کد خبر 851452
تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۸
صالح الصماد رئیس جمهور یمن

نشریه آمریکایی فارن پالیسی در گزارشی به کشته شدن یکی از رهبران ارشد انصارالله یمن اشاره کرد و نوشت که این حمله با پهپاد ساخت چین از یک اتاق عملیات در امارات انجام شده است.

به گزارش مشرق، «صالح الصماد» رئیس شورای عالی سیاسی انصارالله یمن اخیراً در یک حمله هوایی کشته شد که نشریه «فارن پالیسی» با اشاره به کشته شدن این مقام ارشد انصارالله گزارش کرد که این حمله هوایی، کار امارات است و نشان می‌دهد که اماراتی‌ها در عملیات‌های نظامی خود جسورتر شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

هر چند «خالد بن سلمان» سفیر عربستان در آمریکا در توییتی اعلام کرد که این عضو بلندپایه یمنی در حمله نیروی هوایی سعودی با هدایت برادرش محمد، ولی‌عهد عربستان ترور شده، اما نشریه فارین پالیسی گزارش کرده که پای امارات نیز در این ماجرا دخیل است.

به گزارش فارین‌پالیسی، روز دوشنبه بعدازظهر، یک نوار ویدئویی سیاه و سفید از یک پهپاد در فضای مجازی پخش شد که از کاروانی با دو خودرو که به سمت شمال در امتداد جاده 45، واقع در شرق «حدیده»، در غرب یمن، حرکت می‌کرد، فیلم می‌گرفت.

در این نوار ویدئویی، هدف پهپاد-یک تویوتا لندکروزر آبی رنگ- وارد یک خیابان فرعی می‌شود و چند ثانیه بعد، هدف یک موشک آبی‌رنگ «آرو 7» ساخت چین قرار می‌گیرد.

نشریه آمریکایی «فارن پالیسی» با اشاره به این مقدمه ادامه می دهد، راننده خودروی دوم به سرعت ترمز کرد. او به همراه همراهانش به سرعت به سمت خودروی دیگر که هم‌اکنون در شعله‌های آتش‌ در حال سوختن است، حرکت می‌کنند.

یکی از افسران ناظر بر پهپاد مذکور که از اتاق عملیات در امارات متحده عربی فرمان می‌گرفت، گفت که «هدف را تعیین هویت کنید». بازماندگان شروع به فرار از لاشه خودرو کردند. (افسر مذکور گفت) «آنها را بکشید!مردم را بکشید!»

فارن پالیسی در تشریح این نوار ویدئویی نوشت، ساعت 14:02، حمله دوم انجام شد. صدای تشویق در اتاق فرمان پیچیده شد. افسری با شادمانی می‌گوید: «ضربه خوبی بود بچه‌ها، ضربه خوبی بود! ما خودروی این... را هدف گرفتیم».

طبق این گزارش، صالح الصماد در یک حمله هوایی کشته شد و ضربه مهلکی به فرایند صلح یمن که از پیش دچار رکود شده بود، وارد آمد. وی در میان انصارالله بعنوان یک چهره صلح‌جو شناخته شده بود که به دنبال یک راه‌حل مسالمت‌آمیز برای ناآرامی‌های یمن بود و قرار بود در 28 آوریل (8 اردیبهشت ماه) با «مارتین گریفیتس» نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن دیدار و گفت‌وگو کند.

این گزارش در ادامه نوشت، تاریخ دقیق حمله هنوز نامشخص است اما انصارالله مرگ الصماد را روز دوشنبه اعلام کرد و چندین رسانه‌ خبری غربی گزارش کردند که وی پنجشنبه گذشته کشته شده است اما ظاهراً الصامد روز شنبه در یک مراسم تدفین حضور پیدا کرده است و این مسئله نشان می‌دهد که احتمالاً حمله‌ای که وی در آن جان خود را از دست داده است، روز یکشنبه 22 آوریل (2 اردیبهشت ماه) رخ داده است.

بر اساس این گزارش، مرگ الصماد در حالی رخ داده است که یمن وارد چهارمین سال از جنگ داخلی می‌شود. در سال 2014،  کنترل شمال شرقی یمن از جمله «صنعا» برعهده انصارالله قرار گرفت و یک سال بعد، ائتلاف تحت رهبری ریاض از جمله امارات متحده عربی، عملیات نظامی را با هدف از بین بردن انصارالله آغاز کردند و این حمله به مرگ بیش از 10 هزار نفر در یمن منجر شد.

فارن پالیسی با اشاره به حمله هوایی که الصماد در آن کشته شد، نوشت، این حمله هوایی بر افزایش جسارت نظامی امارات متحده عربی تأکید می‌کند.

طبق این گزارش، از سال 2016، این کشور عضو حوزه خلیج‌فارس تمامی تلاش خود را به کار گرفته است تا خود را بعنوان نخستین شریک غرب در منطقه در مبارزه با تروریسم تثبیت کند و در عین حال قابلیت نظامی خود را از طریق معاملات تسلیحاتی با پکن تقویت می‌کند.

«فریا المسلمی» یکی از اعضای اندیشکده «چتم هاوس» درباره نقش امارات می‌گوید: «آنها به شدت در تلاش هستند تا پیمانکار سازنده‌ای هم از نظر سیاسی و هم از نظر نظامی در منطقه باشند. آنها دیگر نمی‌خواهند در حاشیه باقی بمانند. یمن یکی از مبارزاتی است که فکر می‌کنند می‌توانند (از طریق آن) هم اعتبار و هم قابلیت خود را تقویت کنند».

بنا به گزارش فارن پالیسی، امارات عربی متحده تا حد زیادی در اختیار نیروهای تحت حمایت ائتلاف ریاض در یمن، کمک نظامی قرار می‌دهد و هم‌اکنون تلاش‌های خود را در جهت حمایت از «طارق صالح» خواهر زاده «علی عبدالله صالح» رئیس سابق حزب کنگره مردمی یمن و رئیس‌جمهور پیشین این کشور متمرکز کرده است؛ طارق، هدایت عملیات نظامی برای گرفتن بندر حدیده از انصارالله را برعهده دارد.

طبق این گزارش،‌گرچه سعودی‌ها مسئولیت حمله هوایی که به کشته شدن الصماد منجر شد، برعهده گرفته‌اند اما اطلاعات این حمله از طریق کارکنان طارق صالح در اختیار امارات عربی متحده که این حمله را انجام داده است، قرار گرفته است.

فارن پالیسی نوشت، امارات به درخواست‌ها برای اظهارنظر درباره این گزارش پاسخی نداده است.

طبق این گزارش، حمله به الصماد نشان می‌دهد که امارات به دنبال ادامه تقابل نظامی و محک زدن توانمندی‌های جدید خود است. سال گذشته میلادی، چین یک پهپاد «وینگ لونگ دو» به امارات متحده عربی فروخت که معادل پهپاد آمریکایی « MQ-9 Reaper» است.

«جاستین برونک» یکی از محققان اندیشکده «رویال یونایتد» در لندن می‌گوید که الصماد توسط یک کلاهک با قابلیت انفجار بالا که با موشک « AKD-10» سازگار است و معادل موشک «هلفایر» آمریکا است، کشته شده است.

این گزارش ادامه می‌دهد، این بخشی از سیاست گسترده‌تر امارات برای گسترش نفوذ در سراسر منطقه است. امارات چندین پایگاه نظامی در امتداد ساحل جنوبی یمن دارد، یک پایگاه هوایی بزرگتر در اریتره دارد و قصد همکاری دفاعی با سومالی را دارد و همچنین در حال برقراری روابط با سودان و سنگال است که هر دو کشور نظامیانی به خط مقدم یمن اعزام کرده‌اند.

یکی از افسران اطلاعاتی ناتو که خواست نامش فاش نشود، درباره تلاش امارات در زمینه گسترش نفوذ نظامی خود می‌گوید: «آنها هزینه زیادی برای گسترش ارتش خود می‌کنند». واشنگتن به عربستان و امارات «اختیار تام داده تا گسترش بیابند».

با این حال فارن پالسی ادامه داد، حمله به الصماد چالشی برای دولت‌های غربی، انگلیس، سوئد، هلند و دیگر کشورهایی محسوب می‌شود که به شدت از فرایند صلح سازمان ملل در یمن حمایت می‌کنند.

طبق این گزارش، آمریکا پیشتر حاضر به صادر کردن پهپادهای زرهی به امارات نبود اما این ماه، دولت ترامپ یکسری سیاست‌های جدیدی منتشر کرد که محدودیت‌های قبلی در آن کاهش یافته بود.

در سیاست جدید ترامپ اینگونه آمده بود: «ما دسترسی شرکای بین‌المللی به (سامانه‌های بدون سرنشین هوایی) آمریکا را در مواقعی تسهیل می‌کنیم که این امر به تقویت امنیت آن شرکا و توانمندی آنها برای توسعه منافع مشترک یا اهداف مبارزه با تروریسم منجر شود».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس