهیه یا تحویل داده شده یا وام ها و اعتباری که به طرف ایرانی تا پایان دوره 90 یا 180 روزه پرداخت شده را فراهم می کند. هرگونه پرداختی می بایست مطابق با تحریم های آمریکا صورت گیرد، از جمله پرداختی نباید اشخاص آمریکایی یا سیستم مالی آمریکا را دربر گیرد مگر اینکه معاملات از قوانین و صلاحیت های اداره کنترل دارایی های خارجی معاف شده باشد.

بر اساس شرایط توضیح داده شده فوق، اداره کنترل دارایی های خارجی گام های لازم را بر می دارد تا به اشخاص آمریکایی و نهاد های تحت مالکیت یا کنترل آمریکا اجازه دهد تا 6 آگوست 2018 یا 4 نوامبر 2018 اقدامات یا تجارت با ایران همان طور که توسط صلاحیت های ادراه کنترل دارایی های خارجی اجازه داده شده را محدود کند و بر اساس مفاد قرارداد یا توافق نوشته شده قبل از 8 می 2018 در مورد کالاها یا خدمات کامل تهیه یا تحویل داده شده بر اساس صلاحیت های اداره کنترل دارایی های خارجی پرداختی را دریافت کند. اداره کنترل دارایی های خارجی در کمترین وقت اداری ممکن از طریق انتشارات فدرال برای جایگزینی مدرک عمومی H، مدرک عمومیI  و مدارک عمومی مشخص شده در 31 C.F.R. .$$560.535( مرتبط با تجارت قالین اصیل ایرانی و اقلام غذایی) با صلاحیت های محدود اقدام می کند تا به اشخاص آمریکایی و نهادهای خارجی تحت کنترل یا مالکیت  آمریکا اجازه دهد در تمام معاملات رایج حضور یابد و در فعالیت هایی که قبلا بر اساس مدرک عمومی H، مدرک عمومی I یا مدارک عمومی تعیین شده در 31 C.F.R $$560.534 تایید شده اند، شرکت کنند و مطابق با مفاد قرار داد یا توافق نوشته شده قبل از 8 می 2018 برای کالاها یا خدماتی که بر اساس صلاحیت های اداره کنترل دارایی های خارجی تهیه یا تحویل داده شده، پرداختی خود ر دریفت کنند.

تهیه یا تحویل کالاها یا خدمات اضافی یا اعطای وام ها یا اعتبار اضافی به طرف ایرانی بعد از 6 آگوست 2018 یا 4 نوامبر 2018 مطابق قرار داد یا توافق انجام شده قبل از 8 می 2018 تحریم های آمریکا را در پی خواهد داشت مگر اینکه فعالیت ها از اختیارات قانونی اداره کنترل دارایی های خارجی معاف باشد و شامل تحریم ها نگردد.

دولت آمریکا موضوعات خارج از پارامترهای فوق را مورد به مورد ارزیابی می کند.

سوالات مکرر پرسیده شده 1.2 و 1.3 فوق را برای لیست فعالیت های مطرح شده در دوره محدودیت سازی 90 یا 180 روزه ملاحظه کنید.

    1. می توانم وارد فعالیتی جدید با ایران شوم اگر آن فعالیت از پایان دوره محدود سازی مربوطه عدول نکند؟

در پایان دوره های محدود سازی، وزارت خارجه انتظار صدور قوانین گسترده بیشتر در مورد مقامات قانونی مربوطه را ندارد و اداره کنترل دارایی های خارجی مدارک خاص و عمومی صادر شده در مورد رفع تحریم ها در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) که ممکن است در آن زمان موثر باقی بماند را لغو می کند. (برای جزئیات در مورد دیدگاه محدود سازی در مورد مدارک خاص و عمومی سوالات مکرر پرسیده شده 4.1 و 4.5 را ملاحظه کنید). قبل از 6 آگوست 2018 یا 4 نوامبر 2018 اشخاص دخیل در فعالیت های مبتنی بر رفع تحریم های آمریکا که در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ذکر شده می بایست اقدامات لازم برای محدود ساختن اقدامات خود در تاریخ معیین را انجام دهند تا از تحریم ها و اقدامات قانونی دیگر هنگام اتمام دوره های محدود سازی در امان بمانند.

حین ارزیابی اقدام قانونی یا تحریم های بالقوه با توجه به فعالیت هایی که بعد از 6 آگوست 2018 یا 4 نوامبر 2018 صورت گرفته، اداره کنترل دارایی های خارجی برای محدود ساختن فعالیت ها تلاش ها و گام های برداشته را می سنجد و تعیین می کند آیا در طول دوره محدود سازی قابل اجرا هیچ فعالیت تازه ای با ایران صورت گرفته است یا خیر. {5/8/2018}

  1. لیست تحریم‌ها

3.1. آیا اشخاصی که در روز تطبیق برنامه جامع اقدام مشترک (16 ژانویه 2016) بر اساس فرمان اجرایی 13599 در لیست بلاک مطلق بوده اند مجدد در لیست ملیت های به طور خاص مشخص شده قرار می گیرند؟

قبل از 5 نوامبر 2018، اداره کنترل دارایی های خارجی انتظار جابه جایی افرادی که در تعریف اصطلاحات " دولت ایران" یا "موسسات مالی ایرانی" قرار می گرفت مطابق با دستور اجرایی 13599( لیست دستور اجرایی 13599) از لیست اشخاص مطلقا بلاک شده به لیست ملیت های به طور خاص بلاک شده را داشت. اداره کنترل دارایی های خارجی در 8 می 2018 این اشخاص را به لیست ملیت های به طور خاص مشخص شده اضافه نمی کند تا امکان محدود سازی مطابق دستور فعالیت ها بوسیله اشخاص غیر آمریکایی غیر ایرانی که قبل از 8 می 2018 صورت گرفته وجود داشته باشد، براساس رفع تحریم های آمریکا در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک برای اشخاص شامل در لیست دستور اجرایی 13599. دولت ایران و موسسات مالی ایرانی اشخاصی هستند که دارایی ها و منافع مالی آنها بر اساس دستور اجرایی 13599 و ماده 560.211 بلوکه و اشخاص آمریکایی به طور گسترده از معامله با همکاری با دولت ایران و موسسات مالی ایرانی منع می شد. در ابتدای 5 نوامبر 2018 فعالیت افرادی که از لیست دستور اجرایی 13599 به لیست ملیت های به طور خاص مشخص شده جابه جا شدند در تحریم مجدد قرار می گیرند. چنین اشخاصی با پسوند "اطلاعات تحریم اضافی" مشخص می شوند- موضوع تحریم های دوباره در لیست ملیت های به طور خاص مشخص شده.

ایالات متحده قوانین متعددی را تطبیق می کند که مجموعه ای از فعالیت های تخریبی ایران سوای از برنامه هسته این کشور شامل حمایت ایران از تروریزم، برنامه های موشک بالستیک، سوء استفاده های حقوق بشری و ایجاد ناامنی در منطقه را هدف قرار می دهد. وزارت خزانه داری به طور خشونت باری هر کسی که در چنین فعالیت های قابل تحریم وارد شود را هدف قرار می دهد جدای از اینکه آیا فرد در روز تطبیق از لیست ملیت های به طور خاص مشخص شده، خارج گشته یا خیر. {5/8/2018}.

3.2. در 8 می 2018، آیا اشخاصی که در روز تطبیق از لیست ملیت های به طور خاص مشخص شده یا لیست تحریم های اداره کترل دارایی های خارجی خارج شده اند، شامل تحریم های دوباره می شوند؟

نه. اما از 5 نوامبر 2018، اداره کنترل دارایی های خارجی تحریم های دوباره ای را در مورد اشخاصی که از لیست ملیت های به طور خاص مشخص شده یا دیگر لیست هایی که توسط اداره در 16 ژانویه نگهداری می شد، خارج شده اند، تطبیق می کند. بسته به نوع صلاحیت یا صلاحیت ها که بر اساس آن این اقدامات دوباره لیست بندی می شوند، ممکن است طرف‌هایی که در فعالیت های خاص با این این اشخاص بعد از لیست بندی دوباره شان وارد می شوند، مشمول تحریم های مجدد شوند. اشخاصی که در تحریم های دوباره قرار می گیرند با پسوند " اطلاعات تحریم های اضافی" مشخص می شوند- موضوع تحریم های دوباره در فهرست لیست ملیت های به طور خاص تعیین شده.

معاملاتی که در طول دوره های محدود سازی انجام می شود اشخاصی که از لیست ملیت های به طور خاص مشخص شده در ژانویه 2016 خارج شده را در بر می گیرد و می تواند دوباره تحریم شوند تا جایی که خارج از محدوده قوانین محدود سازی وضع شده توسط وزارت خارجه یا اشخاص وارد شده در لیست ملیت های به طور خاص تعیین شده که در سوالات مکرر پرسیده شده A.3.ii-iii برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) توضیح داده شده، قرار گیرند. اداره کنترل دارایی های خارجی توصیه می کند افرادی که در طول دوره های محدود سازی با ایران و موسسات مالی ایرانی وارد فعالیت می شوند، ابتدا مطمئن شوند با افرادی که در لیست ملیت های به طور خاص تعیین شده قرار دارند معامله نمی کنند یا به اقدامات تحریم بر انگیز در چارچوب قوانین دفع فعالیت های تخریبی ایران دست نمی زنند.

ایالات متحده قوانین متعددی را تطبیق می کند که مجموعه ای از فعالیت های تخریبی ایران سوای از برنامه هسته این کشور شامل حمایت ایران از تروریزم، برنامه های موشک بالستیک، سوء استفاده های حقوق بشری و ایجاد ناامنی در منطقه را هدف قرار می دهد. وزارت خزانه داری به طور خشونت باری هر کسی که در چنین فعالیت های قابل تحریم وارد شود را هدف قرار می دهد جدای از اینکه آیا فرد در روز تطبیق از لیست ملیت های به طور خاص مشخص شده، خارج گشته یا خیر. {5/8/2018}.

  1. مجوزها   

4.1. آیا اداره کنترل دارایی های خارجی، درخواست مجوز در چارچوب اعلامیه پالسی مجوز برای فعالیت های مرتبط با صادرات یا صادرات دوباره به ایران توسط هواپیماهای مسافربری تجاری و خدمات و بخش های مربوطه را ادامه خواهد داد؟

نه. براساس اعلام 8 می 2018 دستور امنیت ملی ریاست جمهوری، اداره کنترل دارایی های خارجی برنامه جامع اقدام مشترک را لغو کرده و دیگر درخواست ها را در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) ارزیابی نمی کند. اما این اداره هنوز درخواست ها را بر اساس اعلامیه پالسی مجوز امنیت پرواز اتخاذ شده در 31 C.F.R $560.528 ارزیابی می کند. {5/8/2018}

4.2 آیا اداره کنترل دارایی های خارجی لغو مجوز های خاص که در در چارچوب برنامه جامع عمل مشترک صادر شده را در دستور کار دارد؟

بله. تا جایی که این مجوز ها باطل نشده باشند، اداره انتظار دارد مجوز های خاصی که بر اساس برنامه جامع عمل مشترک صادر شده اند را باطل کند و قوانینی وضع کند تا دوره محدود سازی که در پایان 6 آگوست ختم می شود را فراهم کند. درخواست های مجوز که براساس برنامه جامع عمل مشترک به اداره کنترل دارایی های خارجی تحویل داده شده اند اما هنوز مجوزی برای آنها صادر نشده بدون کار روی آنها بازگردانده می شوند. متقاضیان می بایست در قالب پالسی مجوز اعلامیه امنیت پرواز اتخاذ شده در 31 C.F.R$560.528 درخواست های خود را مجددا تحویل دهند.

4.3. آیا مجوز عمومی I(GLI) هنوز معتبر است؟

بر اساس اعلام 8 می 2018 امنیت ملی ریاست جمهوری، اداره کنترل دارایی های خارجی درخواست ها را از وب سایت خود حذف کرده و دیگر تحت برنامه جامع عمل مشترک درخواست ها را بررسی نمی کند. به این ترتیب، این اداره در سریع ترین زمان ممکن  اداری، جواز عمومی I که به اتباع آمریکا اجازه می دهد در معاملاتی که به طور عادی برای مذاکره خطرناک هستند وارد شوند و قرار دادهای مشروط برای فعالیت های قانونی در چارچوب برنامه جامع عمل مشترک را امضا کنند را لغو کند. این اداره همچنین درصدد است یک قانون اصلاح شده برای محدود کردن فعالیت هایی که بر اساس مجوز عمومی I مجاز بودند را وضع کند.

محدود ساختن این فعالیت ها که بر اساس مجوز عمومی I مجاز شمرده می شدند باید تا 6 آگوست 2018 تکمیل شود. اعلام اصلاح مجوز عمومی I و صدور قانون محدود سازی در انتشارات فدرال چاپ می شود. {5/8/2018}.

4.4. آیا مجوز عمومی H(GLH) در طول دوره محدود سازی معتبر خواهد بود؟

اداره کنترل دارایی های خارجی تصمیم دارد مجوز عمومی H که به نهادهای خارجی کنترل شده توسط آمریکا یا تحت مالکیت آمریکا اجازه می دهد در فعالیت های خاص با ایران وارد شود را در سریع ترین زمان اداری لغو کند. این اداره در صدد است یک دستور اصلاح شده تازه برای محدود سازی فعالیت های مرتبط با ایران که بر اساس مجوز عمومی H مجاز شمرده می شدند، وضع کند. هرگونه فعالیت توسط نهاد های تحت کنترل یا مالکیت آمریکا که بعد از اتمام دوره محدود سازی در 4 نوامبر 2018 ادامه یابد در تعارض با قانون قرار گرفته و از سوی اداره مستحق اقدامات قانونی شناخته می شود. در تعیین اقدامات قانونی یا تحریم ها برای فعالیت هایی که بعد از 4 نوامبر 2018 صورت می گیرد، اداره کنترل دارایی های خارجی تلاشهای صورت گرفته در زمینه محدود سازی فعالیت های مرتبط با ایران قبل از آن تاریخ را در نظر می گیرد.

4.5. بعد 8 می 2018 می توانم واردات قالین های اصیل ایرانی و اقلام غذایی را ادامه دهم؟

اداره کنترل دارایی های خارجی قصد دارد مجوز های عمومی در 31 C.F.R$$ 560.534(که واردات قالین های اصیل ایرانی و اقلام غذایی را مجاز می دانست) و 560.535(که برگه های اعتبار مربوطه خاص و خدمات واسطه را مجاز می دانست) را در سریع ترین زمان اداری لغو کند تا دامنه آن مجوز های عمومی را محدود و محدود سازی فعالیت ها را در 6 آگوست 2018 توسعه دهد، فعالیت هایی که بر اساس برنامه جامع عمل مشترک صورت می گرفتند. اعلام مجوز های عمومی که در31 C.F.R$$ 560.534 تعیین شدند و صلاحیت های محدود سازی در انتشارات فدرال چاپ می شود. هرگونه فعالیت توسط نهاد های تحت کنترل یا مالکیت آمریکا که بعد از اتمام دوره محدود سازی در 4 نوامبر 2018 ادامه یابد در تعارض با قانون قرار گرفته و از سوی اداره مستحق اقدامات قانونی شناخته می شود. در تعیین اقدامات قانونی یا تحریم ها برای فعالیت هایی که بعد از 4 نوامبر 2018 صورت می گیرد، اداره کنترل دارایی های خارجی تلاشهای صورت گرفته در زمینه محدود سازی فعالیت های مرتبط با ایران قبل از آن تاریخ را در نظر می گیرد.

  1. دیگر

5.1. آیا ایالات متحده برای کاهش فروش نفت خام ایران تلاش خواهد کرد؟

بله. تحریم های که در چارچوب ماده 1245(d) اقدام قانون دفاع ملی رفع شده بودند در چارچوب دوره محدود سازی 180 روزه مجددا اِعمال می شوند و ایالات متحده دوباره تلاش خواهد کرد در قالب اقدام قانون دفاع ملی در طول این دوره و بعد از آن فروش نفت خام ایران را کاهش دهد. برای اطلاعات بیشتر در مورد تحریم های لایحه اختیارات دفاع ملی، موضوع لایحه اختیارات دفاع ملی (بخش 1245 از بودجه سالانه اقدام قانون دفاع ملی را ملاحظه کنید).

5.2. چگونه و چه زمانی کاهش عمده مشاهده خواهد شد؟

در ارتباط با کاهش عمده که در بخش 1245(d)(4)(D) لایحه اختیارات دفاع ملی در پایان دوره 180 روزه محدود سازی فعالیت های ذکر شده، وزارت خارجه ارزیابی و اقدامات لازم را انجام می دهد. کشور هایی که به دنبال این کاهش عمده هستند می بایست خرید نفت خام خود از ایران در طول این دوره را کاهش دهند. بر اساس اقدامات گذشته، وزارت خارجه در مشورت با وزارت خزانه داری، وزارت انرژزی و ریاست استخبارات ملی سخت به دنبال اینگونه اقدامات می باشد.

به عنوان گام های اول از چنین اقداماتی، وزارت خارجه تصمیم دارد شواهد مرتبط با ارزیابی تلاش های هر کشور برای کاهش حجم خرید نفت خام از ایران را در طول دوره 180 روزه محدود سازی شامل کمیت و درصد کاهش در خرید نفت خام ایران، فسخ قرار داد برای تحویل نفت خام ایران در آینده و دیگر اقدامات که تعهد کشورها به کاهش عمده چنین خریدهایی را نشان می دهد را ارزیابی می کند. وزارت خارجه انتظار دارد در طول دوره 180 روزه محدود سازی فعالیت ها با کشورهایی که در حال حاضر از ایران نفت خام می خرند وارد مذاکره شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • هبوط آدم IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
    11 1
    علی برکت الله
  • IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
    4 9
    بدبخت شدیم
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
    14 1
    قبله عالم بسلامت باد ملت کیلو چنده= بجان حسن فری
  • US ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
    12 0
    تازه میخواد با اروپا برجام رو ادامه بده، اروپایی که صدها میلیارد دلار با آمریکا داد و ستاد مالی دارن و با یه تشر آمریکا تو همین دوره که مثلا تو برجام بود کنار کشیدند
  • LB ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
    2 3
    ما که نفهمیدیم دقیقا چی بود اینا. فقط فهمیدیم کلا تحریم شدیم دیوار کشیدن دورمون!
  • مجتبی نادری. IR ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
    0 0
    پناه بر خدا بیچاره نشویم فشار بیاد رویمان خرج گران شود
  • سپیده IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
    0 0
    یعنی گوگل ترنسلیت بهتر ترجمه میکرد. تاسف برای خبرگزاریتون:(

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس