تبلیغات صهیونیست‌ها با هدف اثرگذاری بر انتخابات لبنان

مردم لبنان برای انتخاب نمایندگان پارلمان خود در دوره جدید از صبح امروز به پای صندوق‌های رای رفتند .

به گزارش مشرق، لحظاتی پیش صندوق‌های رای گیری ، بر روی رای دهندگان لبنانی بازگشایی شد. 

پارلمان لبنان ۱۲۸ کرسی دارد و فراکسیون اکثریت پارلمانی نیازمند دست کم ۶۵ کرسی است تا بتواند تصمیمات مورد نظر خود را در امور داخلی این کشور عملی کند.

عکس/ آغاز انتخابات پارلمانی لبنان

۵۹۷ نفر برای تصدی کرسی‌های پارلمانی با هم رقابت می کنند که ۸۶ نفر از آنها زن هستند که نسبت به انتخابات های گذشته در لبنان یک رقم بی‌سابقه است. تعداد نمایندگان زن در پارلمان کنونی لبنان ۴ نفر است.

تعداد افراد واجد شرایط رأی دادن ۳.۷ میلیون نفر است. سن رأی‌گیری در این کشور ۲۱ سال است.

مجلس کنونی لبنان که از سال ۲۰۰۹ کار خود را آغاز کرده، در نتیجه فضای ملتهب سیاسی دو بار و آنهم به مدت تقریبا یک دوره کامل، خود را تمدید کرده بود تا بعد از مدت‌ها شاهد برگزاری انتخابات پارلمانی در این کشور باشیم.

انتخابات امروز برای اولین بار بر اساس قانون نسبیت برگزار می‌شود که کشور را به ۱۵ حوزه انتخاباتی تقسیم کرده تا از این میان ۱۲۸ نماینده که نیمی از آنها مسلمان و نیم دیگر مسیحی هستند، به پارلمان راه پیدا کنند. تعداد کرسی های مسلمانان ۶۴ کرسی است که ۲۷ کرسی به اهل تسنن و ۲۷ کرسی به شیعیان اختصاص داده شده و ۸ کرسی نیز متعلق به دروزی ها و ۲ کرسی تحت اختیار علوی ها است. در سهمیه مسیحی ها نیز ۳۴ کرسی به مارونی ها اختصاص دارد و ۱۴ کرسی در اختیار مسیحیان ارتودوکس است. ۸ کرسی نیز به مسیحیان کاتولیک و ۶ کرسی به ارمنی ها و یک کرسی به انجیلی ها و یک کرسی دیگر به سایر اقلیت های مسیحی اختصاص داده شده است.

در حال حاضر و در نتیجه انتخابات برگزاری شده در سال ۲۰۰۹ فراکسیون المستقبل به رهبری سعد حریری ۲۶ کرسی، فراکسیون جنبش آزاد ملی به رهبری جبران باسیل ۱۹ کرسی، فراکسیون جنبش امل به رهبری نبیه بری ۱۳ کرسی، فراکسیون حزب الله لبنان ۱۲ کرسی، فراکسیون حزب نیروهای لبنانی ۸ کرسی و فراکسیون حزب سوسیالیست ترقی خواه لبنان نیز ۷ کرسی را در اختیار دارند.

احتمال درخواست حزب‌الله برای تمدید زمان انتخابات

حسین الحاج حسن وزیر لبنانی وابسته به حزب الله اعلام کرد که از نهاد المشنوق وزیر کشور می خواهد تا در روند رأی گیری تسریع کند.

وی تاکید کرد در صورتی که این روند ادامه پیدا کند احتمالاً ما خواستار تمدید زمان انتخابات تا بعد از ساعت ۷ عصر خواهیم بود. مراکز رأی گیری لبنان از ساعت ۷ صبح امروز به روی مردم باز شده و انتخابات تا ساعت ۷ عصر به وقت بیروت ( ۲۰ و ۳۰ دقیقه به وقت تهران) ادامه خواهد داشت .

الحاج حسن از اهالی لبنان خواست تا با حضور گسترده در پای صندوق‌های رای‌گیری به این اقدامات واکنش نشان دهند، چرا که احتمالا توطئه‌ای برنامه‌ریزی شده برای جلوگیری از رأی دادن برخی لبنانی‌ها وجود داشته باشد.

محمد رعد نماینده پارلمان لبنان وابسته به فراکسیون وفاداری به مقاومت نیز در اظهاراتی تاکید کرد: متاسفانه برخی اقدامات وجود دارد که در روند رای گیری مانع‌تراشی کرده و مراحل رهگیری را به تعویق می‌اندازد.

این مقام حزب الله گرایش مردم به سمت مراکز رای گیری را بیشتر شبیه یک همه‌پرسی دانست.

حضور نبیه بری و پدر سید حسن نصرالله در پای صندوق‌های رأی

نبیه بری رئیس پارلمان لبنان به همراه همسرش برای شرکت در انتخابات پارلمانی این کشور در منطقه تبنین در پای صندوق‌های رای حاضر شد.

همچنین میشل عون رئیس جمهور لبنان در بازدید از ساختمان وزارت کشور تاکید کرد که روند برگزاری انتخابات تاکنون موفق بوده و ما امیدواریم شاهد مشارکت گسترده مردم در انتخابات باشیم.

عبدالکریم نصرالله پدر سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان نیز ساعتی پیش در مرکز رای گیری منطقه البازوریه رأی خود را به صندوق انداخت. 

همچنین جوزف عون فرمانده ارتش لبنان از طریق بالگرد به شهر صیدا رفته و سپس به پادگان نظامی محمد زغیب رفت. وی در آنجا با افسران ارشد امنیتی آنجا دیدار کرد تا از تدابیر امنیتی اتخاذ شده برای تأمین امنیت روند انتخابات پارلمانی در این شهر اطلاع حاصل کند.

مراکز رأی گیری لبنان از ساعت ۷ صبح امروز به روی مردم باز شده و انتخابات تا ساعت ۷ عصر به وقت بیروت ( ۲۰ و ۳۰ دقیقه به وقت تهران) ادامه خواهد داشت . در این دوره از انتخابات ۵۹۷  نفر برای تصدی ۱۲۸ کرسی پارلمان لبنان در مناطق مختلف با هم به رقابت می پردازند که ۸۶ نفر از آنها زن هستند. تعداد نمایندگان زن در پارلمان کنونی لبنان ۴ نفر است. تعداد افراد واجد شرایط رأی دادن ۳.۷ میلیون نفر است. سن رأی‌گیری در لبنان ۲۱ سال است.

فراکسیون اکثریت پارلمانی نیازمند دست کم ۶۵ کرسی است تا بتواند تصمیمات مورد نظر خود را در امور داخلی این کشور عملی کند.

حریری رأی خود را به صندوق انداخت

سعد حریری نخست‌وزیر لبنان لحظاتی پیش در مدرسه شکیب ارسلان حاضر شد و رأی خود را به صندوق انداخت.

همچنین علی عمار از نمایندگان پارلمان وابسته به فراکسیون وفاداری به مقاومت بعد از انداختن رای خود به صندوق در اظهاراتی تاکید کرد که امروز باید روز پیروزی یک دولت واحد با سه الماس گرانقدر [معادله سه جانبه ملت، ارتش، مقاومت] باشد. امروز باید روز پیروزی بر فساد و عناصر مختلف باشد. امروز باید روز پیروزی بر محرومیت از کمترین نیازهای انسانی باشد. امروز باید روز احیای اعتبار دولت و قانون و موسسات دولتی باشد.

از سوی دیگر تعدادی از شهروندان لبنانی از کوچک بودن برگه‌های مربوط به لیست‌های انتخاباتی و کند بودن مراحل رأی گیری در مراکز مختلف شکایت دارند.

همچنین نوار الساحلی یکی از نمایندگان پارلمان لبنان وابسته به جریان ۱۴ مارس اعلام کرد که در نتیجه قانون جدید انتخابات روند رأی‌گیری در مراکز به کندی صورت می‌گیرد.

وزارت کشور به سرپرستی نهاد المشنوق مسئولیت برگزاری انتخابات را بر عهده دارد، ‌وی که ساعتی پیش رأی ترجیحی خود را به صندوق انداخت،‌اعلام کرد که به سعد حریری رأی داده است.

  تدابیر امنیتی ویژه در شهر طرابلس لبنان

با بازگشایی صندوق‌های رای‌گیری در تمامی مراکز لبنان، تدابیر امنیتی فوق‌العاده‌ای در این کشور اعمال شده است، اما فضای شهر طرابلس با دیگر شهرهای لبنان متفاوت بوده و تدابیر ویژه‌تری در این منطقه اعمال شده است.

بر اساس این گزارش، رای دهندگان لبنانی حتی از وارد کردن تلفن‌های همراه خود به داخل مراکز رای گیری در زمان رأی دادن نیز منع می‌شوند. همچنین ارتش لبنان عملیات گسترده‌ای را برای گشتی‌های زرهی و پیاده در خیابان‌های طرابلس به راه انداخته که این عملیات همزمان با آغاز رای گیری در ساعت ۷ صبح در طرابلس و الضنیه و المنیه و عکار آغاز شده است. جبران باسیل وزیر امور خارجه لبنان نیز از برخی مراکز رای گیری در منطقه عکار بازدید کرده است.

تاکنون میزان مشارکت مردم در انتخابات حوزه سوم شمال لبنان حدود ۴.۵ درصد بوده است.

حالت فوق العاده امنیتی و بسیج نظامی و اقدامات استثنایی برای حفظ امنیت در زمان برگزاری انتخابات پارلمانی در لبنان سبب آماده باش هزاران نفر از نیروهای امنیتی و عناصر ارتش لبنان شده است.

این عناصر تدابیر مختلفی را برای ایجاد امنیت در زمان برگزاری انتخابات دنبال کرده‌اند که از جمله آنها می‌توان به توقف عملیات ساخت‌وساز در گوشه و کنار لبنان و جلوگیری از تردد موتورسیکلت‌ها و کامیون‌ها و مسدود کردن کافه‌های شبانه و افزایش گشتی‌های پلیس و نیروهای امنیتی اشاره کرد. تمام این اقدامات برای کنترل امنیت در زمان برگزاری انتخابات لبنان انجام می‌شود.

چهار موسسه امنیتی لبنان تمام افراد خود را بسیج کرده و اقدامات امنیتی بی‌سابقه‌ای را در بخش‌های مختلف این کشور در دستور کار دارند. شاید بتوان گفت مأموریت اصلی بر دوش نیروهای امنیتی و ارتش است. موسسات امنیتی مسئولیت حفاظت از ورودی‌ها و داخل مراکز رای گیری را بر عهده دارد.

ارتش نیز ماموریت پیگیری تمام مشکلات و اختلالات به وجود آمده در خارج از مراکز رأی گیری را برعهده گرفته است.

بر اساس اطلاعات موجود حدود ۱۹ هزار نظامی از نیروهای امنیتی در مراکز رای‌گیری مستقر می‌شوند. تمام مراکز موجود در شهرهای بزرگ زیر نظر یک افسر امنیتی اداره می‌شود و هر سه روستا نیز به یک افسر امنیتی سپرده شده است. بررسی اوضاع و تحولات خارج از مراکز نیز بخشی از مأموریت نیروهای امنیتی است که حدود ۱۰۰۰ نفر از نیروهای امنیت عمومی و ۱۵۰۰ نفر از نیروهای امنیت دولتی مأمور این کار هستند.

بررسی ۴۰۰ شکایت و مشکل انتخاباتی تاکنون

اتاق عملیات مرکزی ویژه انتخابات پارلمانی در وزارت کشور و شهرداری‌ها با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد از ساعت ۶ صبح امروز تاکنون، اتاق عملیات مرکزی وزارت کشور و شهرداری‌ها بیش از ۴۰۰ تماس تلفنی و شکایت در خصوص نواقص به وجود آمده در داخل مراکز رای‌گیری دریافت و آنها را پیگیری و حل و فصل کرده است.

ساعتی پیش سزار ابو خلیل وزیر انرژی و آب و نهاد المشنوق وزیر کشور لبنان نیز رأی خود را به صندوق انداختند.

گزارش‌ها از حضور بالای مردم در بسیاری از حوزه‌های انتخاباتی در ساعات اولیه رأی‌گیری حکایت دارد. البته در برخی حوزه‌ها حضور مردم در لحظات صبحگاهی کم رنگ توصیف شده است.

پیش‌بینی رسانه‌های صهیونیستی درباره نتایج انتخابات لبنان

رسانه‌های رژیم صهیونیستی با نگرانی روند تحولات لبنان را دنبال می‌کنند، چرا که این انتخابات را فرصتی برای تقویت نقش پارلمانی حزب‌الله در لبنان می دانند.

حضور گسترده مردم در برخی مراکز انتخاباتی

از لحظاتی پیش انتخابات پارلمانی در مناطق مختلف این کشور با باز شدن درهای مراکز رایگیری آغاز شده و مردم در پای صندوق های رأی حاضر شده اند.

بر اساس این گزارش منطقه المنیه واقع در شمال لبنان در همین لحظات اولیه با حضور گسترده مردم در پای صندوق‌های رای مواجه شده است. ارتش لبنان نیز تدابیر فوق‌العاده‌ای برای ایجاد امنیت در روند انتخابات اتخاذ کرده است. این در حالی است که شایعات متعددی در خصوص کناره‌گیری برخی کاندیداهای جریان‌های سیاسی از روند انتخابات به گوش می‌رسد.

در منطقه بعلبک حضور مردم در پای صندوق‌های رای گسترده و فشرده گزارش شده است.

همه چیز درباره انتخابات سرنوشت ساز لبنان

مراکز انتخاباتی لبنان امروز برای مشخص شدن ۱۲۸ کرسی نشین پارلمان در شرایطی آغاز شده است که سن رأی‌گیری در این کشور ۲۱ سال است.

شیخ قاووق: حضور در انتخابات توطئه‌ها علیه مقاومت را خنثی می‌کند

عضو شورای مرکزی در حزب‌الله لبنان، شرکت در انتخابات را اقدامی از سوی مقاومت برای مواجهه با توطئه‌ها علیه دستاوردهای ملی خواند.

لبنان در انتظار انتخابات سرنوشت ساز؛ تأکید عون بر تشکیل سریع دولت

رئیس‌جمهوری لبنان طی سخنانی در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی در این کشور، از قانون «نسبیت» انتخابات ابراز خرسندی کرد و گفت که دولت بعدی در سریع‌ترین زمان تشکیل شود.

پیروزی تمام نامزدهای مقاومت در سه حوزه جنوب لبنان

میزان مشارکت در بعلبک-الهرمل به ۶۲ درصد رسیده و میزان مشارکت در این حوزه همچنان در حال افزایش است.

میزان مشارکت تا این لحظه در حوزه نبطیه هم بیش از ۵۵ درصد اعلام شده است.

میزان مشارکت در جبیل به ۶۳ درصد رسیده است.

نسبت مشارکت در حوزه سوم جنوب به بیش از ۴۹ درصد،‌ حوزه دوم بقاع به بیش از ۴۴ درصد، حوزه دوم جنوب به بیش از ۴۸ درصد و صیدا الزهرانی به بیش از ۵۰ درصد رسیده است.

خبرنگار المنار میزان مشارکت در حوزه صور لبنان را بیش از ۴۷ درصد اعلام کرده است.

با توجه به دعوت سید حسن نصرالله و دیگر رهبران جنبش حزب الله از مردم برای مشارکت گسترده در انتخابات، احتمال افزایش میزان مشارکت همچنان وجود دارد.

المیادین به نقل از خود گزارش داد: تمام نامزدهای فهرست‌های الامل و الوفاء(متعلق به مقاومت) در سه حوزه جنوب لبنان به پیروزی رسیدند.

وزارت کشور لبنان از پایان زمان انتخابات پارلمانی خبر داد

وزارت کشور لبنان شامگاه یکشنبه از پایان مهلت شرکت در  انتخابات پارلمانی این کشور خبر داد.

«نهاد مشنوق»، وزیر کشور لبنان ساعتی پیش به مراکز و حوزه‌های أخذ رأی دستور داد افرادی که موفق به انداختن رأی خود در صندوق‌ها نشده‌اند، در حیاط حوزه‌های انتخاباتی جمع شده تا بتوانند در انتخابات مشارکت کنند.

شبکه المیادین گزارش داد به رغم پایان مهلت قانونی رأی گیری (ساعت ۷ به وقت محلی)، أخذ رأی در برخی حوزه‌ها همچنان ادامه دارد.

این شبکه آمار غیر رسمی میزان مشارکت در انتخابات در حوزه انتخاباتی «جنوب دوم» ۴۵ درصد اعلام کرد.

کار شمارش آراء به محض اتمام رأی گیری در همه حوزه‌های انتخاباتی به ویژه در حوزه‌هایی که همچنان افرادی در داخل حوزه‌ها هستند، شروع خواهد شد.

به روز رسانی می‌شود...

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مهدی AE ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۶
    2 4
    حزب الله پیروز است
  • IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۷
    0 0
    منتظر سخنرانی مهم و تاریخی سیدمقاومت و امین العام لبنان - سیدحسن نصرالله- در ساعت 19 امروز دوشنبه هستیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس