کد خبر 851969
تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۳
 جلسه علنی شورای شهر تهران

تهران من حراج یک هشتگ در شبکه های اجتماعی در ماههای گذشته بود ولی خیلی زود این هشتگ در عالم واقعیت نیز به سرعت نمود یافت.

به گزارش مشرق، بارقه های امید با لیست امید شورای شهر اصلاح طلبان قرار بود در آسمان شهر خودنمایی کنند و دور تازه ای از شکوفایی و امید رقم بخورد ولی سیاهه ای که اصلاح طلبان نگاشته بودند، بر روی همان کاغذ ماند و هیچ اثری در شهر نداشت.

نه خبری از تحقق وعده هاست و نه برنامه هایی که حتی برای به اصطلاح مبارزه با فساد و رانت اعلام کرده بودند، مابه ازای بیرونی داشتند. شعار و شعار تنها دستاورد شورایی است که تقریبا یکسال قبل مردم به اعضای جدید آن اعتماد و آنها راهی خیابان بهشت کردند.

بهشتی که با حضور اصلاح طلبان به جهنم بلاتکلیفی تبدیل شده و هر روز از آن خبرهای ناگواری به گوش می رسد. شهردار شدن محمدعلی نجفی بیمار نیز شهر را بیمارتر کرد تا اصلاح طلبان نشان دهند حتی برای حفظ آبروی جریانی خود نیز دست از انتخاب های غیرسیاسی و سهمیه بندی های جناحی برنمی دارند.

بیشتر بخوانید:

نگاه سیاسی اصلاح طلبان به مسائل شهری

درباره «کمیته ایکس» شورای شهر چه می‌دانید؟

کارنامه عملکرد شورای شهر تهران آینه تمام نمایی شده است از ناکارآمدی، ضعف، شعار، وعده، هیاهو، سهم خواهی، و... اصلاح طلبان که بعد از 15 سال به ساختمان شهرداری بازگشتند. بازگشتی که انتظار می رفت با توجه به تجربه گذشته حدالمقدور برای دو سال اول نمایی از کار و خدمت به شهروندان را به نمایش بگذارند ولی در همان ماههای اول خدمت به زمین گذاشته شد و تخریب گذشته، انتخاب سیاسی و بحران پشت بحران به رویه پایتخت تبدیل گردید.

خروج نجفی از شهرداری پس از هفت ما و سپردن پایتخت به دست سرپرستی که هیچ قدرت و اراده ای برای مدیریت پایتخت ندارد تنها معنی که دارد این است که شهر بی صاحب شده است. بی ثباتی مدیریتی تنها بخشی از روند کنونی پایتخت است و مدیریت بحران های ناگهانی یا نیاز به تصمیمات عاجل روی دیگر سکه است که هیچ متصدی ندارد.

از سوی دیگر محسن هاشمی نیز اعلام می کند تا پیش از این نمی دانسته شورای شهر تا این حد فرمالیته و فرمایشی باشد و به گلایه از سازوکارهای شورا پرداخته ولی آیا همین شورا پیش از این و به خصوص در دوره چهارم بانی و شریک در توسعه و پیشرفت پایتخت نبوده است. اینکه شورای پنجم در همان تصمیمات اولیه شهردار جدید را مجبور کند تا گزارش  هایی از تخلفات و فسادهای گذشته و آنهم پر پیمان آماده کند حاصی جز اتلاف وقت ندارد؟ گزارشی که در 500 صفحه و با صرف 50 هزار ساعت کاری از سوی نجفی آماده شد و در آن به غیر از سیاه نمایی، اتهامات بی اساس و کوچک شمردن دستاوردهای قبلی ها چیز دیگری نبود و در همان ماه نخست نیز به دست فراموشی سپرده شد.

شورای شهر زمانی تشریفاتی می شود که اعضای آن سخنگوی دست های پشت پرده و خارج از شورا باشند و به جای استقلال در رای منافع حزبی و شخصی را اولویت قرار دهند. بسیاری از پیشرفت های یک دهه اخیر در سایه شورای همراه و دلسوز خدمت به شهروندان حاصل شده و با مانع تراشی کمتر در مسیر مدیریت شهری توانست بسیاری از دستاوردهای تاریخ تهران را رقم بزند. در حال حاضر یکی از افتخارات اعضای شورای قبلی شریک بودن و سهم داشتن در توسعه تهران بوده است.

اما در این سوی ماجرا عملکرد شورای اصلاح طلب پنجم به گونه ای بوده که حتی هم طیفی های این شورا نتوانستند سکوت کنند و برای آینده اصلاحات در قدرت و ادامه این حضور هشدار دادند. غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران با بیان اینک یک چهارم از عمر شورا گذشته از بلاتکلیفی پایتخت گله کرده است:

« این افتخار نیست که مجموعه شهرداری که باید به مردم خدمت کند، توسط اعضای شورای شهر تهران بین زمین و هوا معلق بماند یا احیانا فردی انتخاب شود که توانایی شخصی لازم را برای مدیریت شهر و قدرت هماهنگی با دولت، قوه قضائیه و دستگاه‌های مختلف نظام برای حل مشکلات شهر نداشته باشد.»

یک سال از عمر شهرداری تهران زمان کمی نیست و با مقایسه ای در دوره های گذشته بخصوص در ماههای نخست حضور محمدباقر قالیباف می توان دید چه خدمات ماندگاری در شهر برجای مانده است. قالیباف توانست در 8 ماه نخست حضور خود در ساختمان بهشت یعنی از مهر سال 1384 تونل رسالت را افتتاح کند. تونلی که در عرض 8 سال 40 درصد آن در زمان سه شهردار قبلی پیشرفت پروژه داشت ولی در عرض 8 ماه این تونل تکمیل و افتتاح شد. راه اندازی خدمات 137 یکی دیگر از اقدامات مدیر جهادی تهران در همان ماههای نخست بود.

افتتاح مسیر متروی بهارستان – دردشت در اسفندماه 1384 و ادامه آن در 8 ایستگاه تا پاییز 1385 نشان از عزم جدی شهرداری در بهبود خدمات رسانی مترو و افزایش تعداد مسافرت های شهری از 700 هزار به 1.5 میلیون در عرض یکسال را داشت. ایستگاه‌های شهید مدنی، سرسبز و علم و صنعت (دردشت) که روز 26 اسفند 1384 به بهره برداری رسیدند و شرق نشیان تهران نیز به مترو دسترسی پیدا کردند. در 30 آبان ماه 84  و تنها پس از دو ماه حضور قالیباف در شهرداری، خدمات رسانی در حوزه های اجتماعی و فرهنگی شکل دیگری گرفت. اولین گرمخانه با سازه ثابت با ظرفیت بیش از 250 نفر در منطقه 16 شهرداری تهران افتتاح در 30 آبان افتتاح شد که بدین ترتیب با دو گرمخانه موجود ارائه خدمات شبانه به کارتن خوابها و بی‌خانمان‌ها به بیش از 450 نفر افزایش رسید.همچنین افزایش ورود و نصب تجهیزات ورزشی به بوستان ها و پارک ها از جمله دیگر اقداماتی بودند که به این تفرجگاه های شهری شکل و شمایل جدیدی بخشیدند. از سوی دیگر سازمان پارکها و فضای سبز شهر تهران برای زیباسازی پارک ها و ایجاد ارتباطی منطقی بین شهرنشینان و جامعه پرندگان، اقدام به نصب لانه‌های پرندگان در 7 پارک بزرگ پایتخت از آذرماه 1384 کرد که با استقبال شهروندان این طرح در سایر معابر نیز ادامه یافت. افزایش پیشرفت ساخت سازه برج میلاد، احداث پردیس های سینمایی جدید و شروع ساخت تونل توحید در همان ماههای نخست نشان از عزم قالیباف برای تغییر چهره تهران داشت.

همین ماه ها است که هر روز آن می تواند برای اعضای شورا و مدیران شهرداری تهران به عنوان شروع یک پروژه و طرح جدید در نظر گرفته شود ولی اصلاح طلبان با حضور در شهرداری در اولین گام تعطیلی و توقف پروژه ها را کلید زدند. خط 7 مترو قربانی تنگ نظری آنها شد و علی رغم وعده افتتاح مجدد آن در پایان سال 96 تا به امروز این افتتاح به طول انجامیده است. همچنین خط 8 مترو که خدمات 24 ساعته برای فرودگاه امام خمینی و مسافران آن داشت به کمتر از نصف روز کاهش یافته و حدفاصل قطارها نیز به صورتی است که عملا مسافران نمی تواند از آن استفاده کنند.

اعضای شورا و مدیران جدید شهرداری حی در انجام طرح های ساده ای چون طرح جدید ترافیک مردود شده اند و طرحی بر مردم قالب شده که تا به امروز اجرایی نشده و هدفش جیب شهروندان است. کند شدن پروژه های عمرانی و عدم تکمیل طرح هایی با بالای 90 درصد پیشرفت عملیات از دیگر هنرهای این شورا و شهرداری است.

بدون شک اصلاح طلبان شهرداری و کلانشهر تهران را که روزگاری به یک کارگاه بزرگ سازندگی می مانست به ورطه ورشکستی کشانده اند آن را قربانی قدرت طلبی عریان و بی حد و مرز خود کرده اند. مدیریت شهری تهران به مانند مدیریت حزبی نیست که هرگونه تعلل و بلاتکلیفی در آن زیان و ضررش برای حزب باشد بلکه این بلاتکلیفی در زمانه ای که هر روز آن برای پیشرفت و توسعه ارزش بالایی دارد، به معنی خسارت مداوم در پایتخت است و تنها زمانی مدیرانی چون قالیباف یا مدیر اجرایی جهادی قوی می تواند خراب کاری های امروز را جمع و تهران را بار دیگر در مدار پیشرفت قرار دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۲
    2 42
    مشرق میره جمع میکنه .
    • IR ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۲
      62 2
      خرابکاری جزو جوهره ی اسهال طلبان است
  • IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۲
    93 3
    مردم باید طعم بی عرضگی مسئولان شهری را بچشند تا قدر آدمهای فعال را بدانند
  • IR ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۲
    80 3
    کار رو بدین به کاردون این اسلاحتلبا رو هم اعضای افتخاری شورای شهر کنین بلکه ارضا شن دست از سرما بردارن
    • امیر IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۳
      3 65
      شما برین بست نشینی
  • IR ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۲
    20 96
    خرابکاری در تهران؟خخخخخخخخخخخ. بهترین دوران تاریخ تهرانه تهران تو این 10-15 سال اخیر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس