صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت

این مقام انگلیسی صراحتا گفته است که اساس برجام جلوگیری از حرکت ایران به سمت سلاح هسته ای بوده ولیکن هنوز تمام دغدغه‌های آمریکا و هم پیمانان اروپایی‌اش درباره توان موشکی ایران برطرف نشده است.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** ناجا به مامور زن گشت ارشاد لوح تقدیر داد،نماینده سلفی بگیر عصبانی شد

روزنامه شرق در گزارشی با عنوان «اهدای لوح تقدیر به مامور گشت ارشاد» نوشت:

«"در جلسه کمیسیون امنیت ملی با فرماندهان ناجا...سردار اشتری اعلام کردند دو روز بعد از حادثه درگیری خانمی در پارک، مأمور ناجا در محل فرماندهی کل مورد تشویق قرار گرفته و لوح تقدیر از ایشان دریافت کرد". این توییت علیرضا رحیمی]نماینده حاضر در سلفی حقارت[...است و به ماجرای ویدئویی اشاره می‌کند که در هفته‌های گذشته درگیری نیروهای گشت ارشاد با دختری را نشان می‌داد که در آن یک زن جوان به گشت ارشاد معترض بود و در مقابل، مأمور گشت ارشاد به تندی با او برخورد کرد.»

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:

«علیرضا رحیمی، نماینده منتشرکننده خبر اهدای لوح به گشت ارشاد، نیز به «شرق» تأکید می‌کند:... "همه در برابر قانون یکسان هستند و اگر تخلفی از جانب مأموری اتفاق افتاده، آن تخلف باید رسیدگی شود؛ به‌ویژه وقتی حادثه‌ای فراگیر شده و مردم از آن مطلع هستند و همه انتظار واکنش در قبال این حادثه را دارند"...تقدیر نیروی گشت ارشاد و موج حمایتی را که در این روزها از فعالیت این گشت‌ها صورت گرفت، شاید بتوان به این تعبیر کرد که قرار است دوباره این نیروها با قدرت به سطح شهر برگردند و از لاک دفاعی روزهای گذشته خارج شوند».

گفتنی است علیرضا رحیمی، عضو هیئت رئیسه فراکسیون امید مجلس، همان نماینده ای است که ماجرای عکس سلفی او و تنی چند از نمایندگان دیگر با فدریکا موگرینی، رسوایی بزرگی را به بار آورد.

در مرداد ۹۶ تلاش‌های حقارت آمیز تعدادی از نمایندگان مجلس- که اکثریت مطلق آنان عضو لیست امید بودند- برای گرفتن عکس یادگاری با «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بازخورد بسیار وسیعی در افکار عمومی داشت.

حالا این نماینده مجلس با موج تخریبی علیه حافظان نظم و امنیت همراه شده است و به تقدیر ناجا از مامور وظیفه شناس،خرده گرفته است.

در هفته های گذشته فیلمی از برخورد مأموران گشت ارشاد با زنان کشف حجاب کرده منتشر شد. در این فیلم-که در روز ۲۰ فروردین اتفاق افتاد ولی به صورت سؤال برانگیزی ۱۰ روز بعد منتشر شد- در حالیکه دوربین ازمدتها قبل کاملاً به حالت مخفی درحال فیلمبرداری برای ضبط درگیری است، زنان کشف حجاب کرده با لحن توهین آمیز با مأمور مرد بحث می‌کنند و مأمور با آرامش به آنها پاسخ می‌دهد. در ادامه، زنان که آشکارا قانون را زیر پا گذاشته‌اند، در اقدامی غیراخلاقی مأمور زن را با الفاظ زشتی همچون «بیشعور»! و «بی شرف»! خطاب قرار می‌دهند. پس از این بی قانونی و بی اخلاقی، مأمور زن با افراد قانون شکن برخورد می‌کند.این ویدئو بازتاب گسترده‌ای در فضای مجازی داشت. متاسفانه روزنامه‌های اصلاح طلب و برخی از مقامات دولتی همصدا با رسانه‌های معاند، به نیروی انتظامی حمله کرده و به تبرئه افراد قانون شکن پرداختند.

در همین رابطه روزنامه‌های اصلاح طلب با تیترهایی همچون «فیلتر زنان پاسخ نمی‌دهد!»، «ارشاد یا نقض حقوق شهروندی؟!»، «ضرب ارشاد؛ این گزارش درد دارد، عکس ندارد»، «نعل وارونه ارشاد»، «موج محکومیت علیه مأمور متخلف»، «برخورد با مأمور متخلف» و...به هیاهو و جنجال درباره این اتفاق پرداختند.

لازم به ذکر است که پلیس و ضابطین قضایی در هر کشوری مصداق قوه قهریه مشروعند و عموم متهمین و مجرمین در زمان بازداشت توسط مامورین قانون، اقدام به "کولی بازی" و "گریه و زاری"  و حتی "فحاشی" نموده و تسلیم ماموران قانون نمی‌شوند! و در چنین مواردی ماموران قانون هم با توسل به قوه قهریه، مجرمین و متخلفین را بازداشت و به مراکز انتظامی منتقل می کنند. ناگفته نماند که افراد قانون شکن در فیلم فوق الذکر انگشت مامور پلیس را شکستند.

برخی کارشناسان معتقدند که یکی از دلایل انتشار و ضریب دادن به ویدئوی جنجالی فوق،لاپوشانی فضاحت کاوه مدنی-معاون متواری سازمان محیط زیست- بوده است.

** استراتژی سیاسی روحانی در مواجهه با مطالبات مردم

روزنامه آرمان در مطلبی نوشت:

«بخشی از بحران ارزی در کشور توطئه دشمنان و مخالفان است اما باید قبول کرد که بخش دیگر این بحران به عملکرد اقتصادی دولت برمی‌گردد. امروز بحث اقتصاد کشور، بحث اشتغال جوانان، بحث معیشتی مردم از نکات حائز اهمیت است و ما نمی‌توانیم این موضوعات را نادیده بگیریم. متاسفانه در مباحث سیاست داخلی ما شاهد هستیم که شخص آقای روحانی هر روز سوژه‌ای جدید درست می‌کنند. ایشان در سخنرانی‌های خود به مسائلی می‌پردازند که حاشیه ساز و بحث برانگیز است و برای مدتی خوراک رسانه‌ها و جامعه باشد. البته عده‌ای بر این باورند که این رفتار نوعی استراتژی سیاسی است تا با طرح اینگونه مسائل جامعه را از مطالبات خود منحرف سازند. باید این حقیقت را پذیرفت که دوران گفتاردرمانی تمام شده است و اکنون زمان عملگرایی است».

«برجسته سازی» به عنوان یکی نظریات در اصول ارتباطی می‌گوید «ما نمی‌توانیم به مردم بگوییم چگونه بیندیشند اما می‌توانیم تعیین کنیم که درباره چه بیندیشند و وقتی توانستیم تعیین کنیم که آنها به چه بیاندیشند ، سپس تحمیل چگونه فکر کردن در چارچوبی از پیش ساخته بر آنها کار سختی نیست».

نگاهی کلی به شرایط کشور و مسائل مبتلا به آن از یک سو و جنس اظهارات رئیس‌جمهور و برخی دیگر از دولتمردان و تیتر رسانه‌های اصلاح طلب به خوبی نشان می‌دهد که روحانی و تیم مشاورانش به کمک فضای به شدت مسموم مجازی چگونه بر این اصل ارتباطی تمرکز کرده و تلاش می‌کنند با برجسته کردن موضوعات مبهم و فرعی و حاشیه ساز ، فکر و ذهن مردم را از موضوعاتی دور کنند که روزی با صدای کلفت و تیترهای درشت وعده می‌دادند و حالا که حباب وعده‌ها ترکیده رویشان را سمت دیگری کرده‌اند .

** اعتراض رونامه اصلاح طلب به آمارهای عجیب دولتی درباره تک رقمی شدن تورم

روزنامه قانون در گزارشی نوشت:

«سفره ایرانی روز به روز کوچک و کوچک‌تر می‌شود و مسئولان هر روز نرخ تورم را تک رقمی اعلام می‌کننددر این میان اما مساله‌ای که همچون باری روی دوش اقشار متوسط و پایین جامعه سنگینی می‌کند مربوط به اقلام و کالاهای اساسی سبد خانوار است که روز به روز در حال افزایش قیمت به هر بهانه‌ای است. یک روز قیمت تخم مرغ و روز دیگر قیمت گوشت در روند گرانی‌ها قرار می‌گیرد و به اوج خود می‌رسد. در این میان برخی مواد غذایی در سبد غذایی خانوار در خطر قرار می‌گیرد و سرانجام حذف می‌شود. این موضوع می‌تواند تهدیدی برای سلامتی افراد جامعه نیز به حساب بیاید. هر بار مسئولان دلیل افزایش قیمت کالاها را یک اتفاق مطرح می‌کنند؛ کاهش واردات، آنفلونزای مرغی، وجود دلالان و واسطه‌گران در بازار و... از جمله دلایلی به شمار می‌آید که بارها از زبان مسئولان مربوطه شنیده شده است. نوسانات اخیر بازار ارز هم به خوبی نشان داد که ارزش پول ملی روز به روز در حال ریزش است. به گفته نمایندگان مجلس، تیم اقتصادی دولت نیز هنوز برنامه اقتصادی مشخصی برای این وضعیت ندارند».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:

«آمار ۶ ماهه ابتدای سال ۹۶ نشان می‌دهد که بانک مرکزی با انتشار گزارشی نرخ تورم در شهریورماه را تک‌رقمی و با رقم ۹.۹ درصد اعلام کرده است. از طرفی مرکز آمار نیز نرخ تورم شهریور ۹۶ را ۸ درصد اعلام کرده بود. این آمارهای عجیب دولتی‌ها درخصوص تک رقمی شدن نرخ تورم در حالی مطرح شد که قیمت مواد غذایی در این زمان سر به فلک کشیده بود».

چندی پیش «فرشاد مومنی» کارشناس اقتصادی حامی دولت گفته بود: «این چه حکمتی است که بانک مرکزی و سازمان آمار یک در میان درباره داده‌های معین و مهم مانند رشد اقتصادی بدون مشخص کردن اجزا ادعایی می‌کنند و هر بار یکی از آنها گزارشی منتشر می‌کند و یکی دیگر سکوت پیشه می‌کند... مقامات اجرایی چنان گزارش‌هایی می‌دهند که گویی رشد اقتصادی در ایران رتبه نخست جهان است».

«حسین راغفر» دیگر کارشناس اقتصادی حامی دولت نیز چندی پیش گفته بود: «بارها پیش آمده که دولت آماری را اعلام کرده باشد اما آنچه اعلام شد با واقعیت‌های اقتصادی در جامعه جور در نیاید. به عنوان مثال، سیاستمدار اعلام می‌کند تورم تک رقمی شد اما هنوز بخشی از جامعه از گرانی می‌نالند و درباره آن شعار می‌دهند. می‌گویند رشد اقتصادی بالا رفته اما رکود کماکان وجود دارد. اعلام می‌کنند چند صد هزار شغل ایجاد شده اما می‌بینیم که وضع بسیار نگران‌کننده‌ای درباره اشتغال وجود دارد. حال سبب چیست که آمارهای رسمی با واقعیت‌های ملموس زندگی مردم همخوانی ندارد و آنان اثر مثبت شاخص‌های کلان اقتصادی را حس نمی‌کنند. در این باره چند دلیل قابل طرح است. نخست آنکه در خصوص کلیه آمارهای رسمی شک کرد و آنها را سفارشی دانست و گفت که از اصالت به دور هستند. این نوع برخورد با آمارهای رسمی اگرچه تند است اما در میان برخی از اقتصاددانان طرفداران زیادی دارد. آنان هم در دولت قبل و هم در دولت فعلی نسبت به آمارهای اعلام شده درباره شاخص‌های کلان به ویژه نرخ‌های تورم، رشد اقتصادی و بیکاری نقد دارند و معتقدند که برخی ارقام اعلام شده با واقعیت‌های اقتصادی بسیار فاصله داشته و خارج از دایره بحث کارشناسی است. به اعتقاد آنان سیاستمداران و سران هر دو دولت بطور مستقیم در آمارها دخالت کرده‌اند بطوری که یا از اعلام آمار واقعی جلوگیری کرده‌اند و مصالح سیاسی را بر شفافیت‌های اقتصادی ترجیح داده‌اند یا اینکه گاه با دست بردن در این آمارها آنچه خلاف واقع بوده را اعلام کرده‌اند».

لازم است تا مراکز دولتی در روش‌های آمارگیری خود تجدیدنظر کرده و با بازتعریف این روش‌ها و تطبیق آن با شرایط اقتصاد ایران، تحلیل‌هایی را ارایه دهند که سیاستگذاری های اقتصادی را گمراه نکند.

** اظهارات گستاخانه مقام انگلیسی در مصاحبه با روزنامه دولت

«الیستر برت» معاون وزارت خارجه انگلیس در مصاحبه با روزنامه ایران گفت:

«مذاکرات بر سر امضای برجام برای نیل به هدف خاص و مشخصی انجام شد و آن برخورد با هرگونه حرکت بالقوه به سمت سلاح هسته‌ای بود. از طریق برجام به این موضوع بخوبی رسیدگی شده است.
با وجود این، همواره این موضوع درک می‌شد که این توافقنامه در پوشش تمامی مسائلی که ایران با آنها مواجه است و متوجه کشورهای دیگر می‌شود موفق نبوده‌است».

برت در ادامه گفت:

«آنچه در جریان بوده ‌است فرآیندی است میان اعضای اروپایی برجام و امریکا برای یافتن راهی به منظور رسیدگی به نگرانی‌های ایالات متحده به نحوی که باعث پایان یافتن برجام نشود. این موضوع به صورت عمومی شناخته شده است. ما با شرکای خود و دوستان‌مان در امریکا به سختی کار کرده‌ایم تا به یک جایگاه و نقطه مشترک برسیم که در آن بتوانیم ایالات متحده را به این نتیجه برسانیم که بیرون کشیدن از برجام تنها راه ابراز ترس ها و نگرانی‌هایش نیست. ما به این تلاش‌ها ادامه خواهیم داد... ما به سختی در تلاش هستیم تا تمامی شرکای خود را متقاعد به باقی ماندن در این توافقنامه در آینده کنیم. موفقیت ما در راستای این هدف، سپس، این اطمینان خاطر را ایجاد خواهد کرد تا مجال و تمایل بحث و مذاکره بر سر چیزهای دیگری که ما همواره خواهان  گفت‌وگو در موردشان بوده‌ایم مانند رابطه ایران با دیگر کشورهای منطقه و آنچه در ادامه اتفاق خواهد افتاد، در آینده وجود داشته باشد...می‌توانم به شما و خوانندگانتان این اطمینان را بدهم که دولت انگلیس به سختی در حال کار برای نگه داشتن دولت امریکا در برجام بوده‌ است. شما از کارهایی که انجام شده است و اقداماتی که اعضای گروه تروئیکا شامل کشورهای اروپایی فرانسه، انگلیس و آلمان با هم انجام داده‌اند، مطلع هستید. انگلستان نقش کاملی را در این راستا بازی کرده ‌است».

معاون وزارت خارجه انگلیس در اظهارنظری گستاخانه گفت:

«نفوذ ایران(در منطقه) لازم است به نحوی استفاده شود که تبدیل به بخشی از معماری منطقه‌ای شود و به واسطه آن مردمان کشورهای منطقه احساس امنیت کنند و بتوانند شراکت‌های قدرتمندی تشکیل دهند».

این مقام انگلیسی در مصاحبه مذکور همصدا با ترامپ صراحتا گفته است که اساس برجام جلوگیری از حرکت ایران به سمت سلاح هسته ای بوده ولیکن هنوز تمام دغدغه های آمریکا و هم پیمانان اروپایی اش درباره ایران – از جمله توان موشکی و قدرت منطقه ای ایران- برطرف نشده است.

علاوه بر این تذکر این مقام انگلیسی درخصوص رفتار منطقه ای ایران در حالی است که انگلستان در طول تاریخ حضور خود در فضای بین الملل به عنوان یک بازیگر، سیاهه‌ای از دخالت‌ها و جنایت‌های فراموش نشدنی به جای گذاشته است.آخرین نمونه های جنایات انگلیس، پشتیبانی از آل سعود در حمله به مردم مظلوم یمن و حمایت از گروهک های تروریستی در عراق و سوریه است.

متاسفانه ارگان رسانه ای دولت در تلاش است تا اینگونه القاء کند که اروپا با آمریکا نیست. این در حالی است که کشورهای اروپایی عضو ۱+۵ همصدا با ترامپ و با اجرای ترفند نخ نمای «پلیس خوب-پلیس بد» در پی تعمیم الگوی خسارت بار برجام به توانایی موشکی و قدرت منطقه ای ایران هستند.

نشریه نیوزویک در روزهای گذشته در گزارشی نوشته بود:«به خاطر ترس از مجازات‌های آمریکا، هیچ بانک بزرگ اروپایی تمایلی به تامین مالی تجارت یا سرمایه‌گذاری در ایران را ندارد. دیپلمات‌های ایران در لندن حتی نمی‌توانند یک حساب بانکی برای تامین مالی فعالیت‌های روزانه سفارت خود ایجاد کنند».
»محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه نیز مهر ۹۶- در نشست وزرای خارجه ایران و ۱+۵ گفته بود:«آمریکا آن طور که در توافق هسته‌ای مقرر شده، تحریم‌ها را رفع نکرده و ما هنوز نمی‌توانیم در انگلستان یک حساب بانکی باز کنیم».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
    43 12
    علیرضا رحیمی همان نماینده ای است که یک زمان از صحبت با بانوی بی حجاب حذر می کرد ولی با یک زن که دشمن ایران و اسلام، و تحریم کننده مردم مظلوم ایران است، و ایران را مجبور به پذیرش برجام نمودتا در قبال رفع مقداری از ظلمها هسته ای را تحویل آنها بدهیم عکس انداخته است. این همه خیانت از او سر زده بعد حالا ندای حقجویی برای تخلف یک مامور آن در آن شرایط برخورد با یک قانون شکن را سر می دهد؟؟؟؟
    • IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۲
      3 1
      اون یکی دیگه است دلبندم
  • IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
    25 53
    تقدیر از اون مامور با رفتار زشتش با اون شهروند واقعا باعث فاصله بیشتر مردم خ اهد شد
    • IQ ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۲
      20 3
      از طرف خودتان حرف بزنيد. در آن قضيه مامور گشت ارشاد مظلوم واقع شده بود و هرگونه کوتاه آمدن نيروي انتظامي نشان از انفعال مي توانست داشته باشد. اگر کمي، فقط کمي تاريخ بلد باشي، خواهي ديد که انفعال نيروهاي حافظ نظم در جامعه چه تبعات غير قابل جبراني مي تواند داشته باشد. اگر حوصله تاريخ خواندن نداري، حداقل اوضاع تهران يک هفته قبل از سقوط مصدق را بخوان. کاش امثال شما تکليف خودتان را با قانون و اسلام تعيين مي کرديد.
  • IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
    4 19
    مگر نماینده ها دل ندارند؟
  • م م IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
    8 24
    متاسفم برات با این تیتر انتخواب کردنت
    • سید IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
      16 6
      سواد را!
  • IR ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
    38 8
    اگر منظورت مردم از خدا بی خبر فاصله می گیرند چه بهتر اسباب خوشحالی
  • سید IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
    22 6
    عثلاه تلبان طهوع عاور

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس