کد خبر 852036
تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۰
دبیر کل سازمان ملل

دبیرکل سازمان ملل نسبت به لغو توافق هسته ای ایران هشدار داد.

به گزارش مشرق به نقل از رویترز، آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل امروز پنجشنبه در سخنانی نسبت به لغو توافق هسته ای ایران هشدار داد مگر اینکه یک جایگزین خوب برای این توافق وجود داشته باشد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا تهدید کرده است که از توافق هسته ای ایران خارج خواهد شد. ترامپ قرار است 12 ماه می درباره تمدید معافیت های ایران از تحریم های هسته ای تصمیم گیری کند.

گوترش گفت: اگر روزی یک توافق بهتر برای جایگزینی توافق هسته ای وجود داشته باشد، این خوب است ولی نباید تا زمانی که یک جایگزین خوب پیدا نکرده ایم، آن را لغو کنیم.

وی در مصاحبه با بی‌بی‌سی افزود: من بر این باورم که توافق هسته‌ای یک پیروزی دیپلماتیک مهم بوده و تصور می‌کنم که این مساله اهمیت دارد که توافق حفظ شود ولی در عین حال معتقدم که زمینه هایی وجود دارد که بسیار مهم است درباره آنها مذاکرات معناداری داشته باشیم چرا که منطقه را در یک وضعیت بسیار خطرناک می‌بینم.

دبیرکل سازمان ملل اظهار داشت: نگرانی‌های برخی از کشورها را در ارتباط با نفوذ ایران در سایر کشورهای منطقه درک می‌کنم. بنابراین تصور می کنم ما باید مسائل را از یکدیگر تفکیک کنیم.

این در شرایطی است که امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه پیش از این خواستار دستیابی به یک توافق جدید با ایران شده است.

بیشتر بخوانید:

ماکرون در کنفرانس خبری مشترک با ترامپ گفت: فرانسه چارچوب جدیدی را برای یک قرارداد پیشنهاد داده است که نگرانی های آمریکا در 4 زمینه را برطرف می کند: توسعه موشک های بالستیک، منقضی شدن برخی از محدودیت‌ها علیه ایران بعد از گذشت دوره‌های زمانی مشخص، راستی آزمایی برنامه های هسته ای و موشکی ایران و نقش ایران در کشورهای همسایه به خصوص سوریه و یمن.

صحبت از توافق جدید در حالی مطرح می‌شود که ایران بارها تأکید کرده توافق هسته‌ای بایستی به شکل فعلی اجرا شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی چند ماه پیش درباره همراه شدن کشورهای اروپایی با آمریکا در موضوع موشکی تصریح کردند: «اروپایی‌ها باید مقابل اقدامات دولت آمریکا از جمله نقض برجام همچون تحریم‌هایی که انتظار دارند از کنگره بیرون بیاید بایستند و از هم صدایی با آمریکایی‌ها در مسائلی نظیر قدرت دفاعی ایران و حضور ایران در منطقه بپرهیزند چرا که ما مطلقاً هم آوازی اروپایی‌ها با زورگویی های آمریکا را قبول نمی‌کنیم. آنهایی که موشک و سلاح اتمی دارند ملت ایران را از داشتن موشک 2 یا 3 هزار کیلومتری نهی می‌کنند، این موضوع و دیگر مسائل مربوط به ایران به شما چه ربطی دارد؟

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس