کد خبر 853639
تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۷
سیدنورالدین شهنازی‌زاده

مدیرعامل و رییس هیات مدیره شرکت مهندسی و توسعه نفت از برداشت ١٠٥هزار بشکه نفت از دو میدان مشترک آذر و آزادگان جنوبی خبر داد.

به گزارش مشرق، سیدنورالدین شهنازی‌زاده در یک نشست خبری  با اشاره به اینکه در حال حاضر مجموعه تولید نفت در غرب کارون ۳۳۵ هزار تا ۳۵۰ هزار بشکه در روز در نوسان است، افزود: میزان تولید در آزادگان‌شمالی ۷۵ هزار بشکه، یاران‌شمالی ۲۰ هزار بشکه، آزادگان‌جنوبی ۱۰۰ هزار بشکه، یاران‌جنوبی ۱۰ هزار بشکه، یادآوران ۱۱۵ هزار بشکه است و در مجموع تا پایان امسال رقم تولید از میدان آذر نیز از ۳۰ هزار بشکه به ۶۵ هزار بشکه افزایش خواهد یافت.

بیشتر بخوانید:

وزارت نفت برای تداوم برجام ۴ شرط گذاشت

وی با بیان اینکه تا پایان سال ۹۷ شاهد تولید تجمعی روزانه ۴۴۵ هزار بشکه خواهیم بود، تصریح کرد: برای رسیدن به این رقم تولید آزادگان‌جنوبی از ۱۰۰ هزار بشکه به ۱۷۰ هزار بشکه در روز و آذر از ۳۰ هزار به ۶۵ هزار بشکه خواهد رسید بنابراین ۱۰۵ هزار بشکه افزایش تولید خواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت اظهار داشت: در حال حاضر ۳۰۰ هزار بشکه نفت‌سنگین و فوق‌سنگین (نفت پارسی غرب کارون) با API ۲۰ و ۲۰۰ هزار بشکه نفت سبک با سیستم انتقال تلمبه‌خانه غرب کارون ظرفیت انتقال داریم و در فازهای بعدی قرار است ظرفیت انتقال ۳۰۰ هزار بشکه‌ای به یک‌میلیون بشکه افزایش یابد. در نهایت ظرفیت انتقال نفت فوق‌سنگین یک‌میلیون بشکه و نفت‌سبک ۲۵۰ هزار بشکه خواهد بود و در کل به ظرفیت یک‌میلیون ۲۵۰ بشکه خواهیم رسید. کل نفت غرب کارون از طریق این تلمبه‌خانه به مبادی صادراتی ارسال می‌شود.

وی پروژه دیگر شرکت متن را احداث نیروگاه برای تامین برق عنوان کرد و افزود: در حال حاضر تامین برق ما گران و ناایمن است و از سوخت مایع استفاده می‌کنیم بنابراین در نظر داریم یک نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی در ظرفیت دو واحد گازی و یک واحد بخار احداث کنیم که قرارداد آن با شرکت مپنا خواهد بود و امیدواریم تا پایان تیرماه شاهد راه‌اندازی واحد ۱۵۰ مگاواتی گازی باشیم و واحد گازی و بخاری نیز تا پایان سال در مدار سرویس قرار گیرد.

شهنازی‌زاده با بیان اینکه درباره طرح‌های توسعه‌ای و قراردادی الگوی جدید نفتی تفاهم‌نامه‌هایی با برخی شرکت‌ها امضا کرده‌ایم، توضیح داد: برای میدان یک‌پارچه آزادگان تاکنون شرکت شل گزارش نهایی خود را اعلام کرده است؛ توتال نیز برای آزادگان‌جنوبی گزارش نهایی اعلام کرده است؛ پتروناز گزارش خود را نهایی کرده است و شرکت پرشیا هنوز جلسه‌ای برگزار نکرده است. شرکت تلکو گزارش نهایی داده و شرکت ایمپک نیز گزارش خود را نهایی کرده است.

به گفته این مقام مسئول برای میدان چنگوله شرکت PTT و شرکت DNO  گزارش‌های خود را نهایی کردند.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت متذکر شد: میدان گازی کیش در پنج فاز انجام می‌شود که یک فاز آن  آن‌شور  و ۴ فاز آف‌شور خواهد بود. شرکت شل و انی گزارش نهایی خود را اعلام کردند و دو شرکت ایرانی غدیر و صانع نیز گزارش نهایی را اعلام کردند.

وی افزود: درباره میدان دارخوین برای فاز سه، شرکت آنی  و غدیر گزارش خود را اعلام کردند و یک شرکت فیلیپینی هنوز گزارشی به ما اعلام نکرده است، در میدان یادآوران شرکت شل گزارش نهایی خود را اعلام کرد، درباره بندکرخه شرکت OMV گزارش نهایی اعلام کرده و در میدان یاران نیز شرکت پرشیا گزارش نهایی خود را اعلام کرده است.

وی با بیان اینکه نفت در جای غرب کارون ۶۴ میلیارد بشکه طبق آخرین مطالعات اعلام شده، افزود: با توجه به این رقم سرمایه‌گذاری در غرب کارون از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چراکه با افزایش ضریب برداشت یک‌درصد ما می‌توانیم ۶.۴ میلیارد بشکه نفت از این میادین برداشت داشته باشیم که اگر با قیمت هر بشکه نفت خام ۵۰ دلار محاسبه کنیم ۲۳۰ میلیارد دلار برای کشور منافع در بر دارد با این تفاسیر تسریع در ضرورت سرمایه‌گذاری را توجیه می‌کند.

شهنازی‌زاده با بیان اینکه در نظر داریم در فاز ۲ توسعه غرب کارون تولید بالقوه را براساس ضریب برداشت و میزان تولید به روزانه یک‌میلیون و ۲۲۰ هزار بشکه برسانیم، افزود: رقم فاز اول تولید در این میادین ۵۶۵ هزار بشکه بوده است. برای تحقق یک‌میلیون و دویست و بیست هزار بشکه، ۵۵۰ هزار بشکه از میدان یادآوران، ۶۵۰ هزار بشکه از آزادگان، و ۵۵ هزار بشکه از یاران تولید خواهیم داشت.

وی با اشاره به قرارداد طرح توسعه میدان آذر تصریح کرد: قرارداد توسعه این میدان با شرکت سروک آذر به صورت بیع متقابل بوده که باید به ظرفیت ۶۵ هزار بشکه در روز برسیم که اکنون ۳۰ هزار بشکه زود هنگام محقق شده و به شدت کار دنبال می‌شود تا عقب ماندگی‌ها جبران شود. در این راستا زیرساخت‌های رسیدن این رقم تولید ۷۰ درصد آماده شده و اگر این روند ادامه یابد تا پایان سال ۹۷ به رقم پیش‌بینی شده تولید (۶۵ هزار بشکه) خواهیم رسید.

شهنازی‌زاده خاطرنشان کرد: در نظر داریم میدان آذر را با قرارداد الگوی جدید توسعه دهیم که مذاکرات آن با شرکت سروک آذر   و گس‌پروم نفت اجرا می‌شود و طی آن ظرفیت تولید در میدان به ۱۰۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید.

وی به برنامه توسعه میدان گازی کیش نیز اظهار داشت: در فاز یک این میدان یک‌میلیارد فوت مکعب گاز غنی با مشخصات خوب تولید می‌شود که تاکنون شرکت‌های شل و انی و چند شرکت داخلی مذاکراتی داشتند. ما گاز را در جزیره تولید می‌کنیم و تاکنون ۱۳ چاه حفاری شده خطوط لوله جریان تکمیل شده و خط لوله جزیره و تا سرزمین آفتاب به  مناقصه رفته و تا پایان آذر پروژه فاز یک را تحویل می‌دهیم.

شهنازی‌زاده یادآور شد: قرار است در شهر آفتاب پالایشگاه احداث شود و با توجه به اینکه پالایشگاه فاز ۶ و ۷ و ۸ و جم کمبود خوراک دارند گاز تولیدی از میدان کیش مستقیم به عسلویه منتقل و برای جبران کمبود خوراک این پالایشگاه‌ها استفاده خواهد شد.

مدیرعامل شرکت متن گفت: همچنین بخش آفشور این میدان گازی نیز توسط شرکت POGC پیگیری می‌شود و در مجموع ۵ میلیارد فوت مکعب گاز از این میدان تولید خواهد شد.

شهنازی‌زاده درباره رقم سرمایه‌گذاری در میادین غرب کارون بیان کرد: تاکنون ۸ میلیارد دلار در این میادین سرمایه‌گذاری شده و برای رسیدن به رقم تولید یک‌میلیون و دویست و پنجاه هزار بشکه نیز ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز داریم.

وی با اشاره به توسعه مشترک میادین غرب کارون با کشور عراق گفت: کارگروه مشترکی بین دو کشور تشکیل شد اما به نتیجه خاصی نرسیده‌ایم و هر کشور کار خود را جداگانه دنبال می‌کند و مذاکرات نیز قطع شده است.

شهنازی‌زاده همچنین درباره اینکه تهدید ترامپ تا چه حد ممکن است منجر به عقب‌نشینی شرکت‌های خارجی و تاخیر در توسعه میادین مشترک غرب کارون شود، توضیح داد: خارج شدن یا نشدن ترامپ از برجام هر دو به نفع ما است. ما تقریبا طوری برنامه‌ریزی کردیم که با نیامدن شرکت‌ها اذیت نمی‌شویم طوری‌که خودمان توانستیم میدان آزادگان و یاران را با اتکاء به توانمندی‌های خودمان جلو ببریم. ضمن اینکه باید گفت این‌گونه نیست که این شرکت‌ها بخواهند عقب‌نشینی کنند. مثلا درباره بند کرخه برخی مشکلات پیش آمده را با شرکت توسعه‌دهنده در میان گذاشتیم که آنها اعلام کردند منافعی با آمریکا ندارند و مساله آنها سیاسی نبوده و در هر شرایطی  پای کار هستند.

شهنازی‌زاده تاکید کرد: چنانچه شرکت‌های خارجی نیایند ما نگران نیستیم. البته ممکن است هزینه‌های ما بالا برود و زمان زیادی صرف کنیم اما نگرانی وجود ندارد ضمن اینکه اگر تحت فشار باشیم با همان فرمول آزادگان جنوبی و یاران‌جنوبی پیش می‌رویم.

وی ابراز امیدواری کرد که اتفاقی نیفتد و مشکلات بین‌المللی کمتر به سراغ  ما بیاید و کارهای ما با قیمت مناسب جلو برود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس