آر کیو 170

سامانه «لینک ۱۶» یک سیستم امن ارتباطی روی اکثر هواپیماهای نظامی غربی بوده که وظیفه آن دریافت و ارسال ارتباطات به صورت امن ، مقاوم در برابر اخلال، کدگذاری شده و با سرعت بالا بین پلتفرم های مختلف است.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، ۱۳ آذر ۱۳۹۰ را شاید را بتوان یکی از نقاط عطف در تاریخ نیروهای مسلح کشور و شاید تاریخ پرنده های بدون سرنشین در دنیا دانست. در این روز یک فروند هواپیمای بدون سرنشین RQ-۱۷۰ در شرق ایران، در تور پدافندی نیروهای مسلح کشورمان گیر کرد و در وضعیت تقریبا سالمی به دست نیروهای سپاه پاسداران افتاد. در این سالها صحبت ها و تحلیل های زیادی درباره آنکه چه بر سر جانور قندهار در آن روز آمد یا این که چه سامانه هایی بر روی این پهپاد نصب شده بود مطرح شده است. نکته جالب اینجاست که این پهپاد از نظر آمریکایی ها هنوز جزو یکی از دارایی های محرمانه تلقی شده و اطلاعات زیادی از آن را مطرح نمی کنند.

چارت منتشر شده توسط آمریکایی ها، RQ-۱۷۰ با فلش قرمز مشخص شده است

پیش از مطالبی درباره سیستم های اپتیکی، استفاده از رادار سار، یا سیستم های ارتباط ماهواره ای RQ-۱۷۰ منتشر شده بود اما اخیرا در جریان کنفرانسی در آمریکا، سندی مربوط به سال ۲۰۱۷ به نمایش درآمده است که به دو سیستم خاص و مدرن ارتباطی RQ-۱۷۰ اشاره کرده است.

**نگاهی به جانور قندهار

این هواپیما در سال‌های اول قرن ۲۱ ساخته شده و گفته می‌شود از سال ۲۰۰۸ در افغانستان به کار گرفته شد. هر چند که اولین تصاویر از آن در سال ۲۰۰۷ در قندهار توسط افراد غیرنظامی افغانستان گرفته و منتشر شد اما تا دسامبر ۲۰۰۹، آمریکا وجود آن را تأیید نمی کرد.

پهپاد RQ-۱۷۰ اولین بار در اوایل دهه گذشته میلادی وارد خدمت شده و پیش از آغاز تهاجم آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ میلادی به منطقه خاورمیانه وارد و بر فراز این کشور به پروازهای شناسایی اقدام کرده است. در همان زمان خلبانان و پرسنل پایگاه هوایی "Creech" در ایالت نوادای آمریکا نیز از وجود پهپادی ناشناس در این ایالت خبر می دادند که مشخصات آن مشابه RQ-۱۷۰ بوده است. این پهپاد در سال ۲۰۰۷ میلادی برای نخستین بار در پایگاه هوایی قندهار توسط عکاسان رصد شده و با انتشار عکس‌های آن لقب "جانور قندهار" به آن داده شد. سپس گفته شد که در سال ۲۰۰۹ میلادی، تعدادی از این پهپادها به پایگاه نیروی هوایی آمریکا در اقیانوس آرام منتقل شده و به انجام پروازهای شناسایی بر فراز چین و کره شمالی پرداخته‌اند.
 
نهایتاً در دسامبر سال ۲۰۰۹ میلادی نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا به وجود این پهپاد اعتراف می کند اما پس از آن تقریبا به طور کامل در مورد آن سکوت کرده و در بودجه های این نیرو و نه در چارچوب سازمانی آن اشاره ای به هزینه ها و یا محل خدمت آن نمی شود. همچنین تعدادی از این پهپادها مدتی در سال ۲۰۱۰ میلادی به پایگاه هوایی Al Dhafra امارات متحده عربی رفته و به احتمال زیاد تلاش داشته‌اند از آن پایگاه به سمت جنوب ایران رفته و انجام پروازهای شناسایی در مورد سایت‌های اتمی کشورمان بپردازند. در می ۲۰۱۱ میلادی نیز یک فروند RQ-۱۷۰ وظیفه نظارت بر عملیات نیروهای ویژه آمریکایی در پاکستان برای کشتن اسامه بن‌لادن، سرکرده سابق شبکه تروریستی القاعده را بر عهده داشت.

Link ۱۶** ستون فقرات ارتباطی ناتو

یکی از این سامانه ها لینک ۱۶ نام دارد. این سیستم ارتباطی بر روی اکثر هواپیماهای نظامی غربی نصب شده و وظیفه آن دریافت و ارسال ارتباطات به صورت امن، مقاوم در برابر اخلال، کد گذاری شده و با سرعت بالا بین پلتفرم های مختلف است. این لینک در فرکانس ۹۶۰ الی ۱۲۱۵ مگاهرتز فعالیت می کند. از جمله هواپیماهایی که از این سامانه استفاده می کنند می توان به رافال، تایفون، گریپین، اف ۱۶، اف ۱۵، F-۳۵، E-۲، E-۳ و EA-۱۸ اشاره کرد. این لینک انتقال داده به طول معمول اطلاعات را با سه نوع سرعت ۳۱.۶، ۵۷.۶ یا ۱۱۵.۲ کیلو بایت بر ثانیه ارسال می کند.

این سامانه نه فقط بر روی هواپیماها بلکه در بسیاری از پلتفرم های نظامی غربی نصب شده و از آن برای انتقال اطلاعات خاص و مهم نظامی استفاده می شود که آرکیو ۱۷۰ نیز به علت حساسیت بالای عملیات های آن و نقش مهمی که در ارکان جاسوسی آمریکا داشت، از این سیستم بهره می برد.

SADL: سیستم کمتر شناخته شده ارتباطی در اختیار جانور قندهار

سیستم ارتباطی Situation Awareness Data Link یا به صورت اختصاری SADL لینک داده آگاهی از وضعیت نام دارد که سیستمی ضد اخلال برای انتقال و به اشتراک گذاشت اطلاعات تاکتیکی به صورت زمان زمان واقعی بین نیروهای مختلف است. این سامانه را می توان در چند حالت مختلف مثل ارتباط هوا به هوا، هوا به زمین و ارسال و دریافت دو طرفه اطلاعات مورد استفاده قرار داد. بیشتر این پلتفرم ارتباطی در نقش ارسال ارتباطات در عملیات های مشترک زمینی و هوایی و در عملیات های پشتیبانی نزدیک هوایی CAS مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله هواپیماهایی که از این سیستم استفاده می کنند می توان به پرنده پشتیبانی نزدیک A-۱۰، AC-۱۳۰ و بالگردهای فرماندهی عملیات ویژه ارتش آمریکا اشاره کرد.

دو لینک ارتباطی که در بالا به آن اشاره شد در حال عملیات استاندارد از قابلیت های رهگیری پنهانکار برخوردار نیستند اما به نظر می رسد بر اساس برخی شواهد و تحلیل ها، آنتن ارتباط ماهواره ای RQ-۱۷۰ از قابلیت های خاصی برای ماموریت در شرایط خاص بر خوردار بوده است. همچنین بر اساس اطلاعات منتشر شده، سیستم ارتباط ماهواره ای پهپاد مورد نظر از تشعشعات مایکرویو در حالت غیر فعال استفاده کرده و از نوع سامانه های با احتمال رهگیری پایین LPI برخوردار است.

این سامانه ها معمولا با توان ۵۰۰ مگاهرتز فعالیت کرده و در یک فرکانس بیش از ۲ ثانیه فعال نیستند و به همین دلیل کشف و رهگیری آنها بسیار مشکل است هواپیماهایی مثل B-۲ و اف ۲۲ از فناوری LPI بهره می برند.

**دو سامانه امن در اختیار ایران

جانور قندهار بر فراز ایران و در زمان انجام عملیات اطلاعاتی کشف شده و توسط اقدامات الکترونیکی متقابل نیروهای مسلح ایران، به سلامت به زمین نشست. این خود یکی دیگر از نشانه های توان بالای جنگ الکترونیکی ایران در برابر این هواپیمای بسیار پیشرفته بوده که اصولا برای نفوذ در محدوده های هوایی حفاظت شده طراحی شده بودند.

با شکار این پهپاد پیشرفته و گران قیمت آمریکایی، این دو فناوری هم در کنار بسیاری دیگر از فناوری های شناخته شده همچون رادار سار و مواد پیشرفته برای پنهان ماندن این پرنده، در اختیار جمهوری اسلامی ایران و بازوی آن در این شکار یعنی سپاه پاسداران قرار گرفت. با توجه به این اسناد جدید، مشخص است که هنوز سامانه ها و تجهیزات مهمی روی این پهپاد وجود دارند که برای همگان نشده و می تواند نه فقط پهپادهای ایرانی بلکه بخش بسیار بزرگتری از توان ارتباطات نظامی ما را متحول کند و در عین حال، امکان ورود و کشف اطلاعات از ارتباطات یگانهای رزمی آمریکا و ناتو را در اختیار نیروهای مسلح ایران قرار دهد.

شاید آن روز که برخی رسانه های ضد انقلاب و کارشناسان کم سواد شبکه های فارسی زبان در خارج از کشور، به این کد اطلاعاتی سردار حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه نقد و شبهه وارد می کردند که «سپاه به مرکز کنترل فرماندهی امریکایی‌ها نفوذ کرده و می دیدیم کجا را می بینند و کجا را می زنند و از کنار چه چیزهایی عبور می‌کنند و چگونه از داعش حمایت می‌کنند. اگر روزی اجازه انتشار داشته باشیم امریکایی‌ها مفتضح خواهند شد. » تصور نمی کردند به این زودی، سندی مبنی بر یکی از دهها راه ورود نیروهای متخصص ایرانی به شبکه تبادل اطلاعات نیروهای امریکایی و اروپایی، رونمایی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 76
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 21
  • NL ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
    ابتدا جواب نوچه کوچک امریکا یعنی اسراییل رو بدین بعد ...
    • IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
      77 76
      برو پفکت رو بخور. عمو داعش جوابش رو گرفت
    • IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
      51 52
      خفه
    • IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
      76 75
      فعلا که اسراییلیا ایزی لایف لازم شدند. از ترس اینکه کجا و چجوری و با چه حجمی پاسخی که شما بهش اشاره کردی رو میگیرند. اونوقت تو اومدی کل کل میکنی؟ یا عمق فاجعه رو درک نمیکنی یا تو هم مثل اربابت ایزی لایف لازم شدی اما صداش رو در نمیاری
    • IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
      76 42
      جواب رژیم صهیونیستی را ما نمی دیم بلکه سفارش می کنیم حزب الله جوابشو بده
    • حمید IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
      53 36
      همه مخالفین مثل تو احمق هستند ؟ جوابش را نشون میدن نترس خیالت راحت
    • IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
      33 10
      فکر کنم منظورتون اینه که اول اسرائیل رو با ابزارهای پیشرفتمون هدف قرار بدیم..... دوستان تفعل به خیر بزنید!!!
    • سینا IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
      34 14
      اینا رو هر کاری کنی باز هم خیانت در وجودشون هست و مخالف کشورشون.
    • محمد IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
      27 9
      والا یا ما معنی جواب دادن رو نمیدونیم یا واسه شما یه جوری دیگه تعریف کردن چپ وراست بهمون موشک میزنن و این همه شهید. اخرش ما میام میگیم میکشتیمون. منظورتون از جواب اینه؟
    • US ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
      9 7
      من موندم اینکه اسراییلی ها هر بار ایزی لایف. لازمدمیشن چرا باز حمله میکنند ؟ خوب حمله کردن که دست خودشونه ! بس کنید با این روحیه دادن های الکی
    • IR ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
      2 4
      البته اونم بوسیله دستگاه پیشرفته جمینگ که به همراه رادار نبو از روسیه گرفتیم انجام شد.علی برکتالله.
    • رضا IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۲
      10 1
      اگه خائنین امثال تو ساکت باشن جواب همه عوضی های مورد علاقه اتون رو میدیم، فقط ساکت !!!
  • US ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
    جک زیبایی بود
    • جاسم IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
      55 15
      جک نبود یک کم بیشتر مطالعه کنی میفهمی
    • IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
      39 18
      تو که عددی نیستی... اونی که باید بفهمه خودش میفهمه :(
    • IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
      35 16
      جلبک
    • حمید IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
      31 16
      خر چه داند قیمت نقل و نبات
    • RO ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
      35 15
      کپک وطنفروش
    • پدرام IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
      33 14
      بعضی وقتا سپاه ایران اسلامی ی چیزایی رو میکنه که این منافق های داخلی و خارجی رو اگه تو استخر نیتروژن مایع هم بندازیا بازم اونجا که باید بسوزه میسوزه و جزغاله میشه
    • US ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۲
      5 10
      آخی چقدر خرید آخه شماها جواب اسرائیل رو بدید اگه میتونید
    • IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۲
      6 3
      خفه منافق صهیونیست ، این ها تمام از اسراییل میان و با فیلتر شکن نظر میدن تماما تحت نظر موساد هستن و فارسی هم یادگرفتن برای عملیات روانی ضد ایران
    • IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۲
      14 3
      این هایی که با پرچم غربی و فیلتر شکن میان نظر میدن برای تحقیر ایران و تعریف اسراییل تمام منافیق صهیونیست مسلط به زبان فارسی هستن که زیرنظر موساد و از سرزمین های اشغالی فعالیت می کنن و ایرانی نیستن و فقط افسران جنگ روانی اسراییل اند
    • IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۲
      5 3
      این هایی که با پرچم غربی و فیلتر شکن میان نظر میدن برای تحقیر ایران و تعریف اسراییل تمام منافیق صهیونیست مسلط به زبان فارسی هستن که زیرنظر موساد و از سرزمین های اشغالی فعالیت می کنن و ایرانی نیستن و فقط افسران جنگ روانی اسراییل اند
  • پویا IR ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
    91 46
    درود بر فرزندان نخبه مملکت که به تنهایی توان آمریکا را به چالش کشیده اند ، که یکی از عوامل هراس آمریکا همین اتفاقات است که تعهد و فکر ایرانی را در این اتفاقات به منصهٔ ظهور رسانده است
  • US ۰۲:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
    متاسفانه با اتفاقاتی که در سوریه می افتد دیگر نمی توان به توانایی و کیفیت تسلیحات ایرانی اتکا کرد.
    • IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
      50 25
      اتفاقاتی نظیر شکست های پی در پی اطلاعاتی و نظامی غرب و اعراب در سوریه. واقعا نمیشه به تسلیحات ایرانی اعتماد کرد. چون به راحتی میزنه دهن غربی ها رو سرویس میکنه.
  • IR ۰۳:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
    30 4
    با وجود آمریکا در منطقه و برخوردها و تهدیدها ، صنایع نظامی ما پیشرفت فوق العاده کرد با وجود تحریم ها ، کشور ما مجبور شد به سمت انواع بومی سازی و علوم ممنوعه و لب مرزی برود با وجود عربستان و سلفی تکفیری ها ، ایران بعد 40 سال زمینی به مدیترانه رسید و انقدر قدرتش در منطقه افزون شد با وجود اسرائیل و آمریکا و فتنه های این ها و بمباران و غارتگری ها و کثافت کاری های این ها ، گروه های پرقدرت مقاومت همکار ایران در لبنان ، عراق ، سوریه ، یمن ، نیجریه ، افغانستان و ... شکل گرفت و دل ها یکی شد خودمان هم می خواستیم اما باور کنید دشمنی با چاشنی خریت آمریکا ، اسرائیل و عربستان نبود خیلی خیلی عقب تر از شرایط فعلی بودیم همین قدرت بالای پهبادی ما از تماس با آمریکا در منطقه حاصل شده چنانکه روس ها به دنبال همکاری پهبادی با ما هستند و شاید معامله ، قدرت بالای پدافندی ما باز حاصل تماس و تنش با آمریکا در منطقس ؛ با توجه به دکترین ایران می توان قاطعانه گفت خیلی خیلی بیشتر از این ها جلورفتیم که امروز این ها اعلام می شه .
    • حمید IR ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
      6 0
      میرویم تا انقلاب ایران را اینبار با کمک به کشورهایی که زمانی جزئی از حکومت پرشکوه هخامنشی بود با کمک ائمه اطهار و جانفشانی جوانان دلیر مملکت نه با اشغال کشورها بلکه با کمک به آنها در جهت مقابله با حرامزاده های آنگلوساکسون اینبار بر دلهای میلیونها مسلمان و غیر مسلمان حکومت کنیم،
  • IR ۰۳:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
    27 2
    oooo
  • IR ۰۳:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
    34 18
    چجوریه بمب و موشکاشون انقدر قدرت انفجاری دارن و یه منطقه را میبرن رو هوا...؟!!!!
    • US ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
      24 16
      بله 105 تا موشک برای 9 تا ساختمون نشان از نکته شما دارد!
    • حمید IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
      18 20
      خر چه داند قیمت نقل و نبات
    • IR ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
      1 1
      خودشون که گفتند سه تا هدف یعنی حدود ۳۴ موشک برای هر هدف. تازه ادعا هم دارند که تمامی موشکها به هدف برخورد کرده.
  • IR ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
    26 19
    پس بگو تو حمله موشکی آمریکا فقط سه زخمی داشت برا چی بود ایول
  • محمد IR ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
    28 37
    رهگیری وشکار این جانور (به قول مشرق) توسط نیروهای مسلح صورت پذیرفته بله وصد البته مشرق درست فرموده ولی متاسفانه عنوان نفرمودن که واحد جنگال پدافند هوایی ارتش این اقدام مهم رو به سرانجام رسونده.؟! درسته مشرق این مظلب رو میدونم انتشار نمی دهی ولی برای اطلاع مشرق پررو این مطلب رونگارش کردم
    • IR ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
      7 2
      بر فرض که ارتش انجام داده باشه که دستشان مریضاد اما دقیقا منظورت از این نظرت چیه؟ باید از امثال تو به هوش بود. امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند اما با همکاری امثال تو بعید نبوده و نیست.
  • محمد IR ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
    33 37
    رهگیری وشکار این جانور (به قول مشرق) توسط نیروهای مسلح صورت پذیرفته بله وصد البته مشرق درست فرموده ولی متاسفانه عنوان نفرمودن که واحد جنگال پدافند هوایی ارتش این اقدام مهم رو به سرانجام رسونده.؟! درسته مشرق این مظلب رو میدونم انتشار نمی دهی ولی برای اطلاع مشرق پررو این مطلب رونگارش کردم
    • IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
      12 18
      یک کم خفه
    • پویا IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
      25 13
      خب مثلاً واسه کی مهمه که اینو کی انجام داده ، سپاه یا ارتش ؟ البته که سپاه انجام داده چون نیروهای سپاه در تمام فیلمها هستند حتی سردار حاجی زاده جزئیات را توضیح داده اند، همه ضد انقلاب مثل شما احمق هستند و فقط احمقها حرفهای شما را باور میکنند، مطمئن هستم تو هم مثل اونها وطن فروش هستی و فقط در تمام مسائل با ایجاد شک فقط قصد ایجاد اختلاف را داری
  • IR ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
    46 7
    خداوند رزمندگان اسلام را یاری می دهد
  • مصطفی IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
    15 24
    اگر ماهواره دارند چه نیازی یه هواپیمای جاسوسیه؟
    • IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
      19 2
      خب این رو از ما نپرس. برو از خودشون بپرس. والا
  • IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
    35 23
    شماها از این مخفی کاری ها زیاد می کنید فقط نمیدونم چرا وقتی لو می ره کاراتون میگید دروغه و نمایش مضحک است
    • حمید IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
      6 8
      تو خوبی
  • احسان IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
    اگر سپاه نبود ایران و عراق و سوریه و لبنان و یمن هم نبود واقعآ سپاه خود به تنهایی یک کشور است .
    • IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
      27 39
      اگه روبات نبود، این کامنت ۲۴ تا منفی نمیخورد
  • IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
    82 61
    مشرق ...جان هرکی دوست داری دست ازاین تحلیل های ابکی بردار.لینک 16 پیشکش فکری به حال پوتین ولباس سربازا بکنید..
    • IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
      15 16
      احسنت
    • پویا IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
      15 16
      حتماً تو هم از اون وطن فروشانی هستند که میخوای مملکت را مفلوک نشون بدهی
  • IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
    10 13
    اوهوک
    • حمید IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
      2 4
      ها
  • احمد IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
    52 13
    دراین مملکت امیرکبیر کم نداریم اما الی ماشاء الله میرزا آقا خان نوری هم فراوان است اگر باورندارید همین کامنت های منفی ویاس آفرین را ببینید یا افرادی که مطالب امید آفرین را منفی می زنند ببینید ، نمونه های میرزا آقاخان نوری های امروزیند.
    • پویا IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
      14 9
      آفرین
    • IR ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
      6 0
      خیلی خیلی بهتر از امیر کبیر داریم؛ بلا نسبت آنها به امیرکبیر؛ و خیلی خیلی بدتر از میرزا آقاخان نوری داریم.
  • IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
    30 23
    افرین بر غیور مردان نظامی و سپاه
  • IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
    17 24
    الهی هرکس که توان سپاه رانمی تواند ببیند کورشود
  • IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
    21 42
    الهی هرکس که توان سپاه رانمی تواند ببیند کورشود
  • US ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
    18 11
    مشرق! اینا اینجوریام نیستن اینقدر دست روی دست بزارن ...در فازهای بعدی حمله به سوریه و دیگر اتفاقاتی که خواهد افتاد متوجه میشی!
    • IR ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۲
      7 0
      کسی اینجانمیترسیه اگه واقعامیخوای بدونی چی به چیه روی مرگ تحقیق کن ! چرااینقدرازمرگ میترسید ؟ چون هرکی جنایتکاره ودنیاطلب خوب میفهمه عذابش چیه واینکه مردمی که شهادت دارن وآرزوشونه چطورممکنه پیروزنشن اگه به سلاح بود دنیا اینقدرتغییرنمیکرد . مامیدانیم چطوروچرامیجنگیم حالا شما ازسلاح حرف بزنید وقتی خدا ومنجیش باماهستن وحتی منجی به وضوح وعده پیروزی میده توبخواه مابترسیم !!!!مگه مافکرکردیم اربابت باسنگ میجنگه ؟ خوب میفهمی چرا به اینجارسیدید اما نمیخواهیدباورکنید هرچه قوی باشند ملتهارونمیتونن محوکنن . سلاح ماامید وآرزوی شهادت وتلاش است . میدونی توواربابت میخواهیدمابترسیم امامانجنگیم هم انسان عمری داره پس توصف خیرمیمانیم وخوب میدانیم شررفتنی است ماقویترازآنیم که فکرمیکنید چون اصلامولفه های خیررادرک نمیکنید . پس روزی شایداسیرمن باشی والتماس کنی والبته من اسرارونمیکشم . مرگ برای ماحله شماچطور ؟
  • IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
    11 3
    نظرهای غیر قابل پخش را پخش کن اینا که فحش ندادن که نظرشون سانسور میکنی
  • نادر IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
    8 10
    یه عده ضد انقلاب ریختن توی مشرق توی شرایطی که اونها می خوان برجام رو بهم بزنن و بگن تقصیر ایرانه این ضد انقلاب هم چون نگران هستن دنیا فکر کنه تقصیر امریکا هست دارن تحریک می کنن که ایران قبل از برجام واکنش بده
  • قدری IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
    2 5
    جیره خواران غرب فکرمیکنند امریکا همیشه امریکاست ! بیسواد وطن فروش برو یه کم تاریخ ومطالعه کن اگر هنوز زبان مادری ات با زبان انگلوساکسون ناپدری ات مخلوط نشده تا سر گذشت امپراطوری های گذشته را مجسم کنی وبفهمی . قیامت نزدیک است هرچند شما ان را دوربپندارید .وسلام بر کسانیکه از تاریخ عبرت ومتنبه شوند .انشااله در کاخ سفید تعزیه برگزار میکنیم.
  • قدری IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
    4 2
    جیره خواران غرب فکرمیکنند امریکا همیشه امریکاست ! بیسواد وطن فروش برو یه کم تاریخ ومطالعه کن اگر هنوز زبان مادری ات با زبان انگلوساکسون ناپدری ات مخلوط نشده تا سر گذشت امپراطوری های گذشته را مجسم کنی وبفهمی . قیامت نزدیک است هرچند شما ان را دوربپندارید .وسلام بر کسانیکه از تاریخ عبرت ومتنبه شوند .انشااله در کاخ سفید تعزیه برگزار میکنیم.
  • US ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
    5 6
    روسیه هر وقت تکنولوژی پهپاد میخواد نمیدونم چرا میره از اسراییل میخره وقتی ایران این همه تو بحث پهپاد پیشرو هست ! دست بردارید. تمام سلاح های شما تا حالا تو مقاله هاتون فقط خوب کار کرده !!!
    • IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۲
      10 2
      چلمنگ صهیونیست ، ایران و روسیه در حوزه پهبادی باهم همکاری دارن ولی روسیه هیچ پهباد اسراییلی نداره
  • محمد میرزا IR ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
    6 0
    جواب باید سنجیده ،کیفی و در زمان مناسب باشد. اتفاقا بعضی اظهار نظرهای منفی مبین این است که صبر سنجیده ایران بیشتر از جواب، انرژی منفی منتقل کرده است.حتما صهیونیست ها هم چنین وضعیتی دارند.
  • دکتر نصر IR ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
    3 0
    ایران باید حتما به سمت داشتن حداقل یک منظومه ده فروندی از مینی ماهواره های کلاس لئو مدار پانصد تا هزار کیلومتری پیش بره رفتار فرانسه انگلیس آلمان و حتی روسیه و چین در سوریه نشون داده به هیچ عنوان نمیشه در بلند مدت روی اونها حساب کرد
  • IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
    11 1
    یادت رفته اوباما التماس میکرد که هواپیمامنون رو پس بدین. یعنی بعضیا انقدر نادانند که اگه خود آمریکائیها هم اعتراف کنند میگن نه اونا حالیشون نیست.
  • FR ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
    2 0
    نگران نباش يكي از علايم مومن، ايمان به ملايكه و عالم غيب است ان متخصص بسيجى و سپاهى به عقل يا همان پيغمبر درونى دست يافته كه ميتواند اين همه كار را با پول بسيار كم انجام دهد خدا حافظ همه ما باشه
  • IR ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
    11 1
    قدرت نظامی ایران اگر با بوجه ای که امریکا وناتو وسطح دانشگاه غرب مقایسه کنی یک معجزه است
  • IR ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
    6 0
    اگه میشد تو این دو هفته می زدیم اف 35 های اسرائیل را می آوردیم پایین خوب بود .....تا سر فرصت آسفالتشون کنیم....
  • DE ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۲
    2 3
    قرار شده شرکت اب میوه ساندیس رو هم بزنه جناب اسرائیل ولی فعلا با مخالفت غرب دست پناه چراغ گرفتند.
  • سکوت53 IR ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۲
    2 2
    چرا اسرائیل و امریکا کوچکترین موردی ضد ایران داشته باشند منتشر نمیکنند ولی ما اداعه داریم کلی اطلاعات در اختیار داریم ولی اجازه انتشار نداریم؟ جالب نیست؟
  • IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۲
    3 0
    این هایی که با پرچم غربی و فیلتر شکن میان نظر میدن برای تحقیر ایران و تعریف اسراییل تمام منافیق صهیونیست مسلط به زبان فارسی هستن که زیرنظر موساد و از سرزمین های اشغالی فعالیت می کنن و ایرانی نیستن و فقط افسران جنگ روانی اسراییل اند
  • DE ۰۲:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
    0 0
    درود بر مردانه باغیرت ایرانی
  • مهدی IR ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
    0 0
    ما می توانیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس