کد خبر 853111
تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۱
ست جونز

عضو ارشد مرکز مطالعات استراتژیک در آمریکا اظهار داشت که طالبان و داعش از نظر ایدئولوژیک و اهداف در افغانستان تفاوت دارند و یکی از این تفاوتها تمایل تروریست‌های داعش برای کشتار غیرنظامیان است.

به گزارش مشرق، «ست جونز» عضو ارشد مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل در آمریکا در گفت‌گو با «ان.پی.آر» اظهار داشت که بیشتر اعضای داعش در افغانستان را اعضای سابق «تحریک طالبان پاکستان» (تی.تی.پی) تشکیل می‌دهند.

وی این پاسخ را به پرسش، تروریست‌های داعش در افغانستان اعضای چه گروهی هستند و ارتباط آنها با عراق و سوریه، ارائه کرد.

جونز افزود: این‌ها اشخاصی هستند که در سال 2014 و 2015 از تحریک طالبان پاکستان جدا شدند و سپس به داعش پیوستند.

عضو مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل در آمریکا درباره تفاوت‌های عملیاتی طالبان افغانستان و داعش نیز گفت: برخلاف طالبان که گروهی بومی است و معمولا تا جایی که ممکن باشد برای کشته نشدن غیرنظامیان تلاش می‌کند آما داعش دقیقا مخالف این کار است و همواره غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهد.

این کارشناس مسایل امنیتی در آمریکا اظهارداشت: گروه تروریستی داعش در افغانستان جریانی مردمی نیست و پایگاه حمایتی مردمی و یا اعضای زیادی نیز ندارد.

براساس برآوردهای آمریکا شمار آن‌ها حدود 2 تا 3 هزار نفر است که به مراتب از تعداد اعضای طالبان کمتر است.

جونز گفت: با این حال تمایل آن‌ها برای انجام حملات بزرگ در شهرهایی مانند کابل و جلال‌آباد آن‌ها را به تهدیدی بزرگ تبدیل کرده است، اما آن‌ها تهدیدی برای سرنگونی دولت کابل محسوب نمی‌شوند.

کارشناس آمریکایی درباره همکاری و یا رقابت طالبان و داعش نیز تصریح کرد که دو گروه رقیب یکدیگر هستند.

وی ادامه داد: در سال 2015 شاخه‌ای از داعش در ولایت‌های فراه و هلمند وجود داشت که از اعضای انشعابی طالبان بودند. کاری که طالبان با آن‌ها کردند این بود که از طریق درگیری‌های متعدد و ترورهای هدفمند تلفات زیادی را به حامیان داعش وارد کردند.

عضو ارشد مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل درباره ایدئولوژی دو گروه نیز گفت: بطور مثال اگر نگاهی به تبلیغات داعش بیندازیم آن‌ها طالبان را رژیمی می‌دانند که تنها خواستار ایجاد امارت اسلامی داخل مرزهای افغانستان است. از سوی دیگر نیز چیزی که داعش در پی آن است ایجاد خلافت اسلامی بدون مرز مشخصی در سطح منطقه است.

جونز افزود که داعش بطور هدفمند شیعیان را هدف قرار می‌گیرد در حالی که طالبان چنین اقداماتی را نادرست می‌داند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • NL ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۷
    2 0
    وقاحت تا چه حد خودشون ایجاد میکنن خودشون هم تحلیلش میکنن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس